Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Podstawowe obowiązki przedsiębiorcy
2
Prawo przedsiębiorców
Wpis do KRS lub CEIDG Prawo przedsiębiorców Art Działalność gospodarczą można podjąć w dniu złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Infor-macji o Działalności Gospodarczej albo po dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
3
Prawo przedsiębiorców
Obowiązek uzyskania wpisu w rejestrach i ewidencjach specjalnych (REGON,NIP) Prawo przedsiębiorców Art. 20 ust. 2 Przedsiębiorca umieszcza w oświadczeniach skierowanych w zakresie wykonywanej działalności gospodarczej do oznaczonych osób i organów numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz posługuje się tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym.
4
Obowiązki dotyczące oznaczenia przedsiębiorcy
Prawo przedsiębiorców Art Przedsiębiorca wprowadzający towar do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zamieszcza na tym towarze, jego opakowaniu, etykiecie lub w instrukcji lub do dostarczenia w inny, zwyczajowo przyjęty sposób, pisemne informacje w języku polskim: 1) określające firmę producenta w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. z 2016 r. poz. 2047) i jego adres, a także państwo siedziby wytwórcy, jeżeli ma on siedzibę poza terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej i państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym; 2) umożliwiające identyfikację towaru, chyba że przeznaczenie towaru jest oczywiste.
5
Ustawa o KRS Art. 34 [Dane w pisemnych oświadczeniach] 1. Podmioty wpisane do Rejestru są obowiązane umieszczać w oświadczeniach pisemnych, skierowanych, w zakresie swojej działalności, do oznaczonych osób i organów, następujące dane: 1) firmę lub nazwę; 2) oznaczenie formy prawnej wykonywanej działalności; 3) siedzibę i adres; 4) NIP; 5) oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywane są akta rejestrowe podmiotu oraz numer podmiotu w Rejestrze.
6
Obowiązki dotyczące sposobu dokonywania transakcji pieniężnych
Prawo przedsiębiorców Art. 19. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy: 1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz 2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza zł lub równo-wartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.
7
Obowiązki dotyczące sposobu wykonywania działalności gospodarczej
Prawo przedsiębiorców Art. 9. Przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, poszanowania dobrychobyczajów oraz słusznych interesów innych przedsiębiorców i konsumentów, a także poszanowania oraz ochrony praw i wolności człowieka.
8
Policja Gospodarcza
9
Pojęcie policji administracyjnej w gospodarce i jej rodzaje.
Policja Gospodarcza Pojęcie policji administracyjnej w gospodarce i jej rodzaje. Policja gospodarcza – działalność organów państwa i innych podmiotów publicznoprawnych, której celem jest ochrona bezpieczeństwa publicznego (tj. życia, zdrowia, mienia oraz moralności publicznej, przed zagrożeniami wynikającym z prowadzenia działalności gospodarczej)
10
Policja Gospodarcza polega na:
ustalaniu wzorców zachowań, zapobiegającym zagrożeniom dla bezpieczeństwa publicznego, środowiska naturalnego oraz moralności publicznej, jakie powstają/mogą powstawać w toku podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej
11
Policja Gospodarcza Polega na:
podejmowaniu władczych działań indywidualnych Np. wydawanie decyzji administracyjnych przez organy administracji publicznej
12
Policja Gospodarcza w znaczeniu przedmiotowym – całokształt działań podejmowanych przez organy państwa, których celem jest ochrona bezpieczeństwa oraz porządku i spokoju publicznego, w różnych sferach aktywności społecznej.
13
Policja Gospodarcza w znaczeniu podmiotowym – można wyróżnić organy pełniące funkcje przypisywane policji: zorganizowane na wzór wojskowy (Policja Państwowa, Straż Graniczna) oraz organy „cywilne” administracji publicznej nie oparte na wzorach wojskowych (inspekcje, nadzory)
14
Policja Gospodarcza Rodzaje: np. Policja sanitarna Policja handlowa
Policja urządzeń technicznych
15
Policja Gospodarcza Ciężary policyjne
Materialne i osobiste obciążenia jednostek i przedsiębiorców obowiązkami policyjnymi – wynikają bezpośrednio z przepisów prawa lub decyzji administracyjnych
16
Policja Gospodarcza Ciężary policyjne Obciążenia osobiste
Obciążenia materialne
17
Policja Gospodarcza Ciężary policyjne Obciążenia osobiste
obowiązek meldunkowy kontrola osobista okresowe badania lekarskie
18
Policja Gospodarcza Ciężary policyjne Obciążenia materialne
okresowe badania techniczne pojazdów wyposażenie przeciwpożarowe
19
Policja Gospodarcza Policja Sanitarna
20
Policja Sanitarna Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1261)
21
Policja sanitarna Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami: 1) higieny środowiska, 2) higieny pracy w zakładach pracy, 3) higieny radiacyjnej, 4) higieny procesów nauczania i wychowania, 5) higieny wypoczynku i rekreacji, 6) zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku, 7) higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne - w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.
22
Policja Gospodarcza Organizacja Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Państwowa Inspekcja Sanitarna podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia. Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje Główny Inspektor Sanitarny jako centralny organ administracji rządowej. Głównego Inspektora Sanitarnego powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia. Organem doradczym i opiniodawczym Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawach objętych zakresem działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest Rada Sanitarno-Epidemiologiczna
23
Policja Sanitarna Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej określone w rozdziale 1 wykonują następujące organy: 1) Główny Inspektor Sanitarny; 2) państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie; 3) państwowy powiatowy inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w powiecie; 4) państwowy graniczny inspektor sanitarny dla obszarów przejść granicznych drogowych, kolejowych, lotniczych, rzecznych i morskich, portów lotniczych i morskich oraz jednostek pływających na obszarze wód terytorialnych.
24
Policja Sanitarna W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach należących do zakresu zadań i kompetencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, organem właściwym jest państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny
25
Policja Sanitarna Państwowy inspektor sanitarny wykonuje zadania przy pomocy podległej mu stacji sanitarno-epidemiologicznej
26
Policja Sanitarna Uprawnienia Państwowej Inspekcji Sanitarnej
27
Policja Sanitarna Państwowy inspektor sanitarny jest uprawniony do kontroli zgodności budowanych obiektów z wymaganiami higienicznymi i zdrowotnymi, określonymi w obowiązujących przepisach.
28
Policja Sanitarna Państwowy inspektor sanitarny lub Główny Inspektor Sanitarny ma prawo wstępu do mieszkań w razie podejrzenia lub stwierdzenia choroby zakaźnej, zagrożenia zdrowia czynnikami środowiskowymi, a także jeżeli w mieszkaniu jest lub ma być prowadzona działalność produkcyjna lub usługowa.
29
Policja Sanitarna W razie stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych, państwowy inspektor sanitarny nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień. Jeżeli naruszenie wymagań, o których mowa w ust. 1, spowodowało bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, państwowy inspektor sanitarny nakazuje unieruchomienie zakładu pracy lub jego części (stanowiska pracy, maszyny lub innego urządzenia), zamknięcie obiektu użyteczności publicznej, wyłączenie z eksploatacji środka transportu, wycofanie z obrotu środka spożywczego, przedmiotu użytku, materiału i wyrobu przeznaczonego do kontaktu z żywnością, kosmetyku lub innego wyrobu mogącego mieć wpływ na zdrowie ludzi albo podjęcie lub zaprzestanie innych działań; decyzje w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Z powodów i w trybie określonych w ust. 2 państwowy inspektor sanitarny nakazuje likwidację hodowli lub chowu zwierząt.
30
Policja Sanitarna Minikazus nr 1:
Janusz Kowalski prowadzi restaurację „Januszek i przyjaciele” W restauracji jest toaleta, ale ma zniszczoną spłuczkę i nie można z niej korzystać Pytanie: Czy Państwowa Inspekcja Sanitarna powinna zareagować podczas kontroli?
31
Policja Sanitarna Minikazus nr 2:
Grażyna Kowalska prowadzi restaurację „ U Graży” Podczas kontroli Sanepidu okazało się, że w pomieszczeniu, gdzie przygotowuje się posiłki nad blatem kuchennym znajduje się przeciekająca rura ściekowa. Pytanie: Czy Państwowa Inspekcja Sanitarna powinna zareagować?
32
Policja Sanitarna Minikazus nr 3
Janusz Kowalski prowadzi garmażerkę, gdzie sprzedaje gotowe produkty przygotowane przez jego żonę Grażynę (pierogi, gołąbki, kluski śląskie, surówki itp.) Podczas kontroli okazało się, że pomieszczenie, gdzie są przygotowywane te produkty jest niedostatecznie wentylowane i zalega w nim pleśń na ścianach Pytanie: Czy Państwowa Inspekcja Sanitarna powinna zareagować?
33
Policja Sanitarna Minikazus nr 4
Janusz i Grażyna Kowalscy prowadzą razem budkę z fastfoodami „u Januszka i Graży burgery się smaży!” Do każdego zamówienia powyżej 20 złotych dodają gratis „super colę” importowaną z jednego ze wschodnich krajów „Super cola” ma niezapomniany smak i stała się elementem wyróżniającym budkę od konkurencji Podczas kontroli sanepidu okazało się, że niezapomniany smak „super coli” wynika z dodawania do niego mieszanki strychniny i związku chemicznego „bezoar” mającego działanie rakotwórcze. Pytanie: Czy Państwowa Inspekcja Sanitarna powinna zareagować?
34
Policja Sanitarna Minikazus nr 5
Janusz Kowalski prowadzi restaurację „u Januszka”. W lokalu pojawiła się pleśń. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydał w pierwszej instancji decyzję nakazującą usunięcie pleśni w ciągu 3 dni i otynkowania ścian Janusz Kowalski złożył odwołanie, gdzie wskazywał, że termin 3 dni jest za krótki, a otynkowanie ścian jest niepotrzebne Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny wydał w drugiej instancji decyzję o unieruchomieniu zakładu pracy. Organ II instancji argumentował, że pleśń w lokalu stanowi bezpośrednie niebezpieczeństwo dla zdrowia klientów. Ocen zachowanie Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
35
Policja Handlowa
36
Policja Handlowa Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1063)
37
Policja Handlowa Inspekcja Handlowa, zwana dalej „Inspekcją”, jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.
38
Policja Handlowa Do zadań Inspekcji należy m.in.:
kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych w zakresie produkcji, handlu i usług; kontrola spełniania przez wyroby przeznaczone dla konsumentów wymagań lub kontrola w zakresie stwarzania przez wyroby zagrożenia w rozumieniu ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. poz. 542, 1228 i 1579), z wyłączeniem wyrobów podlegających kontroli innych właściwych organów; kontrola substancji chemicznych, ich mieszanin, wyrobów i detergentów przeznaczonych dla konsumentów, w zakresie określonym w przepisach o substancjach chemicznych i ich mieszaninach; kontrola produktów znajdujących się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu, z zastrzeżeniem ust. 2, w tym w zakresie oznakowania i zafałszowań, oraz kontrola usług;
39
Policja Handlowa Organizacja Inspekcji Zadania Inspekcji wykonują:
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwany dalej „Prezesem Urzędu”; wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej, zwanego dalej „wojewódzkim inspektorem”, jako kierownika wojewódzkiej Inspekcji Handlowej wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie.
40
Policja Handlowa W postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Inspekcji organem właściwym jest wojewódzki inspektor, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej. Organem wyższego stopnia jest Prezes Urzędu.
41
Policja Handlowa Prezes Urzędu kieruje działalnością Inspekcji przy pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
42
Policja Handlowa Wojewódzkiego inspektora powołuje i odwołuje wojewoda za zgodą Prezesa Urzędu.
43
Policja Handlowa Postępowanie kontrolne
Kontrolę wszczyna i prowadzi inspektor po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydanego przez wojewódzkiego inspektora.
44
Policja Handlowa Wojewódzki inspektor w drodze decyzji, może:
zarządzić w toku kontroli ograniczenie wprowadzania do obrotu, wstrzymanie wprowadzania do obrotu lub wycofanie z obrotu produktów albo wstrzymanie świadczenia usług, albo niezwłoczne usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, jeżeli jest to konieczne ze względu na bezpieczeństwo lub interes konsumentów albo interes gospodarczy państwa; nakazać przedsiębiorcy, w ramach sprawowanego nadzoru, o którym mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1604, 1948, 1961 i 2007 oraz z 2017 r. poz. 624), wstrzymanie wprowadzania do obrotu lub wycofanie z obrotu w jego punktach sprzedaży całej partii artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego, jeżeli stwierdzony rodzaj nieprawidłowości może odnosić się do całej partii produkcyjnej artykułu rolno-spożywczego.
45
Policja urządzeń technicznych (dozór techniczny).
46
Policja urządzeń technicznych
U S T AWA z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1040, 1555, ze zm.)
47
Policja urządzeń technicznych
Dozór techniczny - określone ustawą działania zmierzające do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych; należy przez to rozumieć urządzenia, które mogą stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska wskutek: rozprężenia cieczy lub gazów, wyzwolenia energii, rozprzestrzeniania się materiałów niebezpiecznych podczas ich magazynowania lub transportu
48
Policja urządzeń technicznych
Wykonywany przez Urząd Dozoru Technicznego oraz specjalistyczne jednostki dozoru technicznego, (Transportowy Dozór Techniczny i Wojskowy Dozór Techniczny). Do postępowania przed organami jednostek dozoru technicznego stosuje się przepisy KPA. Dozorowi podlegają urządzenia techniczne w toku ich projektowania, wytwarzania (w tym materiałów i elementów), naprawy i modernizacji, obrotu oraz eksploatacji.
49
Policja urządzeń technicznych
Do zakresu działania Urzędu Dozoru Technicznego należy m.in.: nadzór i kontrola przestrzegania przepisów o dozorze technicznym, a także przepisów i zasad z zakresu bezpieczeństwa techniki, dotyczących urządzeń technicznych wykonywania dozoru technicznego nad urządzeniami technicznymi wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru certyfikowanie systemów jakości dot. urządzeń technicznych
50
Policja Urządzeń Technicznych
UDT jest państwową osobą prawną podlegającą ministrowi właściwemu do spraw gospodarki jego organem jest Prezes UDT (powoływany/odwoływany przez ministra) wykonuje zadania przy pomocy oddziałów terenowych (kierują nimi dyrektorzy, powoływani/odwoływani przez Prezesa)
51
Art. 7 [Odesłanie do KPA] 1. Do postępowania przed organami jednostek dozoru technicznego stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. 2. W sprawach należących do zakresu działania Urzędu Dozoru Technicznego, o którym mowa w art. 35 ust. 1, organem właściwym, w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, jest Prezes Urzędu, a organem wyższego stopnia - minister właściwy do spraw gospodarki.
52
Art. 15 [Oznaczenie znakiem; wzór znaku dozoru technicznego]
1. Decyzji zezwalającej, o której mowa w art. 14 ust. 4, nie wydaje się dla urządzeń objętych dozorem technicznym uproszczonym lub oznaczonych przez wytwarzającego znakiem dozoru technicznego. 2. Przez oznaczenie znakiem, o którym mowa w ust. 1, wytwarzający stwierdza, że urządzenie techniczne zostało wyprodukowane w sposób zgodny z warunkami określonymi w art. 9 ust. 4. 3. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wzór znaku dozoru technicznego.
53
Art. 18 [Decyzja o wstrzymaniu eksploatacji urządzenia]
1. W przypadku nieprzestrzegania przez eksploatującego przepisów o dozorze technicznym organ właściwej jednostki dozoru technicznego wydaje decyzję o wstrzymaniu eksploatacji urządzenia. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie stwierdzenia zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska. 3. Jeżeli urządzenie dopuszczone do obrotu stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska, organ właściwej jednostki dozoru technicznego wydaje decyzję o wycofaniu tego urządzenia z obrotu i wstrzymaniu jego wytwarzania.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.