Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
2
15 kwietnia 2019 r. (poniedziałek) – godz. 9:00
CO, GDZIE, KIEDY? Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego odbędzie się 15 kwietnia 2019 r. (poniedziałek) – godz. 9:00 Termin dodatkowy 3 czerwca 2019 r. (poniedziałek) – godz. 11:00 W przypadku egzaminu ósmoklasisty przeprowadzanego w kwietniu i czerwcu: Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty czerwca 2019 r. Termin przekazania szkołom wyników i zaświadczeń czerwca 2019 r. Termin wydania zaświadczeń oraz informacji zdającym 21 czerwca 2019 r.
3
120 minut lub 180 minut CO, GDZIE, KIEDY?
Czas trwania egzaminu ósmoklasisty 120 minut lub 180 minut Czas trwania egzaminu gimnazjalnego 90 minut do 135 minut
4
Umiejętność porównywania tekstów.
SIEDEM PEWNIAKÓW NA EGZAMINIE, CZYLI CO SIĘ BĘDZIE SZCZEGÓLNIE LICZYŁO? Znajomość lektur – dziecko musi znać bohaterów, motywy ich działania, miejsce, czas akcji, a także, o czym wielu zapomina, a co jest podstawą – tytuł oraz autora lektury. Umiejętność tworzenia różnych form wypowiedzi, m.in. rozprawki, przemówienia, artykułu, opowiadania twórczego, ogłoszenia,notatki, zaproszenia, plakatu. Umiejętność analizowania i interpretowania nie tylko tekstów literackich, lecz także tekstów ikonicznych, czyli plakatów, obrazów, grafik, reklam… Umiejętność porównywania tekstów. Umiejętność podawania argumentów, wyciągania wniosków, formułowania tezy, zabierania głosu w dyskusji, formułowania porad lub opinii. Znajomość, rozumienie i stosowanie w praktyce frazeologizmów (w tym przysłów) i różnego rodzaju powiedzeń. Znajomość i stosowanie w praktyce zasad ortograficznych, gramatycznych i interpunkcji
5
Informacje na temat arkusza egzaminu
W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. Zadania otwarte to takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród zadań otwartych znajdą się: zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdania bądź krótkiego tekstu jednym lub kilkoma wyrazami zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające stworzenia krótkiego tekstu, w tym zadania sprawdzające umiejętność tworzenia różnych form użytkowych, np. ogłoszenia, zaproszenia, dedykacji zadanie rozszerzonej odpowiedzi, wymagające napisania wypracowania
6
Informacje na temat arkusza egzaminu
W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności związanych z argumentowaniem, wnioskowaniem, formułowaniem opinii. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również: kompetencji literackich (np. rozumienia sensu utworów), kompetencji kulturowych (np. interpretacji plakatu), kompetencji językowych (np. świadomego korzystania z różnych środków językowych).
7
Lektury na egzaminie ósmoklasisty 2019
W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zadania sprawdzające znajomość treści i problematyki lektur obowiązkowych. W latach 2019–2021 na egzaminie będą pojawiały się pytania dotyczące lektur obowiązkowych tylko dla klasy VII i VIII, tj. Nauczyciel języka polskiego jest zobowiązany do omówienia wszystkich lektur obowiązkowych przed egzaminem ósmoklasisty. Charles Dickens, Opowieść wigilijna Aleksander Fredro, Zemsta Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym treny I, V, VII, VIII Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec Ignacy Krasicki, Żona modna Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
8
Lektury na egzaminie ósmoklasisty 2019
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik Juliusz Słowacki, Balladyna Stefan Żeromski, Syzyfowe prace Sławomir Mrożek, Artysta Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż). Na ostatniej stronie arkusza egzaminacyjnego zamieszczona będzie lista lektur obowiązkowych. Zadania dotyczące tekstów poetyckich nie będą sprawdzały znajomości treści konkretnego utworu poetyckiego, ale sprawdzą umiejętność analizy i interpretacji tego typu tekstów.
9
Arkusz egzaminacyjny, będzie się składał z dwóch części.
Pierwsza część będzie zawierać zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu) tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego). Łącznie oba teksty będą liczyły nie więcej niż słów.
10
Arkusz egzaminacyjny, będzie się składał z dwóch części.
W drugiej części arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 słów. Uczeń będzie dokonywał wyboru spośród: -tematu o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze, baśń, wersja mitu itp.) oraz -tematu o charakterze argumentacyjnym (np.rozprawka, artykuł, przemówienie). Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej ORAZ/LUB do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia.
11
Udział w wyniku sumarycznym
Procentowy rozkład punktów Rodzaj zadań Liczba zadań Łączna liczba punktów Udział w wyniku sumarycznym Zamknięte 12–17 ok. 30% Otwarte 5–9 (w tym wypracowanie) 28–36 ok. 70% Razem 17–26 40–53 100%
12
Ogólne informacje o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego (CKE)
13
Informacje o tworzeniu dłuższej wypowiedzi pisemnej (Nowa Era)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.