Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński lukasz.radziminski@wss.lodz.pl.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński lukasz.radziminski@wss.lodz.pl."— Zapis prezentacji:

1 TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński

2 Warunki zaliczenia przedmiotu
Wykłady – 15 godzin Ćwiczenia – 15 godzin

3 Warunki zaliczenia przedmiotu
Składowe oceny: 15% - Obecności 20% - Kolokwium 65% - Egzamin

4 Najważniejsza literatura
Sozański H. Podstawy Teorii Treningu Sportowego. COS Warszawa 1999. Przybylski W. Kontrola treningu i obciążeń treningowych w piłce nożnej. AWF Gdańsk 1997.

5 Cele i zadania etapów rozwoju mistrzostwa sportowego

6 Etapy rozwoju sportowego
Ze względu na dynamikę zmian zachodzących w organizmach młodych sportowców wyróżnia się trzy podstawowe etapy szkolenia. Etapy te są definiowane jako najdłuższe, wieloletnie makrocykle.

7 Etap szkolenia wszechstronnego
Jest to wstępny etap trwający w przypadku większości dyscyplin sportu do roku życia. W tym okresie w procesie szkoleniowym dominują ćwiczenia kształtujące sprawność fizyczną oraz nawyki ruchowe związane z różnymi dyscyplinami sportu

8 Etap szkolenia wszechstronnego
Najczęściej stosuje się w tym wieku różnego rodzaju formy gier i zabaw ruchowych. Na etapie szkolenia wszechstronnego praktycznie nie występuje periodyzacja szkoleniowa. Struktura czasowa szkolenia zależy od różnych czynników (np. szkoła, pory roku itp.)

9 Etap szkolenia ukierunkowanego
W większości dyscyplin sportu etap ten wypada między 13 a 16 rokiem życia. W tym okresie funkcjonuje już pełne współzawodnictwo i rywalizacja wewnątrz- i między-zespołowa. Występuje większe zróżnicowanie form i metod treningowych.

10 Etap szkolenia ukierunkowanego
Struktura czasowa na etapie ukierunkowanym upodabnia się już do klasycznego treningu. Zadania dla poszczególnych okresów i podokresów stają się bardziej sprecyzowane. Do najważniejszych zadań dal trenerów należy w tym czasie zaliczyć kierunkowe kształtowanie zdiagnozowanych predyspozycji każdego zawodnika.

11 Etap szkolenia specjalnego
Rozpoczyna się zwykle w wieku 16 lat. Zachowana jest tu pełna struktura czasowa procesu treningowego. Występuje tutaj zaawansowana indywidualizacja procesu treningowego pod kątem wydolności fizycznej, jak też umiejętności technicznych.

12 Etap szkolenia specjalnego
Głównym celem tego etapu jest kształtowanie i doskonalenia poziomu wytrenowania zawodników w celu optymalizacji ich przyszłych osiągnięć sportowych.

13 Etap szkolenia mistrzowskiego
W literaturze można znaleźć jeszcze jeden etap szkolenia. Etap mistrzowski dotyczy zawodników na najwyższym poziomie mistrzostwa sportowego. Celem treningowym jest w tym przypadku utrzymanie wysokiej dyspozycji zawodnika i prewencja przeciw ewentualnym urazom.

14

15 Podstawowe zadania podczas procesu szkoleniowo-treningowego
Pracując z najmłodszymi adeptami dowolnej dyscypliny sportu należy pamiętać, że mamy do czynienia z dziećmi. Obowiązkiem trenera jest dbanie o wszechstronny rozwój swojego zawodnika. Skupianie się wyłącznie na postępach z zakresu szkolenia sportowego jest błędem.

16 Podstawowe zadania podczas procesu szkoleniowo-treningowego
Zadania społeczno-wychowawcze: Dotyczą motywacji do podejmowania treningu, funkcjonowania w zespole (grupie treningowej), pełnienia określonych ról podczas zajęć treningowych oraz zawodów (meczów)

17 Podstawowe zadania podczas procesu szkoleniowo-treningowego
Zadania edukacyjne: Jest to tzw. intelektualizacja procesu szkoleniowego. Polega na przekazywaniu zawodnikom informacji na temat realizacji zakładanych celów (np. wiedza z zakresu taktyki, przepisów itp.).

18 Podstawowe zadania podczas procesu szkoleniowo-treningowego
Zadania zdrowotne: Jest to zespół działań mających na celu wykształcenie u zawodników postaw prozdrowotnych dotyczących właściwej regeneracji, odpowiedniego żywienia itp.

19 Podstawowe zadania podczas procesu szkoleniowo-treningowego
Zadania szkoleniowe: Systematyczne doskonalenie nawyków oraz umiejętności ukierunkowanych na wybraną dyscyplinę sportu. Zaliczamy tu przede wszystkim umiejętności techniczne.

20 Koordynacyjne zdolności motoryczne w procesie szkolenia sportowego
Zdolność dostosowania i przestawienia działań ruchowych Zdolność zachowania równowagi Zdolność różnicowania kinestetycznego ruchów Zdolność szybkiej reakcji na bodźce Zdolność orientacji w przestrzeni Zdolność czucia rytmu ruchów Zdolność łączenia ruchów

21

22 Przykłady wszechstronnego dbania o rozwój zawodników

23 Przykłady wszechstronnego dbania o rozwój zawodników

24 DZIĘKUJE ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński lukasz.radziminski@wss.lodz.pl."

Podobne prezentacje


Reklamy Google