Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Witam Państwa na wykładzie z MAKROEKONO-MII II, :)…

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Witam Państwa na wykładzie z MAKROEKONO-MII II, :)…"— Zapis prezentacji:

1 Witam Państwa na wykładzie z MAKROEKONO-MII II, :)…

2 TEORIA PARYTETU SIŁY NABYWCZEJ

3 1. NOMINALNY I REALNY KURS WALUTOWY 1.1. NOMINALNY KURS WALUTOWY
 NOMINALNY kurs walutowy jest relacją wymienną pieniądza jednego kraju na pieniądz innego kraju. Nominalny kurs walutowy będziemy oznaczać symbolem, εn.

4 Zwykle kurs NOMINALNY zapisuje się na sposób BRYTYJSKI (British terms) jako liczbę jednostek waluty zagranicznej płaconych za jednostkę waluty krajowej (np. 0,25 USD/PLN). (Dalej stosuję właśnie taki sposób zapisu). Niekiedy jednak (np. w Polsce) stosowany jest EUROPEJ-SKI sposób (european terms) zapisu tego kursu. Informuje on wtedy o liczbie jednostek waluty krajowej płaconych za jednostkę waluty zagranicznej (np. 4,00 PLN/USD).

5 NOMINALNY kurs walutowy ulega DEPRECJACJI, kiedy siły rynkowe powodują jego spadek. W efekcie za jednostkę waluty kra-jowej chętni płacą mniej jednostek waluty obcej (np. 0,2 USD/PLN), zamiast 0,25 USD/PLN). NOMINALNY kurs walutowy ulega DEWALUACJI, kiedy państwo administracyjnie obniża jego poziom. W efekcie za jednostkę waluty krajowej chętni płacą mniej jednostek waluty obcej (np. 0,2 USD/PLN), zamiast 0,25 USD/PLN).

6 NOMINALNY kurs walutowy ulega APRECJACJI, kiedy siły ryn-kowe powodują jego wzrost. W efekcie za jednostkę waluty krajo-wej chętni płacą więcej jednostek waluty obcej (np. 0,3 USD/ PLN), zamiast 0,25 USD/PLN). NOMINALNY kurs walutowy ulega REWALUACJI, kiedy państwo administracyjnie podnosi jego poziom. W efekcie za jednostkę walu-ty krajowej chętni płacą więcej jednostek waluty obcej (np. 0,3 USD/ PLN), zamiast 0,25 USD/PLN).

7 1.2. REALNY KURS WALUTOWY NOMINALNY kurs walutowy jest relacją wymienną pieniądza jednego kraju na pieniądz innego kraju. Natomiast REALNY kurs walutowy jest relacją wy-mienną innych niż pieniądz towarów z różnych krajów. Realny kurs walutowy jest relacją wymienną innych niż pieniądz towarów z różnych krajów.

8 1.2. REALNY KURS WALUTOWY NOMINALNY kurs walutowy jest relacją wymienną pieniądza jednego kraju na pieniądz innego kraju. Natomiast REALNY kurs walutowy jest relacją wy-mienną innych niż pieniądz towarów z różnych krajów. Realny kurs walutowy jest relacją wymienną innych niż pieniądz towarów z różnych krajów. A oto formalny związek realnego, εr, i nominalnego, εn, kursu walutowego: εr = εn∙ Pk/Pz, gdzie Pz i Pk to – odpowiednio - cena tej samej porcji dóbr za granicą i w kraju.

9 εr=(εn∙Pk)/Pz=(0,3[dol./zł]∙100 zł)/15 dol.=30 dol./15 dol.=2.
Powiedzmy np., że: εn=0,3 [dol./zł], Pk = 100 zł, Pz = 15 dol. W takiej sytuacji realny kurs tej porcji dóbr, której dotyczą ceny Pk i Pz, wynosi: εr=(εn∙Pk)/Pz=(0,3[dol./zł]∙100 zł)/15 dol.=30 dol./15 dol.=2.

10 εr=(εn∙Pk)/Pz=(0,3[dol. /zł]∙100 zł)/15 dol. =30 dol. /15 dol
εr=(εn∙Pk)/Pz=(0,3[dol./zł]∙100 zł)/15 dol.=30 dol./15 dol.=2[porcje amerykańskie za porcję polską]. CO TO ZNACZY? Otóż w naszym przykładzie cena wybranego do porównań koszyka dóbr jest w Polsce 2 razy wyż-sza niż w USA.

11 εr=(εn∙Pk)/Pz=(0,3[dol. /zł]∙100 zł)/15 dol. =30 dol. /15 dol
εr=(εn∙Pk)/Pz=(0,3[dol./zł]∙100 zł)/15 dol.=30 dol./15 dol.=2[porcje amerykańskie za porcję polską]. CO TO ZNACZY? Otóż w naszym przykładzie cena wybranego do porównań koszyka dóbr jest w Polsce 2 razy wyż-sza niż w USA. Za te same pieniądze, które wydalibyśmy na koszyk polski, w Stanach możemy kupić 2 takie same koszyki dóbr.

12 εr=(εn∙Pk)/Pz=(0,3[dol. /zł]∙100 zł)/15 dol. =30 dol. /15 dol
εr=(εn∙Pk)/Pz=(0,3[dol./zł]∙100 zł)/15 dol.=30 dol./15 dol.=2[porcje amerykańskie za porcję polską]. CO TO ZNACZY? Otóż w naszym przykładzie cena wybranego do porównań koszyka dóbr jest w Polsce 2 razy wyż-sza niż w USA. Za te same pieniądze, które wydalibyśmy na koszyk polski, w Stanach możemy kupić 2 takie same koszyki dóbr. Towary polskie nie są zatem konkurencyjne cenowo w porówna-niu z towarami amerykańskimi.

13 εr’/εr = (εn’/εn)∙(πk/πz),
A teraz pomyślmy o relacji εr’/εr, czyli o zmianie realnego kursu wymiany w pewnym okresie. Jest tak: εr’/εr = (εn’/εn)∙(πk/πz), gdzie εn, εr i εn’, εr’ to kursy nominalny i realny – odpowied-nio - na początku i na końcu okresu, a πk i πz to indeksy zmia-ny krajowej i zagranicznej ceny przeciętnego koszyka dóbr.

14 εr’/εr = (εn’∙Pk’/Pz’)/(εn∙Pk/Pz) = (εn’∙Pk’∙Pz)/εn∙Pk∙Pz’) = (εn’/εn)∙(Pk’/Pk)∙(Pz/Pz’) = (εn’/εn)∙(Pk’/Pk)/(Pz’/Pz) = (εn’/εn)∙(πk/100)/(πz/100) = (εn’/εn)∙(πk/πz) = εr’/εr.

15 εr’/εr = (εn’/εn)∙(πk/πz),
Znając zmianę kursu nominalnego i indeksy cen, możemy zatem ustalić zmianę kursu realnego w pewnym okresie.

16 εr’/εr = (εn’/εn)∙(πk/πz). εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz)
Powiedzmy, że nominalny kurs złotego się zmniejszył z εn=0,3 [dol./zł] do εn’=0,2[dol./zł, a wskaźniki inflacji dla Stanów i Polski w tym roku są równe πz=120 i πk=240. Otóż, w takiej sytuacji: εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz) = (0,2/0,3)∙(240/120)=⅔∙2=1⅓, co oznacza, że w analizowanym okresie realny kurs złotego wzrósł o ⅓.

17 εr’/εr = (εn’/εn)∙(πk/πz). εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz)
Powiedzmy, że nominalny kurs złotego się zmniejszył z εn=0,3 [dol./zł] do εn’=0,2[dol./zł, a wskaźniki inflacji dla Stanów i Polski w tym roku są równe πz=120 i πk=240. Otóż, w takiej sytuacji: εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz) = (0,2/0,3)∙(240/120)=⅔∙2=1⅓, co oznacza, że w analizowanym okresie realny kurs złotego wzrósł o ⅓. Za pieniądze, które wydalibyśmy na porcję dóbr w Polsce, w USA możemy teraz kupić o ⅓ więcej porcji takich samych dóbr niż na początku tego okresu.

18 εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz)=(0,2/0,3)∙(240/120)=⅔∙2=1⅓.
W takiej sytuacji mówimy, że trwa REALNA APRECJACJA wa-luty krajowej.

19 εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz)=(0,2/0,3)∙(240/120)=⅔∙2=1⅓.
W takiej sytuacji mówimy, że trwa REALNA APRECJACJA wa-luty krajowej. Wszak międzynarodowa siła nabywcza odnośnej kwoty pieniądza krajowego (kwoty kupującej porcję dóbr w kraju) się powiększa. Realna aprecjacja powoduje, że pogarsza się cenowa konkurencyj-ność krajowych towarów na rynkach zagranicznych. (Wszak kupując porcję dóbr w kraju, nabywca traci coraz więcej dóbr zagranicznych).

20 εr’/εr = (εn’/εn)∙(πk/πz).
A oto inna sytuacja. Powiedzmy, że nominalny kurs złotego wzrósł z εn=0,3 [dol./zł] do εn’=0,4[dol./zł, a wskaźniki inflacji dla Stanów i Polski w tym roku są równe πz=240 i πk=120. Otóż, w takiej sytuacji: εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz)=(0,4/0,3)∙(120/240) = 4∙⅓∙½=⅔, co oznacza, że w analizowanym okresie kurs realny złotego obniżył się o ⅓.

21 εr’/εr = (εn’/εn)∙(πk/πz).
A oto inna sytuacja. Powiedzmy, że nominalny kurs złotego wzrósł z εn=0,3 [dol./zł] do εn’=0,4[dol./zł, a wskaźniki inflacji dla Stanów i Polski w tym roku są równe πz=240 i πk=120. Otóż, w takiej sytuacji: εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz)=(0,4/0,3)∙(120/240) = 4∙⅓∙½=⅔, co oznacza, że w analizowanym okresie kurs realny złotego obniżył się o ⅓. Za pieniądze, które wydalibyśmy na porcję dóbr w Polsce, w Stanach możemy teraz kupić o ⅓ mniej porcji takich samych dóbr niż na początku tego okresu.

22 εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz)=(0,4/0,3)∙(120/240) = 4∙⅓∙½=⅔.
W takiej sytuacji mówimy, że doszło do REALNEJ DEPRECJA-CJI złotego. Oznacza to, że nastąpił wzrost międzynarodowej cenowej konkurencyjności polskich towarów.

23 2. OD CZEGO W DŁUGIM OKRESIE ZALEŻY REAL-NY KURS WALUTOWY?
Przyjrzyjmy się czynnikom, które decydują o zmianach realnego kursu walutowego...

24 2. 1. TEORIA PARYTETU SIŁY NABYWCZEJ (ang
2.1. TEORIA PARYTETU SIŁY NABYWCZEJ (ang. Pur-chasing Power Parity, PPP) Nominalny kurs dwóch walut odpowiada PARYTETOWIA SIŁY NABYWCZEJ, kiedy za daną ilość (np. za jednostkę) jednej waluty można nabyć taki sam koszyk dóbr w kraju i za granicą. A Po łacinie PARITAS znaczy RÓWNOŚĆ, więc „PARYTET siły nabywczej” znaczy „RÓWNOŚĆ siły nabywczej”.

25 2. 1. TEORIA PARYTETU SIŁY NABYWCZEJ (ang
2.1. TEORIA PARYTETU SIŁY NABYWCZEJ (ang. Pur-chasing Power Parity, PPP) Nominalny kurs dwóch walut odpowiada PARYTETOWIA SIŁY NABYWCZEJ, kiedy za daną ilość (np. za jednostkę) jednej waluty można nabyć taki sam koszyk dóbr w kraju i za granicą. Zgodnie z TEORIĄ PARYTETU SIŁY NABYWCZEJ (ang. purchasing power parity, PPP) nominalny kurs waluty dąży do poziomu odpowiadającego PARYTETOWI SIŁY NABYWCZEJB. A Po łacinie PARITAS znaczy RÓWNOŚĆ, więc „PARYTET siły nabywczej” znaczy „RÓWNOŚĆ siły nabywczej”. B TEORIA PPP jest UOGÓLNIENIEM tzw. PRAWA JEDNEJ CE-NY i dotyczy wybranej arbitralnie porcji (zestawu, koszyka) dóbr.

26 Zauważ, że jeśli nominalny kurs walutowy dwóch walut odpowiada parytetowi ich siły nabywczej, kurs realny jest równy εr = 1.

27 Zauważ, że jeśli nominalny kurs walutowy dwóch walut odpowiada parytetowi ich siły nabywczej, kurs realny jest równy εr = 1. Wszak jeśli εr= εn∙Pk/Pz=1, to εn∙Pk = Pz. Oznacza to, że wyrażona w pieniądzu zagranicznym cena wchodzącej w grę porcji dobra w kraju (εn∙Pk) i za granicą, Pz, jest równa.

28 Zauważ, że jeśli nominalny kurs walutowy dwóch walut odpowiada parytetowi ich siły nabywczej, kurs realny jest równy εr = 1. Wszak jeśli εr= εn∙Pk/Pz=1, to εn∙Pk = Pz. Oznacza to, że wyrażona w pieniądzu zagranicznym cena wchodzącej w grę porcji dobra w kraju (εn∙Pk) i za granicą, Pz, jest równa. TEORIA PARYTETU SIŁY NABYWCZEJ JEST ZATEM PRÓBĄ WYJAŚNIENIA POZIOMU REALNEGO KURSU WY-MIANY.

29 εr > 1, czyli εn∙Pk > Pz.
2.2. ARBITRAŻ UZASADNIENIEM TEORII PARYTETU SIŁY NABYWCZEJ. Rozpatrzmy trzy przypadki: a) εr > 1, czyli εn∙Pk > Pz. Mówimy, że waluta krajowa jest wtedy PRZEWARTOŚCIOWA-NA (w stosunku do innych walut), wszak jej cena, czyli εn, sprawia, że za daną kwotę pieniądza krajowego można kupić więcej za granicą niż w kraju.

30 Pk i (lub) Pz i (lub) εn,
a) cd. εr > 1, czyli εn∙Pk > Pz. Towary krajowe NIE SĄ konkurencyjne cenowo w porównaniu z towarami zagranicznymi. Przecież porcja dóbr nabywana w kraju kosztuje WIĘCEJ niż taka sama porcja dóbr nabywana za granicą. OPŁACA SIĘ ZATEM KUPOWAĆ TAKIE SAME TO-WARY ZA GRANICĄ I SPRZEDAWAĆ JE W KRAJU. W efekcie: Pk i (lub) Pz i (lub) εn, więc εr1.

31 εr < 1, czyli εn∙Pk < Pz.
b) εr < 1, czyli εn∙Pk < Pz. Waluta krajowa jest NIEDOWARTOŚCIOWANA (w stosunku do innych walut). Wszak jej cena (czyli εn) sprawia, że za daną kwotę pieniądza krajowego można kupić mniej za granicą niż w kraju).

32 Pk i (lub) Pz i (lub) εn ,
b) cd. εr < 1, czyli εn∙Pk<Pz. Kurs walut nie odpowiada ich parytetowi siły nabywczej. Towary krajowe SĄ konkurencyjne cenowo w porównaniu z towarami zagranicznymi. Przecież porcja dóbr nabywana w kraju kosztuje MNIEJ niż taka sama porcja dóbr nabywana za granicą. OPŁACA SIĘ ZATEM KUPOWAĆ TAKIE SAME TO-WARY W KRAJU I SPRZEDAWAĆ JE ZA GRANICĄ. W efekcie: Pk i (lub) Pz i (lub) εn , więc εr1.

33 c) εr=1, czyli εn∙Pk=Pz. Kurs walut odpowiada wtedy ich parytetowi siły nabywczej. NIE OPŁACA SIĘ ZATEM KUPOWAĆ DOBRA W JEDNYM KRA-JU, ABY SPRZEDAĆ JE W INNYM KRAJU.

34 Podsumujmy: Jeśli początkowo εr<1 lub εr>1 za sprawą ARBITRAŻU TO-WAROWEGO w długim okresie εr będzie zmierzał do poziomu 1 (εr1). A zatem, zgodnie z teorią PPP w długim okresie εr zmierza do po-ziomu 1. Innymi słowy, W DŁUGIM OKRESIE NOMINALNY KURS WALUTOWY DWÓCH WALUT ODPOWIADA PARY-TETOWI ICH SIŁY NABYWCZEJ.

35 JEDNAKŻE REALNY KURS WYMIANY ZWYKLE ODCHYLA SIĘ OD 1!
Na przykład, jak regularnie donosi The Economist nomi-nalny kurs wymiany w wielu krajach okazuje się silnie przewartoś-ciowany lub niedowartościowany (w porównaniu z kursem odpo-wiadającym parytetowi siły nabywczej dotyczącej kanapki Big Mac)…

36 Kolumna 5 tabeli pokazuje odchylenia oficjalnego kursu walut krajowych do dolara od „bigmacowego” kursu PPP. Dla Polski chodzi o –35,4%. [Oficjalny kurs złotego (3,30 zł/dol.) musiałby spaść o 35,4%, by zrównać się z „bigmacowym” kursem PPP (2,13 zł/dol.)]. Złoty jest zatem NIEDOWARTOŚCIOWANY do dolara.

37

38 3.3. ABSOLUTNA I WZGLĘDNA WERSJA TEORII PPP
Teoria PPP ma dwie wersje: ABSOLUTNĄ (mocniejszą) oraz WZGLĘDNĄ (słabszą). WERSJA ABSOLUTNA TEORII PPP Realny kurs walutowy, εr, jest zbliżony do 1. Ta wersja teorii PPP NIE ZNAJDUJE potwierdzenia w faktach.

39 WERSJA WZGLĘDNA TEORII PPP
εr≠1, lecz w długim okresie poziom εr jest stały (WAHA SIĘ WO-KÓŁ PEWNEJ ŚREDNIEJ WIELOLETNIEJ).

40 W długim okresie względna wersja teorii PPP jest dobrze potwier-dzona obserwacyjnieA .
Na rysunku widzimy, że „długi okres”, o którym jest mowa, może trwać dziesięciolecia. Oczywiście, czyni to teorię PPP bezużyteczną jako wskazówkę umożliwiającą zyskowne inwestycje na rynku walutowym... --- A Zob. D.Miles, A.Scott, Macroeconomics, John Wiley&Sons Ltd., 2005.

41 Zauważmy jeszcze, że zgodnie z teorią PPP (niezależnie od jej wer-sji)
STOPĘ ZMIANY NOMINALNEGO KURSU WALUTY WYZNA-CZA – CETERIS PARIBUS – RÓŻNICA STÓP INFLACJI ZA GRANICĄ I W KRAJU.

42 εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz), (1)
Wszak: εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz), (1) więc przy stałym kursie realnym, εr’/εr= (2): (εn’/εn)∙(πk/πz)=1. Wynika stąd, że: εn’/εn = πz/πk, (3) więc ZMIANY εn’/εn SĄ TAKIE SAME JAK ZMIANY πz/πk.

43 εn’/εn=101/1030,98. ZMIANY εN’/εN SĄ TAKIE SAME JAK ZMIANY πZ/πK...
Powiedzmy, że inflacja w Stanach wynosi 3%, a w Kanadzie 1% i że patrzymy z perspektywy Stanów (USA to „kraj”, a Kanada – „zagranica”). W takiej sytuacji - ceteris paribus - dolar amerykański będzie ule-gał deprecjacji względem dolara kanadyjskiego w tempie OKO-ŁO 2% na rok. εn’/εn=101/1030,98. Podobnie jak względna wersja teorii PPP wniosek ten jest dobrze potwierdzony empirycznie TYLKO W PRZYPADKU DŁUGIE-GO OKRESU.

44 4. MIĘDZYNARODOWE PORÓWNANIA POZIOMU ŻYCIA
Nominalny kurs walutowy PPP jest wykorzystywany do PORÓW-NAŃ POZIOMU ŻYCIA W RÓŻNYCH KRAJACH.

45 Powiedzmy, że dochód per capita w kraju A (1000 gdybów) przeli-czymy na walutę kraju B po kursie PPP (1,25jl/gb).

46 Powiedzmy, że dochód per capita w kraju A (1000 gdybów) przeli-czymy na walutę kraju B po kursie PPP (1,25jl/gb). W efekcie - MIMO RÓŻNICY CEN W OBU KRAJACH - za uzyskane 1250 jeśli w kraju B można kupić taki sam koszyk dóbr jak ten, który za 1000 gb można kupić w kraju A.

47 Powiedzmy, że dochód per capita w kraju A (1000 gdybów) przeli-czymy na walutę kraju B po kursie PPP (1,25jl/gb). W efekcie - MIMO RÓŻNICY CEN W OBU KRAJACH - za uzyskane 1250 jeśli w kraju B można kupić taki sam koszyk dóbr jak ten, który za 1000 gb można kupić w kraju A. Umożliwia to sprawdzenie, czy rzeczywisty dochód per capita w kraju B (np jl lub 1249 jl!) wystarcza na kupno większego, czy na kupno mniejszego koszyka dóbr, czyli czy ten dochód jest większy, czy mniejszy niż dochód per capita w kraju A.

48 Zauważ JEDNAK, że skoro – dla kursu PPP – εn∙Pk/Pz=1, to:
εn=Pz/Pk. Dla różnych dóbr ich ceny: zagraniczna, Pz, i krajowa, Pk, pozostają do siebie w różnej proporcji. Iloraz Pz/Pk zmienia się, zależnie od składu koszyka dóbr, którego dotyczą ceny Pz i Pk.

49 Zauważ JEDNAK, że skoro – dla kursu PPP – εn∙Pk/Pz=1, to:
εn=Pz/Pk. Dla różnych dóbr ich ceny: zagraniczna, Pz, i krajowa, Pk, pozostają do siebie w różnej proporcji. Iloraz Pz/Pk zmienia się, zależnie od składu koszyka dóbr, którego dotyczą ceny Pz i Pk. Innymi słowy, poziom kursu PPP, εn=Pz/Pk, zależy od tego, jaką porcję dóbr wykorzystano dla jego ustalenia! Istnieje nie jeden, lecz wiele kursów PPP! KTÓRYM Z NICH NALEŻY SIĘ POSŁUŻYĆ, PORÓWNUJĄC POZIOM ŻYCIA W RÓŻNYCH KRAJACH?

50 Dla krajów o podobnej strukturze konsumpcji (np. Polska i Cze-chy
Dla krajów o podobnej strukturze konsumpcji (np. Polska i Cze-chy?) ten problem nie ma dużego znaczenia. Porównując poziom życia w tych krajach, kurs PPP należy ustalić w oparciu o wspólny, TYPOWY dla nich koszyk konsumowanych dóbr.

51 Dla krajów o podobnej strukturze konsumpcji (np. Polska i Cze-chy
Dla krajów o podobnej strukturze konsumpcji (np. Polska i Cze-chy?) ten problem nie ma dużego znaczenia. Porównując poziom życia w tych krajach, kurs PPP należy ustalić w oparciu o wspólny, TYPOWY dla nich koszyk konsumowanych dóbr. Jednakże dla krajów o różnej strukturze konsumpcji (np. Polska i Malezja?) taki typowy koszyk NIE ISTNIEJE i wynik po-równań poziomu życia może zależeć od ARBITRALNEGO wyboru koszyka dóbr, w oparciu o który ustala się poziom kursu PPP...

52 PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?  

53 PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?   20 butelek wina i 10 ryb. ( ) gb = 80 gb.

54 PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?   20 butelek wina i 10 ryb. ( ) gb = 80 gb. b) Przy jakim kursie wymiany mieszkaniec F. może sobie kupić w H. porcję dóbr o takiej strukturze, na którą było go stać „w domu”?

55 PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?   20 butelek wina i 10 ryb. ( ) gb = 80 gb. b) Przy jakim kursie wymiany mieszkaniec F. może sobie kupić w H. porcję dóbr o takiej strukturze, na którą było go stać „w domu”? 100 jl zamienimy na 80 gb przy kursie równym 100 jl/80 gb = 1,25 jl/gb. Wszak 100 jl/1,25 jl/gb = 80 gb.

56 PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?   20 butelek wina i 10 ryb. ( ) gb = 80 gb. b) Przy jakim kursie wymiany mieszkaniec F. może sobie kupić w H. porcję dóbr o takiej strukturze, na którą było go stać „w domu”? 100 jl zamienimy na 80 gb przy kursie równym 100 jl/80 gb = 1,25 jl/gb. Wszak 100 jl/1,25 jl/gb = 80 gb. c) Kurs, który obliczyłeś, odpowiada parytetowi siły nabywczej obu walut. Uzasadnij stosowanie tej nazwy.

57 PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?   20 butelek wina i 10 ryb. ( ) gb = 80 gb. b) Przy jakim kursie wymiany mieszkaniec F. może sobie kupić w H. porcję dóbr o takiej strukturze, na którą było go stać „w domu”? 100 jl zamienimy na 80 gb przy kursie równym 100 jl/80 gb = 1,25 jl/gb. Wszak 100 jl/1,25 jl/gb = 80 gb. c) Kurs, który obliczyłeś, odpowiada parytetowi siły nabywczej obu walut. Uzasadnij stosowanie tej nazwy. Ten kurs zapewnia, że za daną kwotę pieniądza z jednego kraju w obu krajach można kupić to samo (chodzi o porcje dóbr o struktu-rze PKB w F.). Innymi słowy ten kurs zapewnia, że siła nabywcza tej kwoty jest w obu krajach RÓWNA.

58 PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?   20 butelek wina i 10 ryb. ( ) gb = 80 gb. b) Przy jakim kursie wymiany mieszkaniec F. może sobie kupić w H. porcję dóbr o takiej strukturze, na którą było go stać „w domu”? 100 jl zamienimy na 80 gb przy kursie równym 100 jl/80 gb = 1,25 jl/gb. Wszak 100 jl/1,25 jl/gb = 80 gb. c) Kurs, który obliczyłeś, odpowiada parytetowi siły nabywczej obu walut. Uzasadnij stosowanie tej nazwy. Ten kurs zapewnia, że za daną kwotę pieniądza z jednego kraju w obu krajach można kupić to samo (chodzi o porcje dóbr o struktu-rze PKB w F.). Innymi słowy ten kurs zapewnia, że siła nabywcza tej kwoty jest w obu krajach RÓWNA. d) Wyraź PKB p.c. w F. w gb. Wykorzystaj oba kursy walutowe.

59 PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?   20 butelek wina i 10 ryb. ( ) gb = 80 gb. b) Przy jakim kursie wymiany mieszkaniec F. może sobie kupić w H. porcję dóbr o takiej strukturze, na którą było go stać „w domu”? 100 jl zamienimy na 80 gb przy kursie równym 100 jl/80 gb = 1,25 jl/gb. Wszak 100 jl/1,25 jl/gb = 80 gb. c) Kurs, który obliczyłeś, odpowiada parytetowi siły nabywczej obu walut. Uzasadnij stosowanie tej nazwy. Ten kurs zapewnia, że za daną kwotę pieniądza z jednego kraju w obu krajach można kupić to samo (chodzi o porcje dóbr o struktu-rze PKB w F.). Innymi słowy ten kurs zapewnia, że siła nabywcza tej kwoty jest w obu krajach RÓWNA. d) Wyraź PKB p.c. w F. w gb. Wykorzystaj oba kursy walutowe. PKB p.c. w F. równa się 1000 jl (1 mld jl/1 mln mieszkańców). W przeliczeniu na gdyby oznacza to 1000 gb (według kursu oficjalnego) lub 1000jl/1,25jl/gb = 800gb (według kursu PPP).

60 PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?   20 butelek wina i 10 ryb. ( ) gb = 80 gb. b) Przy jakim kursie wymiany mieszkaniec F. może sobie kupić w H. porcję dóbr o takiej strukturze, na którą było go stać „w domu”? 100 jl zamienimy na 80 gb przy kursie równym 100 jl/80 gb = 1,25 jl/gb. Wszak 100 jl/1,25 jl/gb = 80 gb. c) Kurs, który obliczyłeś, odpowiada parytetowi siły nabywczej obu walut. Uzasadnij stosowanie tej nazwy. Ten kurs zapewnia, że za daną kwotę pieniądza z jednego kraju w obu krajach można kupić to samo (chodzi o porcje dóbr o struktu-rze PKB w F.). Innymi słowy ten kurs zapewnia, że siła nabywcza tej kwoty jest w obu krajach RÓWNA. d) Wyraź PKB p.c. w F. w gb. Wykorzystaj oba kursy walutowe. PKB p.c. w F. równa się 1000 jl (1 mld jl/1 mln mieszkańców). W przeliczeniu na gdyby oznacza to 1000 gb (według kursu oficjalnego) lub 1000jl/1,25jl/gb=800gb (według kursu PPP). e) Który z uzyskanych wyników lepiej nadaje się do porównań po-ziomu życia w F. i H.? Dlaczego?

61 PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?   20 butelek wina i 10 ryb. ( ) gb = 80 gb. b) Przy jakim kursie wymiany mieszkaniec F. może sobie kupić w H. porcję dóbr o takiej strukturze, na którą było go stać „w domu”? 100 jl zamienimy na 80 gb przy kursie równym 100 jl/80 gb = 1,25 jl/gb. Wszak 100 jl/1,25 jl/gb = 80 gb. c) Kurs, który obliczyłeś, odpowiada parytetowi siły nabywczej obu walut. Uzasadnij stosowanie tej nazwy. Ten kurs zapewnia, że za daną kwotę pieniądza z jednego kraju w obu krajach można kupić to samo (chodzi o porcje dóbr o struktu-rze PKB w F.). Innymi słowy ten kurs zapewnia, że siła nabywcza tej kwoty jest w obu krajach RÓWNA. d) Wyraź PKB p.c. w F. w gb. Wykorzystaj oba kursy walutowe. PKB p.c. w F. równa się 1000 jl (1 mld jl/1 mln mieszkańców). W przeliczeniu na gdyby oznacza to 1000 gb (według kursu oficjalnego) lub 1000jl/1,25jl/gb=800gb (według kursu PPP). e) Który z uzyskanych wyników lepiej nadaje się do porównań po-ziomu życia w F. i H.? Dlaczego? Tylko kurs PPP umożliwia takie porównania... Po przeliczeniu dochodu per capita z F. (1000 jl) na gdyby okazuje się, że przeciętny Fantazjanin otrzymuje dochód odpowia-dający sile nabywczej 800 gb. Umożliwia to porówanie jego dochodu z rzeczywistym do-chodem przeciętnego Hipotecjanina (np. 900 gb lub 700 gb).

62 5. DLACZEGO FAKTY SŁABO POTWIERDZAJĄ ABSOLUT-NĄ WERSJĘ TEORII PPP?
Obserwacja nie potwierdza absolutnej wersji teorii PPP. PO PIERWSZE, powodem jest to, że czynniki przybliża-jące εr do 1 działają z niewielką siłą. PO DRUGIE, istnieją nieuwzględniane przez nas do tej pory czynniki, które sprawiają, że εr różni się od 1.

63 5.1. CZYNNIKI PRZYBLIŻAJĄCE εr DO 1 DZIAŁAJĄ Z NIE-WIELKĄ SIŁĄ.
W praktyce arbitraż towarowy natrafia na przeszkody:

64 a) Wieloma towarami nie handluje się na rynkach międzynarodo-wych [są to tzw. DOBRA NIEHANDLOWE (ang. non tradeable goods) (np. ziemia, mieszkania, usługi fryzjerskie, kanapki BigMac )]. ARBITRAŻ NIE POWODUJE WYRÓWNANIA SIĘ CEN DÓBR NIEHANDLOWYCH.

65 a) Wieloma towarami nie handluje się na rynkach międzynarodo-wych [są to tzw. DOBRA NIEHANDLOWE (ang. non tradeable goods) (np. ziemia, mieszkania, usługi fryzjerskie, kanapki BigMac )]. Arbitraż nie powoduje wyrównania się cen dóbr niehandlowych. b) W dodatku DOBRA HANDLOWE (ang. tradeable goods) w róż-nych krajach często różnią się*, co hamuje wymianę i utrudnia ar-bitraż (np. Niemcy są przyzwyczajeni do niemieckiego, a nie do polskiego piwa). *Chodzi o rzeczywiste zróżnicowanie dóbr lub o ich zróżnicowanie pozorne, w które – wbrew faktom - wierzą nabywcy.

66 a) Wieloma towarami nie handluje się na rynkach międzynarodo-wych [są to tzw. DOBRA NIEHANDLOWE (ang. non tradeable goods) (np. ziemia, mieszkania, usługi fryzjerskie, kanapki BigMac )]. Arbitraż nie powoduje wyrównania się cen dóbr niehandlowych. b) W dodatku DOBRA HANDLOWE (ang. tradeable goods) w róż-nych krajach często różnią się*, co hamuje wymianę i utrudnia ar-bitraż (np. Niemcy są przyzwyczajeni do niemieckiego, a nie do polskiego piwa). c) Także INNE PRZESZKODY HAMUJĄ HANDEL ZAGRANICZ-NY, utrudniając arbitraż towarowy (np. cła, koszty transportu, koszty ubezpieczenia). *Chodzi o rzeczywiste zróżnicowanie dóbr lub o ich zróżnicowanie pozorne, w które – wbrew faktom - wierzą nabywcy.

67 5.2. WIELE PRZYCZYN SPRAWIA, ŻE εr ODCHYLA SIĘ OD 1.
Oto niektóre z nich: A) Efekt Samuelsona-Balassy (efekt S-B). B) Zakłócenia zewnętrznej równowagi gospodarki [np. „choroba ho-lenderska” (ang. dutch disease)]. C) Przypadkowe fluktuacje nominalnych kursów walut na rynkach walutowych. Przyjrzymy się teraz tym przyczynom.

68 A) EFEKT SAMUELSONA-BALASSY
EFEKT SAMUELSONA-BALASSY (EFEKT S-B) sprawia, że realny kurs walutowy w krajach bogatych jest zwykle wyższy od 1. Innymi słowy kraje bogate są „droższe” niż kraje biedne, a ich waluty są „przewartościowane”. DLACZEGO TAK JEST?

69 DLACZEGO TAK JEST? W krajach bogatych produktywność w gałęziach wytwarzają-cych DOBRA HANDLOWE jest wysoka (wszak są one bogate!). W efekcie płace w tych gałęziach w krajach bogatych są wysokie.

70 Powoduje to, ze w krajach bogatych również płace pracowników wytwarzających DOBRA NIEHANDLOWE są wysokie (inaczej przenieśliby się oni do gałęzi wytwarzających dobra handlowe...).

71 Powoduje to, ze w krajach bogatych również płace pracowników wytwarzających DOBRA NIEHANDLOWE są wysokie (inaczej przenieśliby się oni do gałęzi wytwarzających dobra handlowe...). Przy względnie niskiej produktywności pracy pracow-ników, którzy produkują dobra niehandlowe*, jedynym sposo-bem sfinansowania ich wysokich płac są wysokie ceny dóbr nie-handlowych (arbitraż nie dotyczy tych dóbr!). ------ * Wzrost produktywności pracy przy produkcji DÓBR NIEHANDLO-WYCH (np. usługi krawieckie) jest zwykle wolniejszy niż wzrost produk-tywności pracy przy produkcji DÓBR HANDLOWYCH (np. samocho-dy).

72 Efektem jest wyższy PRZECIĘTNY (dotyczący koszyka dóbr han-dlowych i niehandlowych) poziom cen w bogatych krajach o wyso-kiej produktywności pracy. Wyższy przeciętny poziom cen w krajach bogatych ozna-cza, że WALUTY W KRAJACH BOGATYCH STAJĄ SIĘ TRWA-LE „PRZEWARTOŚCIOWANE” (εr>1).

73 B) ZAKŁÓCENIA ZEWNĘTRZNEJ RÓWNOWAGI GOSPO-DARKI
ZAKŁÓCENIA ZEWNĘTRZNEJ RÓWNOWAGI GOSPODARKI to WAHANIA SALDA BILANSU HANDLOWEGO i (lub) WAHA-NIA SALDA RACHUNKU KAPITAŁOWEGO BILANSU PŁAT-NICZEGO. Skutkiem mogą być zmiany εn, i – przy „lepkich” cenach, P – krótkookresowe wahania εr (przecież: εr = εn∙Pk/Pz).

74 PRZYKŁAD: Przy płynnym εn deficyt bilansu handlowego (NX=X-Z<0; Z=KSI∙ Y) może spowodować deprecjację εn. Przy „lepkich” cenach, Pk i Pz, dojdzie wtedy do spadku εr (wszak: εr=εn∙Pk/Pz).

75 Także międzynarodowe przepływy kapitału mogą powodować de-precjację lub aprecjację εn.
O międzynarodowych przepływach kapitału decydują m.in. różnice poziomu zagranicznej, iz, i krajowej, i, stopy procen-towej (iz–i). Kapitał płynie tam, gdzie zysk z jego zainwestowania jest największy. [Mobilność kapitału ograniczają m.in.: ryzyko kur-sowe i różnice wysokości podatków].

76 Na wysokość krajowej stopy procentowej wpływa np
Na wysokość krajowej stopy procentowej wpływa np. polityka gos-podarcza państwa i wiele innych czynników. Można to pokazać za pomocą modelu IS-LM. Wszak wiele różnych czynników decyduje o położeniu linii IS i LM, a zatem także o poziomie krajowej stopy procentowej.

77 Na wysokość krajowej stopy procentowej wpływa np
Na wysokość krajowej stopy procentowej wpływa np. polityka gos-podarcza państwa i wiele innych czynników. Można to pokazać za pomocą modelu IS-LM. Wszak wiele różnych czynników decyduje o położeniu linii IS i LM, a zatem także o poziomie krajowej stopy procentowej. LM IS i3 i1 E2 E1 i Y YE i* E4 E5 E7 E8 IS’ LM’ LM’’ IS’’ E3 E6 E i2 i4

78 A zatem, wiele rozmaitych czynników określa przebieg linii IS i LM, czyli również poziom stopy procentowej w gospodarce... Skutkiem ich oddziaływania są różnice stóp procentowych w kraju i za granicą. Powodują one wahania salda rachunku kapitałowego bilansu płatniczego. Przy płynnym kursie waluty, εn, i „lepkich” cenach, P, mogą one z kolei skutkować wahaniami εn, a więc także εr (εr=εn∙Pk/Pz!).

79 A zatem, wiele rozmaitych czynników określa przebieg linii IS i LM, czyli również poziom stopy procentowej w gospodarce... Skutkiem ich oddziaływania są różnice stóp procentowych w kraju i za granicą. Powodują one wahania salda rachunku kapitałowego bilansu płatniczego. Przy płynnym kursie waluty, εn, i „lepkich” cenach, P, mogą one z kolei skutkować wahaniami εn, a więc także εr (εr=εn∙Pk/Pz!). Np.: napływ do kraju lokowanego w wysoko oprocentowa-nych bonach Skarbu Państwa międzynarodowego kapitału spekula-cyjnego może spowodować wzrost (zapisywanego na sposób brytyj-ski) nominalnego kursu złotego. W efekcie może dojść do wzrostu realnego kursu złotego.

80 Przykładem zakłócenia zewnętrznej równowagi gospodarki skut-kującego silną zmianą realnego kursu wymiany jest tzw. CHORO-BA HOLENDERSKA (ang. dutch disease).

81 CHOROBA HOLENDERSKA Powodem CHOROBY HOLENDERSKIEJ jest - zwykle - napływ pieniądza zagranicznego spowodowany eksploatacją obfitych bo- gactw naturalnych kraju i ich sprzedażą za granicę (np. gaz w holenderskiej części Morza Północnego w latach 60. XX w.). Para- doksalnie, niekorzystnie wpływa to na gospodarkę kraju.

82 CHOROBA HOLENDERSKA Powodem CHOROBY HOLENDERSKIEJ jest - zwykle - napływ pieniądza zagranicznego spowodowany eksploatacją obfitych bo- gactw naturalnych kraju i ich sprzedażą za granicę (np. gaz w holenderskiej części Morza Północnego w latach 60. XX w.). Para- doksalnie, niekorzystnie wpływa to na gospodarkę kraju. PO PIERWSZE, spowodowana eksportem surowców aprecjacja pieniądza krajowego sprawia, że tani import niszczy przemysł. (Chodzi zwłaszcza o produkcję dóbr handlowych). Dochodzi do dezindustrializacji całych sektorów gospodarki.

83 CHOROBA HOLENDERSKA Powodem CHOROBY HOLENDERSKIEJ jest - zwykle - napływ pieniądza zagranicznego spowodowany eksploatacją obfitych bo- gactw naturalnych kraju i ich sprzedażą za granicę (np. gaz w holenderskiej części Morza Północnego w latach 60. XX w.). Para- doksalnie, niekorzystnie wpływa to na gospodarkę kraju. PO PIERWSZE, spowodowana eksportem surowców aprecjacja pieniądza krajowego sprawia, że tani import niszczy przemysł. (Chodzi zwłaszcza o produkcję dóbr handlowych). Dochodzi do dezindustrializacji całych sektorów gospodarki. PO DRUGIE, sytuację dodatkowo pogarsza to, że ekspan- sja sektora surowcowego może spowodować odpływ zasobów (np. pracy i kapitału) z gałęzi wytwarzających dobra handlowe do in- nych gałęzi gospodarki).

84 CHOROBA HOLENDERSKA Powodem CHOROBY HOLENDERSKIEJ jest - zwykle - napływ pieniądza zagranicznego spowodowany eksploatacją obfitych bo- gactw naturalnych kraju i ich sprzedażą za granicę (np. gaz w holenderskiej części Morza Północnego w latach 60. XX w.). Para- doksalnie, niekorzystnie wpływa to na gospodarkę kraju. PO PIERWSZE, spowodowana eksportem surowców aprecjacja pieniądza krajowego sprawia, że tani import niszczy przemysł. (Chodzi zwłaszcza o produkcję dóbr handlowych). Dochodzi do dezindustrializacji całych sektorów gospodarki. PO DRUGIE, sytuację dodatkowo pogarsza to, że ekspan- sja sektora surowcowego może spowodować odpływ zasobów (np. pracy i kapitału) z gałęzi wytwarzających dobra handlowe do in- nych gałęzi gospodarki). PO TRZECIE, wzrost dochodów i wydatków powoduje wzrost cen dóbr niehandlowych (np. nieruchomości). Skutkiem wzrostu popytu na potrzebne do ich produkcji zasoby jest – znowu - odpływ zasobów z sektorów wytwarzających dobra handlowe. (Arbitraż wyklucza wzrost cen tych dóbr, więc ich producenci prze- grywają walkę o zasoby).

85 CHOROBA HOLENDERSKA Powodem CHOROBY HOLENDERSKIEJ jest - zwykle - napływ pieniądza zagranicznego spowodowany eksploatacją obfitych bo- gactw naturalnych kraju i ich sprzedażą za granicę (np. gaz w holenderskiej części Morza Północnego w latach 60. XX w.). Para- doksalnie, niekorzystnie wpływa to na gospodarkę kraju. PO PIERWSZE, spowodowana eksportem surowców aprecjacja pieniądza krajowego sprawia, że tani import niszczy przemysł. (Chodzi zwłaszcza o produkcję dóbr handlowych). Dochodzi do dezindustrializacji całych sektorów gospodarki. PO DRUGIE, sytuację dodatkowo pogarsza to, że ekspan- sja sektora surowcowego może spowodować odpływ zasobów (np. pracy i kapitału) z gałęzi wytwarzających dobra handlowe do in- nych gałęzi gospodarki). PO TRZECIE, wzrost dochodów i wydatków powoduje wzrost cen dóbr niehandlowych (np. nieruchomości). Skutkiem wzrostu popytu na potrzebne do ich produkcji zasoby jest – znowu - odpływ zasobów z sektorów wytwarzających dobra handlowe. (Arbitraż wyklucza wzrost cen tych dóbr, więc ich producenci prze- grywają walkę o zasoby). PO CZWARTE, na syndrom choroby holenderskiej składają się też KORUPCJA (sprzyjają jej wysokie dochody z eksportu) i PROTEKCJONIZM (np. ochrony chcą producenci dóbr handlowych).

86 CHOROBA HOLENDERSKA Powodem CHOROBY HOLENDERSKIEJ jest - zwykle - napływ pieniądza zagranicznego spowodowany eksploatacją obfitych bo- gactw naturalnych kraju i ich sprzedażą za granicę (np. gaz w holenderskiej części Morza Północnego w latach 60. XX w.). Para- doksalnie, niekorzystnie wpływa to na gospodarkę kraju. PO PIERWSZE, spowodowana eksportem surowców aprecjacja pieniądza krajowego sprawia, że tani import niszczy przemysł. (Chodzi zwłaszcza o produkcję dóbr handlowych). Dochodzi do dezindustrializacji całych sektorów gospodarki. PO DRUGIE, sytuację dodatkowo pogarsza to, że ekspan- sja sektora surowcowego może spowodować odpływ zasobów (np. pracy i kapitału) z gałęzi wytwarzających dobra handlowe do in- nych gałęzi gospodarki). PO TRZECIE, wzrost dochodów i wydatków powoduje wzrost cen dóbr niehandlowych (np. nieruchomości). Skutkiem wzrostu popytu na potrzebne do ich produkcji zasoby jest – znowu - odpływ zasobów z sektorów wytwarzających dobra handlowe. (Arbitraż wyklucza wzrost cen tych dóbr, więc ich producenci prze- grywają walkę o zasoby). PO CZWARTE, na syndrom choroby holenderskiej składają się też KORUPCJA (sprzyjają jej wysokie dochody z eksportu) i PROTEKCJONIZM (np. ochrony chcą producenci dóbr handlowych). Choroba holenderska wyjaśnia, dlaczego krajom bogatym w zasoby zwykle trudno jest rozbudować i utrzymać sektor prze-mysłu.

87 CHOROBA HOLENDERSKA Powodem CHOROBY HOLENDERSKIEJ jest - zwykleA - napływ pieniądza zagranicznego spowodowany eksploatacją obfitych bo- gactw naturalnych kraju i ich sprzedażą za granicę (np. gaz w holenderskiej części Morza Północnego w latach 60. XX w.). Para- doksalnie, niekorzystnie wpływa to na gospodarkę kraju. PO PIERWSZE, spowodowana eksportem surowców aprecjacja pieniądza krajowego sprawia, że tani import niszczy przemysł. (Chodzi zwłaszcza o produkcję dóbr handlowych). Dochodzi do dezindustrializacji całych sektorów gospodarki. PO DRUGIE, sytuację dodatkowo pogarsza to, że ekspan- sja sektora surowcowego może spowodować odpływ zasobów (np. pracy i kapitału) z gałęzi wytwarzających dobra handlowe do in- nych gałęzi gospodarki). PO TRZECIE, wzrost dochodów i wydatków powoduje wzrost cen dóbr niehandlowych (np. nieruchomości). Skutkiem wzrostu popytu na potrzebne do ich produkcji zasoby jest – znowu - odpływ zasobów z sektorów wytwarzających dobra handlowe. (Arbitraż wyklucza wzrost cen tych dóbr, więc ich producenci prze- grywają walkę o zasoby). PO CZWARTE, na syndrom choroby holenderskiej składają się też KORUPCJA (sprzyjają jej wysokie dochody z eksportu) i PROTEKCJONIZM (np. ochrony chcą producenci dóbr handlowych). Choroba holenderska wyjaśnia, dlaczego krajom bogatym w zasoby zwykle trudno jest rozbudować i utrzymać sektor prze-mysłu. A Inne możliwe przyczyny to np. wzrost zagranicznych inwestycji bezpośrednich, napływ kapitału spekulacyjnego.

88 Zalecanym przez ekonomistów lekarstwem na „chorobę holenders-ką” jest rezygnacja z natychmiastowej wymiany dochodów waluto-wych z eksportu surowców na pieniądz krajowy i ich gromadzenie w formie SPECJALNEGO FUNDUSZU WALUTOWEGO. Zapobiega to aprecjacji pieniądza krajowego, a – przy okazji - umożliwia „wygładzenie” dochodów państwa w długim okresie z korzyścią m.in. dla przyszłych pokoleń (zdaniem wielu jest to sprawiedliwe!).

89 Zalecanym przez ekonomistów lekarstwem na „chorobę holenders-ką” jest rezygnacja z natychmiastowej wymiany dochodów waluto-wych z eksportu surowców na pieniądz krajowy i ich gromadzenie w formie SPECJALNEGO FUNDUSZU WALUTOWEGO. Zapobiega to aprecjacji pieniądza krajowego, a – przy okazji - umożliwia „wygładzenie” dochodów państwa w długim okresie z korzyścią m.in. dla przyszłych pokoleń (zdaniem wielu jest to sprawiedliwe!).

90 ADIA (Zjednoczone Emiraty Arabskie) 875,0 GIC/Temasek (Singapur) 849,0
Państwowe fundusze stabilizacyjne wybranych państw (2005) Nazwa funduszu, kraj pochodzenia, środki finansowe (mld USD) ADIA (Zjednoczone Emiraty Arabskie) 875,0 GIC/Temasek (Singapur) 849,0 Government Pension Fund (Norwegia) 345,0 Diverse Fonds (Arabia Saudyjska) 300,0 Reserve Fund for Future Generation (Kuwejt) 250,0 CIC (Chiny) 200,0 Oil Reserve Fund (Libia) 50,0 Qatar Investment Authority (Katar) 50,0 Fond de Regulation des Recettes (Algieria) 38,0 Permanent Reserve Fund (USA, Alaska) 30,0 Brunei Investment Authority (Brunei) 25,7 Khazanah National BHD (Malezja) 24,0 Stabilisation Fund (Rosja) 20,0 Korea Investment Corporation (Korea Płd.) 17,6 National Fund (Kazachstan) 15,0

91 NORWESKIE LEKARSTWO NA CHOROBĘ HOLENDERSKĄ
W 1990 r. Norwegia utworzyła Globalny Rządowy Fundusz Emerytal-ny (ang. Government Pension Fund – Global). „Strumień przychodów netto z operacji naftowych rządu centralnego za pośrednictwem budżetu państwa jest w całości trans-ferowany do Globalnego Rządowego Funduszu Emerytalnego. Zgodnie z przepisami tylko oczekiwany realny zysk z Funduszu ma być zwracany do budżetu na ogólne cele wydatkowe. W ten sposób Fundusz działa jak długookresowy fundusz oszczędnościowy, umożliwiając Rządowi Norwegii nagromadzenie aktywów finansowych, w celu łatwiejszego poradzenia sobie z przyszłymi wydatkami, spowodowanymi starzeniem się społeczeństwa”A. Jesienią 2017 r. fundusz posiadał aktywa o wartości przekraczającej 1000 mld USD, w tym 1.3% akcji notowanych na giełdach całego świata, co czyniło go największym tego rodzaju funduszem na świecie. We wrześniu 2017 r. na jednego obywatela przypadały aktywa funduszu o wartości USD. Przy obecnych regułach polityki fiskalnej po 2030 r. wartość środków zgromadzonych w Funduszu osiągnie ok. 250% PKB powstającego na lądzie, a następnie zacznie stopniowo maleć. Wszystkie zasoby Funduszu muszą być inwestowane za granicą. Chroni to Norwegię przed chorobą holenderską. Ponieważ większość dochodów z ropy nie trafia do Norwegii, nie powstaje presja na aprecjację kursu walutowego... ATore Erikson (Sekretarz Generalny w Ministerstwie Finansów Nor-wegii): „The Norwegian Petroleum Sector and the Government Pen-sion Fund – Global” (za: M. Burda, Ch. Wyp-losz: Macroeconomics. A European Text, Oxford University Press 2009, s. 378).

92 C) PRZYPADKOWE FLUKTUACJE NOMINALNYCH KURSÓW WALUT NA RYNKACH WALUTOWYCH
Zdaniem dealerów handlujących walutami na rynkach walutowych w krótkim i średnim okresie εn zmieniają się pod wpływem: - EFEKTU OWCZEGO PĘDU (ang. bandwagon effect) („BEZ-WŁADNOŚĆ” RYNKU), - TRANSAKCJI SPEKULACYJNYCH.

93 Zdaniem dealerów handlujących walutami na rynkach walutowych w krótkim i średnim okresie εn zmieniają się pod wpływem EFEK-TU OWCZEGO PĘDU (ang. bandwagon effect) („BEZWŁAD-NOŚĆ” RYNKU) i TRANSAKCJI SPEKULACYJNYCH. W krótkim okresie (do 6 miesięcy) CZYNNIKI FUNDAMENTAL-NE, czyli informacje o stanie poszczególnych gospodarek nie mają decydującego znaczenia dla poziomu kursów. Te wahania εn powodują fluktuacje εr (εr=εn∙ Pk/Pz), który odchyla się od 1.

94 Tabela pokazuje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród dealerow na rynku walutowym w Londynie (tzw. FOREX, rynek FX; ang. Foreign Exchange market, FX market).A ---- A Zob. Cheung, Chinn, Marsh, „How do UK Based Foreign Exchange Dea-lers Think Their Market Operates?” NBER Working Paper 7524 (2000).

95 Badania sugerują, że w krótkim okresie na εn na FOREXIE silnie wpływa tzw. STRUMIEŃ ZLECEŃ (ang. order flow). Chodzi o rożnicę wartości zleceń kupna i sprzedaży waluty na rynku przy danym poziomie jej kursu. Wielkość STRUMIENIA ZLECEŃ i poziom εn są ze sobą silnie dodatnio skorelowane.

96 Wielu sądzi, że chodzi tu o taki oto związek przyczynowy:
Przy asymetrii informacji zmiany STRUMIENIA ZLECEŃ są SYGNAŁEM NASTAWIENIA RYNKU, którym w krótkim okre-sie kierują się handlujący walutą. W efekcie małe zmiany STRU-MIENIA ZLECEŃ są wzmacniane na skutek naśladowczych re-akcji sprzedawców i nabywców („owczy pęd”) i stają się dużymi zmianami cen. Duża liczba graczy na rynku FX sprawia, że raz pow-stała tendencja jest względnie trwała. Podtrzymują ją kolejni wchodzący do gry gracze. Rynek walutowy odznacza się zatem du-żą „bezwładnością”.

97 Prawo jednej ceny stanowi uogólnienie teorii PPP.
ZRÓB TO SAM! Tak czy nie? 1. Prawo jednej ceny stanowi uogólnienie teorii PPP. Nie, jest odwrotnie. To teoria PPP stanowi uogólnienie prawa jednej ceny. 2. Nominalny kurs walutowy odpowiada parytetowi siły nabywczej, jeśli realny kurs walutowy równa się 1. (εr = εn∙ Pk/Pz). Tak. εr = 1  εn∙ Pk= Pz. 3. Wahania realnych kursów walutowych są spowodowane m. in. fluktuacjami stóp procentowych w różnych krajach. Tak. Te fluktuacje stóp procentowych następują na skutek rozma-itych zdarzeń przesuwających linie IS i (lub) LM na rysunku przedstawiającym model IS/LM. Jak pamiętasz, jest bardzo wiele takich zdarzeń. LM IS i3 i1 E2 E1 i AEPL=Y YE i* E4 E5 E7 E8 IS’ LM’ LM’’ IS’’ E3 E6 E YP i2 i4

98 εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz), więc w długim okresie: εn’/εn=πk/πz.
4. εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz), więc w długim okresie: εn’/εn=πk/πz. Nie. εn’/εn=πz/πk. 5. Wynik porównania poziomu życia nie zależy od wyboru koszyka dóbr w oparciu o który ustala się poziom stosowanego przy tej okazji kursu PPP. Nie. To, jaki koszyk dóbr zostanie wybrany, rozstrzyga o poziomie kursu PPP, a więc także o wyniku porównania poziomu życia. (εr = εn∙ Pk/Pz=1  εn= Pz/Pk). 6. Zgodnie z teorią PPP, kiedy inflacja w kraju jest szybsza niż za granicą, skutkiem okazuje się nominalna deprecjacja waluty kra-jowej. Tak. εn’/εn=πz /πk. Np., jeśli inflacja w Polsce wynosi 12%, a w Rosji 3%, ceteris paribus złoty będzie ulegał deprecjacji do rubla w tempie około 8% na rok (εn’/εn=πz /πk=103/1120,92). 7. Na forexie zmiany strumienia zleceń i nominalnego kursu waluty są silnie skorelowane. Tak.

99 ZADANIA 1. a) Co to znaczy, że w długim okresie: εn’/εn = πz/πk? Równanie: εn’/εn=πz/πk oznacza np., że wzrost nominalnego kursu waluty krajowej, εn, (jej aprecjacja) w pewnym okresie jest efektem szybszego wzrostu cen za granicą niż w kraju. W przybliżeniu: wzrost nominalnego kursu waluty krajowej o x% jest wynikiem wzrostu cen za granicą o ok. x p. proc. szybszego niż w kraju. [Dla małych a i b (100+a)/(100+b) ≈ 1+(a-b)/100]. b) Skąd wiadomo, że to jest prawda? Jak wiadomo, εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz), więc przy stałym kursie real-nym, εr’/εr=1: (εn’/εn)∙(πk/πz)=1.Wynika stąd, że: εn’/εn = πz/πk. c) Powiedzmy, że w Polsce w długim okresie roczne tempo inflacji wynosi 2%, a w USA 8%. O ile w przybliżeniu zmieni się nominal-ny kurs złotego do dolara? εn’/εn = πz/πk, więc skoro tempo wzrostu cen za granicą wynosi 8%, a w kraju 2%, to w ciągu roku nominalny kurs waluty krajowej podniesie się o około (8-2)%=6%.

100 2. W Hipotecji i w Fantazji wytwarza się tylko chleb! W ciągu roku ceny wzrosły tu – odpowiednio – z 1 gb do 6 gb i z 3 jl do 9 jl za bo-chenek. Nominalny kurs walutowy obniżył się w tym czasie z 9 [jl/gb] do 3 [jl/gb]. a) O ile procent zmienił się kurs realny? Kurs spadł o 33,(3)%. (εr=9[jl/gb]·1gb/3jl=9jl/3jl=3; εr’=3[jl/gb]·6gb/9jl=18jl/9jl=2). b) Ile bochenków chleba można było dostać w Fantazji za bochenek chleba z Hipotecji na początku I, a ile w końcu XII tego roku? Odpowiednio: 3 bochenki (εr=9jl/3jl; w I za cenę bochenka w Hipo-tecji można kupić 3 bochenki w Fantazji) i 2 bochenki (εr’=18jl/9jl; na końcu roku za cenę bochenka w Hipotecji można kupić 2 bochen-ki w Fantazji). c) Jak zmieniła się konkurencyjność towarów z Fantazji w handlu z Hipotecją? (Odpowiedz, uzupełniając szablon)? [Konkurencyjność towarów z Fantazji , bo najpierw za kwotę przeznaczoną na zakup 1 bochenka chleba w Fantazji można było mieć , a potem bochenka chleba w Hipotecji.] Konkurencyjność towarów z Fantazji pogorszyła się , bo najpierw za kwotę przeznaczoną na zakup 1 bochenka chleba w Fantazji można było mieć ⅓......, a potem ½ bochenka chleba w Hipotecji. (Innymi słowy chleb z Fantazji podrożał w porównaniu z chlebem w Hipotecji. Przecież najpierw, kupno bochenka chleba w Fantazji oznaczało rezygnację tylko z ⅓ bochenka chleba, który można kupić w Hipotecji, a potem rezygnację aż z ½ takiego bochenka chleba). d) Czy doszło do realnej aprecjacji, czy realnej deprecjacji gdyba? Nastąpiła realna deprecjacja gdyba do jeśla. (Na skutek zmian nominalnego kursu walutowego i cen w obu kra-jach odpowiadająca wartości porcji chleba w Hipotecji liczba gdy-bów najpierw kupowała 3 porcje chleba w Fantazji, a potem już tyl-ko 2 porcje chleba w Fantazji).

101 3. W 1969 r. w bramie na Brackiej w Warszawie kupiono 15 $ po 100 zł; te dolary wywieziono pociągiem „Chopin” do Wiednia. Tam za 5 $ nabyto perukę, a za 10 $ końcowki długopisowych wkładów, które następnie w piłce plażowej przemycono do Polski. W Krakowie perukę sprzedano za 1000 zł, a końcówki wkładów za 3000 zł. a) Ile wyniósł „perukowy” kurs PPP złotego? 200 zł za $. b) Ile wyniósł „długopisowy” kurs PPP złotego? 300 zł za $. c) Pokaż, że te kursy są kursami PPP. Przy tych kursach za daną kwotę złotych można było kupić to samo w kraju i za granicą. Np. peruka kosztowała 1000 zł w Polsce i 5 $ we Wiedniu. Zatem przy kursie 200 zł za $ za 1000 zł można było kupić jedną perukę w Polsce i jedną perukę w Austrii. ISTNIEJE NIE JEDEN, LECZ WIELE KURSÓW PPP... d) O ile wyższa była stopa zysku („przebicie”) na wkładach długopi-sowych niż na perukach? Co wspólnego ma to z odpowiednimi kur-sami PPP złotego? Handlując perukami, 100 zł zainwestowanych w Warszawie w kup-no dolarów można było zamienić na 200 zł (zysk 100%). („Peru-kowy” kurs PPP złotego wynosił 200 zł za $). Natomiast handlując wkładami długopisowymi, 100 zł za-inwestowanych w kupno dolarów można było zamienić na 300 zł (zysk 200%). („Długopisowy” kurs PPP złotego wynosił 300zł za $). Jak widać, im wyższy był kurs PPP, tym większe było „przebicie”.

102 DYGRESJA W latach 70. XX w. kwitł przemyt towarów do Polski. Gospodarka nakazowo-rozdzielcza nie była w stanie wytworzyć wielu atrakcyj-nych dóbr konsumpcyjnych, więc bardzo opłacało się za nabyte w warszawskiej bramie waluty wymienialne kupować np. dżinsy w Monachium, przemycać je do kraju i – sprzedawać z wysokim „przebiciem” np. na bazarze. [Pamiętam, że jeszcze wyższy od „dżinsowego” kursu dolara był np. kurs „ketchupowy” (chodzi o kurs PPP dla – odpowiednio – pary dżinsów i butelki ketchupu)]. KONIEC DYGRESJI

103 Szukany kurs powinien umożliwić zamianę 60gb na 72jl.
4. Hipotecja ma 1 mln mieszkańców, PKB równa się tu 5,0 mld gdybów (gb). Natomiast w Fantazji PKB per capita wynosi 5500 jeśli (jl). Oba kraje wytwarzają tylko wino i ryby. Tablica zawiera dalsze informa-cje. Dobro Fantazja Hipotecja Cena udział w PKB Wino Ryby 4,0 jl 2,0 jl 50% 2,0 gb 3,0 gb 40,0% 60,0% a) Podaj kurs wymiany gdybów na jeśle, odpowiadający parytetowi siły nabywczej (PPP) obu walut, dotyczącej koszyka dóbr o takiej strukturze wartościowej jak struktura PKB w Hipotecji. 60 gb=12w+12r=48jl+24jl=72jl. Szukany kurs powinien umożliwić zamianę 60gb na 72jl. 1 gb = 1,2 jl lub 1,0 jl = 0,8(3) gb. b) A teraz podaj kurs wymiany gdybów na jeśle, odpowiadający pa-rytetowi siły nabywczej (PPP) obu walut, dotyczącej koszyka dóbr o takiej samej strukturze wartościowej jak struktura PKB w Fantazji. 80 jl=10w+20r=20gb+60gb=80gb. Szukany kurs powinien umożliwić zamianę 80jl na 80gb. 1 gb = 1 jl. c) Wyraź PKB per capita w Hipotecji w jeślach. Posłuż się oboma kursami PPP, które wyliczyłeś. 5000 gb•1,2 jl/gb=6000 jl. 5000 gb•1,0 jl/gb=5000 jl. d) W którym kraju PKB p. c. umożliwia nabycie większej porcji dóbr? To zależy od struktury wartościowej tej porcji dóbr...

104 5. PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl
5. PKB w Fantazji, która ma 1 mln mieszkańców, wynosi 1 mld jl. Kraj wytwarza wino i ryby; handluje winem z Hipotecją. Oficjalny kurs walutowy wynosi 1 jl/gb. Tablica zawiera dalsze informacje. a) Weź wartą w F. 100 jl porcję dóbr o strukturze wytwarzanego tu PKB. Podaj jej skład. Ile gb kosztuje ta porcja dóbr w H.?   20 butelek wina i 10 ryb. ( ) gb = 80 gb. b) Przy jakim kursie wymiany mieszkaniec F. może sobie kupić w H. porcję dóbr o takiej strukturze, na którą było go stać „w domu”? 100 jl zamienimy na 80 gb przy kursie równym 100 jl/80 gb = 1,25 jl/gb. Wszak 100 jl/1,25 jl/gb = 80 gb. c) Kurs, który obliczyłeś, odpowiada parytetowi siły nabywczej obu walut. Uzasadnij stosowanie tej nazwy. Ten kurs zapewnia, że za daną kwotę pieniądza z jednego kraju w obu krajach można kupić to samo (chodzi o porcje dóbr o struktu-rze PKB w F.). Innymi słowy ten kurs zapewnia, że siła nabywcza tej kwoty jest w obu krajach RÓWNA. d) Wyraź PKB p.c. w F. w gb. Wykorzystaj oba kursy walutowe. PKB p.c. w F. równa się 1000 jl (1 mld jl/1 mln mieszkańców). W przeliczeniu na gdyby oznacza to 1000 gb (według kursu oficjalnego) lub 1000jl/1,25jl/gb=800gb (według kursu PPP). e) Który z uzyskanych wyników lepiej nadaje się do porównań po-ziomu życia w F. i H.? Dlaczego? Tylko kurs PPP umożliwia takie porównania... Po przeliczeniu dochodu per capita z F. (1000 jl) na gdyby okazuje się, że przeciętny Fantazjanin otrzymuje dochód odpowia-dający sile nabywczej 800 gb. Umożliwia to porówanie jego dochodu z rzeczywistym do-chodem przeciętnego Hipotecjanina (np gdybów).

105 6. a) Oceń niedowartościowanie i przewartościowanie kursu róż-nych walut do „bigmacowego” kursu PPP (zob. tablica); podaj po 2 przykłady. Kurs y Kurs jest niedowartościowany np. w Tajlandii (-50,4%), w Indonez-ji (-48,9%). Przewartościowany jest on np. w Szwajcarii (+69,0%) i w Szwecji (+36,8%). b) Uogólnij te obserwacje: w jakich krajach kurs walutowy jest nie-dowartościowany, a w jakich przewartościowany? Kurs jest niedowartościowany w krajach ubogich (o niskiej produktywności pracy), a przewartościowany w krajach bogatych (o wysokiej produktywności). c) Czy niedowartościowanie złotego do dolara w 2004 r. potwierdza efekt S-B?

106 Niedowartościowanie kursu złotego potwierdza zatem efekt S-B.
6. a) Oceń niedowartościowanie i przewartościowanie kursu różnych walut do „bigmacowego” kursu PPP (zob. tablica); podaj po 2 przykłady. Kurs y c) Czy niedowartościowanie złotego do dolara w 2004 r. potwierdza efekt S-B? Tak. Niedowartościowanie zapisywanego „po brytyjsku” kursu PLN do $) w stosunku do kursu PPP oznacza, że cena BigMaca w Polsce jest niższa niż w USA (wszak dla kursu odpowiadającego PPP: εn ∙ Pk = Pz). To, że cena BigMaca w Polsce jest niższa niż w USA, po-twierdza efekt S-B (BigMac jest „dobrem niehandlowym”, więc jego cena w krajach o niskiej produktywności pracy (np. w Polsce), po-winna być niższa niż w krajach o wysokiej produktywności pracy (np. w USA). Niedowartościowanie kursu złotego potwierdza zatem efekt S-B.

107 d) Jak długo jeszcze będzie trwało to niedowartościowanie złotego?
6. a) Oceń niedowartościowanie i przewartościowanie kursu różnych walut do „bigmacowego” kursu PPP (zob. tablica); podaj po 2 przykłady. Kurs y d) Jak długo jeszcze będzie trwało to niedowartościowanie złotego? Ogólnie, nie należy się spodziewać zaniku niedowartościowania kursu waluty w krajach biednych, nim nie dojdzie w tych krajach do względnego wzrostu produktywności pracy w sektorach wytwa-rzających dobra handlowe.

108 7.a) Wskaż skutki efektu S-B.
Efekt S-B powoduje, że w krajach bogatych kurs waluty jest prze-wartościowany. b) Czy na początku XXI w. w Polsce można się spodziewać szyb-kiego wzrostu produktywności pracy? Dlaczego? Tak. Ogólnie, przyczyną jest silny „efekt doganiania” spowo-dowany prawem malejących przychodów i „efektem gapowicza”. (Pomyśl o skutkach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej). c) W których sektorach polskiej gospodarki produktywność pracy będzie rosła najszybciej? Zapewne chodzi o gałęzie gospodarki wytwarzające dobra handlo-we. Firmy w tych gałęziach podlegają najbardziej intensywnej konkurencji; to do tych gałęzi – zapewne – napływa najwięcej kapitału zagranicznego. d) Jak wpłynie to na względne tempo inflacji w Polsce? Efektem będzie wzrost płac w tych sektorach, a także pochodny wzrost płac i cen w sektorach wytwarzających dobra niehandlowe. Spowoduje to względny wzrost cen w Polsce np. w porównaniu z innymi krajami w Unii. e) Czy efektem będzie realna aprecjacja czy deprecjacja złotego? Dlaczego? Należy się spodziewać realnej aprecjacji złotego. Przecież: εr=εn∙Pk/Pz, a opisane wyżej procesy powodować będą wzrost relacji Pk/Pz. f) Wskaż czynniki hamujące te procesy. Np. wysokie bezrobocie, a także niska mobilność pracy hamują wyrównywanie się płac w sektorach wytwarzających dobra handlowe i niehandlowe.

109 8. Pomyśl o gospodarce polskiej na przełomie wieków. a) Wskaż do-tyczące polskiej gospodarki zjawiska, które przypominają „cho-robę holenderską”. Oto te zjawiska: (i) Napływ pieniądza zagranicznego (inwestycje bezpośrednie, prywa-tyzacja, inwestycje pośrednie, transfery z UE, transfery polskich gastarbeiterów). (ii) Aprecjacja pieniądza krajowego i zastępowanie produkcji krajo-wej importem. (iii) Korupcja. b) A teraz wskaż różnice. Na przełomie wieków w Polsce nie doszło do masowego odpływu zasobów (np. pracy) z sektorów wytwarzających dobra handlowe. (Masowa emigracja zarobkowa do krajów UE po 2004 r. miała in-ne przyczyny).

110 Plusami i minusami zaznacz prawdziwe i fałszywe odpowiedzi
Test Plusami i minusami zaznacz prawdziwe i fałszywe odpowiedzi 1. Prawdą jest, że: A. εr’/εr=(εn’/εn)∙(πz/πk). B. εr=εn∙Pk/Pz. C. εr’/εr=(εn’/εn)∙(πk/πz). D. εn=εr∙Pk/Pz. A. NIE. B. TAK. C. TAK. D. NIE. 2. Zgodnie z teorią PPP, kiedy εr< 1: A. εn∙Pk < Pz. B. Pk i (lub) εn. C. Pz. D. Opłaca się kupować takie same dobra w kraju, nie za granicą. A. TAK. B. TAK. C. TAK. D. TAK.

111 3. Kiedy εr> 1: A. εn∙Pk > Pz. B. Pk  i (lub) εn. C. Pz . D. Opłaca się kupować takie same dobra za granicą, a nie w kraju. A. TAK. B. TAK. C. TAK. D. TAK. 4. Przewartościowanie waluty krajowej oznacza m. in., że: A. εr < 1. B. Towary krajowe nie są konkurencyjne cenowo na rynkach międzynarodowych. C. Podobna porcja dóbr kosztuje w kraju więcej niż za granicą. D. Za daną kwotę pieniądza w kraju można kupić mniej niż za granicą. A. NIE. B. TAK. C. TAK. D. TAK.

112 5. W Polsce wskaźnik inflacji wyniósł 105, a w USA 110. W takiej sytuacji zgodnie z teorią PPP w długim okresie (ceteris paribus): A. Złoty będzie ulegał deprecjacji w stosunku do dolara. B. Tempo aprecjacji złotego w stosunku do dolara wyniesie około 5%. C. Dolar będzie ulegał deprecjacji w stosunku do złotego. D. Tempo aprecjacji dolara w stosunku do złotego wyniesie oko-ło 5%. A. NIE. B. TAK. C. TAK D. NIE. 6. εr≠1 m. in. dlatego, że: A. Istnieją dobra niehandlowe. B. Dobra handlowe pochodzące z różnych krajów różnią się od siebie. C. Wysokie koszty transakcyjne utrudniają handel zagraniczny. D. Kurs realny zwykle odpowiada parytetowi sily nabywczej. A. TAK. B. TAK. C. TAK. D. NIE.

113 7. Przyczyną tego, że absolutna wersja teorii PPP się nie sprawdza, są m. in.: A. Efekt S-B. B. Arbitraż towarowy. C. Transakcje spekulacyjne na rynkach walutowych. D. Zakłócenia zewnętrznej równowagi gospodarki. A. TAK. B. NIE. C. TAK D. TAK.


Pobierz ppt "Witam Państwa na wykładzie z MAKROEKONO-MII II, :)…"

Podobne prezentacje


Reklamy Google