Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałApolinary Kamrowski Został zmieniony 10 lat temu
2
Edukacyjne i rehabilitacyjne zalety gier komputerowych
mgr Emil Błaszkowski konsultant ds. technologii informatycznej Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim
3
Terminologia Gra komputerowa – gra kontrolowana za pomocą komputera, w której gracze wpływają na obiekty widoczne na ekranie w celach rozrywkowych
4
Rodzaje gier komputerowych
platformówki - to gra zręcznościowa polegająca głównie na poruszaniu bohatera po wielu mniej lub bardziej urozmaiconych lokacjach, często po wielopoziomowych platformach - stąd nazwa gatunku, unikaniu pułapek i likwidacji bądź unikaniu przeciwników, a zbieraniu różnych nagród i dodatków - takich jak choćby pieniążków, kamieni szlachetnych, dodatkowych żyć czy powerupów
5
Rodzaje gier komputerowych c.d.
przygodowe - nacisk położono na zwiedzanie świata przedstawionego w grze, rozwiązywanie zagadek, interakcję w postaciami fabularne - najbardziej charakterystyczną cechą gier cRPG jest posiadanie przez awatara wyrażonych liczbowo współczynników, rozwijanych w trakcie gry, a które w dużej mierze zastępują umiejętności samego gracza w determinowaniu wyniku podejmowanych akcji
6
Rodzaje gier komputerowych c.d.
sportowa - gatunek gry komputerowej, symulującej aktywność fizyczną, w określonej dyscyplinie sportowej, lub działalność trenerów i menagerów klubów sportowych; do najpowszechniejszej tematyki gier sportowych, należą takie dyscypliny jak: piłka nożna, koszykówka, hokej na lodzie, golf. Symulatory takich dyscyplin jak skoki narciarskie, rugby czy pływania są wydawane w zależności od popularności dyscypliny w danym kraju
7
Rodzaje gier komputerowych c.d.
wyścigowe - gatunek gier komputerowych polegający na ściganiu się z przeciwnikami sterowanymi przez komputer lub z osobą lub osobami siedzącym obok (tzw. podzielony ekran), bądź przez Internet lub sieć LAN
8
Rodzaje gier komputerowych c.d.
gry akcji - w przypadku tego gatunku cała rozgrywka polega głównie na szybkości akcji, której gracz jest uczestnikiem oraz na refleksie gracza logiczne symulacyjne - ma za zadanie imitować wrażenie różnych doznań, jakie zaznajemy w codziennej rzeczywistości, a także takich, które podsuwa nam nasza wyobraźnia np. symulatory lotu, symulacje wszelkich typów pojazdów lądowych, wodnych i powietrznych, pojazdów kosmicznych
9
Przykład – gra strategiczna
10
Rodzaje gier komputerowych c.d.
strategiczne - jest to program służący jako jedno, bądź wieloosobowa gra, w której wygrana zależy nie tylko od losu, ale przede wszystkim od strategii, wiedzy i planowania. Takie gry mogą wymagać od użytkownika np. umiejętności dowodzenia oddziałami wojska lub zarządzania kapitałem przedsiębiorstwa
11
Funkcje gier komputerowych
Gry: motywują użytkownika, stanowiąc atrakcyjne tło psychologiczne nauczania. Jest to szczególnie pomocne młodym uczniom posiadających większy stopień emocjonalnej identyfikacji z grami niż z edukacją; symulują realne sytuacje. Mogą one imitować doświadczenie i dostarczać wielu spośród umiejętności dostępnych w kontekście praktycznym, nawet, jeśli stworzenie takiego kontekstu w rzeczywistości byłoby niebezpieczne lub skomplikowane (np. w przypadku gier strategicznych i symulatorów lotu); ułatwiają zoperacjonalizowanie pewnych struktur teoretycznych, przykładowo matematycznych algorytmów, dzięki intuicyjnym środkom strategii pochodzącej z gier
12
Zalety gier komputerowych
edukacyjne - gracz pracuje nad doskonaleniem umiejętności, dzieje się to przez powtarzanie procesu uzyskiwania nagród i kar dopóty, dopóki nie zostanie osiągnięty optymalny rezultat; w ten sposób gracz staje się poniekąd własnym nauczycielem ucząc się z doświadczenia, jak funkcjonować w nowych sytuacjach
13
Rehabilitacja doskonalenie refleksu i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzięki np. grom akcji miłośnik takiej rozrywki ma możliwość rozszerzyć swoje możliwości psychoruchowe. Szybko zmieniające się wydarzenia na ekranie zwiększają koncentrację gracza i kształtują również zdolności manualne i poszerzają wyobraźnię przestrzenną (dzisiejsze gry akcji i pozostałe rozgrywają się w świecie trójwymiaru).
14
Rehabilitacja c.d. Z kolei np. gry strategiczne rozwijają umiejętności planowania strategicznego, podejmowania decyzji, konsekwentnego ich realizowania i zastanawiania się nad konsekwencjami w przyszłości.
15
Rehabilitacja c.d. Gry logiczne i przygodowe kształtują natomiast umiejętność kojarzenia i logicznego myślenia; zagadki, szarady stanowią tu wielkie wyzwanie dla wymagającego gracza. Każda gra z osobna usprawnia umiejętności postrzegania i wzbogaca wyobraźnię w ogóle. matematyka 2+2
16
Ochrona młodzieży w Europie
Ochrona młodzieży w Europie
17
Jak nie oszaleć przed ekranem?
zachowanie zdrowego rozsądku w dawkowaniu sobie wirtualnej rozrywki. Pamiętaj - złoty środek! Nie przesadzaj! ograniczanie czasu przesiadywania przed komputerem - tzn. przestrzeganie przerw w pracy/rozrywce, gimnastyki mięśni szyi, nadgarstków itd. odgórne i konsekwentne (!) ustalenie reguł korzystania z komputera (czas i odpowiednie gry) kupowanie oprogramowania stosownie do wieku (ważny punkt dla rodziców - należy nadzorować to, co znajduje się na dysku twardym dziecka, ograniczać dostęp do tytułów przeznaczonych wyłącznie dla osób dorosłych itd.)
18
Jak nie oszaleć przed ekranem?
pamiętanie o tym, że gry nie są jedyną sferą zapewniającą rozrywkę poprzez komputer - to również prezentacje multimedialne, zasoby sieci globalnej itd. pamiętanie również o tym, że komputer to nie cały świat - szukać należy innych form aktywności, szczególnie ruchowych Jeśli warunki te zostaną spełnione - wówczas odetchnij z ulgą i rozkoszuj się ulubioną grą!
19
Odszukajmy 30 zwierząt
20
Dziękuję za uwagę kontakt: Emil Błaszkowski Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim; tel
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.