Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
ZUCHY zarys metodyki
2
Kim jest zuch? Zuch ma od 6 do 10 lat
Wchodzi w świat odpowiedzialności Zmienia środowisko, idzie do szkoły Zaczyna mieć obowiązki Usamodzielnia się Jest ciekawy świata, żądny wrażeń, chłonie wiedzę Potrzebne mu jest dużo ruchu
3
Kim jest drużynowy? Wodzem Starszym bratem – starszą siostrą
Wychowawcą
4
Prawo Zucha 1.Zuch kocha Boga i Polskę. 2.Zuch jest dzielny.
3.Zuch mówi prawdę. 4.Zuch pamięta o swoich obowiązkach. 5.Wszystkim jest z zuchem dobrze. 6.Zuch stara się być coraz lepszy.
5
Obiecuję być dobrym zuchem, zawsze przestrzegać Prawa Zucha.
Obietnica Zucha Obiecuję być dobrym zuchem, zawsze przestrzegać Prawa Zucha.
6
Gwiazdki Zuchowe Zuch Ochoczy Zuch Sprawny Zuch Gospodarny
7
Sprawności zespołowe Odpowiadają celom wychowawczym i potrzebom gromady Uczą działania w grupie i mądrego współzawodnictwa Zdobywane są w, różnorodnych tematycznie, cyklach – ok. 4 w ciągu roku Kształtują rozwój dziecka w grupie Poszerzają wiedzę, pokazują świat
8
Sprawności Indywidualne
Rozwijają zainteresowania zucha Ćwiczą pożyteczne umiejętności Uzupełniają wiedzę ze zbiórek Kształtują poczucie obowiązku Podkreślają indywidualność dziecka Prowokują działanie poza zbiórkami
9
Co zuchowi daje gromada?
Nowe przyjaźnie, zacieśnienie szkolnych znajomości Prowokuje stawianie sobie wyzwań Pomaga poznawać otaczający świat Pokazuje jak zdobywać wiedzę, nabywać nowe umiejętności Dba o aktywność fizyczną zucha na zbiórkach Rozwija zdolności manualne zucha Daje możliwość rozwijania indywidualnych zainteresowań Uczy panować nad emocjami, wyrażać je w sposób nie zagrażający innym
10
Potrzeby dziecka a ich realizacja w gromadzie
Rozwijanie empatii, pokonywanie egoizmu- opieka nad młodszymi zuchami, praca w grupie Posiadanie tajemnic- obrzędy, zwyczaje, mundur Ćwiczenie pamięci- piosenki, pląsy Szukanie autorytetów – „wszystkowiedząca” druhna czy druh Kontakt z przyrodą – zbiórki w terenie, zwiady, biwaki, KOLONIE
11
Kolonie zuchowe to: Podsumowanie rocznej pracy Nauka samodzielności
Sprawdzian „dorosłości” Zabawa „w kogoś lub coś” Zabawa od pobudki do ciszy nocnej Nowe wyzwania
12
Potrzeby dziecka a ich realizacja w gromadzie
Bycie w „paczce”- członek gromady Poznanie świata – realizacja sprawności Ruch, rozwijanie zmysłów – gry, ćwiczenia, pląsy Rozwijanie zdolności manualnych- majsterki Fantazjowanie – zabawy, teatrzyki, bajanie Porównywanie się – rywalizacja szóstek Współdecydowanie – Krąg Rady, sterowana demokracja
13
Po przejściu do 4 klasy zuch przekazany jest do drużyny harcerskiej
Po przejściu do 4 klasy zuch przekazany jest do drużyny harcerskiej. Zachowuje się w ten sposób CIĄG WYCHOWAWCZY
14
Dziękuję za uwagę Prezentacja przygotowana na podstawie materiału
Głównej Kwatery ZHP dh. pwd. Katarzyna Andruszkiewicz
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.