Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego"— Zapis prezentacji:

1 Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
zgodnie z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2014/2015 Katarzyna Wąsowicz

2 umocowanie prawne ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 maja 2013 r zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego Katarzyna Wąsowicz

3 Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2014/2015 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na I-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego Podniesienie jakości kształcenia ponadgimnazjalnego w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności w zakresie matematyki. Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych. Katarzyna Wąsowicz

4 publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne
PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY na rok szkolny 2014/2015 liczba i tematyka kontroli planowanych w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek Realizacja przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego 248 publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne Katarzyna Wąsowicz

5 Katarzyna Wąsowicz

6 Katarzyna Wąsowicz

7 Katarzyna Wąsowicz

8 Katarzyna Wąsowicz

9 PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY na rok szkolny 2014/2015
liczba i tematyka kontroli planowanych w poszczególnych typach szkół Prawidłowość prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem 185 Katarzyna Wąsowicz

10 Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach
UCHWAŁA NR 130/2014 RADY MINISTRÓW z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie przyjęcia rządowego programu na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Katarzyna Wąsowicz

11 Główne problemy i zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży w świetle aktualnych badań
Picie alkoholu Palenie papierosów Używanie narkotyków Agresja i przemoc w szkole Cyberprzemoc Zaburzenia zdrowia psychicznego. Depresja i samobójstwa Zachowania żywieniowe i zaburzenia odżywiania Aktywność fizyczna Katarzyna Wąsowicz

12 --------------------------
PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY na rok szkolny 2014/2015 Zakres ewaluacji problemowych Typ szkoły/rodzaj placówki Liczba ewaluacji Ewaluacja całościowa szkoły podstawowe, gimnazja, młodzieżowe ośrodki wychowawcze 84 Ewaluacja problemowa w wymaganiach wskazanych przez Ministra Edukacji Narodowej Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne 165 Katarzyna Wąsowicz

13 PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY na rok szkolny 2014/2015
Zakres ewaluacji problemowych Typ szkoły/rodzaj placówki Liczba ewaluacji Ewaluacja problemowa w zakresie wybranym przez Śląskiego Kuratora Oświaty Respektowane są normy społeczne Uczniowie są aktywni szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne 227 Ewaluacja problemowa w zakresie wybranym przez Śląskiego Kuratora Oświaty Katarzyna Wąsowicz

14 publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne
PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY na rok szkolny 2014/2015 liczba i tematyka kontroli planowanych w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek Realizacja przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego 248 publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne Katarzyna Wąsowicz

15 Realizacja zajęć wychowania fizycznego przez ucznia
Jakie są prawne obowiązki związane z organizacją i realizacją zajęć wychowania fizycznego? Realizacja zajęć wychowania fizycznego przez ucznia Realizacja na zajęciach zapisów z podstawy programowej Katarzyna Wąsowicz

16 Realizacja zajęć wychowania fizycznego przez ucznia
Uczeń realizuje przedmiot wychowanie fizyczne w formie klasowo-lekcyjnej Uczeń realizuje przedmiot wychowanie fizyczne w formie klasowo-lekcyjnej i w formie zajęć do wyboru Uczeń realizuje zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze Ucznia zwolniono z zajęć wychowania fizycznego Katarzyna Wąsowicz

17 Realizacja zapisów z podstawy programowej
Uwzględnienie w programie wychowania fizycznego i w planach dydaktycznych wymagań z podstawy programowej (także w zakresie edukacji zdrowotnej) Uwzględnianie zapisów z podstawy programowej z rozdziału „zalecane warunki i sposób realizacji” Katarzyna Wąsowicz

18 Diagnoza potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej
Zajęcia wychowania fizycznego w zakresie edukacji zdrowotnej powinny być dostosowane do potrzeb uczniów (po przeprowadzeniu diagnozy tych potrzeb). Uczniowie powinni aktywnie uczestniczyć w planowaniu, realizacji i ewaluacji zajęć. /podstawa programowa z wychowania fizycznego tom 8 – zalecane warunki i sposób realizacji/ Katarzyna Wąsowicz

19 Nauczyciel wf jako koordynator działań prozdrowotnych w szkole
Zajęcia powinny być wspierane przez realizację treści z zakresu edukacji zdrowotnej w ramach innych przedmiotów. Wymaga to koordynacji i współdziałania nauczycieli różnych przedmiotów oraz współpracy z pielęgniarką szkolną. Niezbędne jest także skoordynowanie tych zajęć z programami edukacyjnymi dotyczącymi zdrowia i profilaktyki zachowań ryzykownych lub chorób, oferowanymi szkołom przez różne podmioty. /podstawa programowa z wychowania fizycznego tom 8 – zalecane warunki i sposób realizacji/ Katarzyna Wąsowicz

20 Własna oferta szkoły Szkoła, uwzględniając wymagania określone w podstawie programowej, powinna rozwijać własną ofertę programową w odniesieniu do zajęć wychowania fizycznego /podstawa programowa z wychowania fizycznego tom 8 – zalecane warunki i sposób realizacji/ Katarzyna Wąsowicz

21 realizacja podstawy programowej
Ewaluacja problemowa – uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej uwzględnianie informacji o osiągnięciach uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego realizacja podstawy programowej monitorowanie i analiza osiągnięć uczniów przełożenie monitorowania osiągnięć na wzrost efektów kształcenia odnoszenie przez uczniów sukcesów na dalszych etapach edukacyjnych lub na rynku pracy Ewaluacja problemowa w wymaganiach wskazanych przez Ministra Edukacji Narodowej Katarzyna Wąsowicz

22 rozpoznawanie potrzeb rozwojowych
Ewaluacja problemowa – szkoła wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację rozpoznawanie potrzeb rozwojowych wspieranie uczniów adekwatnie do potrzeb prowadzenie działań antydyskryminacyjnych indywidualizacja procesu edukacyjnego Ewaluacja problemowa w wymaganiach wskazanych przez Ministra Edukacji Narodowej Katarzyna Wąsowicz

23 Czy powinniśmy diagnozować potrzeby?
Potrzeby poszczególnych grup są zróżnicowane i mogą odbiegać od wizji autorów programów z wychowania fizycznego, w tym z edukacji zdrowotnej. Pytanie o potrzeby może rozbudzić u uczniów zainteresowanie tematem. Zainteresowanie potrzebami uczniów, sprzyja ich aktywizacji i zwiększa motywację do pracy. Czy powinniśmy diagnozować potrzeby? Katarzyna Wąsowicz

24 Ewaluacja problemowa – uczniowie są aktywni
zaangażowanie uczniów w zajęcia zachęcanie uczniów przez nauczycieli do podejmowania aktywności podejmowanie przez uczniów działań na rzecz szkoły i społeczności lokalnej Ewaluacja problemowa w wymaganiach wskazanych przez Ministra Edukacji Narodowej Katarzyna Wąsowicz

25 wychowania fizycznego
Aktywność jest nieodzownym elementem lekcji wychowania fizycznego Katarzyna Wąsowicz

26 Szkoła zapewnia warunki realizacji określonych w podstawie programowej wymagań, które należy traktować jako wskaźniki rozwoju dyspozycji osobowych niezbędnych do: uczestniczenia w kulturze fizycznej w okresie nauki szkolnej, a także po jej zakończeniu inicjowania i współorganizowania aktywności fizycznej dokonywania wyboru form aktywności fizycznej przez całe życie kształtowania prozdrowotnego stylu życia oraz dbałości o zdrowie /podstawa programowa z wychowania fizycznego tom 8 – zalecane warunki i sposób realizacji/ Katarzyna Wąsowicz

27 identyfikuje swoje mocne strony i planuje sposoby ich rozwoju
organizuje w gronie rówieśników zabawę, grę ruchową, rekreacyjną, stosując przepisy w formie uproszczonej planuje szkolne rozgrywki sportowe według systemu pucharowego i „każdy z każdym” pełni rolę organizatora, zawodnika, sędziego i kibica w ramach szkolnych rozgrywek sportowych identyfikuje swoje mocne strony i planuje sposoby ich rozwoju opracowuje i realizuje program aktywności fizycznej dostosowany do własnych potrzeb wyjaśnia, w jaki sposób może dawać i otrzymywać różnego rodzaju wsparcie społeczne Katarzyna Wąsowicz

28 Katarzyna Wąsowicz

29 Katarzyna Wąsowicz

30 Katarzyna Wąsowicz

31 Katarzyna Wąsowicz

32 Dziękuję za uwagę Katarzyna Wąsowicz Tel. 34 3606004
Katarzyna Wąsowicz


Pobierz ppt "Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google