Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Inżynieria oprogramowania Wprowadzenie Kryzys oprogramowania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Inżynieria oprogramowania Wprowadzenie Kryzys oprogramowania."— Zapis prezentacji:

1 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Inżynieria oprogramowania Wprowadzenie Kryzys oprogramowania

2 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Pytanie na początek Jaki procent dużych projektów informatycznych kończy się SUKCESEM?

3 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Marsz ku klęsce!!! Zdecydowana większość dużych projektów informatycznych jest z góry skazana na niepowodzenie! =

4 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Polskie przykłady Informatyzacja PZU Informatyzacja ZUS System POJAZD Informatyzacja urzędów skarbowych

5 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu The Standish Group Kolejne raporty: The CHAOS Chronicles I – 1995, The CHAOS Chronicles II – 2001, The CHAOS Chronicles III – 2003. Amerykańska instytucja badawcza. Działalność: kompleksowa analiza rynku amerykańskiego w zakresie skuteczności realizacji projektów informatycznych. www.standishgroup.com

6 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Dlaczego CHAOS? O chaosie w projektowaniu SI decyduje przeważająca liczba przedsięwzięć zakończonych : niepowodzeniem w sensie ilościowym, czyli: przekroczeniem estymowanego czasu trwania działań projektowych; przekroczeniem budżetu; porzuceniem z określonych powodów; niepowodzeniem w sensie jakościowym, kiedy gotowy system wykazuje dużą niezgodność z pierwotną specyfikacją wymagań użytkownika. Chaos – stan niezorganizowania, zamętu, nieładu

7 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Udany projekt Zakres Czas Koszty Udany projekt Produkt końcowy Termin Koszty realizacji

8 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Wydatki na projekty SI 200 tys. projektów

9 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Realizacja projektów SI

10 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Realizacja projektów SI

11 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Jakość produktów Im większy jest tworzony system, tym mniejsza zgodność produktu końcowego z pierwotną specyfikacją wymagań funkcjonalnych, a w związku z tym mniejsze zadowolenie klientów. 199420002002 Zmiana: 2002 do 2000 Zmiana: 2002 do 1994 Zgodność produktu ze specyfikacją 61%67%51%-16%-10%

12 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Czynniki sukcesu Czynnik19942000 Zaangażowanie użytkownika16% Wsparcie zarządu (kierownictwa, sponsora)14%18% Jasne sformułowanie wymagań13%6% Właściwe planowanie10%Brak Realne oczekiwania8%Brak Krótsze etapy projektowania8%10% Kompetentny zespół projektowy7%Brak Jasno określona własność projektu (odpowiedzialność)5%Brak Jasna wizja i cele3%12% Ciężko pracujący, skupiony na projekcie zespół2%Brak Doświadczony kierownik zespołuBrak (ew. 7)14% Formalna metodykaBrak6% Zastosowanie standardów infrastrukturyBrak8% Wiarygodne oszacowanieBrak (ew. 4)5% Inne1%5%

13 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Wnioski z badań Chaos w obszarze projektowania SI spowodowany jest błędami ludzkimi, a nie technologicznymi

14 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Niewłaściwa interpretacja wymagań klienta Częste i zbyt późne zgłaszanie zmian związanych z oprogramowaniem Nieprawidłowe oszacowanie czasu realizacji projektu (opóźnienia czasowe) Nieprawidłowe oszacowanie budżetu i zasobów Problemy w komunikacji pomiędzy członkami zespołu projektowego Problemy w komunikacji pomiędzy zespołem projektowym a klientem Duża liczba małych błędów w oprogramowaniu, wynikająca z nieprawidłowego testowania Problemy wdrożeniowe i brak odpowiedniej pielęgnacji oprogramowania Podstawowe problemy

15 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Złożoność oprogramowania Złożoność oprogramowania (wewnętrzna i wymagana komunikacją z innymi systemami – patrz MS Windows/MS Office) UNIX – 4 000 000 linii kodu Windows 2000 – 35 000 000 linii kodu Windows XP – około 50 000 000 linii kodu

16 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Rok Liczba użytkowników Liczba linii kodu 199110010 000 1992100040 000 199320 000100 000 1994100 000170 000 1995500 000250 000 19961 500 000400 000 19987 500 0001 500 000 Rozwój systemu LINUX: Złożoność oprogramowania

17 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Źródła złożoności oprogramowania Softwar e Złożoność technologiczn a Złożoność dziedzinowa Złożoność psychologiczn a

18 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu WindowsZespół programistów Liczba testerów NT 3.1200 osób140 osób NT 3.5300 osób230 osób NT 3.51450 osób325 osób NT 4.0800 osób700 osób Win 20001400 osób1700 osób Wielość współautorów oraz problemy związane z błędami na etapie określania wymagań, projektowania, wykonywania i testowania Liczebność zespołów projektowych

19 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Metody projektowania Ciągle niedoskonałe metody i narzędzia tworzenia i weryfikacji oprogramowania. UM L DFD ERD XP SADT PSL/ PSA RSL/ REVS HELP!

20 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Kryzys oprogramowania Długi i kosztowny cykl tworzenia oprogramowania Długi i kosztowny cykl życia SI, wymagający stałych zmian Wysokie koszty utrzymania oprogramowania Wysokie prawdopodobieństwo niepowodzenia projektu programistycznego Sprzeczność pomiędzy odpowiedzialnością współczesnych systemów informatycznych, a ich zawodnością Problemy współdziałania niezależnie zbudowanego oprogramowania, szczególnie istotne przy dzisiejszych tendencjach integracyjnych

21 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Kryzys oprogramowania Uzależnienie organizacji od systemów komputerowych i przyjętych technologii przetwarzania informacji (często niestabilnych w długim horyzoncie czasowym) Dążenie do przystosowania istniejących i działających systemów do nowych wymagań i tendencji oraz platform sprzętowo-programowych Niski stopień powtarzalności poszczególnych przedsięwzięć Niska kultura ponownego użycia wytworzonych komponentów projektów i oprogramowania Szybki rozwój narzędzi informatycznych

22 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Prawa Murphiego główne błędy powstają na styku: klient – firma informatyczna, projektant-programista, programista- komputer jeżeli gdziekolwiek może pojawić się błąd, tam na pewno się pojawi nie ma programów bezbłędnych, są tylko takie w których dotąd nie znaleziono błędu

23 Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Dziękuję za uwagę Zapraszam za tydzień


Pobierz ppt "Wydział Inżynieryjno- Ekonomiczny Transportu Inżynieria oprogramowania Wprowadzenie Kryzys oprogramowania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google