Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

JAK REALIZOWAĆ POLITYKĘ ZWIĘKSZANIA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "JAK REALIZOWAĆ POLITYKĘ ZWIĘKSZANIA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ"— Zapis prezentacji:

1 JAK REALIZOWAĆ POLITYKĘ ZWIĘKSZANIA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ
W ZAKRESIE OŚWIETLENIA Stanowisko europejskiego przemysłu oświetleniowego Narcyza Barczak-Araszkiewicz Związek Producentów Sprzętu Oświetleniowego „Pol-lighting” Maj 2008

2 oraz profesjonalnych opraw oświetleniowych
Pol-lighting reprezentuje producentów źródeł światła oraz profesjonalnych opraw oświetleniowych Potencjał rynkowy i produkcyjny: ponad 80% rynku w Polsce ponad 80% produkcji w Polsce Różnorodność struktury kapitałowej: kapitał zagraniczny i polski Członek europejskich organizacji: CELMA Narodowe Organizacje Producentów Opraw i Osprzętu Oświetleniowego ELC Producenci Źródeł Światła

3 Zmniejszenia energochłonności gospodarki
19% (ponad 20 TWh) energii elektrycznej na cele oświetleniowe dostępne technologie oświetleniowe pozwalają na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej aż do 80% energooszczędne oświetlenie jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów redukcji zużycia energii elektrycznej krajowy cel w zakresie oszczędności energii finalnej, o 9% do roku 2016, zgodnie z Krajowym Planem Działań dot. Efektywności Energetycznej : GWh, z czego 16% tj. (8 552 GWh) stanowi redukcja zużycia energii elektrycznej

4 Szacunek redukcji zużycia energii na cele oświetleniowe dla krajów EU27
Savings potential (per year) * CO2 (Million tonnes)** Savings potential (TWh) Savings potential in Euro (***) Euro/kWh (***) Domestic Lighting 23 62.2 € 9.3 billion € 0.15 Office Lighting 8 21.6 € 2.2 billion € 0.10 Industrial Lighting Street Lighting 3.5 9.5 € 0.9 billion Total 42.5 114.9 € 14.6 billion  N/A * This figure is based on the latest (conservative) industry estimates for the a total switch to energy efficient street, office, industry and domestic lighting in the EU (27). Detailed savings potential figures from each EU member states are in the process of being calculated by the ROMS programme. ** Figure courtesy of the International Energy Agency kg CO2/kWh - CO2 EMISSIONS FROM FUEL COMBUSTION (2006 Edition) - II. 61 *** Figure courtesy of Philips Lighting B.V

5 Jak realizować zadania w zakresie zwiększania
efektywności energetycznej oświetlenia ? Stanowisko europejskiego przemysłu oświetleniowego

6 Trzy warunki wykorzystania potencjału oszczędności energii
elektrycznej w sektorze oświetleniowym 1. Zapewnienie energooszczędnościowych produktów wprowadzanych na rynek (dyrektywa EUP) 2. Modernizacja istniejących instalacji oświetleniowych (Krajowy Plan Działań dot. efektywności energetycznej) 3. Wprowadzenie obowiązkowych zasad projektowania i realizacji instalacji oświetleniowych ( wniosek przemysłu oświetleniowego do KE o uchwalenie New Lighting Legislation)

7 Warunek 1 - Kryteria energooszczędności dla nowych produktów
Środki wykonawcze dla nowych produktów, w oparciu o dyrektywę 2006/32/WE o ekoprojektowaniu (EUP) określające minimalne kryteria efektywności energetycznej : dla produktów: źródła światła stateczniki systemy optyczne do opraw oświetleniowych jednakowe dla wszystkich krajów UE (art.95 traktatu UE) formułowane dla produktów niezależnie od zastosowania

8 Kryteria energooszczędności dla nowych produktów c.d.
Wymiana żarówek na energooszczędne źródła światła (dyrektywa EUP) Przemysł oświetleniowy zabiega aby: harmonogram wycofywania żarówek był realny pod kątem zapewnienia podaży energooszczędnych zamienników pozostawienie halogenów o grupie efektywności „C” , w celu zapewnienia konsumentowi wybór alternatywnych rozwiązań jeśli chodzi o parametry świetlne i możliwość zamontowanie w istniejących oprawach oświetleniowych

9 Warunek 2 - Modernizacja istniejących instalacji oświetleniowych
1/3 oświetlenia drogowego to oświetlenie rtęciowe 2/3 oświetlenia biurowego to energochłonne źródła i systemy oświetleniowe nie spełniające norm obowiązujących w UE aktualne tempo modernizacji 3% rocznie dla oświetlenia drogowego, 7% rocznie dla oświetlenia biurowego Warunkiem przyspieszenia tempa modernizacji oświetlenia jest wdrożenie rozwiązań prawno-regulacyjnych w oparciu o krajowe przepisy, w szczególności : Ustawę o Efektywności Energetycznej Krajowy Plan Działań na rzecz Efektywności Energetycznej

10 Ustawa o efektywności energetycznej (w przygotowaniu)
Założenia do ustawy : Wzorcowa rola sektora publicznego : katalog działań w zakresie energooszczędności plany działań na rzecz zwiększania efektywności energetycznej obowiązek uzyskiwania oszczędności nowe regulacje w przepisach o zamówień publicznych System „białych certyfikatów” mechanizm obrotu świadectwami potwierdzającymi wykonanie działań w zakresie redukcji zużycia energii stymulujący zachowania pro-oszczędnościowe Krajowy Plan Działań na rzecz efektywności energetycznej harmonogram realizacji zadań planowanie działań ocena skuteczności

11 Krajowy Plan Działań na rzecz efektywności energetycznej
Kluczowe warunki sukcesu audyt istniejących instalacji oświetleniowych podstawą planów modernizacyjnych finansowanie umożliwiające właścicielom instalacji podjęcie pierwszego kroku do w celu wykorzystania przyszłych oszczędności z użytkowania zmodernizowanej instalacji („total costs of ownership”)

12 Warunek Obowiązkowe zasady przy projektowania i wykonawstwa instalacji oświetleniowych (New Lighting Legislation) Dlaczego potrzebujemy nowej Dyrektywy Oświetleniowej ? dyrektywa EUP dotyczy wyłącznie produktów nowo-wprowadzanych na rynek i pokrywa tylko cześć potencjalnych oszczędności oszczędności możliwe do uzyskania w systemach oświetleniowych są otrzymywane nie tylko przez użycie produktów energooszczędnych, ale przez warunki zaprojektowane dla instalacji, a następnie sposób jej użytkowania Przemysł oświetleniowy wnioskuje do KE o uchwalenie nowej dyrektywy „New Lighting Legislation” w celu uregulowania wszystkich aspektów energooszczędności na etapie projektowania, realizacji oraz użytkowania instalacji oświetleniowych .

13 Nowa Dyrektywa Oświetleniowa (New Lighting Legislation)
Założenia nowego prawa : ujednolicone dla wszystkich krajów UE ( oparta na art.95 traktatu) obowiązujące dla instalacji oświetleniowych w sektorach innych niż gospodarstwa domowe oparte na technicznych normach oświetleniowych, które powinny być uzupełnione o wymogi dot. efektywności energetycznej weryfikacja i zatwierdzanie projektu przez autoryzowane instytucje projekty oświetleniowe wiążące dla wykonawcy instalacji określone zasady konserwacji i użytkowania

14 Polityka przemysłu oświetleniowego – kluczowe elementy sukcesu
Prawne zagwarantowanie stosowania kompleksowego rozwiązania energooszczędności oświetlenia Wsparcie modernizacji środkami prawno-regulacyjnymi i finansowymi Ocena istniejących instalacji podstawą planów modernizacyjnych Audyty projektów i wykonawstwa instalacji oświetleniowych

15 Dziękuję za uwagę

16 Zapraszamy ES-SYSTEM


Pobierz ppt "JAK REALIZOWAĆ POLITYKĘ ZWIĘKSZANIA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ"

Podobne prezentacje


Reklamy Google