Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSobiesław Zgierski Został zmieniony 11 lat temu
1
MS Access 2000 Tworzenie tabel Piotr Górczyński 2005
2
Spis treści Do czego służą tabele Nazewnictwo Typy danych
Tworzenie tabeli Pola Klucz Edycja tabeli Usuwanie tabeli 2005
3
Wstęp Tabele służą do przechowywania informacji Każda tabela ma nazwę
Tabela ma określoną liczbę pól (kolumn) o określonych nazwach, które mogą przechowywać określony typ danych W tabeli może być dowolna liczba rekordów (wierszy) Tabela powinna mieć zdefiniowany klucz Kluczowym kryterium jakości bazy danych jest poprawność modelu danych wynikającego z procesu normalizacji 2005
4
Nazewnictwo Wiele baz danych nie toleruje w nazwach spacji i znaków specjalnych, dlatego najlepiej przyjąć regułę, że w nazwach można stosować tylko litery alfabetu łacińskiego, cyfry i znak podkreślenia „_” – zasada dotyczy nazw tabel i kolumn Nazwy dwuczłonowe można zapisać w postaci NazwaFirmy lub Nazwa_firmy Dla pól, które mają być kluczem stosuje się określoną konwencję nazewnictwa, np. nazwa zaczyna się od liter ID (od angielskiego identifier) np. ID_Firmy Nazwy tabel powinny odpowiadać zawartości tzn. informacjom które przechowują – mogą być w liczbie pojedynczej lub mnogiej – Pracownik / Pracownicy 2005
5
Typy danych Każda kolumna w bazie danych musi mieć określony typ danych, który determinuje jakie informacje będzie można zapisać. Np. w typie „text” można zapisać dowolny tekst, ale w typie data/czas – tylko poprawną datę, a w typie „number” tylko liczby Dzięki różnym typom danych zapewniona jest pewna poprawność danych, możliwe jest wykonywanie funkcji agregujących - podliczeń, operacji na datach, nie bez znaczenie jest też wydajność bazy danych Poza typem można określić pewne właściwości każdego pola, rozmiar, opcjonalność, regułę poprawności. 2005
6
Typy danych - wykaz Typ danych Słuzy do przechowywania informacji Text
Łańcuchy znakowe do 255 znaków Memo Tekst do znaków na przykład notatki Number Liczby Date/Time Data/czas Currency Waluty AutoNumber Automatyczna numeracja kolejnymi liczbami naturalnymi Yes/No Wartość tak/nie OLE Object Dowolny obiekt na przykład arkusz, dokument, obrazek, dźwięk Hyperlink Link do WWW Lookup Wizard... Pole wyszukujące wartości z innej tabeli lub kwerendy 2005
7
Tabela Przykładowa tabela Odbiorcy zwierająca informacje o odbiorcach
POLA REKORDY 2005
8
Tworzenie tabeli - krok 1 z 7
W oknie projektu bazy danych w widoku obiektów Tabele (Tables) pokazane są wszystkie tabele w bazie danych. Aby utworzyć nową klikamy dwukrotnie Utwórz tabelę w widoku projektu (Create table in Design view) 2005
9
Definiowanie nazwy pola - krok 2 z 7
Wpisujemy nawę pola w polu tekstowym Nazwa Pola (Field Name) 2005
10
Definiowanie typu danych - krok 3 z 7
Wybieramy typ danych w polu Typ danych (Data Type) 2005
11
Definiowanie pozostałych właściwości - krok 4 z 7
Defniujemy pozostałe właściwości pola: Opis (Description) Wartość domyślna (Default Value) Rozmiar pola (Field Size) 2005
12
Usuwanie pola - krok 5 z 7 Jeżeli chcemy usunąć pole to wystarczy, że je zaznaczymy klikając na nagłówku wiersza i naciśniemy klawisz Delete lub klikając na wiersz prawym przyciskiem myszy wybierzemy polecenie Usuń wiersze (Delete Rows) z menu kontekstowego 2005
13
Definiowanie klucza - krok 6 z 7
Zaznaczmy pola, które mają być kluczem za pomocą myszy w chwili, gdy kursor przyjmuje postać Jeżeli kluczem ma być kilka pól, to przy naciśniętym lewym przycisku myszy można przejechać po nagłówkach wierszy lub klikać pojedyncze nagłówki z wciśniętym na klawiaturze klawiszem CTRL Po zaznaczeniu pól wybieramy z menu Edycja (Edit) polecenie Klucz podstawowy (Primary Key) lub naciskamy na pasku narzędzi guzik Przy polach po lewej stronie pojawia się obrazek z małym kluczykiem Jeżeli chcemy usunąć klucz, to powtarzamy punkty 1-3 dla pól, które są kluczem 2005
14
Zapisywanie tabeli - krok 7 z 7
Po wprowadzeniu wszystkich pól wybieramy z menu Plik (File) polecenie Zapisz (Save) lub naciskamy na pasku narzędzi guzik W oknie Zapisz jako (Save As) wpisujemy nazwę tabeli (proponowana jest Table1) Naciskamy guzik OK 2005
15
Edycja projektu tabeli
Klikamy tabelę, której budowę chcemy zmienić Klikamy guzik Projekt (Design) W następnych krokach postępujemy tak samo jak podczas tworzenia tabeli. Należy pamiętać, że usunięcie pola pociąga za sobą utratę informacji wpisanych w tym polu we wszystkich rekordach. 2005
16
Usuwanie tabeli Klikamy tabelę, którą chcemy usunąć
Z menu Edycja (Edit) wybieramy polecenie Usuń (Delete) lub naciskamy klawisz Delete UWAGA! Usunięcie tabeli jest operacją nieodwracalną, nie ma polecenia Cofnij (Undo). 2005
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.