Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTadeusz Wardzała Został zmieniony 10 lat temu
1
JAK MOŻESZ POMÓC DZIECKU OSIĄGNĄĆ SUKCES W NAUCE?
2
BIURKO DLA DZIECKA: funkcjonalne i wygodne; blat możliwe jak największy; szafki i regały na potrzebne przybory – jak najbliżej biurka, dzięki czemu na blacie nie będzie zbędnych przedmiotów. KRZESŁO DLA DZIECKA: fotel na kółkach najlepiej z podłokietnikami; fotel z możliwością regulacji wysokości oraz głębokości oparcia; dziecko siedząc powinno mieć nogi zgięte w kolanach, w stawach biodrowych pod kątem prostym, a oparcie powinno podpierać dolną część pleców. STWÓRZ PRZYJAZNE OTOCZENIE DO NAUKI
3
OŚWIETLENIE: podczas pracy dziecko nie powinno zasłaniać sobie światła; w przypadku dziecka praworęcznego okno powinno znajdować się po lewej stronie biurka, a leworęcznego po stronie prawej; jako sztuczne oświetlenie sprawdzają się lampki z regulowanym ramieniem; w czasie pracy powinno być także włączone światło ogólne w pokoju; podczas czytania światło powinno padać zza pleców. MONITOR: powinien być ustawiony na wprost siedzącego dziecka, w odległości wyprostowanej ręki; górna krawędź powinna znajdować się na wysokości wzroku; NALEŻY TAKŻE PAMIĘTAĆ O ODPOWIEDNIEJ TEMPERATURZE I CYRKULACJI POWIETRZA W POKOJU, W KTÓRYM UCZY SIĘ DZIECKO STWÓRZ PRZYJAZNE OTOCZENIE DO NAUKI CD.
4
STAN PSYCHOFIZYCZNY UCZNIA: uczeń powinien być zdrowy, wyspany, wypoczęty, nie głodny i nie przejedzony; nie powinien mieć na sobie zbyt ciasnego ubrania, ze względu na złe krążenie krwi; istotny jest dobry nastrój i zainteresowanie przedmiotem. WARUNKI ZEWNĘTRZNE: świeże powietrze, właściwa temperatura i wilgotność powietrza; odpowiednio przystosowane miejsce do nauki; odpowiednie dla ucznia natężenie dźwięków; brak towarzystwa osób, które przeszkadzają; porządek, który umożliwia dotarcie do potrzebnych rzeczy.
5
SPOSÓB UCZENIA SIĘ: planowanie nauki własnej uwzględniające porę dnia, w której pracuje się najlepiej, jednakże nie mogą to być zbyt późne godziny nocne, przeznaczone na co najmniej 7-godzinowy sen; zaczynanie zawsze od najtrudniejszych lub najnudniejszych lekcji; robienie krótkich przerw po każdej przyswojonej części materiału; przeplatanie przedmiotów ścisłych z humanistycznymi, np. po historii matematyka, po polskim fizyka itp.; reagowanie na objawy przemęczenia umysłowego, takie jak: zwiększenie pobudliwości ruchowej, trudności w skupianiu uwagi, apatia, częste zmiany nastroju, nadwrażliwość na hałas, infantylne zachowanie. OPTYMALNE WARUNKI WEWNĘTRZNE: ogólna sprawność fizyczna, właściwości wzroku, słuchu i tych zmysłów, które biorą udział w poznawaniu świata; właściwy poziom aspiracji, czyli cel, wymagania, jakie są stawiane dziecku; wiara w siebie i wysokie poczucie własnej wartości.
6
Pod koniec czasu przeznaczonego na naukę sprawdź wspólnie z dzieckiem jego postępy: przejrzyj zeszyty; zadaj wyrywkowe pytania sprawdzające zapamiętanie wiadomości; zachęć dziecko do poprawienia ewentualnych błędów lub ponowne przeczytanie tekstu z podręcznika, jeśli nie w pełni zapamiętało najważniejsze wiadomości; pomóż dziecku zrozumieć problem jeśli autentycznie nie może z nim poradzić sobie samodzielnie.
7
ANGAŻUJ SWOJE DZIECKO W CZYNNOŚCI DOMOWE: dzięki temu nauczy się pracy w zespole, systematyczności, poczucia obowiązku; pomoc przy przygotowywaniu posiłków usprawni małą motorykę, rozwinie kreatywność i wyobraźnię (np. podczas przygotowywania kanapek); prace domowe mogą stanowić ćwiczenie myślenia przyczynowo – skutkowego oraz orientacji przestrzennej.
8
CZYTAJ, ŚPIEWAJ, SPACERUJ I BAW SIĘ Z DZIECKIEM: wspólne codzienne czytanie sprawi, że pociecha sama będzie chętnie sięgała po książki, a także usprawni technikę czytania dziecka; śpiewanie jest doskonałym ćwiczeniem przepony oraz aparatu artykulacyjnego, a więc korzystnie wpływa na proces rozwoju mowy; spaceruj z dzieckiem, a przy okazji skacz, biegaj, tańcz – to wszystko poprawi sprawność fizyczną dziecka; baw się z dzieckiem – tak naprawdę najbardziej owocna jest nauka poprzez zabawę, a więc bawiąc się zachęcaj do liczenia przedmiotów, określania kształtów, kolorów, do głoskowania i sylabizowania nazw itp.
9
"Szukaj własnej drogi. Poznaj siebie, zanim zechcesz dzieci poznać. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny, zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres praw i obowiązków. Ze wszystkich sam jesteś dzieckiem, które musisz poznać, wychować i wykształcić przede wszystkim." Janusz Korczak. Opracowały: mgr Paula Mikołajczak mgr Paulina Ciesielska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.