Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLidia Klimecki Został zmieniony 11 lat temu
1
©2008 Deloitte Advisory Sp. z o.o. V edycja konferencji SEPA INFRASTRUKTURA PŁATNICZA W ŚWIECIE SEPA Jak wyzwania obecnego rynku płatności wpływają na pracę back office w banku komercyjnym ? – nowoczesne metody i technologie optymalizacji kosztów rozliczania płatności. Warszawa, 6 października, 2008r. Piotr Malec Dyrektor Dział Zarządzania Ryzykiem Deloitte pmalec@deloittece.com
2
2 Agenda 1 Rynek płatności w perspektywie roku 2010 2 3 Reconet Nowa technologia w transakcjach rozliczeniowych Wyzwania stojące przed rynkiem płatności
3
3 Rynek płatności w perspektywie roku 2010 Na początku 2008 Centralny Bank Finlandii opublikował rezultaty projektu badawczego trendów w obszarze płatności na terenie Unii EuropejskiejPayment Habits 2010+ www.bof.fi/sc/payhabits2010. Można zauważyć sześć wyraźnych trendów statystycznych w obszarze EU: –Transakcje bezgotówkowe wypierają płatności gotówkowe –Płatności elektroniczne zastępują przekazy papierowe –W coraz większym stopniu usługi typu self-service zastępują tradycyjną bankowość w oddziałach –Korzystanie z bankomatów spada ze względu na częstsze dokonywanie płatności kartami –Użycie kart debetowych rośnie szybciej niż korzystanie z kart kredytowych –Usługi typu direct debits rozwijają się zdecydowanie wolniej niż było to oczekiwane
4
4 Użycie instrumentów bezgotówkowych w krajach EU15 Ilość transakcji Źródło: ECB, Bank of Finland
5
5 Użycie instrumentów bezgotówkowych w krajach EU15 Volumen transakcji Źródło: ECB, Bank of Finland
6
6 Rynek płatności bezgotówkowych w 2006 Instrument Udział wartościowyUdział ilościowy Średnia wartość transakcji w EURO Karty płatnicze35%1%61 Przelewy29%92%11.100 Direct Debits27%3%420 Czeki10%4%1.380 Poziom automatyzacji transakcji 2002-2006 Ilość transakcji elektronicznych na jednego mieszkańca 2002-2006 Źródło: ECB, Bank of Finland
7
7 Wnioski Klienci zmieniają swoje przyzwyczajenia wolniej niż oczekują tego instytucje finansowe Np. przekonanie się do bankomatów czy bankowości elektronicznej zajęło ok. 10 lat Badania konsumenckie pokazują, że najważniejszym motywatorem jest CENA Najwięcej należy poprawić w obszarach: –Przyjazności interfejsu z użytkownikiem –Integracji z innymi systemami np. EBPP –Zwiększenia przepustowości Najtrudniejszym zadaniem jest zbudowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania do danego instrumentu
8
8 Contents 1 2 3 Rynek płatności w perspektywie roku 2010 RecoNet Nowa technologia w transakcjach rozliczeniowych Wyzwania stojące przed rynkiem płatności
9
9 Oczekuje się że płatności będą: –szybsze, –tańsze, –bardziej bezpieczne, –łatwiejsze w obsłudze zarówno dla wysyłającego jak i odbierającego –bardziej zintegrowane z systemami i procesami klientów 196019701980199020002010 Automatyzacja księgowań płatności Integracja systemów i integracja z izbami płatniczymi Integracja systemów klientów korporacyjnych i obsługi self-service Integracja płatności klientów detalicznych i obsługi self-service Pełna integracja IT
10
10 Szybkość Ostatnia Dyrektywa EU - Payment Services Directive (2007/64/EC) zaleca skrócenie maksymalny czas realizacji polecenia przelewu: –do jednego dnia do LISTOPADA 2009, –za przyzwoleniem klienta do trzech dni do 2012. –dla płatności papierowych o jeden dzień dłużej. Poprzednia Dyrektywa - Credit Transfer Directive 97/5/EC określała ten czas na 5+1 dni bankowych w ramach EU W Polsce średni czas w 2006 roku wynosił 0,7 dnia.
11
11 Koszty w procesie płatności (elementy składowe) Płatnik/ Kupujący Bank Płatnika System Rozliczeń Płatności Bank Odbiorcy Odbiorca Sprzedawca Koszty przygotowania przelewu Ryzyko fraudu Ryzyko zagubienia płatności Koszty bezpieczeństwa Koszty przewalutowania Koszty IT Koszty prowizji za rozliczenie Ryzyko fraudu Ryzyko błędu płatności Koszty bezpieczeństwa Koszty IT Koszt kapitału Koszt rozliczeń/uzgodnień Koszty telekomunikacyjne Koszty przetworzenia transakcji Koszty rozliczenia Koszty bezpieczeństwa Koszty IT Koszt kapitału Koszt rozliczeń/uzgodnień Koszty prowizji za rozliczenie Ryzyko fraudu Ryzyko błędu płatności Koszty bezpieczeństwa Koszty IT Koszt kapitału Koszt rozliczeń/uzgodnień Koszty odebrania przelewu Koszty rozliczenia uznań Koszty kontrolingu Ryzyko fraudu Ryzyko błędu uznania płatności Koszty bezpieczeństwa Koszty kapitału Koszty IT Kolejność czynności i ich wsparcie techniczne może być różne, ale najważniejszymi elementami procesu są: –Otrzymanie komunikatu płatniczego –Weryfikacja poprawności i certyfikatu potwierdzającego autentyczność transakcji –Księgowanie instrukcji płatniczej –Przygotowanie do wysyłki –Wysłanie instrukcji do kolejnej instytucji w procesie –Rozliczenie instrukcji –Uzgodnienie poprawności rozliczenia –Archiwizacja instrukcji –Korekta ewentualnych błędów w procesie płatności –Zaksięgowanie kosztów/przychodów związanych z rozliczonymi transakcjami
12
12 Poziom kosztów transakcji w wybranych krajach (w EURO) Koszt transakcji poprzez firmowy terminal0.58 Koszt transakcji poprzez Internet 1.04 Koszt direct debit 0.65 Koszt obsługi transakcji czekowej 2.91 Koszt wypłaty w bankomacie 1.04 Koszt poprzez elektroniczny punkt sprzedaży (EFTPOS) 0.32 Źródło: Norges Bank (2001–), Annual Report on Payment Systems. Źródło: Bank Centralny Finlandii.
13
13 Koszty Koszt technologii niezbędnych do obsługi wolumenu spada ok. 50% rocznie (moc obliczeniowa i koszt pojemności dyskowej) Brak rezerw prostych po stronie przetwarzania płatności Obecny system rozliczania płatności jest w dużej mierze oparty na zasobach ludzkich co daje znaczącą możliwość obniżenia kosztów. Koszt Czas Obecny poziom kosztów Możliwy poziom kosztów Luka nieefektywności }
14
14 Contents 1 2 3 Rynek płatności w perspektywie roku 2010 RecoNet Nowa technologia w transakcjach rozliczeniowych Wyzwania stojące przed rynkiem płatności
15
Member of Deloitte Touche Tohmatsu
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.