Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKinga Oliwa Został zmieniony 10 lat temu
1
Dydaktyka języków obcych w świetle badań nad mózgiem
NKJO Toruń DSW Wrocław Dr Marzena Żylińska
2
Neurodydaktyka: od synapsy do szkolnej klasy
3
Naukowe podstawy neuronauk Neuroobrazowanie a falsyfikowalność
4
Potrzeba badań nowego typu w edukacji
Manfred Spitzer „Jak uczy się mózg” Goswami Usha „Neuroscience and education: From research to practice?”, w: Nature Reviews Neuroscience 7 (5)
5
Termin „neurodydaktyka”
Gerhard Preiß Co badania mózgu mogą wnieść do edukacyjnej praktyki?
6
Dlaczego nauczyciele powinni interesować się wnioskami płynącymi z badań nad mózgiem?
7
Interdyscyplinarność neurodydaktyki
neurobiolodzy, lekarze, neuropsychologowie, psychologowie poznawczy, neuroradiolodzy, kognitywiści, chemicy, fizycy, dydaktycy, nauczyciele
8
Transferzentrum für Neurowissenschaften und Lernen (ZNL) w Ulm / Niemcy 2004
Manfred Spitzer – dyrektor ZNL psychologowie dydaktycy, nauczyciele biolodzy biochemicy lekarze informatycy
10
Gerald Hüther – neurobiolog Universitätsklinik Göttingen
„Schule im Aufbruch“ W poszukiwaniu alternatywy dla szkoły transmisyjnej Gerald Hüther – neurobiolog Universitätsklinik Göttingen
11
Idealna klasa
12
Jakie wnioski płyną z badań nad mózgiem?
13
Subiektywny mózg w szkole
ewaluacja zewnętrzne testy planowanie Podstawa programowa proces uczenia się NEURONY neuroprzekaźniki
14
Jak najlepiej przygotować uczniów do testów?
Wnioski Jak najlepiej przygotować uczniów do testów?
15
Neuroprzekaźniki (neurotransmitery, neuromediatory)
adrenalina, noradrenalina, serotonina, dopamina, acetylocholina, glutaminian
16
Motywacja zewnętrzna motywacja wewnętrzna
17
Dlaczego właśnie w szkole uczniowie tracą chęć i motywację do nauki?
18
Działanie wewnętrznego układu nagrody
Czy uczniowie chcę się uczyć?
19
Kiedy rozwój daje radość?
Zapisywanie i reprodukcja danych, czy ..... Do czego zostały stworzone nasze mózgi?
20
Motywacja a ciekawość poznawcza
Skutki nieuwzględniania w szkole ciekawości poznawczej Jasiu w szkole
21
Jak utrudniamy mózgowi naukę?
Hipokampalizacja
22
Układ limbiczny: grupa struktur korowych i podkorowych tworzących rodzaj obrzeża wokół pnia mózgu
hipokamp, ciało migdałowate, zakręt obręczy, węchomózgowie, zakręt przyhipokampowy, przegroda przezroczysta, sklepienie, wzgórze, podwzgórze, śródmózgowie. Układ limbiczny jest odpowiedzialny za stany emocjonalne, zapamiętywnie, uczenie się, a także za wyobraźnię przestrzenną i orientację.
23
Co nauczyciele o układzie limbicznym wiedzieć powinni?
Hipokamp Proces konsolidacji Ciało migdałowate
24
Co to znaczy wykorzystać potencjał mózgu?
25
Neuroplastyczność: zdolność modyfikacji połączeń neuronalnych pod wpływem bodźców wytwarzanie uprzywilejowanych dróg obiegu informacji
26
Jeśli chcesz dla ucznia zrobić więcej, zrób mniej.
Ułatwianie przez utrudnianie
27
Czytać, patrzeć, notować i podziwiać tworzyć, próbować, sprawdzać, działać
28
Efekty neuroplastyczności:
Umieranie lub tworzenie się nowych neuronów (neurogeneza) Rozrost lub regresja dendrytów Powstawanie lub zanik kolców synaptycznych i synaps
29
Procesy uczenia się przebiegają inaczej niż dotychczas zakładaliśmy.
Lejek norymberski
30
Przekazać można informacje, ale nie wiedzę.
31
Wpływ środowiska na strukturę mózgu
32
Na czym polega proces uczenia się?
33
Słowa to nie wszystko
34
Uczenie się jawne i utajone
Uczenie jawne: wiem dlaczego, umiem wyjaśnić, ale mimo to czasami się mylę, muszę się zastanowić. Uczenie utajone: nie wiem dlaczego, nie umiem wyjaśnić, ale umiem zrobić bez zastanawiania się.
35
Uczenie utajone: intuicyjne, bezpośrednie, przedrefleksyjne, automatyczne, spontaniczne, niewymagające świadomych przemyśleń Joachim Bauer „Empatia. Co potrafią lustrzane neurony”
36
Neurony lustrzane a proces uczenia się
Giacomo Rizzolatti, Corrado Sinigaglia „Empathie und Spiegelneurone. Die biologische Basis des Mitgefühls“
37
Jak wykorzystać w szkole potencjał neuronów lustrzanych?
38
Co ułatwia zrozumienie i zapamiętywanie?
39
Emocje jako markery pamięci
40
Mózg jako organ społeczny (social brain) Wnioski?
Powell J., Lewis PA, Dunbar R., Orbital prefrontal cortex volume correlates with social cognitive competence, w: Neuropsychologia 48 Gerald Hüther „ Was wir sind und was wir sein könnten“
41
Homunkulus ruchowy
42
Homunkulus czuciowy
43
Detektor nowości Jak wprowadzać nowe informacje, by układ limbiczny traktował je jako ważne i potrzebne?
44
Odejść od banału, od tego, co oczywiste, jasne, typowe, schematyczne i przewidywalne.
45
„Mój dzień”, „Zakupy w sklepie spożywczym”, „Co można załatwić na poczcie?” „Opisz swój pokój” - z punktu widzenia sposobu funkcjonowania detektora nowości
46
Rola iskry w oku Biologiczne podłoże ciekawości poznawczej i zachwytu
47
Ciekawość
48
Pragmatyczny mózg zawsze pyta: Po co mi to?
49
Przypadek Szwecji Szwecja Pierwszy język (angielski) 1-6-11-25-57
Drugi język (hiszpański)
50
Początek lekcji Jak włączyć mózg?
51
Od czego zależy efektywność uczenia się?
Od nastawienia, tzn. od motywacji Od czasu Od głębokości przetwarzania informacji
52
działanie układu nagrody
potrzeba współpracy z innymi potrzeba aktywności i działania działanie detektora nowości potrzeba sprawdzania, jak funkcjonuje świat skłonność do pracy rękami silna motywacja wewnętrzna stawianie pytań kierowanie się emocjami potrzeba autonomii „Ja chcę”! działanie układu nagrody
53
Zadanie szkoły Jak z dziecka zrobić ucznia?
uczeń dziecko
54
Dydaktyka języków obcych z punktu widzenia funkcjonowania mózgu
55
dr Magdalena Szpotowicz i Agata Gajewska-Dyszkiewicz
EUROPEJSKIE BADANIE KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH (ESLC) Ogłoszenie wyników Warszawa, Pracownia Języków Obcych IBE dr Magdalena Szpotowicz i Agata Gajewska-Dyszkiewicz
56
Polscy uczniowie w III klasie gimnazjum
Język angielski (24% - poziom Pre-A 1, 34% -poziom A 1) Język niemiecki (44% - poziom Pre A 1, 42% poziom A 1)
57
Rola „ja” na lekcji
58
Materiały przyjazne mózgowi
59
Jakie teksty?
60
Ocena treści nauczania
61
Jakie ćwiczenia?
62
Zapamiętywanie a głębokość przetwarzania informacji
63
Reguły gramatyczne
64
Youtube Grammatik anders
65
Dlaczego znaczenie ma znaczenie?
66
Lekcja poprawna metodycznie lekcja budząca ciekawość
67
Przykłady tekstów i zadań
Języki Obce w Szkole Numer specjalny 6 Uczymy inaczej? Grudzień 2009/styczeń 2010
68
Blog Neurodydaktyka, czyli neurony w szkolnej ławce
69
Niedługo ukaże się nakładem wydawnictwa „Wyspa” książka „Neurodydaktyka, czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”
70
Konferencja Nauczanie języków obcych w świetle badań nad mózgiem
NKJO Toruń
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.