Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAureliusz Sasak Został zmieniony 11 lat temu
1
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Budowanie współpracy w środowisku lokalnym na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Pracownia Wspomagania Rozwoju i Integracji Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
2
„Medyczne” podejście do niepełnosprawności
Niepełnosprawność to indywidualny problem jednostki dziecko niepełnosprawne rodzina społeczeństwo Integracja społeczna Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
3
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. Nr 23, poz. 133) Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
4
Założenia organizacyjno-merytoryczne realizowania WWRD
Możliwie wcześnie Jak najbliżej dziecka i jego rodziny Bezpłatnie Interdyscyplinarnie Z uwzględnieniem form współpracy z rodziną Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
5
„Społeczne” podejście do niepełnosprawności
Przyczyną niepełnosprawności są tworzone przez społeczeństwo bariery społeczne, ekonomiczne, prawne dziecko niepełnosprawne rodzina społeczeństwo integracja społeczna Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
6
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój społeczny, psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, a także – pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
7
Aspekty rozwoju dziecka według Portera1
Wszystkie sfery rozwoju: poznawcza, językowa, ruchowa, społeczna i emocjonalna są ze sobą ściśle związane i wpływają na siebie wzajemnie, Zmieniające się potrzeby jednostki należy postrzegać w relacji z otoczeniem, Zachowanie dziecka i opiekuna jak również ich wzajemne relacje są modelowane przez otoczenie, Rozwój jednostki jest niepowtarzalny, dotyczy konkretnej osoby. 1. Porter L. (2002) Educating Young Children with Special Needs. London: Paul Chapman Publishing Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
8
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Dlatego Wczesne wspomaganie rozwoju powinno w równym stopniu skupiać się na dziecku, jego rodzinie i aktualnym otoczeniu. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
9
Warunki skutecznej realizacji WWRD:
Zjednoczenie wysiłków i współpracy różnych specjalistów z wielu dziedzin; Aktywne uczestnictwo rodziców i członków rodziny; Koordynacja działań różnych służb i ścisła współpraca; Opracowanie Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
10
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
RODZINA najbliższe: przedszkole, szkoła, poradnia psychologiczno- pedagogiczna i specjalistyczna placówki służby zdrowia, m.in. poradnie, placówki rehabilitacyjne… pomoc społeczna organizacje pozarządowe DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE wizytatorzy Kuratorium Oświaty media lokalne terenowy oddział PFRON Jednostka Samorządu Terytorialnego Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.