Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Rynek cash handlingu w Polsce w 2009r.
Wojciech Wesoły Dyrektor Handlowy Impel Cash Handling Sp. z o.o.
2
Co to jest cash handling?
+ = cash handling cash processing + cash in transit = liczenie sortowanie pakowanie kontrola jakości sprawdzanie pochodzenia banknotów i bilonu magazynowanie komisjonowanie sporządzanie raportów i zestawień z przeprowadzonych operacji przewożenie lub przenoszenie wartości pieniężnych
3
mocno ograniczony rynek dostawców usług cash handlingu
Dostawcy usług Specyfika usługi mocno ograniczony rynek dostawców usług cash handlingu uczestnicy rynku
4
Odbiorcy usług cash handlingu
Usługi cash handlingu adresowane są do instytucji z dużym przepływem strumieni gotówki cash handling instytucje bankowe wielkopowierzchniowe sieci supermarketów sektor drobnego handlu i usług przemysł i instytucje publiczne
5
Liczby warte uwagi – cash handling na rynku polskim
Polski cash handling wielkość obsługiwanego wolumenu ponad 600 mld PLN /rok dostawcy usługi 5 dużych liczących się firm zasoby kadrowe ponad 5000 pracowników blisko pojazdów posiadana flota 82 placówek ilość liczarni
6
Potencjał branży bankowej w liczbach
cash handling to obsługa 72* zarejestrowane banki w Polsce, + 3 zrzeszenia bankowości spółdzielczej (ponad 600 banków spółdzielczych) placówek bankowych ponad bankomatów aktualnie obsługujemy poza bankiem PKO B.P. oraz sektorem bankowości spółdzielczej, wszystkie banki outsours’ują obsługęgotówki 2/3 placówek bankowych WNIOSEK 2/3 bankomatów Duży obszar rynku do obsługi gotówkowej do tej pory nie powierzony zewnętrznym firmom * dane wg
7
Potencjał i wysycenie rynku
Największe banki w Polsce 2008r.* nazwa dochody operacyjne kapitał własny cash handling 1. PKO BP 7 744,1 mln zł 9 543,3 mln zł nie 2. Bank Pekao 5 368,7 mln zł 10 555,1 mln zł tak 3. Bank Handlowy w Warszawie 2 412,0 mln zł 3 111,3 mln zł 4. BZ WBK S.A. 2 328,3 mln zł 3 015,9 mln zł 5. BRE Bank 2 202,0 mln zł 3 971,1 mln zł 6. ING Bank Śląski 2 014,4 mln zł 1 670,8 mln zł 7. Bank Millennium 1 709,4 mln zł 2 872,3 mln zł 8. Kredyt Bank 1 445,0 mln zł 2 050,6 mln zł 9. Lukas Bank 1 220,0 mln zł 908,3 mln 10. Bank BPH 981,5 mln zł 1 304,9 mln zł wysycenie cash processingu ~ 50 % * Ranking 50 największych banków w Polsce miesięcznik „BANK” , czerwiec 2008r.
8
Zapewniamy standardy realizacji usługi
obsługa wartości pieniężnych realizowane w specjalnie do tego przeznaczonych miejscach oraz przy użyciu specjalistycznych urządzeń dostawcy muszą spełniać szereg wymogów w dostosowaniu usługi do obowiązujących standardów szczelna polisa ubezpieczeniowa - optymalne zabezpieczenie warunkujące bezpieczeństwo specjalistyczne powierzchnie - Centra Gotówkowe nowoczesne urządzenia (liczarki, sortery, pakowarki, urządzenia do obsługi i liczenia bilonu) zintegrowany system bezpieczeństwa: CCTV, ACC, SSWiN wykwalifikowane zasoby ludzkie dedykowany obsłudze gotówkowej system informatyczny koordynujący wszystkie procesy gotówkowe specjalistyczna flota samochodowa
9
Wysoki poziom bezpieczeństwa polskiego cash handling’u
Polska 2007 r. – 89 napadów na banki, kantory, urzędy pocztowe, stacje paliw. ŻADEN z napadów nie był skierowany na CH! 2008 r. – 88 napadów na banki, kantory, urzędy pocztowe, stacje paliw. Wielka Brytania w 2007 r. odnotowano 1059 napadów, w samym listopadzie 2008 r. odnotowano 53 napady na konwoje Francja w 2007 r. odnotowano 91 sytuacji kryzysowych Włochy w 2007 r. odnotowano 42 sytuacje kryzysowe WNIOSEK Polski rynek usług cash processingu jest spokojny i bezpieczny
10
Rynek usług cash processingu w Polsce
cash processing obecnie produkt nadal w fazie rozwoju duży stopień zaawansowania technologicznego wymaga wysokich nakładów finansowych cash processing prognoza wzrost popularności usługi i przyrost klientów systematyczne zwiększanie ilości gotówki zwiększenie mechanizacji w dostępie do gotówki dalszy rozwój sieci bankomatów zaangażowanie zewnętrznych dostawców w procesie wdrożenia EURO
11
Tendencje rynkowe sektor bankowy sektor handlowy
rozwój sektora – wzrost ubankowienia stały rozwój sieci bankomatów przyrost ilości gotówki znajdującej się w obiegu wzrost ilości kart płatniczych (ok. 30 mln kart płatniczych w obiegu – koniec 2008r.) sektor handlowy nadal rosnąca ilość placówek handlowych - przewaga dyskontów nad hiper – i supermarketami perspektywa konsolidacji branży podtrzymanie planów ekspansyjnych dużych sieci – Aldi, Lidl, Jeronimo Martins
12
Remedium na kryzys w sektorze bankowym
Analizy Deloitte pokazują, że program oszczędnościowy wdrożony w banku z pierwszej dziesiątki w Polsce (śr. koszty operacyjne - 1,3 mld zł) może dać 9% oszczędności, czyli ok. 115 milionów złotych ochrona stanowi ok. 1,0 % kosztów operacyjnych banku P O M Y S Ł OUTSOURCING
13
zapewnieniu firmie rozwoju i innowacyjności
Dlaczego outsourcing? OUTSOURCING to korzystanie z zewnętrznych środków to wydzielenie pewnych funkcji z organizacji na zewnątrz rezygnacja z samodzielnego utrzymywania i prowadzenia określonych działów w przedsiębiorstwie i zlecenie ich na zewnątrz wyspecjalizowanym jednostkom OUTSOURCING sposób zamiany kosztów stałych na zmienne element strategii, który służy realizacji celów biznesowych firmy, ale również coraz częściej jest gwarancją dalszego rozwoju i sposobem na pozyskanie innowacji OUTSOURCING - wydzielenie obszarów działalności ma służyć zapewnieniu firmie rozwoju i innowacyjności dostawca usług staje się motorem zmian – dostarcza nowe pomysły, koncepcje i innowacje, jest inicjatorem wejścia na nowy rynek czy nawet zmiany definicji biznesu poza usługami związanymi z outsourcingiem procesów biznesowych
14
Korzyści z outsourcingu
Korzyści wynikające z zastosowania outsourcingu w pierwszym roku działalności możliwość skoncentrowania się na podstawowym kierunku działalności – 72% obniżenie kosztów – 63% usprawnienie procesów produkcji/świadczenie usług pod względem czasu, jakości, dokładności itp. – 40% zmiana sposobu działania firmy – 35% promowanie kultury organizacyjnej, ukierunkowanej na ciągłe doskonalenie działalności – 32% a także dostęp do innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i technicznych, zdobycie wiedzy, którą można wykorzystać w innych obszarach działalności firmy, zwiększenie zdolności organizacyjnej do skutecznego działania w zakresie fuzji i przejęć, usprawnienie procesu decyzyjnego w przedsiębiorstwie*
15
Kierunki rozwoju cash handlingu
postępujące umaszynowienie procesu przeliczania wartości - zwiększenie elastyczności i efektywności dalsza informatyzacja usługi mająca na celu: - zwiększenie efektywności procesu obiegu gotówki - uszczelnienie bezpieczeństwa - wzrost komfortu klienta dostosowanie do wdrożenia Euro: - zmiany uprawniające do implementacji usługi w nowej walucie m.in.SEPA standaryzacja usług zmierzająca do ujednolicenia procesów i jednocześnie ograniczenia kosztów wytworzenia usługi
16
Przeszkody rozwoju cash handlingu
uwarunkowania formalno-prawne (interpretacja, luki, niespójność, zmiany ustawodawcze) stały zwiększający się udział transakcji elektronicznych (bezgotówkowych) w obiegu gotówkowym wysokie nakłady finansowe związane z wykonywaniem usługi – polisa, certyfikowany park maszynowy i atestowana flota, kwalifikowane zasoby kadrowe ryzyko nasilających się czynów przestępczych – wzorem krajów zachodnich
17
Oczekiwania względem sektora bankowego
Większa efektywność działania Otwartość na zmiany Standaryzacja + = E F E K T próba spowolnienia tempa wzrostu kosztów usługi ogranicza wpływ pracowniczych żądań podwyżek płac na końcowy koszt usługi lepsze wykorzystanie posiadanych zasobów przez Klienta
18
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.