Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
2
Nowy etap w życiu Podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego wiąże się z początkiem nowego, ważnego etapu w życiu. Przechodząc z wieku przedszkolnego w wiek wczesnoszkolny, ulega zmianie podstawowa forma działalności dziecka.
3
Od zabawy do nauki Dotąd była to zabawa, teraz będzie nauka.
Osiągnięcia w nauce będą podstawowym kryterium rozwoju dziecka. Jednak by dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym i w pełni się rozwijać, musi osiągnąć dojrzałość szkolną.
4
Pojęcie gotowości szkolnej
Przez dojrzałość szkolną rozumie się ten moment w rozwoju dziecka, kiedy jest już ono zdolne sprostać wymaganiom szkoły, a więc moment równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka. Gotowość szkolna więc, to nie tylko umiejętność czytania i liczenia,ale przede wszystkim gotowość dziecka do podjęcia nowych zadań, zdolność do przystosowania się do nowego środowiska.
5
Kryteria gotowości szkolnej
Rozpatrując rozpoczęcie nauki dziecka w klasie pierwszej uwzględnia się cztery obszary rozwojowe: - fizyczny - emocjonalny - społeczny - poznawczy
6
Gotowość szkolna Nie zawsze jednak te obszary rozwijają się w sposób harmonijny. Zdarza się, że dzieci o bardzo wysokim poziomie rozwoju intelektualnego nie dają sobie rady z nauką, obowiązkami, nową organizacją pracy itp. Dzieje się tak, ponieważ mimo posiadania szerokiego zasobu wiedzy i umiejętności, np. liczenia, czytania, a nawet pisania, nie osiągnęły jeszcze dojrzałości emocjonalnej.
7
Gotowość szkolna Dlatego tak ważne jest, aby rodzice zwracali
szczególną uwagę na: - usamodzielnienie dziecka, - budzenie wiary we własne możliwości - motywację do pracy, - pozytywny stosunek dziecka do obowiązków. Kształtowanie charakteru jest bowiem równie ważne, jak rozwijanie intelektu.
8
Dziesięć kryteriów oceny gotowości szkolnej dziecka
1. Umiejętność koncentracji, skupiania uwagi. 2. Prowadzenie rozmowy "na temat". 3. Odpowiadanie na pytania. 4. Reagowanie na nakazy i zakazy. 5. Rozumienie obowiązujących norm, a więc i tego, za co jest nagradzane i karane.
9
Dziesięć kryteriów oceny gotowości szkolnej dziecka
6. Rozumienie i stosowanie norm społecznych, które są ogólnie akceptowane. 7. Używanie zwrotów grzecznościowych. 8. Umiejętność dzielenia się. 9. Umiejętność ustępowania. 10. Udzielenie z własnej woli pomocy osobie, która jej potrzebuje.
10
Ważne jest również, by dziecko wiedziało, z czym wiąże się nauka szkolna:
konieczność siedzenia w ławce inny rozkład dnia, więcej obowiązków, zadania domowe oraz godziło się z tą zmianą i akceptowało nowy stan rzeczy.
11
Przedszkole wspiera rozwój dziecka
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń. W efekcie tego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
12
W przedszkolu jest badany poziom gotowości szkolnej
Do badania gotowości szkolnej w przedszkolu służą karty diagnostyczne, które dostosowane są do aktualnych przepisów prawa oświatowego (Rozporządzenie MEN z dnia r. w sprawie Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego Dz.U. z 2017 r. poz )
13
W zależności od tego, czy dziecko:
- wykonuje zadania samodzielnie w sposób bezbłędny, samodzielnie popełniając drobne błędy, - podejmuje próby samodzielnego wykonania zadania nieprecyzyjnie, niedokładnie, oczekując pomocy nauczyciela, - nie podejmuje się wykonania zadania ani samodzielnie ani z pomocą nauczyciela lub wykonuje zadanie niepoprawnie,
14
nauczyciel może stwierdzić, czy umiejętności dziecka są:
- w pełni ukształtowane, - czy należy je doskonalić, - czy dopiero kształtują się i należy je rozwijać, - czy umiejętności niezbędne do podjęcia nauki w szkole jeszcze nie występują.
15
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
O tym, jakie umiejętności powinno posiadać dziecko w poszczególnych obszarach (fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym) informuje nas wspomniana wcześniej Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego.
16
Rozpoczęcie nauki w szkole, to przełomowy moment w życiu dziecka, a także jego rodziny.
Najbliższe lata będą okresem bardzo ważnym nie tylko z powodu zdobywanej przez dziecko wiedzy, ale także czasem istotnym dla jego zdrowia. W wieku szkolnym może rozwinąć się szereg poważnych problemów zdrowotnych takich, jak: wady postawy, zaburzenia wzroku, czy otyłość.
17
W tym wieku kształtuje się też wiele
nawyków, utrwalają się zachowania, które będą umacniać zdrowie lub jemu szkodzić. Dlatego ważne jest też zwrócenie Państwa uwagi na kilka istotnych problemów zdrowia Waszych dzieci i podkreślenie tego, co można zrobić, aby ich zdrowie umocnić i zapobiec chorobom.
18
Stanowisko pracy ucznia
19
Dla ucznia o określonym wzroście i określonej wysokości podkolanowej powinno być zapewnione odpowiednie krzesło i stół. Wymiary umeblowania określa Polska Norma (PN-EN :2007 Meble) numer zestawu (krzesło+ ławka) wysokość (w cm) zakres wzrostu ucznia (w cm) kod koloru Siedziska krzesła pulpitu stolika 21 40 BIAŁY I 26 46 POMARAŃCZOWY II 31 53 FIOLETOWY III 35 59 ŻÓŁTY IV 38 64 CZERWONY V 43 71 ,5 ZIELONY VI 76 NIEBIESKI VII 51 82 BRĄZOWY
20
BŁĘDY W DOBORZE MEBLI Długotrwałe siedzenie w meblach niedostosowanych do wzrostu ucznia może przyczynić się do powstania wad postawy, wśród których najczęściej spotykaną grupą są skoliozy (boczne skrzywienia kręgosłupa)
21
Błędy w doborze mebli Siedzisko za wysokie! Dziecko nie sięga stopami podłoża, przednia krawędź siedziska uciska naczynia krwionośne ud, powodując zaburzenia w układzie krążenia i w efekcie drętwienie nóg, za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może powodować ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych.
22
Błędy w doborze mebli Siedzisko za niskie! wymusza nieprawidłową pozycję kończyn dolnych, zbyt ostry kąt pomiędzy udami i tułowiem powoduje ucisk narządów wewnętrznych, co przy małej podściółce tłuszczowej u dzieci, może sprawiać ból. Unikając niewygody dziecko prostuje kończyny i nie opiera o podłoże całych stóp. Siedzisko za głębokie! w przypadku zbyt głębokiego siedziska, dziecko broniąc się przed uciskiem krawędzi w okolicy dołu podkolanowego, automatycznie zsuwa się do przodu, a kręgosłup traci podparcie w odcinku lędźwiowym.
23
Plecaki/tornistry Dobór tornistra czy plecaka, a potem jego sposób noszenia, to jeden z kluczowych aspektów właściwej postawy i braku problemów z kręgosłupem w przyszłości. Szacuje się, że w Polsce co drugi uczeń dźwiga za dużo podręczników do szkoły. W profilaktyce schorzeń kręgosłupa ważne jest także odpowiednie, równomierne rozłożenie obciążenia. Nie można dopuścić, aby któraś ze stron plecaka czy tornistra była cięższa od drugiej.
24
Ciężar plecaka Dla dziecka do 13 roku życia ciężar nie może przekroczyć 10 % wagi dziecka, w przypadku dziecka powyżej 13 roku życia ciężar nie może przekroczyć 15 % wagi dziecka.
25
Cechy prawidłowego plecaka
- lekki - niektóre plecaki, nawet bez zawartości, dużo ważą, - z usztywnioną ścianką tylną, uwypukloną w dolnej części ze względu na naturalną krzywiznę kręgosłupa, - zaopatrzony w regulowane, szerokie i miękkie szelki Odpowiednio szerokie szelki nie wrzynają się w ramiona, a regulacja pozwala na przyleganie plecaka do kręgosłupa, - z przegródkami w środku - umożliwia to równomierne rozłożenie zawartości plecaka oraz utrzymanie ładu i porządku.
26
Prawidłowy sposób noszenia tornistra/torby
27
Oświetlenie Bardzo ważnym elementem wpływającym na
komfort pracy ucznia jest właściwe oświetlenie - zarówno naturalne jak i sztuczne. Nieprawidłowe oświetlenie może powodować: – pogorszenie ogólnego samopoczucia – zaczerwienienie powiek i spojówek – łzawienie, osłabienie wzroku – szybsze męczenie – bóle głowy
28
Oświetlenie Stolik ucznia należy usytuować tak,aby praca ręką nie zasłaniała padającego światła. Ważne jest nie zasłanianie okien roślinami i firankami, by mogło się dostać światło dzienne, ale również wyposażenie okna w żaluzje lub zasłony, aby była możliwość ochrony przed zbyt intensywnym światłem słonecznym.
29
BEZPIECZNE UŻYTKOWANIE TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH
Telefon komórkowy staje się wśród dzieci wyznacznikiem ich pozycji w grupie. To jeden z najbardziej pożądanych prezentów – urządzenie, które umożliwia dziecku kontakt z rodzicem, połączenie z internetem, edukację i wiele innych funkcji. Niewłaściwie użytkowane może stanowić jednak zagrożenie.
30
Bezpieczne użytkowanie telefonów komórkowych
W celu zminimalizowania oddziaływania telefonu komórkowego na organizm użytkownika, czyli ograniczenia pochłaniania energii wysyłanej przez aparat telefoniczny, należy: – po wybraniu numeru, aż do momentu uzyskania połączenia, telefon trzymać jak najdalej od głowy (podczas nawiązywania połączenia emisja promieniowania jest największa); bezpieczną odległość zapewnia także stosowanie zestawu słuchawkowego – ograniczyć czas rozmowy do niezbędnego minimum lub częściej korzystać z sms/mms (krótszy czas narażenia na promieniowanie). – unikać noszenia telefonu bezpośrednio przy ciele (korzystniej jest nosić w torbie, plecaku itp.)
31
RACJONALNE ŻYWIENIE DZIECI
Każdego roku przybywa nam dzieci ze stwierdzoną otyłością. Jest to rezultatem nieprawidłowego odżywania, a także coraz mniejszej aktywności ruchowej. Wiek wczesnoszkolny to okres, w którym dziecko uczy się prawidłowych zachowań. Racjonalne odżywianie – jest to przemyślany, rozsądny sposób odżywiania, pozwalający na osiągnięcie przez dziecko pełnego rozwoju psychosomatycznego oraz utrzymanie organizmu w zdrowiu i maksymalnej sprawności.
32
Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia.
Ta zasada w szczególności dotyczy dzieci, które czeka wzmożony wysiłek, zarówno fizyczny, jak i psychiczny. Dziecko prawidłowo odżywione, które regularnie je I i II śniadanie osiąga lepsze wyniki w nauce oraz lepiej się rozwija. Nawet najbardziej obfite I śniadanie zjedzone w domu nie zaspokaja potrzeb młodego organizmu przez cały czas pobytu w szkole. Aby zapobiec znużeniu i obniżeniu koncentracji na lekcji, dziecko powinno zjeść II śniadanie w szkole, podczas przerwy śniadaniowej trwającej minut.
33
Nie wszystkie kwiaty zakwitają razem. Każdy ma swój czas i porę.
Dzieci osiągają dojrzałość szkolną w różnym czasie. Decydują o tym czynniki biologiczne, środowiskowe, wychowawcze.
34
mgr Mariola Pierzchalska – Doruch
Dziękuję za uwagę! :-) Opracowała: mgr Mariola Pierzchalska – Doruch MPI r.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.