Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZdzisław Sielski Został zmieniony 11 lat temu
1
TADŻ MAHAL Mateusz Waśko Beata Czernecka Borys Kuca Patrycja Duda
Monika Podstawska Mateusz Waśko Beata Czernecka Borys Kuca Patrycja Duda Anastasia Gabiga Wiktoria Typer Anna Świętnicka Opiekun Grupy: Ewa Barszcz
2
DLACZEGO TEN PROJEKT? Wybraliśmy temat pt.: „Cuda architektury zbudowane w kształcie brył złożonych- jak wykonać modele tych budynków w skali?”, ponieważ jesteśmy bardzo kreatywni i chcieliśmy spróbować naszych sił w praktyce. Naszym początkowym celem było rozwinięcie wyobraźni przestrzennej oraz poszerzenie wiedzy na temat geometrii. W trakcie pracy rodziły się nowe pytania i pomysły. Dzięki temu zapragnęliśmy stawić czoło wyzwaniu, którym było zbudowanie makiety. Tylko jakiej? By zdecydować co wykonamy, udaliśmy się w podróż dookoła świata w poszukiwaniu odpowiedniej budowli. Dzięki tej przygodzie odkryliśmy nieznane dotąd nam bryły.
3
! ! ! ! ! ! BUDOWLE GODNE ZOBACZENIA NA POSZCZEGÓLNYCH KONTYNENTACH
4
.. SCHONBRUNN Pałac Schönbrunn został zbudowany w XVII-XVIII wieku w Wiedniu (Europa) wg projektu Johanna Bernharda Fischera von Erlacha. Powstał na zlecenie cesarza niemieckiego Leopolda I Habsburga i służył aż do 1918 r. jako rezydencja dla władców wywodzących się z tej dynastii. W 1762 r. w Sali Lustrzanej pałacu koncertował sześcioletni Mozart. W 1996 r. pałac wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.
5
WIELKI MECZET W DŻENNE Wielki Meczet w Dżenne, jeden z najbardziej znanych zabytków w Afryce, jest największą glinianą budowlą sakralną świata. Został wraz z zabytkowym centrum Dżenne wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO w 1988 roku. Najstarszą część świątyni wzniesiono między 1180 a 1330 rokiem. W 1896 roku na miejscu starego meczetu powstał nowy, który był jednak dużo skromniejszy od wcześniejszego. W kolejnych latach rozbudowano go, tak by przypominał dawną świątynię. Budowę obecnego Wielkiego Meczetu zakończono na początku XX wieku.
6
SYDNEY OPERA HOUSE Opera zbudowano w latach 1957 – 1973 na przylądku Bennelong Point w Sydney. (Australia) Głównymi architektami byli Jørn Utzon i Ove Arup. Budynek powstał w stylu nowoczesnego ekspresjonizmu, wykonany został ze stali, betonu i szkła. Płaszczyzny dachowe pokryte są milionem białych płytek dachówki ceramicznej, które lśnią w słońcu i nie wymagają czyszczenia. Budowla ma 5223 m² okien, a ściany pokryte są topazową zielenią. Swoim kształtem przypomina rozpostarte żagle jednak do końca nie wiadomo do czego miał nawiązywać kształt dachu opery, istnieje kilka wersji: do kształtu otwierającej się pomarańczy, do kształtu liści palmy lub do sejmiku żółwi.
7
PIRAMIDA JAGUARA Piramida Jaguara znajduje się w mieście Majów Tikal w Gwatemali (Ameryka Północna). Ma ona 44 m wysokości a jej progi układają się w 9 poziomów. Na szczycie piramidy znajduje się Świątynia Duchów. Figury, z jakiej została ona zbudowana to głównie prostopadłościany i równoległościany.
8
ŚWIĄTYNIA LOTOSU Podczas naszej podróży odwiedziliśmy Azję. Budowlą, która od razu wpadła nam w oko była świątynia Lotosu w Delhi. Jest to największa bahaistyczna świątynia w Indiach. Jednak w jej wnętrzu nie znajdują się żadne symbole religijne. W budynku nie odprawia się żadnych nabożeństw ani rytuałów, więc mogą się w niej modlić wszyscy. Świątynia została zbudowana w latach , przez Fariboza Sahby. Architekt inspirował się kwiatem lotosu, który symbolizuje pokój, czystość, miłość i nieśmiertelność. Budowla ma około 40m wysokości, a jej górna część składa się z 27 ”płatków”. Jest otoczona przez 9 stawów, dzięki czemu przypomina zanurzony w wodzie kwiat lotosu. ↓
9
MOST GOLDEN GATE Most łączy dwa półwyspy na dwóch brzegach zatoki San Francisco. (Ameryka Północna) Budowę mostu rozpoczęto w 1933 roku i trwała ona do roku Most ma dwa kilometry siedemset metrów długości. Stalowe pylony wzniesiono na wysokość 227.4m nad poziom lustra wody, czyli 152m nad poziom płyty pomostu. Każdy pylon wytrzymuje obciążenie 95,000 ton z czego ponad połowa pochodzi od kabli głównych. Każdy z nich składa sie z oddzielnych drutów, których łączny ciężar wynosi 56,000 ton.
10
DLACZEGO TADŻ MAHAL ? Tadż Mahal jest najbardziej znanym mauzoleum na świecie. Został wzniesiony przez hinduskiego władcę Szachdżahana ku pamięci swej pięknej żony – perskiej księżniczki Mumtaz Mahal. Szachdżahan nie szczędził pieniędzy, uporu ani pomysłowości, by świat nie zapomniał o jego ukochanej małżonce. Przy trwającej ponad 20 lat budowie wzięło udział około dwadzieścia tysięcy robotników. Efekt przerósł najśmielsze oczekiwania. Z białego marmuru, sprowadzanego z odległego o ponad 300 km kamieniołomu, wzniesiono ogromny, wysoki na 73 m meczet, którego centralna kopuła waży aż 13 tysięcy ton. Biorąc pod uwagę zarówno kunszt, z jakim wzniesiono Tadż Mahal jak i romantyczną historię powstania tego mauzoleum, uznaliśmy, że jest to najciekawsza budowla, jaką mogliśmy skonstruować na zajęciach POWUZ.
11
KRÓTKA HISTORIA TADŻ MAHAL :
W 1631 roku zmarła żona, panującego wówczas, indyjskiego cesarza z dynastii Mogołów, Szaha Dżehana. Miała zaledwie 36 lat, chociaż w stanie małżeńskim przeżyła 18 lat. Zrozpaczony małżonek postanowił na jej część zbudować grobowiec, który byłby godzien jego zmarłej żony – budowlę nie mającą porównywalnego odpowiednika w świecie. Według popularnego podania, pogrążony w smutku monarcha osiwiał w przeciągu jednej nocy. Po ukończeniu budowy miał on rzekomo wydać rozkaz o obcięciu kciuków wszystkim robotnikom, by nigdy nie byli już w stanie stworzyć podobnego dzieła.
12
BRYŁY ! Aby przystąpić do realizacji projektu musieliśmy wgłębić się w tajniki geometrii i poznać jej najmniejsze tajemnice. Dowiedzieliśmy się, że bryły można podzielić na obrotowe, graniastosłupy i ostrosłupy. Wyróżniamy także bryły, które są uważane za „niemożliwe” oraz 5 brył, które są określane jako Bryły Platońskie. Cała ta wiedza uświadomiła nas, że całe nasze otoczenie to...bryły!
13
BRYŁY OBROTOWE WALEC STOŻEK KULA
- to figury przestrzenne. Powstają, kiedy figury geometryczne obracamy wokół własnej osi. WALEC STOŻEK KULA
14
OSTROSŁUPY -mają jedną podstawę (wielokąt) a ich ściany boczne są trójkątami o wspólnym wierzchołku.
15
GRANIASTOSŁUPY - mają dwie równoległe podstawy (wielokąty), a ściany boczne są prostokątami.
16
BRYŁY PLATOŃSKIE Dla Platona bryły te miały zasadnicze znaczenie, uznawał bowiem, że materia zbudowana jest z całostek i nie jest podzielna, a całostki te mają charakter idealny. Nie są bowiem ciałami stałymi, lecz figurami geometrycznymi.
17
BRYŁY PLATOŃSKIE
18
TRÓJKĄT Idealną najprostszą figurą geometryczną jest trójkąt, czyli płaszczyzna ograniczona najmniejszą liczbą linii prostych. Według Platona trójkąty są najprostszym elementem budulcowym, podstawową cegiełką, z której zbudowany jest Kosmos. Każda bryła Platońska przedstawia jeden element na Ziemi. czworościan (tetraedr) to cząsteczka ognia sześcian (heksaedr) symbolizował ziemię ośmiościan foremny (oktaedr) przedstawiał cząsteczkę powietrza dwudziestościan (ikosaedr) to „uosobienie” cząsteczki wody dwunastościan (dodekaedr) symbolizował kosmos (połączenie wszystkich elementów)
19
DLACZEGO TYLKO PIĘĆ ? Pitagoras udowodnił, że płaszczyzna dookoła punktu może być zapełniona jednolicie tylko trzema rodzajami wielokątów foremnych: trójkątami, kwadratami albo pięciokątami. Żeby powstało naroże, potrzebne są co najmniej trzy ściany oraz suma kątów płaskich w wierzchołku musi być mniejsza od kąta pełnego. Wszystkie ściany w przypadku brył platońskich są jednakowe. Zatem jeśli wielokąty foremne tego samego rodzaju mają utworzyć naroże, to takich kombinacji jest właśnie pięć.
20
WIELOŚCIANY FOREMNE - to bryły, których wszystkie ściany są przystającymi wielokątami foremnymi i w których z każdego wierzchołka wychodzi tyle samo krawędzi.
21
FIGURY NIEMOŻLIWE Figury niemożliwe można uznać za szczególny typ złudzeń optycznych. Są to figury, które można narysować zgodnie ze wszystkimi zasadami perspektywy, ale nie można ich skonstruować w rzeczywistości (istnieją co prawda imitujące je trójwymiarowe modele, ale właśnie one wykorzystują zasadę złudzenia optycznego). Po raz pierwszy takie figury opisał w 1958 roku Roger Penrose - brytyjski matematyk - wraz ze swoim ojcem - genetykiem. Artykuł ukazał się w czasopiśmie "British Journal of Psychology".
22
ZŁUDZENIE OPTYCZNE Błędna interpretacja obrazu przez mózg pod wpływem kontrastu, cieni, użycia kolorów, które automatycznie wprowadzają mózg w błędny tok myślenia. Złudzenie wynika z mechanizmów działania percepcji, które zazwyczaj pomagają w postrzeganiu.
23
Otwórz film nr 1
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.