Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAniela Pawlak Został zmieniony 9 lat temu
2
Model kaskadowy jest czytelny, przejrzysty, ale w istocie niepraktyczny Proces projektowania systemu informacyjnego
3
Kluczową sprawą jest właściwe zebranie danych na etapie analizy. Napotyka to jednak na specyficzne przeszkody.
4
Czasem użytkownicy celowo wprowadzają w błąd zespół projektowy
5
Najbardziej dobitnie problemy związane z całym projektem informatycznym przedstawia poniższa historyjka
6
Zasady przeprowadzania rozmów z przyszłymi użytkownikami: 1) Nie należy przeprowadzać rozmów równocześnie ze zbyt liczną grupą osób, najlepiej dwu lub trzyosobową. 2) Należy starannie dobrać osoby, z którymi będą przeprowadzane rozmowy, najbardziej wartościowymi rozmówcami są osoby z największym doświadczeniem w danej dziedzinie. 3) Osoby, z którymi będą przeprowadzane rozmowy powinny zostać wcześniej poinformowane, czego analityk chciałby się dowiedzieć, dobrze jest sporządzić w pisemnej formie listę głównych pytań.
7
Zasady przeprowadzania rozmów z przyszłymi użytkownikami: 4) Powinno się unikać pytań "jak?", skupiając się na pytaniu "co?". 5) W pierwszych rozmowach należy dowiedzieć się, jakie jest przeznaczenie systemu oraz jakie powinny być jego zasadnicze funkcje. 6) Należy dążyć do ograniczenia niejednoznaczności wymagań do minimum tak, aby umożliwić utworzenie projektu maksymalnie zgodnego z oczekiwaniami. 7) Należy dotrzeć do szczegółów wiążących się z poszczególnymi wymaganiami.
8
Zasady przeprowadzania rozmów z przyszłymi użytkownikami: 8) Należy pamiętać, że to przyszli użytkownicy są kluczem do dobrego projektu. 9) Dobrze jest zapewnić sobie pomoc w sporządzaniu notatek z rozmów, aby lepiej skoncentrować się na wypowiedziach rozmówcy. 10) Rozmowy nie powinny być przedłużane, a jednocześnie wszystkie zagadnienia powinny zostać omówione. Dlatego też w razie konieczności należy umówić się na dodatkowe spotkanie. 11) Zaraz po przeprowadzonej rozmowie użytkownicy powinni otrzymać szczegółowe notatki z przebiegu spotkania w celu opatrzenia ich komentarzem, co do kwestii spornych.
9
Klasyczne podejście do projektowania systemów informatycznych dla zarządzania było technocentryczne: Wkładano wiele troskliwego wysiłku w tworzenie i optymalizowanie coraz doskonalszych systemów komputerowych Natomiast ludzie byli tylko dodatkiem do mądrych maszyn i musieli się do nich dostosować
10
Przy podejściu technocentrycznym możemy mieć doskonałe informacje i na ich podstawie podejmować nietrafne i nieskuteczne działania. Informacje znakomite! Decyzje mało trafne, skutek biznesowy opłakany
11
informacje wiedza mądrość Tymczasem do sprawnego zarządzania i do podejmowania trafnych decyzji nie są tak naprawdę potrzebne informacje, które mogą być szybko i sprawnie przetwarzane przez komputery, ale wiedza, a nawet mądrość, która może się zrodzić wyłącznie w umyśle człowieka.
12
człowiek Dlatego punktem wyjścia w projektowaniu nowoczesnych skomputeryzowanych systemów zarządzania musi być człowiek: jego predyspozycje, preferencje, możliwości i ograniczenia.
13
człowiek dodatkiem Trzeba dążyć do tego, aby systemy informatyczne były coraz doskonalsze, ale nie można dopuścić do tego, żeby człowiek stał się dodatkiem do komputera. wyłącznie I nie chodzi tu bynajmniej wyłącznie o realizację szczytnych idei humanistycznych. Tak jest po prostu sprawniej i efektywniej!
14
antropocentryczny Na tym właśnie polega antropocentryczny sposób projektowania systemów informatycznych. Najpierw ludzie i ich potrzeby, a dopiero potem systemy techniczne i ich parametry!
15
Przy podejściu antropocentrycznym komputer nie zastępuje ludzi, ale wspomaga ich twórcze myślenie Koncepcje Dane i oceny Nowe idee!
16
Jeśli to tylko jest możliwe, to lepiej jest wybrać gotowy system informatyczny niż projektować i budować od podstaw nowy Podstawowa wskazówka metodologiczna dotycząca projektowania systemów informatycznych: Jeśli to tylko jest możliwe, to lepiej jest wybrać gotowy system informatyczny niż projektować i budować od podstaw nowy
17
Podejście antropocentryczne ma zastosowanie także w przypadku wyboru gotowego systemu! Wybór gotowego systemu dobrze jest prowadzić zgodnie z przemyślanym schematem metodycznym!
18
Zarówno do zadania wyboru systemu jak i do jego zaprojektowania trzeba zbudować odpowiedni zespół fachowców
19
Zespoły skoncentrowane na zadaniach i na relacjach Czas P r o d u k t y w n o ść Zespoły zorientowane na zadania mają na początku większą produktywność, ale ich konflikty osobowe negatywnie rzutują na przyszłość Zespoły zorientowane na relacje rozpoczynają działania trudniej ale osiągają docelowo więcej
21
Jeśli dla rozważanego zagadnienia nie da się dobrać systemu gotowego to trzeba go zaprojektować. Dobre działanie całego systemu (w skład którego docelowo wejdą zarówno komputery, jak i korzystający z nich ludzie) może być zapewnione tylko przy zachowaniu podejścia antropocentrycznego.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.