Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałOliwia Wietrzyński Został zmieniony 10 lat temu
1
Szkoła Cyfrowa dla wszystkich? Warszawa, 8 listopada 2012
2
Czym jest dostępność, Dlaczego e-podręczniki powinny być dostępne, Cztery zasady dostępności, Techniczne aspekty dostępności, Prawne aspekty dostępności. AGENDA
3
Dostępność dokumentu elektronicznego oznacza stopień w jakim może być on postrzegany, rozumiany i przeglądany przez wszystkich użytkowników, niezależnie od ich cech lub upośledzeń, a także niezależnie od właściwości używanego przez nich oprogramowania i sprzętu. CZYM JEST DOSTĘPNOŚĆ?
4
Celem uniwersalnego projektowania jest stworzenie przedmiotu lub treści, z której będzie mogła korzystać jak największa liczba użytkowników w jak największym zakresie. Równy dostęp do edukacji e-podręczniki mogą dać niepełnosprawnym dzieciom szansę na równy dostęp do edukacji w publicznych placówkach oświatowych. Nauka w systemie integracyjnym jest najlepszym sposobem zapobiegania wykluczeniu społecznemu. DOSTĘPNOŚĆ A PROJEKTOWANIE UNIWERSALNE
5
Korzystanie przez uczniów z tych samych e-podręczników zapobiegnie: podkreślaniu odmienności dzieci niepełnosprawnych pośród ich zdrowych rówieśników, stygmatyzacji dzieci z biedniejszych środowisk WŁĄCZENIE CYFROWE
6
CZTERY ZASADY DOSTĘPNOŚCI Cztery zasady dostępności WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) to zestaw wytycznych, zasad i wskazówek stworzony przez konsorcjum W3C (World Wide Web Consortium) opartych na czterech podstawowych zasadach dotyczących dostępności treści.
7
Postrzeganie – Treść musi być możliwa do odebrania, alternatywny odbiór. Funkcjonalność – Dostęp powinien być ergonomiczny i prosty. Zrozumiałość – Treść musi być zrozumiała. Kompatybilność – Treść powinna być prezentowana zgodnie ze standardami, dzięki temu możliwe jest jej automatyczne przetwarzanie i uruchamianie na różnych platformach systemowych. CZTERY ZASADY DOSTĘPNOŚCI
8
Dostępność w przypadku e-podręcznika nie oznacza braku treści multimedialnych. Oznacza konieczność zapewnienia alternatywnych treści dla multimediów. TECHNICZNE ASPEKTY DOSTĘPNOŚCI
9
TREŚCI NIETEKSTOWE Treści nietekstowe (grafiki, wykresy, zdjęcia itp.) powinny być uzupełnione o ekwiwalentną informację tekstową.
10
ĆWICZENIE Poniższą grafikę proszę uzupełnić o treść alternatywną.
11
NAGRANIA AUDIO I WIDEO Nagrania audio i wideo powinny być zaopatrzone w alternatywne formy prezentacji (audiodeskrypcja, napisy).
12
TREŚĆ I KOLOR Kolor nie może być jedynym wyróżnikiem, odpowiedni kontrast. W wykresach przy braku koloru informacja staje się bezużyteczna.
14
Informacja musi być zredagowana i sformatowana w zrozumiały sposób. ZROZUMIAŁOŚĆ I FORMATOWANIE
16
Unikać należy migoczących elementów. Mogą wywoływać ataki epilepsji. MIGOTANIE ELEMENTÓW
17
Wszystkie akcje powinny być dostępne z poziomu klawiatury. KLAWIATURA
18
Stosowanie niedostępnych technologii: Park wodny w Tarnowskich Górach - http://www.parkwodny.com.pl/ http://www.parkwodny.com.pl/ Stadion Euro Poznań 2012 - http://europoznan2012.pl/brama/ http://europoznan2012.pl/brama/ NIEDOSTĘPNE TECHNOLOGIE
19
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Art. 32.1), Ustawa z 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania (Art. 13. §1), Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Art. 18), Europejska Agenda Cyfrowa (KOM 2010)245), Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych (Art. 9, 21, 24); PRAWNE ASPEKTY DOSTĘPNOŚCI
20
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I ZAPRASZAM DO KONTAKTU tel.: 663 883 342 justyna.kucinska@firr.org.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.