Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJowita Cichomski Został zmieniony 9 lat temu
1
Zarządzanie finansami w podmiotach ekonomii społecznej Krzysztof Brosz Ćwiczenia 2 września 2012 PODYPLOMOWE STUDIA ZARZĄDZANIA GOSPODARKĄ SPOŁECZNĄ
2
Plan zajęć – czym będziemy się zajmować Co to jest zarządzanie finansami Podejście rachunkowe i kontrolingowe Przykład – rentowność Przykład – płynność Przykład – wycena Kontroling Rentowność Płynność Wycena Zarządzanie finansami Plan:
3
Zarządzanie finansami Zarządzanie finansami to planowanie, prognozowanie i kontrola realizacji założeń gospodarki finansowej przedsiębiorstwa Każde przedsiębiorstwo do pracy potrzebuje zasobów (aktywów), te aktywa muszą zaś być jakoś sfinansowane Zarządzanie finansami polega na poszukiwaniu optymalnych źródeł finansowania aby: Firma ponosiła najniższy możliwy koszt finansowania Aby kapitał przeznaczony na finansowanie aktywów zwracał się w możliwie największym stopniu Aby firma miała zapewnioną stabilność i trwałość finansowania Za pozyskane przez managera finansowego środki firma wystawia inwestorom papiery wartościowe (walory, które z ich perspektywy są aktywami finansowymi): Akcje Udziały Umowy kredytu, pożyczki Itp. Plan: Zarządzanie finansami
4
Zarządzanie finansami Z tej perspektywy, celem zarządzania finansami jest: Znalezienie optymalnych źródeł finansowania Zarządzanie majątkiem obrotowym i trwałym finansowanym z tych źródeł w sposób maksymalizujący korzyści Utrzymanie płynności pieniężnej Zagwarantowanie maksymalnej wyceny przedsiębiorstwa Plan: Zarządzanie finansami
5
Kontroling vs. Rachunkowość Plan: Kontroling Rachunkowość Zarządcza Zajmuje się: - Prognozowaniem zdarzeń gospodarczych i ich wartości - Sprawdzaniem realizacji z planem - Zapewnieniem optymalnego wyniku (kreowaniem go) Finansowa Zajmuje się: - Rejestrowaniem historycznych zdarzeń w firmie - Ma za zadanie możliwie ostrożnie i uczciwie odnotować jakie transakcje miały miejsce i ile są warte Tym będziemy się zajmować
6
Rentowność – ocena efektywności Plan: Rentowność Pomiar rentowności jest jednym z najprostszych a przy tym skutecznym instrumentów oceny efektywności przedsiębiorstwa Oprócz tradycyjnej rentowności (czyli relacji zysku do przychodów), która mówi, jaki procent z przychodów zostaje w formie zysku w firmie mamy co najmniej kilka rodzajów rentowności Każdy z nich pozwala na ocenę odrębnego aspektu funkcjonowania Rentowność sprzedaży Rentowność EBITDA Rentowność brutto Rentowność netto Rentowność kasowa Rentowność aktywów i kapitału Rentowność pozwala również wyodrębnić marże – czyli wskaźniki zyskowności na poszczególnych poziomach
7
Rentowność – ocena efektywności Plan: Rentowność W naszych analizach posługiwać się będziemy przykładem hipotetycznej piekarni Bułeczka Właściciel piekarni działał na rynku 3 lata i do tej pory pracował na starej maszynie, osiągając kiepskie wyniki, postanowił więc biznes zawiesić w 2008 roku Uznał, że może skorzystać z dofinansowania unijnego i pchnąć swoją firmę na nowe tory rozwoju Przyjął więc sobie następujące założenia: Za 1 milion złotych kupi nową maszynę (800 tys.) i program komputerowy do jej obsługi (200 tys.) Zainwestuje 500 tys. złotych swojego kapitału Drugie 500 tys. otrzyma z Unii w formie dotacji Inwestycji zamierza dokonać w grudniu 2009 (rok 0) Maszyna dopiero w roku 2010 (rok 1) zacznie przynosić mu przychody (po roku rozpocznie de facto produkcję Będzie ją prowadził 4 kolejne lata
8
Rentowność – ocena efektywności Plan: Rentowność Właściciel Bułeczki dowiedziawszy się najważniejszych rzeczy o finansach firmy zaczął wypełniać dokumenty za rok 0 inwestycji (2009) W tym roku założył, że nie osiąga przychodów Pod koniec tego roku kupuje maszynę i program więc nie poddaje ich jeszcze amortyzacji Pod koniec tego roku otrzyma też dotację Znając te założenia Wypełnimy teraz bilans, RZS i CF za rok 2009
9
Rentowność – ocena efektywności Plan: Rentowność Wypełnienie prognoz finansowych dla naszego projektu będzie proste, jeśli znać będziemy podstawowe informacje o tym w jaki sposób nasz biznes działa oraz jak będzie się rozwijał Musimy zebrać następujące dane Informacje historyczne Historyczne sprawozdania finansowe, które pozwolą nam ustalić trendy i dotychczasowe wskaźniki finansowe (wskaźnik zadłużenia, wskaźniki rotacji) W większości konkursów potrzebne są sprawozdania za ostanie 2 lub 3 lata obrotowe Sprzedaż Na podstawie dwóch kluczowych parametrów: ceny i poziomu sprzedaży ustalamy jakie będą przychody projektu Koszty Na podstawie dotychczasowych danych oraz specyfiki projektu prognozujemy koszty Źródła finansowania Ustalamy jak inwestycja będzie finansowana (skąd weźmiemy pieniądze) Ustalamy warunki na jakich udzielony zostanie kapitał (np. pożyczka – po jakim koszcie, nasze własne pieniądze – ile chcielibyśmy z nich uzyskać) Założenia do analiz (wytyczne) W praktyce, w projektach dotowanych z Unii wiele z powyższych dylematów mamy rozstrzygnięte (np. stopa dyskonta, okres projekcji) Ułatwia to znacznie analizę
10
Rentowność – ocena efektywności Plan: Rentowność Sprawozdania Im więcej danych historycznych uda się nam wyciągnąć tym łatwiej będzie nam analizować Pełne sprawozdania, wraz z informacją dodatkową, rachunkiem przepływów pieniężnych (rzadko sporządzanym) pozwalają dowiedzieć się sporo o firmie zanim zaczniemy prognozować Sprzedaż i jej struktura Informacje o tym co do tej pory firma sprzedawała i jakim skutkiem, jaki był popyt na jej ofertę Ile którego produktu sprzedała, jakie były koszty sprzedaży Dotychczasowa oferta i cennik Informacje ile każdy produkt kosztował, jak wpływało to na sprzedaż Próba odtworzenia struktury sprzedaży (rzadko te informacje są dostępne) Po uzyskaniu danych warto: Ocenić jaki był udział sprzedaży każdego z produktów (lub grup) w sprzedaży ogółem Wyznaczyć główne koszty stałe i zmienne i ustalić ich relację do kosztów ogółem i do poziomu sprzedaży Ustalić rentowność (zysk do przychodów)
11
Rentowność – ocena efektywności (sprzedaż) Plan: Rentowność Ustalamy co będzie efektem netto inwestycji Jakie nowe produkty pojawią się w ofercie W jaki sposób projekt wpłynie na sprzedaż dotychczasowych produktów Ustalamy jak kształtować się będą ceny Oceniamy wielkość sprzedaży Ustalamy wielkość przychodów jako iloczyn ceny i wielkości sprzedaży Na co uważać: Pamiętajmy, że w ocenie inwestycji zazwyczaj o około 15% przecenia się przychody i o około 15% nie docenia koszty Przyjrzyjmy się dotychczasowej sprzedaży, mało prawdopodobne, aby bez wielkiej rewolucji w zarządzaniu zmieniała się znacząco esencja działania firmy Oceńmy realnie prognozy popytu, nie liczmy na to, że jeśli coś do tej pory się nie sprzedawało w ogóle to po dokonaniu inwestycji nagle zacznie tylko dlatego, że będzie lepsze lub szybsze Spróbujmy ustalić rzeczywiste ceny i zdolność klientów do ich ponoszenia PozycjaRok t=01234 20092010201120122013 A Przychody ze sprzedaży 1 000,00 1 100,00 1 250,00 1 350,00
12
Rentowność – ocena efektywności (koszty) Plan: Rentowność Ustalmy jakie dodatkowe, dotychczas niewystępujące koszty spowoduje inwestycja Oceniamy koszty stałe (koszty zarządu, utrzymania nieruchomości, koszty obsługi firmy) – krótko mówiąc koszty niezwiązane z poziomem sprzedaży Na podstawie historycznej struktury kosztów oceniamy jakie będą koszty zmienne (związane ze sprzedażą); są to: Koszty zatrudnienia Koszty usług obcych Koszty materiałów i produktów potrzebnych do produkcji Odrębnie oceniamy amortyzację Amortyzacja to koszt odzwierciedlający utratę wartości środków trwałych, które wykorzystujemy w produkcji Trzeba wyróżnić grupy środków trwałych i ustalić odpowiednie stawki amortyzacji Jeśli firma nie założyła inaczej, stawki pobieramy z załącznika do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Ustalamy od kiedy, która grupa środków będzie amortyzowana Ustalamy sposób amortyzacji (przyjmijmy, że będzie to amortyzacja liniowa) Ustalamy ewentualne pozostałe koszty inwestycji
13
Rentowność – ocena efektywności (RZiS) Plan: Rentowność Po ustaleniu przychodów i kosztów możemy wypełnić prognozę rachunku zysków i strat – jest to podstawa planowania i analizy rentowności W tym miejscu należy odwołać się do koncepcji systemów kosztów: Istnieje wielu sposobów typowania rodzajów kosztów Nas interesować będzie przede wszystkim system oparty na kosztach stałych i zmiennych Rachunek kosztów pełnych (wszystkie koszty są dzielone na nośniki) Rachunek kosztów zmiennych (tylko koszty związane z nośnikami są na nie dzielone, pozostałe pozostają kosztami okresu) Rachunek kosztów zmiennych dzieli koszty na stałe i zmienne (który to podział nakłada się na podział kosztów produkcyjnych i ogólnego zarządu Dzięki temu możemy precyzyjniej określić rzeczywistą rentowność produkcji i sprzedaży i dokładniej oddzielić czynniki wpływające na rentowność całej firmy Wskaźnikiem rentowności produkcji i sprzedaży jest bowiem marża pokrycia (czyli stopień pokrycia kosztów zmiennych)
14
Plan: Rentowność Rachunek kosztów zmiennych lepiej oddaje faktyczne wartości kosztów produkcji i działalności wiążąc je bezpośrednio z nośnikami Rentowność – ocena efektywności (RZiS)
15
Rentowność – ocena efektywności (wskaźniki) Plan: Rentowność WskaźnikRelacja2013 Rentowność sprzedaży wynik ze sprzedaży/przychody ze sprzedaży23,19% Rentowność bruttowynik brutto/przychody ogółem28,74% Rentowność nettowynik netto/przychody ogółem22,99% Rentowność aktywów (ROA)wynik netto/aktywa ogółem17,63% Rentowność kapitału (ROE)wynik netto/kapitał własny19,89%
16
Płynność pieniężna Płynność Plan: Zarządzanie płynnością jest jednym z podstawowych zadań managera finansowego Aby zaplanować płynność potrzebujemy: Przygotowanego rachunku wyników Przygotowanego bilansu Wskaźników rotacji Planowanie rachunku przepływów
17
Płynność pieniężna (wskaźniki) Płynność Plan: PłynnośćRelacja2013 Current Ratio (bieżąca) aktywa obrotowe/zobowiązania krótk.+krótk. Rezerwy i rozliczenia6,80 Quick Ratio (szybka) aktywa obrotowe bez zapasów/zobowiązania krótk.+krótk. Rezerwy i rozliczenia6,44 Cash Ratio (gotówkowa) gotówka/zobowiązania krótk.+krótk. Rezerwy i rozliczenia5,33 KON nadwyżka (niedobór) środków obrotowych nad zobowiązaniami krótkoterminowymi Golden Rule stopień pokrycia majątku trwałego kapitałem stałym (>1)3,90 Jakość nadwyżki finansowej przepływy pieniężne z działalności op./wynik netto + amortyzacja0,79 Rentowność kasowa sprzedaży przepływy pieniężne z działalności op./przychody ogółem26,9% Rentowność kasowa majątkuprzepływy pieniężne z działalności op./aktywa20,6% Rentowność kasowa kapitałuprzepływy pieniężne z działalności op./kapitał23,3%
18
Wycena - NPV Plan: Wycena NPV – Net Present Value czyli wartość bieżąca netto to suma zdyskontowanych przepływów netto z całego okresu projektu Praktycznie oblicza się ten wskaźnik sumując zdyskontowane przepływy (wpływy- wydatki) Aby obliczyć NPV musimy więc ustalić wartość FCF (Free Cash Flow) czyli wolnych przepływów pieniężnych PozycjaRok t=01234 20092010201120122013 Nakłady inwestycyjne Koszty (bez amortyzacji) +/- Zmiana kapitału obrotowego A Wydatki COF Dotacje Przychody Wartość rezydualna B Wpływy CIF C Wolny przepływ FCF (B-A) D Stopa dyskonta10% E Wskaźnik dyskonta 1,00000,90910,82640,75130,6830 F DCF (C*E) NPV (suma DCF) IRR
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.