Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMiłogost Kadłubowski Został zmieniony 11 lat temu
1
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
2
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem i różnymi formami zachowań agresywnych. Zapoznanie z psychologicznym mechanizmem powstawania agresji u człowieka. Dostarczenie najważniejszych wiadomości dotyczących przyczyn agresywnych zachowań wśród dzieci i młodzieży. Zapoznanie rodziców ze sposobami postępowania z dziećmi przejawiającymi zachowania agresywne. Uświadomienie możliwości podejmowania od najmłodszych lat działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu agresji.
3
Wyniki ankiety anonimowej przeprowadzonej w klasie wśród 28 uczniów
1. Czy miałeś do czynienia z agresją? TAK uczniów NIE – 6 uczniów 2. Jeżeli TAK to z jaką formą agresji? FIZYCZNĄ – 8 uczniów SŁOWNĄ – 18 uczniów 3. Byłeś jej: OBSERWATOREM – 20 uczniów UCZESTNIKIEM – 7 uczniów 4. Jeśli BYŁEŚ uczestnikiem, to: ATAKOWAŁEŚ KOGOŚ – 3 uczniów BRONIŁEŚ SIĘ – 6 uczniów 5. W jakim miejscu doświadczyłeś agresji? W SZKOLE – 15 uczniów W DOMU – 9 uczniów NA PODWÓRKU – 10 uczniów
4
Agresja – to każde zamierzone działanie mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu.
6
Przykłady sytuacji z zachowaniami agresywnymi:
Kasia przynosi na lekcję ulubioną książkę Ewy. Ewa chce pożyczyć książkę od koleżanki, ale Kasia jej odmawia. W czasie przerwy Ewa kradnie książkę. Nauczyciel w czasie lekcji skrytykował Michała. Po skończonych lekcjach do Michała podszedł kolega, który chciał się umówić z nim na mecz. Michał powiedział koledze: „Odczep się i daj mi spokój”. Paczka chłopców z bloku włóczyła się po osiedlu. Nudzili się, byli niezadowoleni, nie wiedzieli , co mają ze sobą zrobić. Jeden z nich wywrócił kosz na śmieci, drugi rzucił kamieniem w grupkę małych dzieci. Chwilę później włamali się do piwnicy.
7
MECHANIZM POWSTAWANIA AGRESJI
AGRESJA FRUSTRACJA POTRZEBA (niezaspokojona)
8
PODSTAWOWE POTRZEBY DZIECI:
bycie wartościowym człowiekiem potrafienie czegoś bycie społecznie akceptowanym poczucie przynależności do rodziny lub grupy
9
Jakie mogą być najczęstsze zaniedbania rodziców w zakresie zaspokajania potrzeb dzieci?
10
Źródła agresji: dom rodzinny szkoła grupa rówieśnicza media
11
Jakie czynniki i sytuacje mogą sprzyjać powstawaniu agresji?
w domu (grupa I), w szkole (grupa II), wśród rówieśników (grupa III), w kontaktach z mediami (grupa IV)
12
Przyczyny agresji: Niemożność zrealizowania celów, jakie dziecko samo sobie wyznaczyło lub narzuciło mu otoczenie. Odrzucanie lub brak pozytywnych wzorców. Codzienna obserwacja np. zachowań agresywnych w telewizji. Trudność w skutecznym odróżnieniu dobra od zła. Nieumiejętność spędzania właściwie wolnego czasu, nuda.
13
Kiedy otoczenie, w którym dziecko wpływ na powstanie zachowań agresywnych?
gdy dziecko często ma do czynienia z przemocą; gdy w rodzinie obserwujemy brak zainteresowania sprawami dziecka.
14
Jakie uczucia rodziców, opiekunów i wychowawców sprzyjają zapobieganiu agresji u dzieci?
15
Najlepszym sposobem walki z agresją u dzieci jest okazywanie im:
zrozumienia zainteresowania wsparcia akceptacji cierpliwości pomocy empatii opieki czułości życzliwości konsekwencji
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.