Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
czyli jak mówić bez oskarżenia
Komunikaty typu „ja”
2
Rodzaje komunikatów Istnieją dwa rodzaje komunikatów: komunikat typu „ty” oraz komunikat typu „ja”. Obydwa służą do wyrażania naszych zastrzeżeń w związku z zachowaniem drugiej osoby. Jednakże ten pierwszy skupia się na zachowaniach drugiej osoby, jest oskarżycielski oraz powoduje ocenianie i etykietowanie partnera.
3
Komunikat typu „ja” Głównym celem komunikatu „ja” jest mówienie o tym, co nas boli i jakie są nasze uczucia. Dobry komunikat typu „ja” powinien zawierać m. in. nieobwiniający opis zachowania adwersarza a nie jego ocenę, etykietę czy analizę zachowania. (zdarza się, że źle zastosowany komunikat „ja” jest jedynie upustem złości na kogoś np.: jestem ,niezadowolona gdy zachowujesz się jak łobuz. Gniewam się na Ciebie, kiedy tak się zachowujesz. Nie podoba mi się ten bałagan w Twoim pokoju- mylne jest tu „ja” ponieważ w istocie winą obarczone jest w tej wypowiedzi dziecko, które słyszy, że jest złe bo spowodowało złość dorosłego)
4
Struktura Komunikatu typu JA
Komunikat „Ja” składa się z 4 składników: 1 Wyrażanie swoich uczuć i emocji (jestem zły/szczęśliwy/smutny/rozczarowany) 2. Opis faktów do których się odnosimy – opis konkretnego zachowania, które wzbudziło w nas wcześniej wymienione uczucia, bez oceny, bez etykietek, tylko konkrety. 3. Wyrażenie swoich potrzeb – czyli wyjaśnienie co w tej sytuacji spowodowało, że tak się poczuliśmy 4. Przekazanie swoich oczekiwań – czyli zwykła prośba o konkretne zachowanie w przyszłości
5
Łatwo te 4 punkty zawrzemy trzymając się prostej konstrukcji zdania:
Czuję … (wyrażenie swoich emocji) … Kiedy Ty …. (opis sytuacji oparty na faktach) … Ponieważ … (wyrażenie swojej potrzeby, wyjaśnienie) … Chcę … (oczekiwania na przyszłość)
6
Stosowanie tego rodzaju komunikatów pozwala uniknąć oskarżania i eskalacji konfliktów. Przechodzimy od oceniania i zrzucania winy na drugą osobę do wyrażania swoich emocji i brania za nie odpowiedzialności. Nie dajemy też przestrzeni na to, by druga osoba broniąc się lub atakując nas powiedziała „nieprawda”. Jeśli mówię, że coś czuję, taki argument staje się absurdalny.
7
Na początku natraficie na trudności, nie zrażajcie się, ćwiczcie, to się opłaci
. Prezentację przygotowała: mgr Małgorzata Paczkowska Pedagog szkolny
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.