Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHenryk Kielak Został zmieniony 9 lat temu
1
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka Akademicka, Olsztyn 20 –21 maja 2004 Stanisława Wojnarowicz Biblioteka Główna UMCS
2
Kurs w zdalnym dostępie – motywacja do takiego rozwiązania Konieczność równoczesnego przeszkolenia coraz liczniejszych roczników studentów rozpoczynających studia Szkolenie studentów zaocznych Szkolenia studentów, którzy przychodzą po zaliczenie w różnych terminach Dążenie do możliwie najszerszego udostępnienia kursu Ułatwienie odbioru treści nauczania za pomocą łączenia tekstu i obrazu, hipertekstu.
3
Zawartość kursu „Pierwsze kroki w bibliotece...” Wiadomości o zasobach systemu informacyjnego UMCS Wiadomości o aparacie informacyjnym Informacje o usługach bibliotecznych Informacje wizualne Test umiejętności : w Internecie (przykładowy) wersja papierowa (obowiązkowe zaliczanie)
4
Wykorzystanie kursu, dostępność Szkolenie indywidualne Rok akad. 2002/03 – skorzystało 5% przeszkolonych studentów I roku Rok akad. 2003/04 – skorzystało ponad 10% studentów Dostęp w Informatorium Dostęp na CD-ROM
5
Wykorzystanie kursu, efekty Szkolenie grupowe Wspomaganie materiałem z Internetu (charakterystyka zasobów, tradycyjny aparat informacyjny, przykłady wyszukiwania w OPAC-u w razie niedostępności serwera Lepsze przygotowanie do wyszukiwań tematycznych
6
Z wyników badania potrzeb użytkowników informacji Słabe przygotowanie użytkowników do korzystania z katalogów komputerowych (wykorzystywanie tylko podstawowych operacji) Zbyt małe wykorzystanie szerokiej oferty usług bibliotecznych Potrzeba szkoleń, indywidualnych konsultacji Potrzeba działań promocyjnych
7
Propozycje działań biblioteki Rozwijanie badania potrzeb informacyjnych Zdalne informowanie i szkolenie Rozwijanie reklamy usług i zasobów Pomoc w ujawnianiu potrzeb nieuświadomionych. Rozwijanie komunikacji bezpośredniej
8
Skuteczność promocji bezpośredniej - zmiany ilościowe wybranych usług OIN BG UMCS oraz odwiedzin w latach 1998-2003
10
Wnioski Wykorzystanie nowych technologii pozwoliło na: - rozszerzenie populacji użytkowników - rozwój narzędzi promocji i szkoleń - rozwijanie możliwości badania potrzeb użytkowników - podniesienie jakości usług bibliotecznych Zarówno bezpośrednia komunikacja osobista jak i zwielokrotniona pośrednia komunikacja medialna wymagają wzajemnej rekomendacji, dopełniania się, współistnienia.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.