Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
MOJE PIERWSZE PRAWO JAZDY
CZĘŚĆ II MANEWRY W RUCHU DROGOWYM
2
CZYNNOŚĆ, KTÓRA POLEGA NA ZMIANIE KIERUNKU RUCHU
MANEWR CZYNNOŚĆ, KTÓRA POLEGA NA ZMIANIE KIERUNKU RUCHU LUB PASA RUCHU
3
WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU ROZPOCZĘCIE JAZDY
PO POSTOJU, KTÓRY NIE WYNIKA Z WARUNKÓW LUB PRZEPISÓW RUCHU DROGOWEGO II. WJEŻDŻANIE NA DROGĘ: Z DROGI DOJAZDOWEJ ZE STREFY ZAMIESZKANIA ZE STACJI BENZYNOWEJ, PARKINGU Z POLA Z DROGI GRUNTOWEJ NA JEZDNIĘ Z POBOCZA LUB CHODNIKANA JEZDNIĘ Z PASA RUCHU DLA POJAZDÓW POWOLNYCH NA JEZDNIĘ LUB POBOCZE ZDROGI DLA ROWERÓW – WYJĄTEK – WJAZD NA PRZEJAZD DLA ROWERZYSTÓW
4
JEDEN Z NAJBARDZIEJ NIEBEZPIECZNYCH MANEWRÓW, KONIECZNA JEST SZCZEGÓLNA OSTROŻNOŚĆ:
UPEWNIĆ SIĘ, CZY MOŻNA WYKONAĆ MANEWR – SPOJRZEĆW LEWO, PRAWO, LEWO WŁAŚCIWIE OCENIĆ SYTUACJĘ W RAZIE POTRZEBY ZWOLNIĆ LUB ZATRZYMAĆ SIĘ WJECHAĆ NA DROGĘ NIKOMU NIE PRZESZKADZAJĄC USTĄPIĆ PIERWSZEŃSTWA WSZYSTKIM UCZESTNIKOM RUCHU PORUSZAJĄCYM SIĘ PO DRODZE
5
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA:
WYMIJANIE PRZEJEŻDŻANIE OBOK POJAZDU LUB UCZESTNIKA RUCHU PORUSZAJĄCEGO SIĘ W PRZECIWNYM KIERUNKU ZASADY BEZPIECZEŃSTWA: ZACHOWAĆ BEZPIECZNY ODSTĘP OD WYMIJANEGO POJAZDU W RAZIE POTRZEBY ZJECHAĆ NA PRAWO I ZMNIEJSZYĆ PRĘDKOŚĆ LUB ZATRZYMAĆ SIĘ ZWĘŻENIE JEZDNI UNIEMOŻLIWIAJĄCE WYMINIĘCIE SIĘ – PIERWSZEŃSTWO PRZYSŁUGUJE TEMU POJAZDOWI, KTÓRY MA WOLNA PRAWA STRONĘ JEZDNI ZNAKI D-5, A-12a, A – 12B, A – 12c
6
WYMAGA ZMIANY TORU JAZDY
OMIJANIE PRZEJEŻDŻANIE OBOK NIE PORUSZAJĄCEGO SIĘ POJAZDU, UCZESTNIKA RUCHU LUB PRZESZKODY WYMAGA ZMIANY TORU JAZDY ZASADY BEZPIECZEŃSTWA: SPRAWDZIĆ, CZY NIC NIE NADJEŻDŻA Z TYŁU ANI Z PRZODU ZASYGNALIZOWAĆ ZAMIAR PRZEZ WYCIĄGNIĘCIE RĘKI UPEWNIĆ SIĘ PONOWNIE OMINĄĆ – BEZPIECZNY ODSTĘP, ZMNIEJSZENIE PRĘDKOŚCI (W RAZIE POTRZEBY) ZASYGNALIZOWAĆ ZAMIAR ZMIANY PASA PRZEZ WYCIĄGNIĘCIE RĘKI ZJECHAĆ ŁAGODNYM ŁUKIEM
7
OMIJANIE POJAZDU, KTÓRY OCZEKUJE NA OTWARCIE RUCHU PRZEZ PRZEJAZD
ZABRONIONE: OMIJANIE POJAZDU, KTÓRY ZATRZYMAŁ SIĘ, BY USTĄPIĆ PIERWSZEŃSTWA PIESZEMU OMIJANIE POJAZDU, KTÓRY OCZEKUJE NA OTWARCIE RUCHU PRZEZ PRZEJAZD
8
WYJĄTKI – WYPRZEDZANIE Z PRAWEJ STRONY:
PRZEJEŻDŻANIE OBOK POJAZDU LUB UCZESTNIKA RUCHU PORUSZAJĄCEGO SIĘ W TYM SAMYM KIERUNKU ZASADA: WYPRZEDZANIE ODBYWA SIĘ Z LEWEJ STRONY WYPRZEDZANEGO POJAZDU WYJĄTKI – WYPRZEDZANIE Z PRAWEJ STRONY: KIERUJĄCY SYGNALIZUJE ZAMIAR SKRĘTU W LEWO JESTEŚMY NA DRODZE JEDNOKIERUNKOWEJ Z WYZNACZONYMI PASAMI RUCHU DROGA JEST DWUKIERUNKOWA ALE MA DWA PASY (LUB WIĘCEJ) DO JAZDY W TYM SAMYM KIERUNKU WYPRZEDZAMY POJAZD SZYNOWY, CHYBA ŻE POŁOŻENIE TORÓW TO UNIEMOŻLIWIA
9
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA:
UPEWNIĆ SIĘ, CZY JEST ODPOWIEDNIA WIDOCZNOŚĆ DOSTATECZNIE DUŻO MIEJSCA POJAZD ZA NAMI NIE ZACZĄŁ WYPRZEDZANIA NAS JADĄCY PRZED NAMI NIE DAŁ SYGNAŁU DO WYPRZEDZANIA, ZMIANY KIERUNKU JAZDY LUB PASA RUCHU ZASYGNALIZOWAĆ LEWĄ RĘKĄ ZAMIAR ZMIANY PASA RUCHU WJECHAĆ NA LEWĄ CZĘŚĆ JEZDNI LUB SĄSIEDNI PAS RUCHU WYPRZEDZAĆ – DYNAMICZNIE, W MAKSYMALNIE KRÓTKIM CZASIE, W CZASIE WYPRZEDZANIA NIE MA SYGNALIZACJI, ZACHOWAĆ BEZPIECZNY ODSTĘP OD POJAZDU KONIEC WYPRZEDZANIA – UPEWNIAMY SIĘ O MOŻLIWOŚCI POWROTU NA PAS, BEZ ZAJECHANIA DROGI, SYGNALIZUJEMY POWRÓT NA PAS
10
ZABRONIONE WYPRZEDZANIE:
PRZY DOJEŻDŻANIU DO WIERZCHOŁKA WZNIESIENIA – Z WYJĄTKIEM JEZDNI JEDNOKIERUNKOWEJ ORAZ DWUKIERUNKOWEJ Z WYZNACZONYMI PASAMI RUCHU, WARUNEK – KIERUJĄCY NIE WJEŻDŻA NA CZĘŚĆ JEZDNI PRZEZNACZONEJ DO RUCHU W KIERUNKU PRZECIWNYM NA ZAKRĘCIE OZNACZONYM ZNAKAMI OSTRZEGAWCZYMI – Z WYJĄTKIEM JEZDNI JEDNOKIERUNKOWEJ ORAZ DWUKIERUNKOWEJ Z WYZNACZONYMI PASAMI RUCHU, WARUNEK – KIERUJĄCY NIE WJEŻDŻA NA CZĘŚĆ JEZDNI PRZEZNACZONEJ DO RUCHU W KIERUNKU PRZECIWNYM NA SKRZYŻOWANIU – WYJĄTEK – POJAZD SYGNALIZUJE ZAMIAR SKRĘTU ALE KIERUJĄCY NIE WJEŻDŻA NA CZĘŚĆ JEZDNI PRZEZNACZONEJ DO RUCHU W KIERUNKU PRZECIWNYM W WARUNKACH OGRANICZONEJ WIDOCZNOŚCI – MGŁA, DESZCZ ITP. NA PRZEJAZDACH KOLEJOWYCH, TRAMWAJOWYCH LUB PRZED NIMI – WYJĄTEK – RUCH KIEROWANY NA PRZEJŚCIU DLA PIESZYCH I BEZPOŚREDNIO PRZED NIMI – WYJĄTEK – RUCH JEST KIEROWANY POJAZDU UPRZYWILEJOWANEGO NA OBSZARZE ZABUDOWANYM W MIEJSCU, GDZIE ZABRANIAJA TEGO ZNAKI
11
ZATRZYMYWANIE I POSTÓJ
ZATRZYMANIE – UNIERUCHOMIENIE POJAZDU NIE WYNIKAJĄCE Z WARUNKÓW LUB PRZEPISÓW RUCHU DROGOWEGO – NIE DŁUŻEJ NIŻ 1 MINUTA POSTÓJ – UNIERUCHOMIENIE NIE WYNIKAJĄCE Z WARUNKÓW LUB PRZEPISÓW RUCHU DROGOWEGO – DŁUŻEJ NIŻ 1 MINUTA ZATRZYMANIE I POSTÓJ NIE MOGĄ BYĆ UCIĄŻLIWE DLA INNYCH, NIE MOGĄ BYĆ ZASKOCZENIEM DLA INNYCH, BEZ GWAŁTOWNEGO HAMOWANIA CZAS REAKCJI KIERUJĄCEGO + CZAS POTRZEBNY DO ZADZIAŁANIA HAMULCÓW CZAS RZECZYWISTEGO HAMOWANIA = CAŁKOWITE ZATRZYMANIE
12
ZABRONIONE ZATRZYMYWANIE I POSTÓJ:
NA PRZEJEŹDZIE KOLEJOWYM, TRAMWAJOWYM, SKRZYŻOWANIU I W ODLEGŁOŚCI MNIEJSZEJ NIŻ 10 METRÓW OD PRZEJAZDU LUB SKRZYŻOWANIA NA PRZEJŚCIACH DLA PIESZYCH, PRZEJAZDACH DLA ROWERZYSTÓW I W ODLEGŁOŚCI MNIEJSZEJ NIŻ 10 METRÓW PRZED PRZEJSCIEM LUB PRZEJAZDEM, NA DRODZE DWUKIERUNKOWEJ O DWÓCH PASACH RUCHU, RÓWNIEŻ ZA PRZEJŚCIEM LUB PRZEJAZDEM W TUNELU, NA MOŚCIE LUB WIADUKCIE NA JEZDNI WZDŁUŻ LINII CIĄGŁEJ, W POBLIŻU JEJ PUNKTÓW KRAŃCOWYCH, GDY ZMUSZAŁOBY TO INNYCH KIERUJĄCYCH DO WJEŻDŻANIA NA TĘ LINIĘ NA JEZDNI OBOK LINII PRZERYWANEJ WYZNACZAJĄCEJ KRAWĘDŹ JEZDNI ORAZ NA JEZDNI I NA POBOCZU OBOK LINII CIĄGŁEJ WYZNACZAJĄCEJ KRAWĘDŹ JEZDNI NA JEZDNI PRZY JEJ LEWEJ KRAWĘDZI – WYJĄTEK – NA OBSZARZE ZABUDOWANYM NA DRODZE JEDNOKIERUNKOWEJ LUB NA JEZDNI DWUKIERUNKOWEJ O MAŁYM RUCHU
13
NA PASIE MIĘDZY JEZDNIAMI
MNIEJ NIŻ 15 METRÓW OD SŁUPKA LUB TABLICY OZNACZAJĄCEJ PRZYSTANEK W ZATOCE DLA AUTOBUSÓW NA DRODZE DLA ROWERÓW W MIEJSCU UTRUDNIAJĄCYM WJAZD I WYJAZD – BRAMA, GARAŻ, PARKING TAK, BY UTRUDNIAC DOSTĘP DO INNEGO ZAPARKOWANEGO POJAZDU, LUB JEGO WYJAZD PRZED I ZA PRZEJAZDEM KOLEJOWYM, PO OBU STRONACH DROGI, NA ODCINKU OD PRZEJAZDU KOLEJOWEGO DO SŁUPKA WSKAŹNIKOWEGO Z JEDNA KRESKĄ W STREFIE ZAMIESZKANIA POZA MIEJSCEM WYZNACZONYM ZAKAZ POSTOJU – OBOWIĄZUJE TAM, GDZIE JEST ZAKAZ ZATRZYMYWANIA
14
ZAWRACANIE ZABRONIONE:
W TUNELU NA MOŚCIE I WIADUKCIE NA DRODZE JEDNOKIERUNKOWEJ PRZY ZAGROŻENIU BEZPIECZEŃSTWU LUB UTRUDNIENIU RUCHU W MIEJSCACH OZNACZONYCH ZNAKAMI ZABRANIAJACYMI TEGO MANEWRU
15
SKRĘCANIE W LEWO LUB W PRAWO
UPEWNIENIE SIĘ, CZY ZNAKI NIE ZABRANIAJA TEGO MANEWRU ZBLIŻENIE DO ODPOWIEDNIEJ KRAWĘDZI JEZDNI SYGNALIZACJA USTĄPIENIE PIERWSZEŃSTWA (PIESZYM, POJAZDOM Z NAPRZECIWKA NA WPROST I SKRĘCAJĄCYM W PRAWO – PRZY SKRĘCANIU W LEWO)
16
KONIEC CZĘŚĆI II C.D.N. (?)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.