Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
PAMIĘĆ
2
1.Czym jest pamięć? Pamięć-to jeden z procesów psychicznych dzię-
ki któremu człowiek i nie tylko zdobywa do- świadczenia i gromadzi informacje. * Choć większość z nas bardzo nisko ocenia swoje zdo- lności zapamiętywania to nasza pamięć jest jednym z cudów natury . Na temat pamięci trochę już wiemy np. że zdolność zapamiętywania nie polega na wrzucaniu informacji do jednego wielkiego magazynu ale, że jest to niezwykle skomplikowana funkcja mózgu.
3
2.Rodzaje pamięci. Dwa podstawowe podziały rodzajów pamięci :
a)Ze względu na czas zapamiętywania-W latach 60-tych Richard Atkinson dowiódł że w mózgu znajdują się przynaj- mniej trzy rodzaje pamięci: * sensoryczna- przypomina magazyn do którego na bardzo krótki czas trafiają sygnały wzrokowe, słuchowe i dotykowe * krótkotrwała–przechowuje spostrzeżenia do ok.30 sekund * długotrwała –treści która przedostanie się do pamięci trwałej nie da się zapomnieć .
4
Ze względu na sposób zapamiętywania wyodrębniono :
Ze względu na sposób zapamiętywania wyodrębniono : *pamięć mechaniczną zapamiętujemy materiał ale nie wnikamy w jego sens.tzn. informacje są zapamiętywane dokładnie ale mogą zostać szybko zapomniane. *pamięć logiczna dotyczy informacji którym towarzyszy analiza i rozumienie treści .Informacje nie są zapamiętywane dokładnie lecz utrwalony zostaje ich sens.
5
Głównym obszarem pamięci jest oczywiście mózg jego lewa i prawa półkula.Przyczym lewa półkula odpowiada za działa- nia logiczne i analityczne. Natomiast prawa operuje wyobraźnią ,odbiorem kształtów i kolorów. W czasie procesu uczenia się wykorzystujemy (w sposób nieświadomy)tyko lewą półkulę .Prawa jest jakby uśpiona. Aby uczyć się wydajniej musimy uruchomić wyobraźnię. Aby wiedzieć jak to zrobić i jak wspomóc pamięć trzeba poznać sposoby ułatwiające za- pamiętanie czyli: MNEMOTECHNIKI
6
MNEMOTECHNIKI Nazwa mnemotechnika pochodzi od grec. mneme czyli „pamięć” i technikos co znaczy „wykonany zgodnie ze sztuką” Za twórcę mnemotechnik uważa się Simonidesa z Keos. Dostrzegł on że podstawowym warunkiem skutecznego zapamiętywania jest porządek, a więc umiejętność odpowiedniej strukturalizacji materiału. Rodzajów mnemotechnik jest wiele wyodrębniliśmy te najbardziej ciekawe i podaliśmy przykłady ich działania: a)Skojarzenia b)porządkowanie wg.zasad podobieństwa c) stosowanie praw zapamiętywania d)skróty językowe e)mapy myśli
7
a)skojarzenia-polegają na połączeniu ze sobą ciągu wydarzeń , które chcemy zapamiętać. Układamy historyjkę z każdym z elementów (łącząc każdy z kolejnym).Jak to działa ?Masz do kupienia :mąkę ,wodę, pomidory. Wyobraź sobie jak wchodzisz do sklepu i wysypuje się na ciebie tona mąki .Następnie wpadasz do stoiska z wodą ,która zalewa cały sklep .Płyniesz z tym wszystkim i zatrzymujesz się przy stoisku pomidorami. b)Porządkowanie i grupowanie wg.zasad podobieństwa .Jak to działa? Musisz zapamiętać długi wyraz”dwudziestopięcio- złotówka.Pogrupuj go na mniejsze słowa ” dwudziesto ”,”pięcio” i „złotówka”.
8
c). Metoda trzecia to stosowanie praw zapamiętywania
c).Metoda trzecia to stosowanie praw zapamiętywania. Wyko- rzystujemy obie półkule mózgu i ich potencjał. Jak to działa? Musisz zapamiętać słowo „żonkil”. Słowo to musisz zobaczyć oczyma „wewnętrznymi”. Wyobraź sobie zieloną łąkę ,ciepłe promienie słoneczne i kolorowego motylka lądującego na żółtym kwiecie o nazwie „żonkil”. d).Metoda skrótów językowych. Chcemy zapamiętać kolejność planet układu słonecznego . Wyodrębniamy pierwsze litery i tworzymy z nich łatwe do zapamiętania zdanie: Moja(Merkury) Wiecznie(Wenus) Zapracowana(Ziemia Mama(Mars) Jutro(Jowisz) Sama(Saturn)Upiecze(Uran) Nam (Neptun) Placek.
9
d).Metoda piąta –mapy myśli. Składa się ona z
centralnie umieszczonego wyrazu-pojęcia. Naokoło narysowanych jest kilka grubszych gałęzi odpowiadających głównym wątkom testu. Następnie odchodzą gałęzie szczegółowe. Mapy myśli są tak skonstruowane by ich układ przypominał sposób w jaki mózg organizuje po- jęcia .Mapy myśli pozwalają przedstawić na papierze skojarzenia. Dzięki czemu jest je łatwiej zapamiętać.
11
Uczestnicy kursów szybkiego uczenia się wskazali kilkadziesiąt patentów szybkiego zapamiętywania *Skojarzenia-można tu wykorzystać mnemotechniki *Pisanie ściąg –nie namawiamy do ściągania tylko do pisania ściąg -Jeśli włożysz wysiłek w pisanie ściąg szybciej zapamiętasz materiał * Przerwa-stosowanie przerw wpływa na poprawę wyników. Wiadomo bowiem, że mózg po pół godzinie nudzi się i spada zdolność koncentracji. *Własne słowa - przeczytaj tekst i opowiedz go komuś własnymi słowami . *Czytanie na głos-angażujemy dodatkowy ośrodek w mózgu , zapamiętujemy to co czytamy. *Hobby-staraj się połączyć hobby z nauką, a stanie się przyjemnością
12
Dodatkowymi czynnikami wspomagającymi pamięć są relaksacja
i medytacja. -odkryto że chroniczny stres potrafi zniszczyć komórki mózgowe. Dlatego bądźmy zawsze zrelaksowani i zdystansowani przed nauką. -wysypiajmy się-nasz umysł nie potrafi kojarzyć i zapamiętywać jeśli jesteśmy nie wyspani. -używajmy mnemotechnik -trenujmy pamięć-pamięć jest jak mięsień nie używany zanika
13
KURSY SZYBKIEJ NAUKI Jeśli chcemy uczyć się efektywniej i przyswajać duży zakres Wiedzy w szybkim tempie wybierzmy się na kursy szybkiej nauki. Skrócony program kursu obejmuje: *naukę7 technik szybkiego czytania z rozumieniem tekstu *techniki pamięciowe ułatwiające zapamiętywanie *naukę nowoczesnego notowania nieliniowego *ćwiczenia usprawniające koncentrację *techniki radzenia sobie ze stresem *techniki szybkiego uczenia się pozwalające skrócić czas nauki o połowę *techniki zarządzania czasem *techniki motywacyjne
14
Podsumowanie Jeszcze lat temu wystarczyły standardowe metody nauki, aby opanować materiał. W tamtych czasach system edukacji sprawdził się. Dziś jednak jesteśmy świadkami olbrzymiego postępu informacyjnego. Jak powiedział Tony Buzan (jeden z najwybitniejszych autorytetów technik uczenia się)”umiejętność szybkiego uczenia się to jedna z najważniejszych umiejętności każdego człowieka „.Dlatego mamy nadzieję że udało się nam stworzyć choć zarys technik i metod szybkiego i efektywnego przyswajania wiedzy.
15
LITERATURA I ŹRÓDŁA • Buzan T. (1997). Pamięć na zawołanie. Łódź: Ravi. • Carter P. I Russell K. (2002). Równowaga umysłu. Warszawa: MUZA SA • Dryden G. i Vos J. (2000): Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka • Kalina P. (1997). Mnemonika czyli sztuka Kształcenia i wzmacniania pamięci. Warszawa: TKS. • Linksman R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Bertelsmann Media • O’Brien D. (2001). Sztuka zapamiętywania. Warszawa: Muza. • Taraszkiewicz M. i Rose C. (2006). Atlas efektywnego uczenia (się). Warszawa: CODN • Włodarski W. (1990). Z tajemnic ludzkiej pamięci. Warszawa: WSiP. • Yates F. A. (1997). Sztuka pamięci. Warszawa: PIW.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.