Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Emocje Marta Riess
2
Ostatnio: 1. Recepcja a percepcja
2. Ile mamy zmysłów i jak pozwalają nam funkcjonować w świecie? 3. Czy ból jest zmysłem? Co ma z nim wspólnego cierpienie? 4. Złudzenia w sztuce.
3
Dzisiaj: Emocje a nastroje Emocje – natura czy kultura? Teorie emocji
Ciekawostka Zaburzenia psychiczne – norma i patologia Dysocjacyjne zaburzenie osobowości - film
4
Emocje a Nastroje Emocje – krótkoterminowe i stosunkowo intensywne
Nastroje – mniej intensywne i mogą trwać kilka dni Związek między emocją a wywołującym ją wydarzeniem jest mocniejszy niż między nastrojem i wydarzeniem
5
Emocje – natura czy kultura?
Badania Tomkinsa (1962, 1981) na niemowlętach Teoria ewolucji Karola Darwina Badania Ekmana i Friesena (1971)
6
Ekman i uniwersalność EMOCJI
Amerykańscy studenci i plemię Fore z Nowej Gwinei 7 emocji podstawowych: Strach Wstręt Radość Zdziwienie Pogarda Złość Smutek
8
Ekman – teoria neuro-kulturowa
Uniwersalność emocji podstawowych – Japonia, Polska, Stany Zjednoczone, Sumatra, Węgry i Wietnam (Biehl in., 1997) Filtr kulturowy (lud Wolof z Sengalu) Asymetria ekspresji emocji pozytywnych i negatywnych
9
Teorie Emocji Teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego
Teoria procesów nerwowych Cannona i Barda Teoria oceny poznawczej Schachtera i Lazarusa
10
Teoria reakcji organizmu: Jestem smutna bo Płaczę
Emocje są naszą odpowiedzią na ich ekspresję „Jestem wesoła, bo się śmieję” Badania z ołówkiem (Strack, 1988) „robić dobrą minę do złej gry”
11
Teoria procesów nerwowych Cannona i Barda: we wszystkim pośredniczy mózg
Niezależność reakcji fizjologicznych i psychicznych Między pobudzeniem a doświadczeniem emocji nie ma związku przyczynowo-skutkowego
12
Teoria oceny poznawczej Schachtera i Lazarusa: Most w Vancouver
Pobudzenie fizjologiczne jest niespecyficzne Dopiero z łącznej interpretacji bodźca i pobudzenia wynika emocja Badanie na moście (Dutton i Aron, 1974)
14
„Mimika” Bogusławski, 1812
15
Jakie zachowanie jest nienormalne
Jakie zachowanie jest nienormalne? Jaka jest granica między normą a patologią?
16
Wyznaczanie granic między normą a patologią – kryteria z DSM-IV-TR:
Cierpienie lub upośledzenie Nieprzystosowanie Irracjonalność Nieprzewidywalność Niekonwencjonalność i rzadkość statystyczna Dyskomfort obserwatora Naruszanie standardów moralnych i społecznych
17
Kontinuum zdrowia psychicznego
Minimum zdrowia psychicznego Optimum zdrowia psychicznego
18
Problem obiektywizmu – badania Rosenhana (1973, 1975)
19
Następnym Razem: „Trzy oblicza Ewy”, 1957
20
Dysocjacyjne zaburzenie osobowości – Ewa Biała, Ewa Czarna czy Jane?
Przypadek opisany przez dra Cleckleya i dra Thigpena w roku Zaburzenie, w którym u tej samej jednostki występują dwie (lub więcej) odrębne osobowości Uważa się, że osobowości pojawiają się na skutek traumy (PTSD?) – umożliwiają przetrwanie (97%)
21
Jak zachowują się osobowości?
Nie muszą wiedzieć o sobie nawzajem (pamięć Jawna) Różnią się: elektryczną aktywnością mózgu, częstością uderzeń serca, pamięcią, życzeniami, poglądami, zainteresowaniami, orientacją seksualną, szybkością mówienia, alergiami (lester, 1977) Nowe osobowości mogą pojawiać się w różnych momentach życia
22
Terapia psychodynamiczna
Poszukiwanie przyczyn choroby w przeszłości (w traumatycznych wydarzeniach) Techniki: Hipnoza i regresja hipnotyczna Wywiad na temat dzieciństwa Poszukiwanie adaptacyjnej osobowości
23
Dziękuję za Uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.