Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałCelina Zielonka Został zmieniony 11 lat temu
1
Rewolucja w komunikacji XIII Seminarium/Warszawa 15.10.2009
Rozwój i perspektywy Internetu Mobilnego Maciej Kocięcki, PTK Centertel
2
Troszkę o technologii HSPA+ vs. LTE (tylko 10-20% lepsza efektywność, problemy z pasmem), wielu operatorów wybiera jednak HSPA+. Wg. ADL LTE będzie niszowe do min. 2013roku Niezbędne wyposażenie: SIM + modem wewnętrzny lub zewnętrzny, router bezprzewodowy, telefon z obsługą transmisji DATA
3
Troszkę o technologii (2)
4
Troszkę o technologii – realna prędkość
Source: Arthur D.Little Realna prędkość transmisji „data” zależy od: odległości od stacji bazowej istnienia przeszkód dla propagacji fal radiowych (indoor/outdoor) liczby użytkowników połączonych z daną stacją radiową przepustowości łącza między stacją a resztą sieci Głos ma zawsze priorytet !!!
5
Internet mobilny – różnorodne zastosowanie
internet & intranet mobilny telemetria SIP - VoIP monitoring nawigacja IP video konwergencja poczta elektroniczna podpis elektroniczny
6
Mobilny dostęp Internetu – parametry produktu
FUP – Fair User Policy od 0,5GB do +26GB na miesiąc powyżej FUP spadek prędkości Cena instalacji realna 1-50 zł Cena modemu zł, 1 zł w umowie lojalnościowej Opłata miesięczna od ~30 zł – 120 zł netto Roaming typowo 1,72 zł za 100KB w UE w pakietach nawet 0,12 zł za 100KB w UE Usługa na taryfach głosowych w cenie usługi głosowej (IPhone, HTC Magic) zł bezpłatny dostęp do BE standard lub premium W Orange CDMA+HSDPA dostępne od 59 zł/mc
7
Wzrost wielkości transmisji
TB Dwukrotny wzrost transmisji w ciągu jednego roku !!!!
8
Urządzenia
9
Prognoza liczby kart „data” (modemów) w Polsce
Laptopy, netbooki Sprzedaż laptopów w Polsce (wg IDC) – cały rynek 2007 – 1,46 M 2008 – 2,10 M Laptopy z wbudowanym modemem (HSDPA) stanowią ok. 4,5% sprzedaży (wzrost rok do roku z 0,9%) Liczba modemów dla usługi mobilnego dostępu do Internetu przekracza 1MLN (cały rynek) Penetracja mobilnego dostępu wśród użytkowników laptopów wynosi w Polsce tylko ok. 10%. Prognoza liczby kart „data” (modemów) w Polsce wg Ovum July 2007
10
Laptopy - usługi przeglądanie stron www
dostęp do zasobów firmy (Intranet) Telepraca poczta elektroniczna operacje bankowe
11
Internet w komórce Komórka staje się wszechstronnym narzędziem komunikacji – Smartphone’y: duże ekrany (dotykowe), klawiatura QWERTY, orientacja przestrzenna, GPS systemy operacyjne ukierunkowane na usługi „data” (Android, IPhone, RIM) otwarcie platform dla deweloperów, systemy otwarte „easy customer journey” nowe narzędzia ułatwiające wykorzystanie nowych aplikacji np. widgety „ready to use” rosnące bezpieczeństwo wydłuża się czas pracy baterii
12
Internet w komórce – aplikacje: Poczta Elektroniczna
„push” automatyczne „ściąganie” maila, kalendarza, książki adresowej bez udziału użytkownika natychmiastowy dostęp do nowych wiadomości bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa możliwość integracji z systemami korporacyjnymi stała opłata miesięczna za usługę: tylko 19,9zł za nielimitowany dostęp do poczty i przeglądanie stron Istnieją również rozwiązania „push” w wersji niekorporacyjnej, a korzystających z kont mailowych POP i IMAP
13
Internet w komórce – aplikacje: Nawigacja
Nawigacja – personalny poradnik przestrzenny prawdziwa autonawigacja GPS w zwykłej komórce; zawsze aktualne mapy pobierane on-line; bieżąca informacja o korkach drogowych i zatorach w ruchu; ostrzeżenia przed miejscami częstych kontroli drogowych; Główne zalety: przy pierwszej aktywacji 1 miesiąc usługi w abonamencie gratis bezpłatna transmisja danych w usłudze korzystne pakiety okresowe Nawigacja najchętniej kupowana deklaratywnie
14
Internet w komórce – aplikacje: SIP - VOIP
Access Point WiFi VoIP w sieci WiFi – odpowiedź na problemy zasięgowe „indoor” dowolna sieć WiFi GSM / UMTS Usługa niezależna od operatora (np..Fring) Ryzyko dla operatora utraty przychodów z głosu: blokada połączeń VoIP (T-Mobile w Niemczech) Nadal trudna „customer journey” – problemy z integracją aplikacji w telefonie Dwa numery telefonów: SIP’owy i mobilny Brak handoveru między WiFi oraz GSM Problemy z jakością w przypadku korzystania z sieci EDGE/UMTS (latency, jitter) SmartPhon z aplikacją „SIP agent”
15
Internet w komórce – aplikacje: PKI SIM
mobilny (kwalifikowany) podpis elektroniczny Bank PC klienta Przykładowe zastosowania:: eGovernment – np..rozliczenia ZUS, zwiększenie bezpieczeństwa w Internecie (anti-phishing – kradzieże tożsamości) usługi bankowe – uwierzytelnienie w serwisie aukcje internetowe rezerwacje zdalne podpisywanie dokumentów w firmie -> zwiększenie efektywności działania Dlaczego na karcie SIM? telefon komórkowy – najbardziej popularne osobiste urządzenie elektroniczne na świecie z możliwością transmisji danych dobrze znany zawsze pod ręką większa mobilność bez dodatkowych czytników i kabli Problem: niezbędna certyfikacja systemu end-to-end Internet z SSL Klient banku Bezpieczny serwer operatora Telefon z PKI SIM Sieć GSM
16
Internet Mobilny – problemy jakościowe
Stały wzrost FUP – w ciągu 2 lat ponad 20 razy!!! Stałe ceny plus agresywne promocje Pojemność pasma radiowego jest ograniczona Nie ma darmowych lunchy: wzrost FUP oznacza problemy jakościowe: zmniejszenie prędkości transmisji problemy z zalogowaniem opóźnienia w prezentacji stron www Poprawa jakości dzięki: nowe technologie (HSPA+, LTE) – wysoki koszt wprowadzenie klas usług (QoS), np: „best effort” „priority” „high priority” Problem techniczny: zbalansowanie praw klientów Problem marketingowy: postrzeganie operatora, który wprowadzi takie rozróżnienie jako „gorszego” …
17
Internet Mobilny – przyszłość
Źródło: Badim Report Internet mobilny staje się powoli towarem pierwszej potrzeby
18
Internet Mobilny – podsumowanie
W ciągu najbliższych 2-3 lat: Technologia: Stałe zwiększanie pokrycia terytorialnego HSDPA oraz HSDA+ (miasta rzędu +10K a nawet +5K mieszkańców) Poprawa jakości transmisji (zwiększenie pojemności) oraz pokrycia „indoor” - femtocele LTE co najwyżej jako rozwiązanie eksperymentalne Dostęp CDMA jako dobry „lek z wyboru” Usługi: Zwiększenie penetracji mobilnego dostępu do Internetu wśród użytkowników laptopów do 30-35%, stały wzrost FUP – „the world goes flat” kosztem jakości – wprowadzenie klas usług? Wzrost penetracji urządzeń typu smartphone do +20%. Smartphone jako „centrum dowodzenia” w biznesie: Znaczące zwiększenie użytkowania Internetu „z komórki” - usługi typu „Data” włączone do kontraktów lojalnościowych – subsydiowanie Stałe zwiększanie udziału pakietów z ryczałtem na dostęp do Internetu i dostępem do usług Poczta typu push mail Efektywna przeglądarka Nawigacja personalna on-line
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.