Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu"— Zapis prezentacji:

1 Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
Zespół Placówek Oświatowych w Kasinie Wielkiej rok szkolny 2014/2015

2 Udział dzieci i młodzieży szkolnej w następujących programach:
„Czyste powietrze wokół nas” (67 przedszkolaków) „ Nie pal przy mnie proszę” ( 45 uczniów klas II szkoły podstawowej) „ Znajdź właściwe rozwiązanie” ( 37uczniów klas V szkoły podstawowej).

3 „Czyste powietrze wokół nas”
Cel główny programu: Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy, Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń

4 Cele szczegółowe programu:
Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego, Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów, Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym

5 Struktura programu: Proponowane w programie zajęcia mają charakter warsztatowy. Ta forma dostarcza dzieciom najwięcej okazji do uczenia się przez doświadczenie i akcentuje aktywny udział dzieci w procesie uczenia się. Dzieci brały udział w 5 warsztatach: Zajęcia I: Wycieczka. Zajęcia II: Co i dlaczego dymi? Zajęcia III: Jak się czuję kiedy dymi papieros? Zajęcia IV: Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy? Zajęcia V: Jak unikać dymu papierosowego?

6 Metody: W przebiegu działań warsztatowych wykorzystano przede wszystkim metody aktywizujące, których istotą jest umożliwienie dzieciom zaangażowania wszystkich zmysłów i podjęcia różnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności

7 Informacje o realizacji programu:
Realizacja programu „ Czyste powietrze wokół nas” przyczyniła się do podniesienia kompetencji dzieci w zakresie dostrzegania sytuacji niebezpiecznych dla zdrowia oraz umiejętności radzenia sobie w takich sytuacjach. Przez cały okres realizacji programu dzieci aktywnie w nim uczestniczyły i były zaciekawione prowadzonymi zajęciami.

8 Informacje o realizacji programu cd.
Dzieci zwiększyły wiedzę na temat szkodliwości dymu.

9 Informacje o realizacji programu cd.
Uczniowie podczas wycieczki obserwowali źródła dymu

10 Informacje o realizacji programu cd.
Dzieci rysowały różne źródła powstawania dymu

11 Informacje o realizacji programu cd.
Uczniowie zapoznali się również z postacią „Dinuś”, która uatrakcyjniała prowadzenie warsztatów

12 Informacje o realizacji programu cd.
Dzieci brały również udział w szkolnym konkursie plastycznym na plakat o szkodliwości biernego palenia i w konkursie na plakat pod hasłem: „ Mamo, tato nie pal” organizowanym przez Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Limanowej, w którym Aleksandra Łacny zdobyła II miejsce, a Adrian Skwarczek wyróżnienie. Po za tym mogły również obejrzeć przedstawienie szkolnego koła teatralnego „Palenie to nie to”.

13 „Nie pal przy mnie proszę”
Cel główny programu: Zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu Cele szczegółowe programu: Zwiększenie wiedzy w zakresie odpowiedzialności za własne zdrowie Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich Kształtowanie postaw asertywnych

14 Adresaci: Uczniowie klas II szkoły podstawowej
Dzieci w tym wieku pozostają nadal pod dużym wpływem rodziców, ale będąc już uczniem, staje się uczestnikiem życia w grupie szkolnych kolegów. Poznaje normy w niej obowiązujące i zaczyna w niej pełnić określoną rolę. Kontakt z uczniami starszymi budzi w dziecku chęć naśladowania, niestety nie tylko zachowań pozytywnych. Uczniowie młodszych klas szkół podstawowych sami jeszcze nie sięgają po papierosa, ale może się w nich utwierdzić przekonanie, że palenie świadczy o dorosłości oraz pozwala na przynależność do grupy starszych kolegów. Adresaci:

15 Struktura programu: Przeprowadzenie zajęć warsztatowych z uczniami wg następujących scenariuszy: Zajęcie I: Co to jest zdrowie? Zajęcie II: Od czego zależy nasze zdrowie? Zajęcie III: Co i dlaczego szkodzi zdrowiu? Zajęcie IV: Co robić gdy moje zdrowie jest zagrożone? Zajęcie V: Nie pal przy mnie proszę.

16 Informacje o realizacji programu:
Program „ Nie pal przy mnie, proszę” został zrealizowany zgodnie z zaproponowanymi scenariuszami, w których uporządkowane wiadomości były dostosowane do poziomu rozwojowego uczniów i w sposób przystępny przybliżały tematy dotyczące zdrowia.

17 Informacje o realizacji programu cd:
Dzieci z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach warsztatowych, chętnie wykonywały wszystkie zadania: kolorowanki, krzyżówki, układanki, zabawy ruchowe, oraz polubiły wiewiórkę Wiki, która towarzyszyła im na zajęciach.

18 Informacje o realizacji programu cd:
W ramach realizacji programu odbyło się spotkanie z panią pielęgniarką Marią Lis, która przeprowadziła pogadankę na temat „ Co robić, gdy moje zdrowie jest zagrożone?”

19 Informacje o realizacji programu cd:
Uczniowie brali również udział w szkolnym konkursie plastycznym na plakat o skutkach biernego palenia tytoniu oraz w konkursie plastycznym pod hasłem: „Czyste powietrze wokół mnie –papierosom mówię nie” organizowanym przez Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Limanowej, w którym Angelika Michór otrzymała wyróżnienie (prace można było oglądać na szkolnej wystawce). Po za tym uczniowie mogli również obejrzeć przedstawienie szkolnego koła teatralnego „Palenie to nie to”.

20 „Znajdź właściwe rozwiązanie”
Cel główny programu: zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej Cele szczegółowe programu: zwiększanie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego, -kształtowanie umiejętności dbania o zachowanie własne i swoich bliskich, -kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu.

21 Adresaci: Uczniowie klas V szkoły podstawowej
W tym okresie nauki gwałtownie wzrasta liczba dzieci i młodzieży próbujących po raz pierwszy zapalić papierosa. Pierwsze papierosy wypalają zazwyczaj pod presją rówieśników. Dlatego niezmiernie ważne jest uczenie dzieci rozpoznawania ich odczuć oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem sposobów odmowy.

22 Struktura programu: Proponowane w programie zajęcia mają również charakter warsztatowy: ZAJĘCIA 1- Poznajmy się bliżej ZAJĘCIA 2-Laboratorium ciała ZAJĘCIA 3-Naucz się mówić NIE ZAJĘCIA 4- Zajdź właściwe rozwiązanie ZAJĘCIA 5- Uwierz w siebie

23 Informacje o realizacji programu:
Udział w programie dostarczył uczestnikom okazji do uczenia się poprzez doświadczenie, zachęcał do aktywnego w nim udziału. W przebiegu zajęć wykorzystywane były metody aktywizujące, których istotą jest zaangażowanie wszystkich zmysłów i podjęcie różnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności.

24 Informacje o realizacji programu cd:
Uczniowie dzięki warsztatom zintegrowali się, poznali bliżej funkcjonowanie ludzkiego organizmu oraz jego potrzeb, ćwiczyli formy zachowań asertywnych, nauczyli się rozpoznawać emocje przeżywane w sytuacjach trudnych i rozwijać umiejętności radzenia sobie z problemem.

25 Informacje o realizacji programu cd:
Wzmacniali poczucie własnej wartości, wzbudzali pozytywne myślenie o sobie, kształtowali ważne umiejętności w kontaktach z ludźmi.

26 Informacje o realizacji programu cd:
Uczniowie klas V brali udział w szkolnym konkursie antynikotynowym, w którym mieli za zadanie napisać najciekawsze hasło antynikotynowe lub czterowiersz antynikotynowy. W ramach programu piątoklasiści wzięli również udział w konkursie plastycznym na plakat pod hasłem: „Zdrowie w cenie – rzuć palenie” organizowanym przez Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Limanowej. Po za tym mogli także obejrzeć przedstawienie szkolnego koła teatralnego „Palenie to nie to”.

27 Dziękuję za uwagę! Katarzyna Pałgan


Pobierz ppt "Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu"

Podobne prezentacje


Reklamy Google