Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko z zespołem

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko z zespołem"— Zapis prezentacji:

1 prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko z zespołem
MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko z zespołem Dziecko krzywdzone 1

2 Rozwijają się nowe obszary przemocy:
narasta przemoc emocjonalna (psychiczna); rośnie przemoc w rodzinach dobrobytu; przemoc jest coraz ostrzejsza; cyberprzemoc; cyberseks. Dla dziecka kontakt z przemocą, to codzienność.

3 RÓŻNE OBLICZA PRZEMOCY 2010
Agresja w przekazie politycznym Agresja w przekazie medialnym Agresja na drodze, chodniku, w sklepie Wzrost liczby instytucji totalnych Przemoc w pracy (ekonomiczna, psychiczna) Dziecko w wieku 7-10 lat doświadcza 4-5 krotnie więcej aktów przemocy niż jego rodzice w tym samym wieku

4 Nowe przestrzenie przemocy
agresja w cyberprzestrzeni cyberseks Daliśmy społeczne przyzwolenie na pobyt dziecka w przestrzeniach, do których nie jest przygotowane emocjonalnie

5 PRZEMOC FIZYCZNA – nowe oblicza
Bicie, kopanie, potrząsanie, szarpanie, przypalanie, oparzenia, rany cięte, kłute, wykręcanie kończyn, rozmyślne głodzenie, krępowanie... Film Klil Bill w porównaniu z grami Postal, Hitman, GTA, to niewinna igraszka

6 Polskie mity na temat przemocy wobec dzieci
Sprawcami maltretowania dzieci są osoby chore psychicznie, dewianci W MIT 2 Przemoc dotyczy środowisk patologicznych

7 Nowe przestrzenie przemocy
Przemoc rozwija się gdy: - brakuje autorytetów - zanika możliwość samorealizacji - narastają dysproporcje - umacniają się atawizmy - wzmacnia się popędy

8 Diagnostyka przemocy :
Dziecko Rodzic Objawy zachowania

9 „Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie go w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa.

10 Teza 1: Masowym zjawiskiem jest seksualizacja życia
Teza 2: Coraz więcej dzieci wychowuje się, a rodziców funkcjonuje w obszarze silnej seksualizacji

11 Cele Przestępcy Charakterystyka sprawcy przestępstwa seksualnego
zaspokojenie seksualne, poczucie siły i władzy Przestępcy fiksacyjni regresyjni Charakterystyka ofiary Każde dziecko może stać się ofiarą

12 Strategie sprawców Gwałt; „Urabianie” ofiary; Manipulowanie dzieckiem;
Szantaż. Sekret

13 Wynik: stan zamrożonej czujności dziecka

14 Grooming Zaprzyjaźnianie się Tworzenie relacji Ocena ryzyka odkrycia
znajomości Ukazanie ofierze zasady wzajemnej relacji Budowanie więzi intymnej Kierowanie wyobraźni na realne spotkanie Kontakt w świecie rzeczywistym

15 Specyfika rozmowy z małym dzieckiem
czynniki: - różnice - zakłócenia poznawcze - język - sposób rozmowy - pytania „Dlaczego?”. pytania otwarte pytania zamknięte pytania sugerujące

16 Budowanie dobrej relacji
Czynniki: nastawienie uwaga i koncentracja partnerstwo pierwszy kontakt otoczenie Otoczenie Empatia i postawa wspierająca – słowa i gesty Cierpliwość Obiektywizm

17 Zadania osoby pomagającej:
Słuchamy, słuchamy, słuchamy… Uszczegółowienie jego relacji Zatroszczenie się o jego kondycję psychiczną i udzielenie mu wsparcia. Powiedz: „Wierzę Ci” „Nie jesteś winien temu, co się stało” „Bardzo dobrze, że o tym opowiadasz” „Inne dzieci też mają podobne problemy”

18 Niezaspokajanie biologicznych i psychicznych potrzeb dziecka
ZANIEDBYWANIE – nowe zjawisko przemocowe Niezaspokajanie biologicznych i psychicznych potrzeb dziecka

19 Podstawowe objawy zaniedbania (1)
Wzrost i waga poniżej normy Głód, odwodnienie Niestosowne do pory roku ubranie Próchnica zębów Pasożyty, wszawica Brudne włosy, ubranie

20 Podstawowe objawy zaniedbania (2)
Stałe zmęczenie, apatia Zasypianie w klasie Proszenie o jedzenie lub jego kradzież Wczesne przychodzenie i późne wychodzenie ze szkoły Pseudo - dojrzałość Zachowania przestępcze i NS Używanie (eksperymenty i nadużywanie) narkotyków i alkoholu

21 Co dziecko powinno usłyszeć od osoby pomagającej?
„Wierzę Ci” „Nie jesteś winien temu, co się stało” „Bardzo dobrze, że o tym opowiadasz” „Inne dzieci też mają podobne problemy” „Możesz liczyć na pełną dyskrecję” „Jestem tutaj po to aby Tobie pomóc”

22 Czego należy unikać w rozmowie z dzieckiem krzywdzonym?
Kłamstwa Okazywania silnych emocji Okazywania niechęci do rodziców dziecka Pustych obietnic

23 Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci wymaga odwagi i zdecydowania


Pobierz ppt "prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko z zespołem"

Podobne prezentacje


Reklamy Google