Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Opracowała mgr Aneta Kucharska
2
Klasyfikacja zaburzeń dzieci i młodzieży (wg ICD-10)
Wg ICD-10 zaburzenia dzieci i młodzieży dzielimy na: Upośledzenia umysłowe (zahamowanie zdolności uczenia się) Zaburzenia rozwojowe (specyficzne i całościowe) Nabyte zaburzenia, rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym Nabyte zaburzenia u dorosłych rozpoczynające się w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym
3
Zaburzenia Nabyte (rozpoczynające się w dzieciństwie i okresie dojrzewania)
4
Zaburzenia nabyte - wprowadzenie
Zaczynają się w dzieciństwie i okresie dojrzewania „Nakładają się” na prawidłowo przebiegający rozwój Mają zmienny przebieg i często ustępują w wyniku leczenia
5
Podział zaburzeń nabytych
Zaburzenia nabyte Występujące w dzieciństwie i okresie dojrzewania Zaburzenia psychiczne u dorosłych, rozpoczynające się w dzieciństwie
6
Zaburzenia nabyte rozpoczynające się w dzieciństwie i okresie dojrzewania
NAZEWNICTWO: ICD-10:Zaburzenie hiperkinetyczne DSM-IV: Zaburzenie hiperkinetyczne z deficytem uwagi (Attention-deficit hiperactivity disorder - ADHD)
7
Rozpoznanie i cechy kliniczne ADHD
Pojawia się zwykle między 6 a 7 rokiem życia Objawy: Upośledzenie uwagi Nadmierna aktywność lub impulsywność
8
Upośledzenie uwagi Trudność z utrzymaniem uwagi co w konsekwencji powoduje, pojawienie się trudności w pracy i zabawie Dziecko nie słucha tego co się do niego mówi Łatwo się rozprasza – zaczyna kolejne czynności nie kończąc poprzednich Niechętnie podejmuje się zajęć wymagających uwagi i systematycznego wysiłku umysłowego (np. nauki szkolnej) Stale zapomina i gubi rzeczy
9
Nadmierna aktywność lub impulsywność
Niepokój Nadmierne kręcenie się, bieganie, skakanie, (w sytuacjach kiedy jest to uniemożliwione pojawia się gadatliwość, hałaśliwość Niecierpliwość w oczekiwaniu na np. swoją kolejkę Przerywanie innym – wypowiedzi czy zabawy Wypowiadanie się jeszcze przed zadaniem pytania
10
Objawy powinny występować w wielu sytuacjach – w domu, w szkole
Powinny utrzymywać się co najmniej 6 miesięcy
11
Epidemiologia i etiologia
W stanach występuje u 3-7 % dzieci w wieku szkolnym (Wielka Brytania 1% Proporcja występowania wśród mężczyzn i kobiet: 3-9:1 Przyczyny nie są znane, jednak pod uwagę bierze się: czynniki genetyczne Dietetyczne Psychologiczne (długotrwała deprywacja emocjonalna oraz uszkodzenie mózgu)
12
Leczenie: Farmakoterapia Psychoterapia:
Modyfikacja zachowania w ustrukturalizowanym środowisku Poprawa najczęściej pojawia się w miarę rozwoju psychoruchowego pomiędzy 12 a 20 r. ż. U około 15% pacjentów objawy pojawiają się także w wieku dojrzałym
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.