Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Najważniejsze informacje
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018 Najważniejsze informacje
2
Egzamin gimnazjalny SPRAWDZA POZIOM OPANOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I WIADOMOŚCI OKREŚLONYCH W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ
3
OBOWIĄZEK PRZYSTĄPIENIA do egzaminu
Egzamin gimnazjalny OBOWIĄZEK PRZYSTĄPIENIA do egzaminu Egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest w trzeciej klasie gimnazjum. Jest on powszechny i obowiązkowy, co oznacza, że musi przystąpić do niego każdy uczeń kończący szkołę. Przystąpienie do egzaminu jest bowiem jednym z warunków jej ukończenia. Jeżeli uczeń nie przystąpi do egzaminu gimnazjalnego w danym roku, musi powtórzyć ostatnią klasę gimnazjum i przystąpić do niego w roku następnym. POWSZECHNY OBOWIĄZKOWY
4
Termin egzaminu kwietnia 2018 roku
5
HARMONOGRAM – pierwszy dzień
Część HUMANISTYCZNA Dzień Przedmiot Godzina rozpoczęcia Czas trwania Środa 18 kwietnia 2018 r. 1. Historia i wiedza o społeczeństwie 09:00 60 min (z dostosowaniem warunków i form do 80 min.) przerwa przerwa przerwa przerwa przerwa 2. Język polski 11:00 90 min (z dostosowaniem warunków i form do 135 min.)
6
HARMONOGRAM – drugi dzień
Część MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZA Dzień Przedmiot Godzina rozpoczęcia Czas trwania Czwartek 19 kwietnia 2018 r. 1. Przedmioty przyrodnicze (biologia, chemia, fizyka, geografia) 09:00 60 min (z dostosowaniem warunków i form do 80 min.) przerwa przerwa przerwa przerwa przerwa 2. Matematyka 11:00 90 min (z dostosowaniem warunków i form do 135 min.)
7
HARMONOGRAM – trzeci dzień
Część JĘZYKOWA Dzień Przedmiot Godzina rozpoczęcia Czas trwania Piątek 20 kwietnia 2018 r. 1. Język obcy nowożytny (angielski lub niemiecki) - poziom podstawowy 09:00 60 min (z dostosowaniem warunków i form do 80 min.) przerwa przerwa przerwa przerwa przerwa 2. Język obcy nowożytny (angielski) - poziom rozszerzony 11:00 60 min (z dostosowaniem warunków i form do 90 min.)
8
Terminy egzaminów dodatkowych
Gimnazjaliści, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie mogli przystąpić do egzaminu w ustalonym terminie kwietniowym przystępują do niego w dodatkowym terminie tzn.: 4 czerwca 2018 r. – historia i wos, język polski 5 czerwca 2018 r. – przedmioty przyrodnicze, matematyka 6 czerwca 2018 r. – język obcy nowożytny: poziom podstawowy i poziom rozszerzony.
10
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego do potrzeb:
zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym uczniów, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe1 (cudzoziemców). 1. Dostosowanie formy egzaminu gimnazjalnego polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających. 2. Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego polega między innymi na: a. zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia b. zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych c. wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych d. odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu gimnazjalnego e. ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia f. zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu gimnazjalnego nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu 2 lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych. 3. Możliwe sposoby dostosowania warunków i formy egzaminu gimnazjalnego dla poszczególnych grup zdających wskazane są w Tabeli 1. 4. Uczniowie uprawnieni do dostosowania:
11
c. d. Uczeń: Dostosowanie Podstawa (dokument) formy warunków 1. 2. 3.
Lp. Uczeń: Dostosowanie Podstawa (dokument) formy warunków 1. posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność tak orzeczenie³ 2. posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym nie orzeczenie 3. posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania 4. chory lub niesprawny czasowo zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza 5. posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej4 6. który w roku szkolnym 2017/2018 był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na: a. trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą b. zaburzenia komunikacji językowej c. sytuację kryzysową lub traumatyczną pozytywna opinia rady pedagogicznej 7. o którym mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemiec)1 , któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
12
c.d. 5. Zaświadczenie o stanie zdrowia, o którym mowa w pkt 4.4., lub opinię, o której mowa w pkt 4.5., przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2017 r. W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu. 6. Opinia rady pedagogicznej, o której mowa w pkt 4.6. i 4.7., jest wydawana na wniosek: a. nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, lub b. rodziców albo pełnoletniego ucznia. 7. Dla uczniów wymienionych w pkt 4.2.–4.6. nie przygotowuje się odrębnych arkuszy egzaminacyjnych. Dla uczniów wymienionych w pkt 4.7. nie przygotowuje się odrębnych arkuszy egzaminacyjnych w części 3. egzaminu gimnazjalnego. 8. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel jest zobowiązany do zapoznania uczniów i ich rodziców z możliwymi sposobami dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego nie później niż do 30 września 2017 r. 9. Rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, wskazanych w Tabeli 1., wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego dla danego ucznia.
13
c.d. 10. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych dyrektor szkoły, na wniosek rady pedagogicznej, może wystąpić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o wyrażenie zgody na przystąpienie ucznia do egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, nieujętych w niniejszym komunikacie. Wniosek powinien być uzasadniony i potwierdzony stosownymi dokumentami. Uzgodnienia pomiędzy dyrektorem szkoły a dyrektorem okręgowej komisji egzaminacyjnej odbywają się w formie pisemnej do 10 listopada 2017 r. Jeżeli konieczność przyznania dostosowań, o których mowa powyżej, nastąpi po tym terminie, stosowne uzgodnienia muszą zostać przeprowadzone niezwłocznie po uzyskaniu przez dyrektora szkoły informacji o potrzebie takich dostosowań. 11. Do 20 listopada 2017 r. dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie (załącznik 4b w Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego) rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o wskazanych sposobach dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tego ucznia. 12. Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania, o których mowa w pkt 11., nie później niż do 23 listopada 2017 r. (jako oświadczenie w załączniku wymienionym w pkt 11.). 13. Jeżeli konieczność dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego wystąpi po 30 listopada 2017 r., dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje niezwłocznie na piśmie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o wskazanym przez radę pedagogiczną sposobie lub sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor szkoły informuje niezwłocznie dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej o konieczności dostosowania formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego dla danego ucznia i przekazuje dane osobowe tego ucznia.
14
c.d. 14. Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia zapewnia przewodniczący zespołu egzaminacyjnego. 15. Egzamin gimnazjalny powinien odbywać się w oddzielnej sali, jeżeli zdający korzysta z co najmniej jednego z następujących dostosowań: a. korzystanie z urządzeń technicznych b. korzystanie z płyty CD z dostosowanym nagraniem w przypadku języka obcego nowożytnego c. udział nauczyciela wspomagającego (członka zespołu nadzorującego) w czytaniu lub pisaniu d. czas przedłużony o dodatkowe przerwy. 16. Gdy do przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego w oddzielnej sali uprawniony jest więcej niż jeden uczeń w danej szkole, którym przysługują dostosowania wymienione w pkt. 15a i 15b, możliwe jest przeprowadzenie egzaminu dla wszystkich tych uczniów w jednej sali, pod warunkiem że przebieg egzaminu nie będzie zakłócony dla żadnego z tych zdających. Wyjątek stanowi sytuacja, w której dostosowanie dotyczy zdających część trzecią egzaminu gimnazjalnego z różnych języków obcych. 17. Jeżeli w niniejszym Komunikacie jest mowa o przedłużeniu czasu na wykonanie zadań z arkusza standardowego, oznacza to, że pracę z arkuszem można przedłużyć w przypadku egzaminu gimnazjalnego: z historii i wiedzy o społeczeństwie, z przedmiotów przyrodniczych oraz z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym – nie więcej niż o 20 minut każdy z języka polskiego, z matematyki – nie więcej niż o 45 minut każdy z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym – nie więcej niż o 30 minut. Czas pracy z arkuszem dostosowanym do rodzaju niepełnosprawności wydrukowany na stronie tytułowej arkusza uwzględnia przedłużenie, o którym mowa powyżej (por. Tabela 2.).
15
c.d. 18. Jeżeli zdający korzysta z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i/lub pisaniu, przebieg egzaminu gimnazjalnego musi być rejestrowany za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk. Zapis dźwiękowy stanowi integralną część pracy egzaminacyjnej. 19. Nauczyciel wspomagający lub specjalista z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym może wchodzić w skład zespołu nadzorującego jako jeden z nauczycieli. 20. Jeżeli do części pierwszej egzaminu gimnazjalnego z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie lub części drugiej tego egzaminu przeprowadzanych w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym albo części trzeciej egzaminu gimnazjalnego, przystępuje uczeń, który korzysta z dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego polegającego na obecności i pomocy nauczyciela wspomagającego, w skład zespołu nadzorującego przebieg danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego w danej sali egzaminacyjnej zamiast jednego z nauczycieli może wchodzić nauczyciel danego języka będący nauczycielem wspomagającym. 21. Zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego dla osób korzystających z komputera lub pomocy nauczyciela wspomagającego są określone w Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego obowiązującej w roku szkolnym 2017/2018. 22. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, nie przystępuje do egzaminu gimnazjalnego.
16
APEL DO RODZICÓW - OPIEKUNÓW
sprawdźcie wieczorem wspólnie z dzieckiem czy posiada DŁUGOPIS Z CZARNYM TUSZEM (2 szt.) i legitymację szkolną, a dodatkowo na egzaminie z matematyki LINIJKĘ. Wszystkie rysunki uczeń wykonuje DŁUGOPISEM!!! dopilnuj aby wyspało się w noc poprzedzającą egzamin, dopilnuj aby wstało odpowiednio wcześnie, zjadło śniadanie i dojechało spokojnie do szkoły (uczniowie spóźnieni nie biorą udziału w danej części egzaminu), przygotuj drugie śniadanie i wodę do szkoły, rozmawiaj z dzieckiem przed i po każdej części egzaminu aby mogło się „wygadać” i rozładować stres, zadbaj o dobrą atmosferę i przyjemności zwłaszcza w dniach, w których odbywają się egzaminy.
17
Centralna Komisja Egzaminacyjna
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE EGZAMINU Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie DŁUGOPIS lub PIÓRO z czarnym tuszem do pisania i rysowania, a na egzamin z matematyki dodatkowo LINIJKĘ. Nie wolno przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
18
ZASADY CKE 1. Nie wnoś na salę egzaminacyjną telefonu komórkowego lub innych urządzeń. 2. Przeczytaj instrukcję na pierwszej stronie arkusza. Słuchaj wyjaśnień udzielanych przez nauczyciela. 3. Uważnie zakoduj pracę i wypełnij kartę odpowiedzi.
19
ZASADY CKE c.d. 4. Zapisuj odpowiedzi długopisem z czarnym tuszem. Rysunki wykonuj wyłącznie długopisem. 5. Pisz czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach. 6. Nie zadawaj nauczycielowi pytań dotyczących zadań egzaminacyjnych. 7. Pracuj samodzielnie. 8. Nie ściągaj. Nie pozwalaj, aby inni uczniowie ściągali od Ciebie.
20
ZASADY CKE c.d. 9. Nie przeszkadzaj innym uczniom. Nie rozmawiaj.
10. Zgłoś nauczycielowi, jeśli poczujesz się źle. 11. Pilnuj ile czasu zostało Ci do końca egzaminu np. START 9:04 Koniec 10:04 (dodatkowe 5 minut) 12. Jeśli skończysz rozwiązywać zadania przed upływem wyznaczonego czasu, zgłoś to nauczycielowi, podnosząc rękę.
21
ARKUSZ EGZAMINACYJNY Każdy uczeń przystępujący do egzaminu gimnazjalnego otrzymuje arkusz zadań wraz z kartą odpowiedzi. Zestawy do przeprowadzania egzaminu przygotowują okręgowe komisje egzaminacyjne, a dla naszego okręgu OKE w Poznaniu. Przykładowe arkusze zadań z poprzednich lat zamieszczone są na stronach OKE i CKE w zakładkach EGZAMIN GIMNAZJALNY.
22
na stronie internetowej CKE w zakładce poświęconej egzaminowi gimnazjalnemu dostępne są: Informatory o egzaminie gimnazjalnym od roku szkolnego 2011/2012 przykładowe arkusze egzaminacyjne arkusze egzaminacyjne z lat 2012–2017 sprawozdania z przebiegu egzaminu gimnazjalnego w poprzednich latach.
23
Arkusz z 2016 r.
24
Unieważnienie egzaminu
W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez gimnazjalistę lub jeżeli zakłóca on prawidłowy przebieg egzaminu gimnazjalnego w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego gimnazjalisty i przerywa jego egzamin. Informację o przerwaniu i unieważnieniu egzaminu zamieszcza się w protokole.
25
Po egzaminie gimnazjalnym
1. W przypadku unieważnienia egzaminu z przyczyn określonych w pkt szkoła jest zobowiązana udzielić rodzicom szczegółowych wyjaśnień dotyczących przyczyn oraz trybu unieważnienia oraz udzielić zdającemu i jego rodzicom pełnego wsparcia na kolejnych etapach przeprowadzanej procedury. 2. Rodzice mają możliwość wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej zgodnie z procedurą dokonywania wglądu.
26
OGŁOSZENIE WYNIKÓW, ZAŚWIADCZENIA
Termin ogłoszenia wyników egzaminu gimnazjalnego: 15 czerwca 2018 r. (piątek) Termin wydania zaświadczeń oraz informacji zdającym: 22 czerwca 2018 r.
27
SKALA WYNIKÓW Na zaświadczeniach o wynikach z egzaminu uczniowie będą otrzymywać wyniki procentowe z zakresów wiedzy. Na zaświadczeniach będzie też umieszczony wynik centylowy ucznia z tych zakresów wiedzy, który pozwoli porównać wynik ucznia na tle całej populacji zdających.
28
OKE w POLSCE
29
Opracowała Agnieszka Dybza - Zienowicz źródło: www.cke.edu.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.