Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKatarzyna Zdrojewski Został zmieniony 10 lat temu
1
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE ZAPOBIEGANIA KLĘSKOM POWODZI W POLSCE prof. nzw. dr hab. Helena Kisilowska Wydział Administracji i Nauk Społecznych Politechnika Warszawska Światowy Zjazd Inżynierów Polskich Warszawa, 8-10 września 2010 r.
2
NIEUCHRONNOŚĆ ZAGROŻEŃ We współczesnym świecie dokonują się równolegle procesy postępującej globalizacji i znaczących zmian klimatycznych; Na kontynencie europejskim obserwujemy wyraźne zmiany dotyczące rozkładu w czasie opadów i temperatur, gwałtownych opadów i wichur oraz wydłużających się okresów suszy; Wymaga to wdrożenia koncepcji trwałego, zrównoważonego rozwoju i równorzędnego traktowania problemów ekologicznych, ekonomicznych i społecznych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3
KONIECZNOŚĆ KOMPLEKSOWEGO PODEJŚCIA Współpraca instytucji naukowych (technika, prawo, ekonomia, socjologia); Współpraca instytucji realizujących zadania. Zasada subsydiarności; Sprawne kierownictwo; Dobre prawo.
4
POLITYKA UNII EUROPEJSKIEJ Unia Europejska Grupa robocza do spraw ochrony ludności (PROCIV) rekomenduje stworzenie europejskiej sieci współpracy w zakresie wymiany informacji procedur i doświadczeń praktycznych w zakresie: analizy i metod szacowania ryzyka, procedur zarządzania kryzysowego, projektów – badawczych, systemów ostrzegania o zagrożeniu, edukacji społeczeństwa.
5
DZIAŁANIA NA WYPADEK POWODZI Obok niezbędnych przedsięwzięć technicznych konieczne jest przygotowanie organizacji zarządzania kryzysowego i przygotowania służb i obywateli do działań ratowniczych i zapobiegawczych. Planowanie działań Szkolenie i deliberacja Wdrażanie rozwiązań O ile w przypadku innych zjawisk bardzo trudno jest określić miejsce i zasięg zagrożenia, o tyle w przypadku powodzi nauka może tu zrobić bardzo wiele w zakresie określenia skali zagrożenia i stworzenia systemu minimalizującego zagrożenia.
6
RZĄDZĄCY W OBLICZU KRYZYSU POWODZI Wiedza dotycząca społeczeństwa, którym się zarządza w wymiarze globalnym; Wiedza naukowa i techniczna (branżowa); Zrozumienie procesów kulturalnych, historycznych i społecznych; Umiejętność makrozarządzania; Znajomość prawa, ekonomii, socjologii; Umiejętność łączenia wiedzy abstrakcyjnej z praktyką.
7
ZARZĄDZANIE W PRZYPADKU POWODZI Planowanie działań, Zapobieganie i ostrzeganie, Akcja ratownicza, zabezpieczenia, minimalizacja strat, Usuwanie skutków i zapobiegania skutkom wtórnym, Wyciąganie wniosków i wdrażania nowych rozwiązań.
8
KRYZYS JAKO SZANSA Szeroka refleksja; Wyodrębnienie przestrzeni problemowych; Znalezienie rozwiązań; Postęp
9
POLITECHNIKA WARSZAWSKA JAKO MIEJSCE PROFESJONALNYCH BADAŃ NAUKOWYCH NAD PRZECIWDZIAŁANIEM KLĘSKOM POWODZI Kadra naukowa w zakresie nauk technicznych i społecznych; Możliwość ustalenia skutecznych metod rozwiązywania problemów technicznych, ekologicznych, ekonomicznych, prawnych i społecznych; Współdziałanie z innymi ośrodkami naukowymi dające efekt synergii.
10
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.