Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
Prezentacja wykonana przez Monikę Kisielewicz Zespół Szkół Szpitalnych ul. Unii Lubelskiej 1 Szczecin
2
DYSKRYMINACJA- skojarzenia
• nietolerancja • niesprawiedliwe traktowanie • uprzedzenia • uznanie innych za gorszych od nas • prześladowanie • wykluczenie • odrzucenie
3
DYSKRYMINACJA DOTYKA LUDZI ZE WZGLĘDU NA:
• płeć • wygląd zewnętrzny, strój • orientację seksualną • niepełnosprawność • wyznanie religijne • przekonania polityczne • kolor skóry • narodowość, • pochodzenie etniczne • pochodzenie społeczne • sytuację materialną • urodzenie
4
MECHANIZMY DYSKRYMINACJI
STEREOTYPY – uprzedzenia funkcjonujące w danym społeczeństwie, czyli utarty sposób myślenia, powodujący uprzedzenia UPRZEDZENIA – postawa odrzucania kogoś lub czegoś bez racjonalnych powodów KONKRETNE DZIAŁANIE SKIEROWANE PRZECIWKO…
5
MECHANIZM DYSKRYMINACJI
6
SKUTEK WYKLUCZENIE OSÓB LUB GRUP
7
KONSEKWENCJE • STRACH • NISKIE POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI
• NIECHĘĆ DO GRUPY, Z KTÓREJ SIĘ POCHODZI • IZOLACJA
8
RODZAJE DYSKRYMINACJI
BEZPOŚREDNIA •osoba lub grupa osób traktowana jest mniej przychylnie wyłącznie z powodu danej cechy np.: dyskryminacja finansowa w pracy ze względu na płeć ( kobiety na tym samym stanowisku otrzymują niższe wynagrodzenie) POŚREDNIA • sytuacja, gdy przepisy, zasady, zachowania stosowane pozornie wobec wszystkich osób szczególnie dotyka konkretną grupę społeczną i sprawia jej trudności
9
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
NAZYWANA RÓWNIEŻ ZJAWISKIEM TZW. „FALI” WSZYSTKIE ZJAWISKA MAJĄCE NA CELU : ośmieszenie, poniżenie osoby na forum klasy, całej szkoły, a nawet w środowisku lokalnym
10
KOGO DOTYKA??? UCZNIÓW, KTÓRZY SĄ „INNI” • kolor skóry • ubiór
• wygląd zewnętrzny ( twarz, wzrost, masa ciała, rodzaj kalectwa np.: głuchoniemi, • status społeczny ( ubiór niezgodny z aktualnymi trendami młodzieżowymi ) • poziom intelektualny
11
NIEKIEDY SYTUACJA DYSKRYMINACJI
W SZKOLE DOTYCZY RÓWNIEŻ RELACJI: NAUCZYCIEL - UCZEŃ ( NAUCZYCIEL DYSKRYMINUJE DANEGO UCZNIA) UCZEŃ - NAUCZYCIEL ( UCZEŃ JEST OSOBĄ DYSKRYMINUJĄCĄ DANEGO NAUCZYCIELA)
12
DYSKRYMINACJA - „FALA”
PRZEJAWIA SIĘ : • wrogimi i systematycznie powtarzającymi się zachowaniami, które mają na celu zniszczenie reputacji • utrudnianie i przeszkadzanie funkcjonowania w szkole • słowami i zachowaniami godzącymi w godność człowieka i jego podstawowe prawa
13
MOŻE PROWADZIĆ DO NAJGORSZEGO… ( PRÓBY SAMOBÓJCZE, SAMOOKALECZENIE)
OSOBA SZYKANOWANA PRZEZ DŁUŻSZY OKRES CZASU PRZEZ INNE OSOBY PRZEŻYWA SILNY STRES, CO PRZY BRAKU WSPARCIA MOŻE PROWADZIĆ DO NAJGORSZEGO… ( PRÓBY SAMOBÓJCZE, SAMOOKALECZENIE)
14
MILCZENIE DAJE OGÓLNE PRZYZWOLENIE I AKCEPTACJĘ NA TAKI STAN RZECZY
…PRZYKRE ZJAWISKO… - NIEKIEDY DYREKCJA SZKOŁY LUB NAUCZYCIELE IGNORUJĄ NEGATYWNE POCZYNANIA UCZNIÓW - NIE ZWRACAJĄ UWAGI NA OZNAKI ZACHOWAŃ , CHARAKTERYSTYCZNYCH DLA DYSKRYMINACJI - „PRZEŚLADOWCY” CZUJĄ SIĘ BEZKARNI MILCZENIE DAJE OGÓLNE PRZYZWOLENIE I AKCEPTACJĘ NA TAKI STAN RZECZY
15
PRZYCZYNY ZACHOWAŃ DYSKRYMINUJĄCYCH WRÓD UCZNIÓW:
• NEGATYWNY WZÓR POSTEPOWANIA niewłaściwa postawa rodziców wobec innych ludzi, narodów, własnego dziecka ( wypowiedzi, szykany, kary cielesne, zbyt surowa dyscyplina lub jej brak, konflikty wewnątrz rodziny) • TRUDNOŚCI W NAUCE • PROBLEMY EMOCJONALNE zaburzenia w zachowaniu, niskie poczucie własnej wartości
16
POSTAWA SPRAWCY: • Sprawcy często nie odczuwają żadnej winy, odpowiedzialności za swoje czyny • Ich argumentacja opiera się na stwierdzeniu, że inni postępują przecież tak samo • Nie odczuwają empatii nawet w sytuacji gdy dyskryminowany okazuje przerażenie, płacze itp. • Kiedy może ponieść karę traktuje to jako kłopot, a nie konsekwencję zła które wyrządził
17
PARADOKS !!! OSOBY, KTÓRE WYZWOLIŁY SIĘ Z POZYCJI
WYKLUCZONEGO CZĘSTO NIE OKAZUJĄ EMPATII , PRAGNĄ RACZEJ SPRÓBOWAĆ JAK TO JEST BYĆ W POZYCJI SILNIEJSZEGO
18
PRZECIWDZIAŁANIE DYSKRYMINACJI W SZKOLE
- SZKOLENIOWE RADY PEDAGOGICZNE - WARSZTATY DLA UCZNIÓW, RODZICÓW - POGADANKI Z WYCHOWAWCĄ, PEDAGOGIEM SZKOLNYM - IMPREZY SZKOLNE, ZAJĘCIA POZALEKCYJNE - KONKURSY, ZAWODY
19
- PODEJMOWANIE SPRAWNEJ INTERWENCJI WOBEC SPRAWCÓW
- POMOC OSOBOM DYSKRYMINOWANYM - ORAGANIZOWANIE SPOTKAŃ Z PRZEDSTAWICIELAMI POLICJI - UDZIAŁ SZKOŁY W ORGANIZOWANYCH KAMPANIACH SPOŁECZNYCH
20
NIKT NIE MOŻE BYĆ DYSKRYMINOWANY
W ŻYCIU POLITYCZNYM, SPOŁECZNYM LUB GOSPODARCZYM Z JAKIEJKOLWIEK PRZYCZYNY. KONSTYTUCJA RP, art. 32.2
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.