Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Opinia publiczna Magdalena Szpunar
2
Opinia publiczna wg. Noelle-Neuman
Opinia publiczna to „niepisane prawo”, panujące poglądy, zwyczaje i typowe sposoby zachowania Opinia publiczna to zjawisko tworzone przez dobrze poinformowanych obywateli dla dobra ogółu
3
Opinia publiczna Opinia publiczna jest traktowana jako zewnętrzna wobec polityków i spraw publicznych, posiadająca władzę sądzenia Jej klimat i nastroje możemy poznać m.in. dzięki sondażom opinii, głosowaniu, demonstracjach, przyzwoleniu dla inicjatyw rządowych lub ich bojkotowaniu
4
Proces tworzenia się opinii
Poziom1: grupy pierwotne Poziom 2: krystalizacja opinii (mezzopoziom) Poziom 3: artykulacja opinii (makropoziom)
5
Co sprzyja powstawaniu opinii publicznej?
Wysoki poziom edukacji (wiedza nie tylko o przedmiocie opinii, ale także wiadomości o świecie i funkcjonowaniu w społeczeństwie) Wiedza nie stanowi jednak najważniejszego elementu formowania opinii, równie ważne są pogłoski, plotki, nieprawdziwe i niesprawdzone informacje Obawa przed izolacją i konformizm Stereotypy, mity i przesądy
6
Opinia trwała i chwilowa
Opinia trwała: opiera się na tradycji kulturowej danej społeczności i zawiera twierdzenia zgodne z systemem wartości kulturowych danego społeczeństwa Opinia chwilowa: ujawnia się w przypadku pojawienia się nowego zjawiska, sprzecznego z wartościami danego społeczeństwa, wówczas może dojść do zmian w systemie wartości danego społeczeństwa
7
Opinia publiczna a media
Media ułatwiają reprezentowanie opinii Media mają obowiązek przestrzegania pluralizmu opinii Media są miejscem powstawania i artykulacji opinii, źródłem informacji i wiedzy
8
Funkcje opinii publicznej
Integracyjna: dążenie do wspólnych osądów Kontrolna
9
Opinia publiczna a nastroje społeczne
Nastroje społeczne: ujawniają się w opiniach i zachowaniach ludzi, dotyczą jakiejś sfery życia, nie ujawniają się w dyspozycjach do działania Nastroje społeczne: są mniej intensywne, ale bardziej trwałe od emocji o stanie nastrojów świadczy: samopoczucie ludzi, satysfakcja z przynależności do danej społeczności, stopień optymizmu, aktywność społeczna
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.