Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Pile
2
Rola zajęć wczesnego wspomagania
Każde dziecko wymaga stymulowania rozwoju psychomotorycznego, ale niektóre z nich już na starcie drogi życiowej potrzebują zdecydowanie większej uwagi i pomocy ze strony rodziców i specjalistów różnych dziedzin.
3
Rola zajęć wczesnego wspomagania
We wczesnym dzieciństwie istnieje większa możliwość zahamowania rozwoju wielu zaburzeń o postępującym przebiegu, a nawet całkowitego zatrzymania dalszych niekorzystnych zmian. W pierwszych latach życia zwiększona jest neuroplastycznośc mózgu powodująca że działania podjęte w tym okresie mogą przynieść rezultaty i korzyści w rozwoju dziecka, które nie nastąpiłyby gdyby stymulacja została podjęta później (np. w 7 – 8 r. ż).
4
Rola zajęć wczesnego wspomagania
Od momentu urodzenia do podjęcia nauki w szkole dziecko zdobywa umiejętności emocjonalne, społeczne, językowe i poznawcze, które są niezbędne w toku dalszej edukacji, warunkując możliwość samodzielnego funkcjonowania w dorosłości. Podjęcie działań naprawczych zbyt późno często prowadzi do wykształcenia i utrwalania nieprawidłowych wzorców zachowań, od których zależy funkcjonowanie w środowisku. Trudno je wyeliminować, gdy dziecko osiągnie wiek szkolny.
5
Rola zajęć wczesnego wspomagania – wnioski
Im wcześniej podjęte działania terapeutyczne tym większa szansa na zniwelowanie zaburzeń w rozwoju tym większa szansa na wykorzystanie potencjału rozwojowego dziecka
6
Rola zajęć wczesnego wspomagania – wnioski
Wczesne wspomaganie rozwoju ma za zadanie pomóc niepełnosprawnemu dziecku pokonać trudności w odkrywaniu świata, uczestniczeniu w życiu społecznym i osiąganiu samodzielności.
7
Zajęcia terapeutyczne realizowane w SOSW w Pile
W ramach wczesnego wspomagania realizowane są następujące terapie: psychologiczna pedagogiczna logopedyczna surdopedagogiczna tyflopedagogiczna integracja sensoryczna (SI) zajęcia specjalistyczne (rehabilitacja) muzykoterapia
8
Terapeuci Osoby z zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju dziecka są wykwalifikowanymi specjalistami w swoich dziedzinach i ściśle ze sobą współpracują. Wymieniają się informacjami dotyczącymi dziecka, które są niezbędne w całościowej jego ocenie i dobraniu indywidualnych metod pomocy.
9
Zajęcia specjalistyczne
Dotyczą dzieci z problemami w rozwoju ruchowym. Poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia dążymy do m.in.: utrzymywania lub przywracania prawidłowego zakresu ruchomości w poszczególnych stawach, normalizacji i zwiększania siły oraz wydolności mięśniowej, doskonalenia koordynacji i równowagi, korekcji wad postawy, zwiększenia wydolności i poprawy sprawności oddechowej dziecka.
10
Zajęcia specjalistyczne
W przypadku zaburzeń i nieprawidłowości związanych z niedojrzałym lub uszkodzonym układem nerwowym stosuje się głównie metody neurorozwojowe np. NDT Bobath. Wykorzystujemy również sytuacje pielęgnacyjne i kształtujące podstawowe umiejętności samoobsługowe czyli nauka samodzielnego (w miarę swoich możliwości) ubierania się i rozbierania.
11
Terapia SI Integracja sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz z własnego organizmu. Integracja sensoryczna pozwala segregować, porządkować i składać razem pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu. Gdy funkcje te są zrównoważone, motoryka ciała łatwo dostosowuje się do otoczenia, umysł łatwo przyswaja informacje, a „dobre” zachowanie pojawia się w sposób naturalny. Integracja sensoryczna wpływa także na rozwój dziecka, zdolność do nauki i samoocenę.
12
Terapia SI Terapia integracji sensorycznej polega na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne oraz płynące z własnego ciała poprzez zmysły wewnętrzne. Jest dla dziecka atrakcyjna, gdyż ma charakter wesołej zabawy ruchowej. Podczas tej zabawy dostarczane są dziecku takie bodźce, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy. Terapia ta zwana "naukową zabawą" odbywa się w przyjemnej sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt i pomoce do stymulacji wszystkich systemów zmysłowych.
13
Terapia tyflopedagogiczna
To zajęcia z pedagogiem, który pracuje z dziećmi niewidomymi i słabowidzącymi. Dobiera on takie metody i formy pracy, które wspomagają rozwój i edukację dzieci z niepełnosprawnością wzrokową oraz edukuje i doradza w zakresie doboru zabawek, pomocy edukacyjnych i sprzętu rehabilitacyjnego. Doradza jak zorganizować dziecku z niepełnosprawnością wzrokową przestrzeń w domu. Uczy także orientacji przestrzennej czyli poruszania się w przestrzeni.
14
Terapia surdopedagogiczna
Terapią objęte są dzieci z uszkodzeniami słuchu. Celem zajęć jest: - przybliżenie dziecku z wadą słuchu świata dźwięków - wytworzenie motywacji do mówienia - nauka komunikowania się z otoczeniem - uwrażliwienie resztek słuchu - umiejętność rozróżniania dźwięków otoczenia - pobudzenie chęci do wykorzystywania narządu słuchu do słyszenia i rozumienia mowy innych - kształcenie sprawności językowej - doskonalenie pracy narządów artykulacyjnych, usprawnianie narządów tzw. „oddechu dla mowy” - rozwijanie wrażliwości słuchowej - doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej, pamięci i spostrzegawczości - kształtowanie pojęć, wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
15
Terapia logopedyczna Działania terapeutyczne logopedy względem dziecka, w zależności od jego etapu rozwojowego, dotyczą: stymulacji narządów artykulacyjnych, wywoływania i utrwalania prawidłowej artykulacji głosek, ćwiczeń fonacyjnych, ćwiczeń słuchowych – słuchu fonemowego, ćwiczeń słuchu fonemowego i melodii wypowiedzi, ćwiczeń rozwijających, bogacących zasób słów w słowniku biernym i czynnym, ćwiczeń rozwijających mowę spontaniczną.
16
Terapia logopedyczna
17
Terapia pedagogiczna Celem terapii pedagogicznej jest:
stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach manualnych, eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji. Podczas pracy z dzieckiem stosujemy metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów. Metody są dostosowane indywidualnie do możliwości rozwojowych dziecka.
18
Terapia pedagogiczna
19
Terapia psychologiczna
Cele terapii psychologicznej: rozwijanie komunikacji z dzieckiem rozwijanie funkcji poznawczych (spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie) kształcenie kompetencji emocjonalnych (kontrola emocji, radzenie sobie ze złością i niepowodzeniem) rozwijanie motywacji do podejmowania wysiłku rozwijanie zdolności manualnych i grafomotoryki pomoc w rozumieniu świata społecznego i kształtowanie zachowań akceptowanych społecznie psychoedukacja opiekunów dziecka
20
Grupa wsparcia dla rodziców
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka dotyczy nie tylko pracy z dzieckiem, ale polega też na wsparciu rodziny dziecka. Dlatego w naszym Ośrodku powstała Grupa Wsparcia dla rodziców, której spotkania odbywają się raz w miesiącu, prowadzi je psycholog. Na spotkania mogą przyjść wszyscy zainteresowani rodzice i dołączyć w dowolnym momencie, lub być na wybranych spotkaniach.
21
Grupa wsparcia dla rodziców
Cele działania Grupy: poznanie grupy przyjaznych sobie i wspierających się nawzajem osób wymiana doświadczeń w atmosferze zaufania i dyskrecji nauka radzenia sobie z trudnymi emocjami, rozwój kompetencji rodzicielskich, możliwość rozmowy na każdy temat trapiący rodziców miłe spędzenie czasu.
22
Integracja dzieci i rodziców na wczesnym wspomaganiu
W naszym ośrodku organizujemy spotkania, podczas których dzieci, rodzice i terapeuci mają możliwość lepszego wzajemnego poznania oraz miłego i twórczego spędzania czasu. Kilka zdjęć…
23
Bal Karnawałowy
24
Bal Karnawałowy
25
Grupowe zajęcia logopedyczne
26
Grupowe zajęcia logopedyczne
27
Spotkanie Bożonarodzeniowe
28
Spotkanie Bożonarodzeniowe
29
Prezentację przygotowały: Anna Major Natalia Bernard
Karolina Kosterka – Dorsz
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.