Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
23-25 października 2014 r. Zamość
XXI Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych 23-25 października 2014 r. Zamość
2
Związek Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych z regionem
mgr Joanna Augustyniak PWSZ AS w Wałbrzychu, zastępca kanclerza doktorantka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki w Jeleniej Górze
3
Zarządzanie strategiczne w szkolnictwie wyższym, na przykładzie wyższych szkół zawodowych Opiekun naukowy: prof. zw. dr hab. Jarosław Witkowski Teza badawcza Uczelnia rozwija się dzięki tworzeniu: konkurencyjnej oferty, sieci instytucji jednocześnie współpracujących na rzecz otoczenia społeczno-gospodarczego
4
Rozmieszczenie PWSZ-ów w kraju
5
Rozmieszczenie geograficzne państwowych wyższych szkół zawodowych w Polsce
po 5 w woj. podkarpackim (Jarosław, Krosno, Przemyśl, Sanok, Tarnobrzeg) oraz w woj. wielkopolskim (Kalisz, Konin, Leszno, Piła, Gniezno); po 4 w woj. dolnośląskim (Jelenia Góra, Legnica, Wałbrzych, Głogów) oraz w woj. małopolskim (Tarnów, Nowy Sącz, Nowy Targ, Oświęcim); 3 w woj. lubelskim (Chełm, Biała Podlaska, Zamość);
6
Rozmieszczenie geograficzne państwowych wyższych szkół zawodowych w Polsce
po 2 w woj. lubuskim: (Sulechów, Gorzów Wielkopolski), mazowieckim (Płock, Ciechanów), opolskim (Nysa, Opole), podlaskim (Łomża, Suwałki) i zachodniopomorskim (Wałcz, Koszalin); 1 w woj. kujawsko-pomorskim: (Włocławek), łódzkim (Skierniewice), śląskim (Racibórz), świętokrzyskim (Sandomierz), warmińsko- mazurskim (Elbląg).
7
Definicja REGIONU Region - terytoria określone historycznie lub kulturowo, obszary wydzielone na podstawie ich organizacji administracyjnej i politycznej, a także przestrzeń o określonych cechach ekonomicznych. Wyróżnia się regiony gospodarcze, administracyjne, urbanistyczne, krajobrazowe, społeczne, demograficzne, itd. Źródło: Strzelecki Z. (red.): Gospodarka regionalna i lokalna, PWN Warszawa, 2008.
8
Wyższe Szkolnictwo Zawodowe = (Professional Higher Education):
kształcenie kadr na potrzeby lokalnego i regionalnego rynku pracy oraz działalność na rzecz rozwoju regionu, czyli silny związek z interesariuszami zewnętrznymi (przedsiębiorstwa i instytucje finansowe, organy samorządu terytorialnego i gospodarczego)
9
Działalność dydaktyczna - studia I stopnia
Realizacja misji PWSZ Działalność dydaktyczna - studia I stopnia Liczba kierunków studiów: 68 Łączna liczba uprawnień: 354 (stan na r.) Liczba uprawnień - profil praktyczny: 201 (najpopularniejsze kierunki o profilu praktycznym: filologia, fizjoterapia, informatyka, kosmetologia, mechanika i budowa maszyn, pedagogika, pielęgniarstwo, ratownictwo medyczne, wychowanie fizyczne) Liczba uprawnień - profil ogólno akademicki: 153 Dane według systemu POL-on. Stan na r.
10
Działalność dydaktyczno-naukowa
Nowe programy kształcenia powstałe w oparciu o KRK (brak związku ze standardami kształcenia): Bezpieczeństwo państwa (Racibórz) Finanse, rachunkowość i podatki (Legnica) E-administracja (Nowy Sącz) Gospodarka w ekosystemach rolnych i leśnych (Sanok) Informatyka w biznesie i administracji (Wałcz) Inżynieria testowa (Legnica) Inżynieria transportu i logistyki (Przemyśl) Nowe media, reklama, kultura współczesna (Sanok) Zarządzanie obszarami wiejskimi (Skierniewice)
11
Działalność dydaktyczna studia II stopnia
Liczba kierunków studiów: 14 Łączna liczba uprawnień: 21 (stan na r.) Liczba uprawnień - profil praktyczny: 11 Liczba uprawnień - profil ogólno akademicki: 10
12
Liczba studentów (stan na 30. 11. 2012 r
Liczba studentów (stan na r.) Źródło: Szkolnictwo wyższe Dane podstawowe Wyszczególnienie Liczba studentów (%) Uczelnie ogółem (100%) Uczelnie publiczne ogółem (72,6%) w tym PWSZ (6,4/4,6%) Uczelnie niepubliczne ogółem (27,4%)
13
Pracownicy uczelni (stan w dniu 31.12.2012 r.)
Źródło: Opracowanie własne – Szkolnictwo Wyższe Dane podstawowe
14
2. Działalność naukowa Nazwa uczelni Kategoria naukowa
Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży B Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej C w Legnicy Źródło: Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 lipca 2014 r. o przyznanych kategoriach naukowych jednostkom naukowym (Dz. Urz. MNiSW z 2014 r., poz. 38)
15
Łączna wartości inwestycji: 29 238 620 529,63 zł
Infrastruktura - Inwestycje w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego (stan na r.) Łączna wartości inwestycji: 29 238 620 529,63 zł Wartość inwestycji w PWSZ: 1 166 369 239,58 zł (3,99%) Źródło:
16
Inwestycje w poszczególnych województwach
Województwo lubuskie Ogółem: 587 981,96 zł PWSZ (Gorzów Wielkopolski, Sulechów) 564 469,90 zł (10) – 30,9% Województwo podlaskie Ogółem: 429 303,08 zł PWSZ (Suwałki, Łomża) 287 394, 29 zł (10) – 15,4%
17
Inwestycje w poszczególnych województwach
Województwo podkarpackie Ogółem: - 1 467 942 703,71 zł PWSZ (Sanok, Przemyśl, Krosno, Jarosław, Tarnobrzeg) 164 400,62 zł (25) - 14,1% Województwo lubelskie Ogółem: - 2 154 079 051,78 zł PWSZ (Biała Podlaska, Chełm, Zamość) 302 615,94 zł (19) – 12,2%
18
Inwestycje w poszczególnych województwach
Województwo opolskie Ogółem: 180 427, 79 zł PWSZ (Nysa, Opole) 808 133, 99 zł (9) – 8,9% Województwo warmińsko-mazurskie Ogółem: 292 155,56 zł PWSZ (Elbląg) 543 409,53 zł (2) – 5,7%
19
Inwestycje w poszczególnych województwach
Województwo małopolskie Ogółem: - 4 368 659 148,38 zł PWSZ (Oświęcim, Nowy Targ, Nowy Sącz, Tarnów) 461 864,92 zł (8) – 5,1% Województwo dolnośląskie Ogółem : - 2 719 078 095,19 zł PWSZ (Głogów, Jelenia Góra, Legnica, Wałbrzych) 297 825,39 zł (11) – 4,0%
20
Inwestycje w poszczególnych województwach
Województwo wielkopolskie Ogółem: - 3 157 768 064,16 zł PWSZ (Leszno, Kalisz, Piła, Gniezno, Konin) 889 465,00 zł (13) – 1,4% Województwo mazowieckie Ogółem: 514 709 324,92 zł PWSZ (Ciechanów, Płock) 860,00 zł (1) – 0,1%
21
Inwestycje w poszczególnych województwach
Województwo zachodniopomorskie Ogółem: 877 373,05 zł PWSZ (Koszalin, Wałcz) 457 000,00 zł (1) – 0,3% Województwo kujawsko-pomorskie Ogółem: 784 568,62 zł PWSZ (Włocławek) 708 000,00 zł (2) – 0,3%
22
Inwestycje w poszczególnych województwach
Województwo łódzkie Ogółem: 391 849 069,89 zł PWSZ (Skierniewice) 245 800,00 zł (1) – 0,2% Województwo śląskie Ogółem: 770 181 973, 80 zł PWSZ (Racibórz) brak
23
Inwestycje w poszczególnych województwach
Województwo pomorskie Ogółem: 489 687 325,48 zł PWSZ (brak) brak Województwo świętokrzyskie Ogółem: , 26 zł PWSZ (Sandomierz) brak
24
Wyższe Szkolnictwo Zawodowe = (Professional Higher Education):
kształcenie kadr na potrzeby lokalnego i regionalnego rynku pracy oraz działalność na rzecz rozwoju regionu, czyli silny związek z interesariuszami zewnętrznymi (przedsiębiorstwa i instytucje finansowe, organy samorządu terytorialnego i gospodarczego)
25
Realizacja misji PWSZ Budowa infrastruktury naukowo-badawczej
Realizacja misji PWSZ Budowa infrastruktury naukowo-badawczej. Przykłady Kompleks laboratoriów naukowych (m.in. instalacji budowlanych, monitoringu środowiska, biologii i ekologii, materiałów budowlanych i żelbetu, mechaniki gruntów) w Elblągu; Centrum Badań nad Innowacjami w Białej Podlaskiej; Laboratorium Budownictwa w Centrum Studiów Inżynierskich w Chełmie; Centrum Doskonałości Badań Kół Zębatych w Kaliszu; Centrum Energetyki Odnawialnej w Sulechowie; Centrum Badań i Transferu Technologii w Zamościu.
26
Udział w klastrach Wschodni Klaster ICT – PWSZ w Zamościu
(Przykłady): Wschodni Klaster ICT – PWSZ w Zamościu (informatyka i telekomunikacja); Klaster Medyczny MedCluster – PWSZ w Tarnowie (opieka zdrowotna); Klaster Metalowy Metalika – PWSZ w Wałczu (branża metalowa); Lubuski Klaster Metalowy – PWSZ w Gorzowie Wielkopolskim (przetwarzanie metali oraz wykonawstwo i podwykonawstwo wyrobów i półwyrobów stalowych); Wielkopolski Klaster Lotniczy – PWSZ w Kaliszu (przemysł lotniczy); Ogólnopolski Klaster Wspólnota Wiedzy i Innowacji w Inżynierii Produkcji – PWSZ w Nysie.
27
Inne formy działań Konferencje, seminaria, warsztaty, szkolenia;
(przykłady): Konferencje, seminaria, warsztaty, szkolenia; Działalność sportowa; Działalność wydawnicza; Uniwersytety I Wieku, Akademie Dziecięce; Uniwersytety III Wieku; Festiwale Nauki; Działalność kulturalna (wystawy, wernisaże, koncerty itp.).
28
Kształcenie i promowanie kadr naukowych;
PODSUMOWANIE. Podstawowe zadania szkół wyższych (według Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym) Kształcenie studentów w celu zdobywania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej; Kształcenie i promowanie kadr naukowych; Prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez cale życie; Działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
29
Funkcje PWSZ w regionie
w obszarze bazy ekonomicznej miasta - pełnią role pracodawców tworząc miejsca pracy dla kadry naukowej i pracowników administracji oraz rolę inwestora realizując projekty inwestycyjne ze środków budżetowych i funduszy europejskich; w obszarze społeczno-kulturowym – kształtują kapitał ludzki w postaci kadr dla gospodarki regionalnej i lokalnej; w obszarze lokalizacji - kształtują nową jakość przestrzeni miast (lokalizacja w centrum miast, tworzenie od podstaw nowych campusów akademickich, nowych rozwiązań architektonicznych i komunikacyjnych) w obszarze marketingu - tworzenie marki miasta i regionu, zwiększając konkurencyjność i atrakcyjność inwestycyjną miasta
30
kontakt: mgr Joanna Augustyniak
Dziękuję za uwagę kontakt: mgr Joanna Augustyniak
31
23-25 października 2014 r. Zamość
XXI Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych 23-25 października 2014 r. Zamość
32
prof. zw. dr hab. Elżbiety Lonc, przedstawiciela KRePSZ
Sprawozdanie prof. zw. dr hab. Elżbiety Lonc, rektor PWSZ AS w Wałbrzychu, przedstawiciela KRePSZ w Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej KRASP
33
AKTYWNOŚCI 1. Udział w posiedzeniu Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej (8 stycznia 2013 r.), przewodniczący prof. dr hab. Włodzimierza Nykiel, rektor Uniwersytetu Łódzkiego Państwowa Agencja Współpracy Akademickiej, Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”, Program „Study in Poland”.
34
Ogólnopolskie spotkania (20 PWSZ)
2. Organizacja w PWSZ AS w Wałbrzychu dwóch konferencji nt. Międzynarodowej Współpracy Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych: I stycznia 2013 r. II stycznia r.; III stycznia 2015 r. (Komunikatu 1)
35
Ogólnopolskie spotkania (20 PWSZ)
Przegląd „dobrych praktyk” współpracy międzynarodowej w uczelniach Internacjonalizacja kształcenia (mierniki, formy, promocja) Programy unijne (ERASMUS plus) Aplikacje o ECTS LABEL i DS Label) PWSZ w Forum Jednostek Współpracy Miedzynarodowej -
36
AKTYWNOŚCI 3. SEMINARIUM EURASHE „ BUILDING BRIDGES FOR A MORE PROFESSIONAL HIGHER EDUCATION” (Otocec, Slowenia, 16-17,X,2014) Projekt HAPHE (= Harmonising Approches to Professional Higher Education), dr hab. M. Frankowicz
37
Policy & Strategy Teaching & Learning Research & Innovation
Wyższe Szkolnictwo Zawodowe Zatrudnialność
38
. PROFESSIONAL HIGHER EDUCATION SEMINARIUM EURASHE
University lewel (poziom 6-8) University College (poziom 6 ) University of Applied Sciences (6+7) Univesrsity Community (5) Przegląd 17 HEI + 10 organizacji (Krajowa Izba Gospodarcza) PRZEWODNIK
39
. PROFESSIONAL HIGHER EDUCATION - Kryteria Oceny
SEMINARIUM EURASHE Wilno, grudzień 2014 r.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.