Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k."— Zapis prezentacji:

1 Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.
Kongres Sudecki Przyszłość Polityki Spójności Unii Europejskiej po 2020, a Deklaracja Sudecka Podziękować Krótka prezentacja, więcej dyskusji Prezentacja – 2 części – inf. o strategii, postulaty Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.

2 Propozycja podziału budżetu UE 2021 – 2027
Kraj członkowski Alokacja (mld euro) Zmiana % ( ) BG 8,90 8 RO 27,20 HR 8,80 -6 LV 4,30 -13 HU 17,90 -24 EL 19,20 PL 64,40 -23 LT 5,60 EE 2,90 PT 21,20 -7 SK 11,80 -22 CY 0,90 2 SI 3,10 -9 CZ 17,80 ES 34,00 5 MT 0,60 IT 38,60 6 FR 16,00 -5 FI 1,60 BE 2,40 SE 2,10 DE 15,70 -21 DK AT 1,30 NL 1,40 IE 1,10 LU 0,10

3 Alokacja środków na regiony
Artykuł 104 Zasoby na cel „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” oraz cel „Europejska współpraca terytorialna” (Interreg) 1. Zasoby na cel „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” ustala się na poziomie 97,5 % zasobów ogólnych (tj. na łączną kwotę 322 194 388 630 EUR) i przydziela się w następujący sposób: a) 61,6 % (tj. łączna kwota 198 621 593 157 EUR) dla regionów słabiej rozwiniętych; b) 14,3 % (tj. łączna kwota 45 934 516 595 EUR) dla regionów w okresie przejściowym; c) 10,8 % (tj. łączna kwota 34 842 689 000 EUR) dla regionów lepiej rozwiniętych; d) 12,8 % (tj. łączna kwota 41 348 556 877 EUR) dla państw członkowskich otrzymujących wsparcie z Funduszu Spójności; Założenie 40% (analogia 2014 – 2020) środków do regionów na realizację RPO tj. 25,76 mld zł. 14,3% środków na regiony w okresie przejściowym tj. max 3,6 mld euro. Wartość alokowanych dla województw środków będzie wynikała z założeń przyjętych przez Rząd RP.

4 Cele tematyczne Polityki Spójności
Artykuł 4 Cele polityki 1. EFRR, EFS+, Fundusz Spójności i EFMR wspierają następujące cele polityki: b) bardziej inteligentna Europa dzięki wspieraniu innowacyjnej i inteligentnej transformacji gospodarczej; c) bardziej przyjazna dla środowiska niskoemisyjna Europa dzięki promowaniu czystej i sprawiedliwej transformacji energetyki, zielonych i niebieskich inwestycji, gospodarki o obiegu zamkniętym, przystosowania się do zmiany klimatu oraz zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem; d) lepiej połączona Europa dzięki zwiększeniu mobilności i udoskonaleniu regionalnych połączeń teleinformatycznych; e) Europa o silniejszym wymiarze społecznym – wdrażanie Europejskiego filaru praw socjalnych; f) Europa bliżej obywateli dzięki wspieraniu zrównoważonego i zintegrowanego rozwoju obszarów miejskich, wiejskich i przybrzeżnych w ramach inicjatyw lokalnych.

5 Artykuł 22 Zintegrowany rozwój terytorialny
Państwo członkowskie wspiera zintegrowany rozwój terytorialny w oparciu o strategie rozwoju lokalnego lub terytorialnego poprzez: a) zintegrowane inwestycje terytorialne; b) rozwój lokalny kierowany przez społeczność; lub c) inne narzędzia terytorialne wspierające inicjatywy opracowane przez państwo członkowskie na rzecz inwestycji zaprogramowanych z myślą o EFRR w ramach celu polityki, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. e).

6 Co dla KE oznacza Zintegrowany
WARUNKI OBOWIĄZKOWE Multi-sectoral Multi-level governance Multi-stakeholder

7 Strategie terytorialne
Artykuł 23 Strategie terytorialne 1. Strategie terytorialne realizowane zgodnie z art. 22 lit. a) lub c) zawierają następujące elementy: a) obszar geograficzny, którego dotyczy dana strategia; b) analizę potrzeb rozwojowych i potencjału danego obszaru; c) opis zintegrowanego podejścia do stwierdzonych potrzeb rozwojowych i potencjału; d) opis włączenia partnerów zgodnie z art. 6 w przygotowanie strategii i jej wdrożenie. Strategie terytorialne mogą również zawierać wykaz operacji, które mają być wspierane. 2. Za opracowanie strategii terytorialnych odpowiadają właściwe organy lub instytucje miejskie, lokalne lub inne organy lub instytucje terytorialne.

8 ZITy Artykuł 24 Zintegrowana inwestycja terytorialna 1. Jeśli strategia realizowana zgodnie z art. 23 wiąże się z inwestycjami, które otrzymują wsparcie z co najmniej jednego z funduszy, z więcej niż jednego programu lub z więcej niż jednego priorytetu tego samego programu, działania można realizować jako zintegrowaną inwestycję terytorialną („ZIT”).

9 INNE ZMIANY Uproszczenia (???) – przesunięcia 5% wartości PO bez zgody KE, finansowanie nie łączone z kosztami – oparte na warunkach i etapach realizacji (mile stones), brak specyficznych zasad dla projektów generujących dochody. Zmniejszony poziom współfinansowania – dla regionów przejściowych (Dolny Śląsk) - 55% VAT dla projektów pow. 5 mln EURO niekwalifikowalny Odejście stopniowe od zasady n+3 do n+2 Limit na rozwój miejski / terytorialny minimum 6% alokacji krajowej Limit na cel tematyczny 1 (gospodarka) i 2 (niskoemisyjność) dla Polski – min 35% , 30%

10 WNIOSKI Projekty rozporządzeń komentowane są jako takie, które podlegać będą zasadniczym zmianom. Jednak można się spodziewać, że zasadnicze kierunki zostaną utrzymane. Kluczowe kamienie milowe to: algorytm podziału środków między krajowe PO i RPO oraz podział środków w ramach RPO WD. Cel tematyczny 5 (rozwój terytorialny) to jedyna możliwość na wprowadzenie projektów, które nie będą możliwe do realizacji w celach 1- 4 (np. turystyka, dziedzictwo kultury) Strategia Sudety 2030: Analiza czy wszystkie elementy ujęty w projekcie Rozporządzenia zostały uwzględnione Analiza czy proponowana logika interwencji jest spójna ze standardami programów UE. Analiza czy można wyodrębnić w logice interwencji działania, które będą finansowane z EFS i EFRR Przenalizować system wdrażania i monitoringu zaproponowany w strategii.

11 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k."

Podobne prezentacje


Reklamy Google