Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Postępowanie mandatowe
2
Postępowanie mandatowe za wykroczenia skarbowe - kodeks karny skarbowy.
3
Postępowanie mandatowe jest postępowaniem pozasądowym.
Można w nim orzekać wyłącznie w sprawach o wykroczenia skarbowe
4
Prawomocny mandat wyklucza możliwość ponownego prowadzenia postępowania karnoskarbowego o ten sam czyn. Możliwość taka powstać może tylko w przypadku uchylenia mandatu dokonanego zgodnie z art. 140 k.k.s
5
Nałożenie kary grzywny mandatem jest możliwe zarówno bez formalnego wszczęcia dochodzenia w sprawie o wykroczenie skarbowe, jak i po jego wszczęciu. Odmowa przyjęcia mandatu przed wszczęciem postępowania przygotowawczego winna obligować organ postępowania przygotowawczego do wszczęcia i przeprowadzenia dochodzenia zgodnie z art. 152 k.k.s. Na tym etapie, nawet w przypadku wcześniejszej odmowy przyjęcia mandatu, nie jest wykluczone zamknięcie sprawy o wykroczenie skarbowe w tym trybie. Orzeczenie kary grzywny w postępowaniu mandatowym jest możliwe do chwili skierowania aktu oskarżenia do sądu lub do chwili skierowania przez organ do sądu wniosku o wyrażenie zgody na poddanie się sprawcy dobrowolnej odpowiedzialności.
6
Przesłanki Rozpatrzenie sprawy o wykroczenie skarbowe w postępowaniu mandatowym wymaga łącznego wystąpienia przesłanek dodatnich przy jednoczesnym braku chociażby jednej z przesłanek ujemnych.
7
Przesłanki dodatnie Przepis art. 137 § 1 k.k.s. wskazuje, że nałożenie kary grzywny w postępowaniu mandatowym jest możliwe tylko wtedy, gdy osoba sprawcy i okoliczności czynu nie budzą wątpliwości. Tą przesłanka orzeczenia kary za przestępstwa lub wykroczenia, z uwagi na pozasądowy organ rozstrzygający o odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe ujęto ją jako odrębną przesłankę rozstrzygnięcia w postępowaniu mandatowym.
8
Dla bytu tej przesłanki nie jest wymagane konieczne przyznanie się sprawcy czynu do popełnienia zarzucanego wykroczenia skarbowego. Wystąpienie tej przesłanki jest jednak zależne od zebranego w sprawie materiału dowodowego ( ocenia organ, istotne czy nie ma wątpliwości co do faktu popełnienia przez sprawcę zarzucanego mu wykroczenia skarbowego).
9
Przesłanki dodatnie Waga czynu, jego okoliczności i osoba sprawcy muszą pozwalać na orzeczenie kary grzywny nieprzekraczającej dwukrotności minimalnego wynagrodzenia (art. 48 § 2 k.k.s. – w 2019 r zł.). Kara grzywny nieprzekraczająca tego wymiaru ma zapewniać adekwatną reakcję karną na zarzucany czyn.
10
Przesłanki dodatnie Przy nakładaniu kary grzywny w postępowaniu mandatowym również należy uwzględniać szczególną dyrektywę, jaką jest sytuacja majątkowa, osobista i rodzinna sprawcy wykroczenia skarbowego
11
Przesłanki dodoatnie Zgoda sprawcy wykroczenia skarbowego na rozstrzygnięcie sprawy w trybie postępowania mandatowego jest ostatnią przesłanką dodatnią. Zgoda ta może być wyrażona w dowolnej formie, ale powinna być jednoznaczna i dobrowolna
12
Przesłanki dodatnie Nadto, zgodnie z art. 137 § 3 k.k.s. oraz § 5 ust. 2 r.n.k.g., organ, upoważniony pracownik lub funkcjonariusz prowadzący postępowanie mandatowe mają obowiązek pouczyć sprawcę wykroczenia skarbowego o prawie do odmowy przyjęcia mandatu i skutkach tej odmowy. Skutkiem odmowy przyjęcia mandatu jest kontynuowanie dochodzenia w sprawie wykroczenia skarbowego i związana z tym możliwość skierowania do sądu aktu oskarżenia o popełnienie wykroczenia skarbowego
13
Przesłanki wykluczające orzeczenie kary grzywny w postępowaniu mandatowym:
1)brak zaspokojenia zaległości publicznoprawnej, w przypadku gdy skutkiem popełnionego wykroczenia skarbowego było uszczuplenie należności publicznoprawnej, 2)czyn będący wykroczeniem skarbowym wyczerpuje jednocześnie znamiona przestępstwa skarbowego, 3)istnieje chociażby fakultatywna możliwość orzeczenia przepadku przedmiotu wykroczenia.
14
Podmiotowy zakres kompetencji]
Art. 136. KKS § 1. Postępowanie mandatowe prowadzi finansowy organ postępowania przygotowawczego lub jego upoważniony przedstawiciel, a także niefinansowy organ postępowania przygotowawczego, gdy przepis szczególny tak stanowi; postępowaniu temu nie stoi na przeszkodzie uprzednie wszczęcie postępowania przygotowawcze.
15
Art. 137 KKS [Podstawa nakładania mandatów]
§ 1. W postępowaniu mandatowym, jeżeli kodeks nie stanowi inaczej, karę grzywny w drodze mandatu karnego nałożyć można jedynie, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości, a nie zachodzi potrzeba wymierzenia kary surowszej niż ta, która jest określona w art. 48 § 2. § 2. Postępowania mandatowego nie stosuje się, jeżeli: 1)w związku z wykroczeniem skarbowym nastąpiło uszczuplenie należności publicznoprawnej, chyba że do chwili przyjęcia mandatu karnego wymagalna należność została w całości uiszczona; 2)zachodzi zbieg przepisów określony w art. 7 § 1, a ten sam czyn sprawcy wykroczenia skarbowego wyczerpuje zarazem znamiona przestępstwa skarbowego; 3)(uchylony); 4)za wykroczenie skarbowe należałoby orzec przepadek przedmiotów.
16
Art. 137 KKS [Podstawa nakładania mandatów]
§ 3. Warunkiem nałożenia kary grzywny w drodze mandatu karnego jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na przyjęcie mandatu; zgodę tę odnotowuje się na dokumencie mandatu karnego. § 4. Upoważniony organ postępowania przygotowawczego lub jego przedstawiciel, nakładając karę grzywny w drodze mandatu karnego, obowiązany jest określić wykroczenie skarbowe zarzucane sprawcy oraz pouczyć go o warunkach dopuszczalności postępowania mandatowego, a zwłaszcza o skutkach prawnych braku zgody, o której mowa w § 3.
17
Rodzaje mandatów mandat gotówkowy mandat kredytowany
Zasadą jest, że karę grzywny za wykroczenie skarbowe orzeka się przez wystawienie mandatu kredytowanego. Mandat karny gotówkowy ma charakter wyjątkowy i dotyczy grupy sprawców, w stosunku do których wyegzekwowanie nałożonej kary grzywny może być bardzo utrudnione lub wręcz niemożliwe.
18
Art. 138 KKS [Rodzaje mandatów karnych]
§ 1. W postępowaniu mandatowym można nałożyć karę grzywny w drodze mandatu karnego:1)wydanego ukaranemu po uiszczeniu kary grzywny bezpośrednio upoważnionemu podmiotowi, który ją nałożył; 2)kredytowanego, wydawanego za potwierdzeniem odbioru ukaranemu. § 2. Mandatem karnym, o którym mowa w § 1 pkt 1, może być nałożona kara grzywny jedynie na osobę czasowo tylko przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub niemającą stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca pobytu. § 3. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio do osób stale przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które czasowo opuszczają to terytorium. § 4. Mandat karny, o którym mowa w § 1 pkt 1, staje się prawomocny z chwilą uiszczenia kary grzywny upoważnionemu podmiotowi, który ją nałożył, zaś mandat karny kredytowany - z chwilą pokwitowania jego odbioru przez ukaranego. § 5. Mandat karny kredytowany powinien zawierać pouczenie o obowiązku uiszczenia nałożonej kary grzywny w terminie 7 dni od daty przyjęcia mandatu oraz o skutkach jej nieuiszczenia w tym terminie.
19
Odmowa przyjęcia mandatu karnego
Odmowa przyjęcia mandatu nie wymaga żadnego uzasadnienia ze strony osoby podejrzanej o popełnienie wykroczenia skarbowego .
20
Art. 139 KKS [Odmowa przyjęcia mandatu karnego]
§ 1. W razie braku zgody, o której mowa w art. 137 § 3, sprawa podlega rozpoznaniu na zasadach ogólnych. § 2. W sytuacji, o której mowa w § 1, a zwłaszcza gdy sprawca wykroczenia skarbowego przebywa stale za granicą albo gdy nie można ustalić jego miejsca zamieszkania lub pobytu w kraju, organ postępowania przygotowawczego lub jego przedstawiciel może dokonać tymczasowego zajęcia mienia ruchomego sprawcy, w szczególności przedmiotów zagrożonych przepadkiem.
21
Ustanowienie tymczasowego zabezpieczenia po odmowie przyjęcia mandatu
Przepis art. 139 § 2 k.k.s. stanowi uzupełnienie przepisu art § 1 k.k.s. czy też art. 291 § 1 pkt 1 k.p.k. w związku z art § 1 k.k.s. Te ostatnie przepisy przewidują bowiem możliwość ustanawiania zabezpieczeń majątkowych na mieniu podejrzanego w każdej sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Zabezpieczenie może dotyczyć grożącej kary grzywny, środka karnego przepadku przedmiotów lub ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów, lub przepadku korzyści majątkowej, lub ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku korzyści majątkowej oraz uiszczenia należności publicznoprawnej uszczuplonej czynem zabronionym, o ile zachodzi uzasadniona obawa, że bez takiego zabezpieczenia wykonanie orzeczenia w zakresie tych środków lub ściągnięcie uszczuplonej należności publicznoprawnej będzie niemożliwe lub znacznie utrudnione.
22
Art. 140 KKS [Uchylenie prawomocnego mandatu karnego]
§ 1. Prawomocny mandat karny podlega niezwłocznie uchyleniu, jeżeli karę grzywny nałożono za czyn niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie skarbowe albo na osobę, która nie podpisała mandatu karnego lub która nie ponosi odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe. Uchylenie następuje na wniosek ukaranego, jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego złożony nie później niż w terminie 7 dni od daty przyjęcia mandatu albo z urzędu. § 1a. Prawomocny mandat karny podlega także niezwłocznie uchyleniu w trybie określonym w § 1 zdanie drugie, jeżeli karę grzywny nałożono wbrew zakazom określonym w art. 137 § 2 pkt 2 i 4. Podlega on także niezwłocznie uchyleniu, gdy karę grzywny nałożono w wysokości wyższej niż wynika to z art. 48 § 2, z tym że w takim wypadku jedynie w części przekraczającej dopuszczalną jej wysokość.
23
Sądowy tryb uchylenia wystawionego mandatu.
Postępowanie mandatowe jest postępowaniem pozasądowym, a więc pozostającym zasadniczo poza kontrolą sądu. Ustawa przewiduje jednak jeden wyjątek od tej zasady; jest nim możliwość uchylenia przez sąd prawomocnego mandatu na podstawie art. 140 § 1 lub 1a k.k.s.
24
Art. 140 KKS [Uchylenie prawomocnego mandatu karnego]
§ 2. Uprawniony do uchylenia prawomocnego mandatu karnego jest sąd właściwy do rozpoznania sprawy, na którego obszarze działania została nałożona kara grzywny. W przedmiocie uchylenia mandatu karnego sąd orzeka na posiedzeniu. W posiedzeniu ma prawo uczestniczyć ukarany, organ, który lub którego funkcjonariusz nałożył karę grzywny w drodze mandatu karnego, albo przedstawiciel tego organu oraz ujawniony interwenient. Przed wydaniem postanowienia sąd może zarządzić stosowne czynności w celu sprawdzenia podstaw do uchylenia mandatu karnego. § 3. Uchylając mandat karny, nakazuje się podmiotowi, na rachunek którego pobrano grzywnę, niezwłoczny zwrot uiszczonej kwoty, chyba że czyn zarzucany sprawcy wyczerpuje znamiona przestępstwa skarbowego, przestępstwa lub wykroczenia; w takim wypadku uiszczoną kwotę zatrzymuje się do zakończenia postępowania jako zabezpieczenie majątkowe grożących mu kar, środków karnych lub innych środków oraz kosztów postępowania. § 4. W razie uchylenia mandatu karnego sprawa podlega rozpoznaniu na zasadach ogólnych.
25
Przesłanki uchylenia prawomocnego mandatu
Każda z przesłanek jest samodzielną podstawą do uchylenia w całości lub w części prawomocnego mandatu. Postępowanie sądowe ogranicza się wyłącznie do oceny stwierdzenia przesłanek do uchylenia mandatu lub odmowy jego uchylenia, jeśli żadna z tych przesłanek nie wystąpiła .
26
Przesłanki do uchylenia prawomocnego mandatu
1) brak podpisu ukaranego na wystawionym mandacie, 2) karę grzywnę nałożono mandatem na osobę, która nie ponosi odpowiedzialności za wykroczenie z uwagi na brak zdolności do ponoszenia winy (wiek, niepoczytalność), ) gdy czyn objęty mandatem wyczerpywał jednocześnie znamiona przestępstwa skarbowego (a więc gdy wystąpiła negatywna przesłanka wystawienia mandatu z art. 137 § 2 pkt 2 k.k.s.),
27
Przesłanki do uchylenia prawomocnego mandatu
4) wystawiono mandat mimo istnienia negatywnej przesłanki, o której mowa w art § 2 pkt 4 k.k.s. (choćby fakultatywna możliwość orzeczenia przepadku) oraz ) doszło do nałożenia kary grzywny powyżej górnej granicy określonej w art. 48 § 2 k.k.s (czyli powyżej kwoty odpowiadającej dwukrotnej wartości minimalnego wynagrodzenia).
28
Przebieg postępowania
Przebieg postępowania. Postępowanie w sprawie uchylenia mandatu za wykroczenie skarbowe Postępowanie w sprawie uchylenia mandatu za wykroczenie skarbowe może być wszczęte na wniosek ukaranego, jego przedstawiciela lub opiekuna prawnego złożony w terminie 7 dni od daty przyjęcia mandatu lub z urzędu.
29
Termin wniosku o uchylenie mandatu
Termin dla ukaranego ma charakter zawity, co wydaje się wynikać z treści art. 122 § 1 i 2 k.p.k. w zw. z art. 113 § 1 k.k.s. Wniosek ten jest bowiem nadzwyczajnym środkiem zaskarżenia tego rodzaju rozstrzygnięcia.
30
Postępowanie przed sądem w sprawie uchylenia prawomocnego mandatu
W sprawie uchylenia lub odmowy uchylenia prawomocnego mandatu właściwy jest sąd rejonowy, w okręgu którego została nałożona kara grzywny w postępowaniu mandatowym (art. 140 § 2 k.k.s.). Sąd orzeka jednoosobowo na posiedzeniu, w którym mają prawo wziąć udział organ lub przedstawiciel organu, który mandat nałożył, oraz ujawniony interwenient.
31
Postępowanie przed sądem w sprawie uchylenia prawomocnego mandatu
Sąd wydaje orzeczenie o uchyleniu mandatu w całości lub części lub wydaje orzeczenie o odmowie uchylenia mandatu. Wydane przez sąd postanowienie o uchyleniu mandatu lub odmowie jego uchylenia jest niezaskarżalne, co wynika z analizy treści art. 459 § 1 i 2 k.p.k.
32
Skutki prawne uchylenia prawomocnego mandatu.
W przypadku wydania postanowienia o uchyleniu mandatu przepis art. 140 § 3k.k.s. dwa możliwe postępowania – z uiszczoną lub ściągniętą karą grzywny nałożoną mandatem. Zasadą jest zwrot wpłaconych lub ściągniętych kwot na poczet kary grzywny.
33
Skutki prawne uchylenia prawomocnego mandatu
Jeśli jednak podstawą uchylenia mandatu było ustalenie przez sąd, iż sprawca jednocześnie popełnił przestępstwo skarbowe lub jego czyn wyczerpuje znamiona przestępstwa lub wykroczenia powszechnego, to uzyskaną kwotę kary grzywny zatrzymuje się do zakończenia postępowania jako zabezpieczenie majątkowe na poczet grożących kar, środków karnych i kosztów postępowania.
34
Skutki prawne uchylenia prawomocnego mandatu
Uchylenie prawomocnego mandatu z powodu nałożenia kary grzywny na inną niż sprawca osobę czy też z uwagi na naruszenie negatywnych przesłanek postępowania mandatowego z art. 137 § 2 pkt 2 i 4 k.k.s. formalnie pozwala na ponowne wszczęcie dochodzenia karnoskarbowego, o ile oczywiście nie doszło jeszcze do przedawnienia karalności danego wykroczenia skarbowego. Oznacza to więc, że w danej sprawie formalnie ponownie pojawia się możliwość sporządzenia i skierowania do sądu aktu oskarżenia.
35
Nadzór nad postępowaniem mandatowym
Art. 141. Nadzór nad postępowaniem mandatowym sprawuje minister właściwy do spraw finansów publicznych, a w sprawach, o których mowa w art. 134 § 1, odpowiednio - minister właściwy do spraw wewnętrznych albo Minister Obrony Narodowej.
36
Na podstawie art. 136 § 2 ustawy Kodeks karny skarbowy: ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie nakładania kary grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia skarbowe tekst jednolity Dz.U
37
§ 1. Rozporządzenie określa: 1) szczegółowe zasady i sposób wydawania funkcjonariuszom finansowych organów postępowania przygotowawczego upoważnień do nakładania kary grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia skarbowe; 2) szczegółowe zasady nakładania kary grzywny i sposób jej uiszczania; 3) sposób ewidencjonowania grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego; 4) organy właściwe w sprawach rozliczania formularzy mandatu karnego; 5) wzór formularza mandatu karnego.
38
§ 2. Do nakładania kary grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia skarbowe mogą być upoważnieni: 1) pracownicy w urzędach skarbowych, 2) pracownicy i funkcjonariusze Służby Celno- Skarbowej wykonujący zadania w urzędach celno-skarbowych, 3) pracownicy i funkcjonariusze Służby Celno- Skarbowej wykonujący zadania Krajowej Administracji Skarbowej w komórkach organizacyjnych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych - zwani dalej "funkcjonariuszami".
39
§ 3. Upoważnienie do nakładania kary grzywny w drodze mandatu karnego wydaje funkcjonariuszom, o których mowa w: 1) § 2 pkt 1 - naczelnik właściwego urzędu skarbowego; 2) § 2 pkt 2 - naczelnik właściwego urzędu celno-skarbowego; 3) § 2 pkt 3 - Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
40
§ Upoważnienie do nakładania kary grzywny w drodze mandatu karnego powinno zawierać oznaczenie podmiotu wydającego upoważnienie, numer upoważnienia, datę wydania i termin ważności, podstawę prawną jego wydania, imię i nazwisko oraz numer legitymacji służbowej lub numer identyfikacyjny upoważnionego funkcjonariusza, określenie obszaru, na którym upoważnienie jest ważne. 2. Upoważnienie powinno być podpisane przez organ, który je wydał, oraz opatrzone odciskiem pieczęci urzędowej.
41
§ Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, funkcjonariusz nakładający karę grzywny, na żądanie sprawcy wykroczenia skarbowego, jest obowiązany okazać dokument uprawniający go do nałożenia kary grzywny w drodze mandatu karnego. 2. Przed nałożeniem kary grzywny w drodze mandatu karnego funkcjonariusz poucza sprawcę wykroczenia skarbowego o prawie niewyrażenia zgody na przyjęcie mandatu i o skutkach prawnych braku takiej zgody.
42
§ Przed wydaniem mandatu karnego kredytowanego funkcjonariusz poucza sprawcę wykroczenia skarbowego o obowiązku uiszczenia nałożonej kary grzywny, w terminie 7 dni od daty przyjęcia tego mandatu, oraz o skutkach jej nieuiszczenia w tym terminie. 4. Przed wydaniem mandatu karnego funkcjonariusz informuje sprawcę wykroczenia skarbowego również o możliwych sposobach uiszczenia kary grzywny, a w przypadku możliwości uiszczenia kary grzywny w formie bezgotówkowej za pomocą karty płatniczej - również o takiej możliwości, a także o wysokości opłat i prowizji pobieranych przez podmioty dokonujące autoryzacji transakcji i rozliczeń finansowych związanych z przekazaniem kary grzywny na właściwy rachunek bankowy.
43
§ Do nakładania kary grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia skarbowe używa się formularza mandatu karnego, zwanego dalej "formularzem". 2. Formularz składa się z 2 odcinków: "A" i "B", oznaczonych serią i numerem, ułożonych w książkę, umieszczoną w zespolonym pakiecie, w postaci bloczka, z zachowaniem ciągłości numeracji. Odcinki "A" i "B" są wykonane na papierze samokopiującym. 3. Wzór formularza określa załącznik do rozporządzenia.
44
§ 7. Nakładając na sprawcę wykroczenia skarbowego karę grzywny, w drodze mandatu karnego, funkcjonariusz na odcinku "A" formularza oznacza rodzaj mandatu oraz wpisuje: 1) wysokość nałożonej kary grzywny; 2) dane dotyczące sprawcy zgodnie z opisem; w razie niemożności stwierdzenia numeru PESEL wpisuje datę urodzenia, a w razie niemożności stwierdzenia NIP - nie podlega on wpisaniu; 3) kwalifikację prawną wykroczenia skarbowego wraz z jego dokładnym określeniem; 4) numer swojej legitymacji służbowej lub swój numer identyfikacyjny, datę wydania mandatu oraz składa podpis i umieszcza pieczęć imienną albo składa podpis czytelny.
45
§ 8. Zgoda sprawcy wykroczenia skarbowego na przyjęcie mandatu i potwierdzenie jego odbioru są odnotowywane przez złożenie przez sprawcę czytelnego podpisu na odcinku "A" formularza. § Odcinek "A" formularza przeznaczony jest dla organu, który wydał mandat, lub organu, którego funkcjonariusz wydał mandat. 2. Odcinek "B" formularza otrzymuje ukarany mandatem karnym. 3. (uchylony). 4. (uchylony).
46
§ 10. Pobrana kara grzywny nałożona w drodze mandatu karnego, o którym mowa w art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego, jest wpłacana przez funkcjonariusza do: 1) kasy lub na rachunek bankowy: a) właściwego miejscowo urzędu skarbowego, jeżeli karę grzywny nałożył funkcjonariusz, o którym mowa w § 2 pkt 1, b) (uchylona); 2) kasy urzędu skarbowego albo na rachunek bankowy urzędu skarbowego wyznaczonego w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 508, 650, 723, 1000 i 1039), jeżeli karę grzywny nałożył funkcjonariusz, o którym mowa w § 2 pkt 2 i 3.
47
§ 11. Ukarany karą grzywny nałożoną w drodze mandatu karnego kredytowanego może ją uiścić w następujący sposób: 1) przelewem środków pieniężnych na rachunek bankowy lub wpłatą gotówki do kasy: a) właściwego miejscowo urzędu skarbowego, jeżeli karę grzywny nałożył funkcjonariusz, o którym mowa w § 2 pkt 1, b) (uchylona); 2) przelewem środków pieniężnych na rachunek bankowy urzędu skarbowego wyznaczonego w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej albo wpłatą gotówki do kasy urzędu skarbowego, jeżeli karę grzywny nałożył funkcjonariusz, o którym mowa w § 2 pkt 2 i 3.
48
§ 12. Karę grzywny nałożoną w drodze mandatu karnego, o którym mowa w art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego, lub kredytowanego ukarany może uiścić również w formie bezgotówkowej za pomocą karty płatniczej, jeżeli funkcjonariusz ją nakładający lub finansowy organ postępowania przygotowawczego albo kasa właściwego urzędu, o którym mowa w § 11, są wyposażeni w odpowiednie urządzenie do autoryzacji transakcji rozliczeń bezgotówkowych.
49
§ Naczelnicy urzędów skarbowych, naczelnicy urzędów celno-skarbowych oraz Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzą ewidencje grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego. 2. Ewidencje, o których mowa w ust. 1, zawierają następujące dane: 1) serię i numer mandatu oraz jego rodzaj; 2) wysokość grzywny; 3) datę ukarania; 4) datę uiszczenia grzywny; 5) dane ukaranego zgodnie z mandatem: imię i nazwisko, adres zamieszkania, NIP, nr PESEL albo datę urodzenia i numer paszportu; 6) kwalifikację prawną wykroczenia skarbowego wraz z jego dokładnym określeniem; 7) rodzaje i kwoty należności publicznoprawnych uszczuplonych lub narażonych na uszczuplenie w związku z wykroczeniem skarbowym; 8) datę wniosku o uchylenie mandatu; 9) datę i treść orzeczenia sądu w sprawie uchylenia mandatu; 10) kwotę grzywny do zwrotu. 3. (uchylony). 4. (uchylony).
50
§ Naczelnicy urzędów skarbowych i naczelnicy urzędów celno-skarbowych oraz Szef Krajowej Administracji Skarbowej rozliczają funkcjonariuszy z przekazanych im formularzy. 2. (uchylony). 3. Dyrektorzy izb administracji skarbowej rozliczają odpowiednio naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celno- skarbowych z przekazanych im formularzy. 4. Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z przekazanych formularzy rozlicza Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.
51
§ 15. Formularze mandatów karnych używane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia mogą być stosowane do czasu wyczerpania zapasów, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2012 r. § 16. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie nakładania kary grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia skarbowe (Dz. U. poz. 184). § 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
52
ZAŁĄCZNIK WZÓR FORMULARZA MANDATU KARNEGO
56
koniec
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.