Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zbiorowość, jednostka, cecha statystyczna
STATYSTYKA – zbiór metod służących gromadzeniu, prezentacji, analizie i interpretacji danych w celu podjęcia decyzji, czy poznania otaczającej rzeczywistości ZBIOROWOŚĆ STATYSTYCZNA (POPULACJA) – zbiór elementów (osób, przedmiotów, zjawisk) mających jedną lub więcej wspólnych cech lub właściwości CECHA STATYSTYCZNA (ZMIENNA LOSOWA) – cecha, ze względu na którą prowadzi się badania PRÓBA – podzbiór populacji POPULACJA JEDNOSTKA STATYSTYCZNA – – element populacji JEDNOSTKI STATYSTYCZNE PRÓBA
2
Zbiorowość, jednostka, cecha statystyczna
Przykład: populacja – uczniowie szkół ponadgimnazjalnych w Polsce próba – uczniowie Technikum Nr 8 w Sosnowcu jednostka statystyczna – ... cecha statystyczna: ... wzrost waga ocena z klasówki z matmy ilość rodzeństwa odległość domu od szkoły czas dojazdu do szkoły kolor oczu (włosów) wyznanie poparcie dla pewnej idei ulubiona książka/film/gra/sport CECHY MIERZALNE CECHY NIEMIERZALNE
3
Zbiorowość, jednostka, cecha statystyczna
Zadanie 1. W poniższych przykładach określ zbiorowość, jednostkę oraz podaj przykład cechy statystycznej : a) pracownicy banku, b) mieszkania oddane do użytku w I kwartale 2011 r., c) ryby złowione w Bałtyku, d) auta sprzedane w roku 2010.
4
Prezentacja danych statystycznych i ich analiza
Dane statystyczne można przedstawiać w postaci szeregów, tabel oraz w postaci graficznej za pomocą diagramów i wykresów Wartości badanej cechy to WARIANTY Zebrane dane w badaniu populacji (próby) to DANE INDYWIDUALNE 5, 2, 3, 1, 2, 2, 3, 1, 2, 1 Uporządkowane dane indywidualne to SZEREG PROSTY 1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 3, 3, 5 ILOŚĆ PRZECZYTANYCH KSIĄŻEK (WARIANTY) LICZBA UCZNIÓW (LICZNOŚĆ) 1 3 2 4 5 SZEREG ROZDZIELCZY to dane przedstawione w tabeli – jedna kolumna zawiera warianty badanej cechy, a druga kolumna odpowiadające im liczności lub częstości względne
5
Prezentacja danych statystycznych i ich analiza
6
Prezentacja danych statystycznych i ich analiza
Zadanie 2. Poniższe zestawy danych przedstaw w postaci szeregu prostego i rozdzielczego: a) 2, 4, 6, 4, 8, 10, 12, 8, 4, 6, 2, 12 b) -5, -3, 0, 4, 1, -6, -5, 0, 1, 4, -5, 1, 1, 0, 5 c) 3, 4, 2, 3, 1, 2, 4, 5, 1, 2, 3, 3 d) 2, 3, 7, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 7, 3, 2, 1, 4 Szereg prosty: 2, 2, 4, 4, 4, 6, 6, 8, 8, 10, 12, 12 Szereg rozdzielczy wartości 2 4 6 8 10 12 liczności 3 1 lub wartości 2 4 6 8 10 12 częstość względna 1/6 1/4 1/12
7
Prezentacja danych statystycznych i ich analiza
Zadanie 3. Na podstawie diagramu uzupełnij tabelę:
8
Prezentacja danych statystycznych i ich analiza
Zadanie 4. Do każdego z diagramów przyporządkuj tabelę liczebności: 1) 2) 3) xi 1 2 3 4 ai 184 116 56 44 70 140 35 105 125 220 55 100
9
Prezentacja danych statystycznych i ich analiza
Zadanie 5. Diagram kołowy przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 500 młodych ludzi, których poproszono o odpowiedź na pytanie: „Co jest najważniejsze w życiu?” a) Ile osób za najważniejszą wartość w życiu uważa rodzinę? b) Jaką część wszystkich osób stanowią osoby, dla których ważna jest dobra praca? c) Ile osób nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie?
10
Prezentacja danych statystycznych i ich analiza
Zadanie 6. Firma farmaceutyczna na próbie 600 osób przetestowała nowy lek przeciwalergiczny. Dane przedstawiła w postaci diagramu kołowego. a) Ile osób zauważyło znaczną poprawę po zastosowaniu leku? b) Ile osób nie zauważyło poprawy? c) Przedstaw dane za pomocą diagramu kolumnowego.
11
Prezentacja danych statystycznych i ich analiza
Zadanie 9. Diagram przedstawia strukturę wynagrodzeń w pewnej firmie. a) Ile osób zatrudnia ta firma? b) Przedstaw dane w postaci szeregu rozdzielczego oraz za pomocą diagramu kołowego.
12
Prezentacja danych statystycznych i ich analiza
Zadanie 7. Grupę 40 uczniów poproszono o ocenę filmu, który właśnie wspólnie obejrzeli. Wyniki przedstawiono za pomocą diagramu kołowego. a) Ilu uczniów uważa film za interesujący? b) Ilu uczniów nie ma zdania c) Przedstaw wyniki w postaci diagramu kolumnowego.
13
Prezentacja danych statystycznych i ich analiza
Zadanie 8. W klasie III przeprowadzono ankietę na temat liczby rodzeństwa w rodzinie każdego z uczniów. Wyniki przedstawiono na diagramie. a) Ilu uczniów jest w klasie? b) Jaki procent wszystkich uczniów stanowią jedynacy ? c) Podaj tabelę częstości liczby rodzeństwa. d) Przedstaw dane za pomocą diagramu kołowego.
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.