Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Opracowanie: Agnieszka Brzostowska FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE O grupie mówimy wówczas, kiedy dwie lub więcej osób określa siebie jako jej członków oraz kiedy jej istnienie jest rozpoznawane przez przynajmniej jakąś jednostkę (Turner, 1982)
2
Każda grupa rozwija się w dwóch płaszczyznach
- w zakresie pracy nad zadaniem grupowym - w zakresie struktury społecznej
3
Od podstaw – budowanie zespołu
Aby ludzie przyszli na pierwsze spotkanie – to muszą o nim wiedzieć! - przepływ informacji Zaproszenie: - jasno określone cele - czas trwania i punktualność -sojusznicy - miejsce
5
Pierwsze spotkanie Przedstawienie siebie
Towarzyska integracja przybyłych Przedstawienie intencji/misji/celu Dyskusja ogólna Podjęcie decyzji, co do dalszych działań Zaplanowanie następnego spotkania
6
Komunikacja Kontakt Akceptacja Szacunek Jasne, spójne wyrażanie się
Aktywne słuchanie Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów
7
Wspólna wizja „Wspólna wizja to fundament , bez którego niemożliwe jest osiąganie znaczących rezultatów” Członkowie muszą mieć wspólne wyobrażenie tego, do czego dążą. Ważne jest, aby czuli, że jest to ważne i potrzebne. Wspólna wizja musi łączyć się z celami osobistymi i potrzebami wszystkich członków.
9
Struktura zadania Grupą wyposażona w jasne instrukcje w drodze do osiągnięcia dobrze określonego celu łatwiej się kieruje niż grupą, której zadanie jest sformułowane mniej precyzyjnie i której działanie może prowadzić do różnych rezultatów
10
Motywacja i zaangażowanie
Sprawny początek i uświadomienie celu Dostrzeganie wszystkich uczestników Poczucie mocy sprawczej i uczestnictwa Zadawanie pytań otwartych „wyciąganie” – pogłębianie wypowiedzi Zwracanie uwagi na każdą wypowiedź, danie możliwości wypowiedzenia się Nie oceniamy! Osiąganie sukcesów Realizacja wspólnej wizji Trzymanie się zasad Podsumowanie
11
Skuteczność grupy zależy od ich zdolności do działania i motywacji
12
Grupa potrzebuje: -dobrych relacji wzajemnych
-efektywne komunikowanie się -poczucie jedności i wspólnoty - kompromisu
13
Role grupowe
14
Typy zarządzania Lippitt i White 1943
- autokratyczny – organizowali działalność grupy, mówili za każdym razem co powinno być zrobione i zachowywali dystans wobec grupy -demokratyczny- nakłaniali grupę do dyskusji nad wszystkimi decyzjami i aktywnościami, pozwalając na własne wybory -leseferyczny – mała interweniuje w grupę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.