Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAnatol Wiśniewski Został zmieniony 6 lat temu
1
Wybrane kwestie z ustawy prawo o szkolnictwie wyższym cz. II
opr. Jakub Mrożek
2
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. Ia
ORGANY UCZELNI NIEPUBLICZNYCH ORGANY OBLIGATORYJNE ORGANY FAKULTATYWNE ORGANY OBLIGATORYJNE ORGANY FAKULTATYWNE
3
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. Ib
KADENCJA ORGANÓW KOLEGIALNYCH I JEDNOOSOBOWYCH NA UCZELNIACH PUBLICZNYCH TRWA CZTERY LATA USTAWA REGULUJE MAKSYMALNIE DWIE KADENCJE NA SPRAWOWANIE PRZEZ DANĄ OSOBĘ FUNKCJI ORGANU JEDNOOSOBOWEGO KADENCJA ORGANÓW KOLEGIALNYCH I JEDNOOSOBOWYCH NA UCZELNIACH PUBLICZNYCH ROZPOCZYNA SIĘ Z DNIEM 1 WRZEŚNIA W ROKU WYBORÓW, ZAŚ KOŃCZY Z DNIEM 31 SIERPNIA W ROKU W KTÓRYM UPŁYWA USTAWA ZAKAZUJE ŁĄCZENIA FUNKCJI ORGANÓW JEDNOOSOBOWYCH (LUB ICH ZASTĘPCÓW) NA RÓŻNYCH UCZELNIACH
4
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. II
KOLEGIALNE ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH KOLEGIALNE ORGANY OBLIGATORYJNE KOLEGIALNE ORGANY FAKULTATYWNE SENAT KONWENT RADA PODSTAWOWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ INNY NIŻ SENAT ORGAN KOLEGIALNY W UCZELNIACH ZAWODOWYCH JEST ON OBLIGATORYJNYM ORGANEM KONWENT JEST TO DORAŹNIE POWOŁYWANY ORGAN WYBORCZY KOLEGIUM ELEKTORÓW
5
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. IIIa
PODSTAWOWA JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA UCZELNI Z UWAGI NA AUTONOMIĘ SZKOLNICTWA WYŻSZEGO OBECNIE OBOWIĄZUJĄCA USTAWA PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM NIE NARZUCA ODGÓRNIE UCZELNIOM WEWNĘTRZNEJ STRUKTURY Z TEGO RÓWNIEŻ POWODU KAŻDA UCZELNIA MA MNIEJ BĄDŹ BARDZIEJ ZRÓŻNICOWANĄ STRUKTURĘ WEWNĘTRZNĄ TEORETYCZNIE WIĘC PODSTAWOWA JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA UCZELNI MOŻE MIEĆ DOWOLNĄ NAZWĘ, JAK RÓWNIEŻ W OGÓLE ICH NIE MIEĆ
6
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. IIIb
PODSTAWOWA JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA UCZELNI TRADYCYJNIE PODSTAWOWĄ JEDNOSTKĄ ORGANIZACYJNĄ UCZELNI JEST WYDZIAŁ JEDNAK NIE ZAWSZE NP. NA UNIWERSYTECIE WROCŁAWSKIM OPRÓCZ WYDZIAŁÓW DZIAŁAJĄ TAKŻE INNE STRUKTURY ORGANIZACYJNE JAK STUDIUM PRAKTYCZNEJ NAUKI JĘZYKÓW OBCYCH DEFINICJA USTAWOWA „PODSTAWOWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ UCZELNI”: wydział lub inną jednostkę organizacyjną uczelni określoną w statucie, prowadzącą co najmniej jeden kierunek studiów, studia doktoranckie lub badania co najmniej w jednej dyscyplinie naukowej ISTNIEJĄ JEDNAK W POLSCE UCZELNIE, KTÓRE W OGÓLE NIE POSIADAJĄ WYDZIAŁÓW TAK NP. SGH, GDZIE PODSTAWOWĄ JEDNOSTKĄ ORGANIZACYJNĄ SĄ KOLEGIA
7
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. IIIc
RADA PODSTAWOWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ UCZELNI JEJ SKŁAD SZCZEGÓŁOWO REGULUJE STATUT UCZELNI W JEJ POSIEDZENIACH UCZESTNICZĄ Z GŁOSEM DORADCZYM PRZEDSTAWICIELE ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH UCHWAŁY RADY PODSTAWOWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ UCZELNI DLA KIEROWNIKA, PRACOWNIKÓW DOKTORANTÓW I STUDENTÓW TEJŻE JEDNOSTKI OD JEJ UCHWAŁ PRZYSŁUGUJE ODWOŁANIE DO SENATU UCZELNI
8
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. IVa
W PRZYPADKU WSZYSTKICH KOLEGIALNYCH ORGANÓW UCZELNI PUBLICZNYCH (W TYM ORGANÓW WYBORCZYCH) USTAWA PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM GWARANTUJE W NICH SZEROKĄ REPREZENTACJE ŚRODOWISKA AKADEMICKIEGO STĄD RÓWNIEŻ OPRÓCZ NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W ICH GRONIE ZASIADAJĄ RÓWNIEŻ PRZEDSTAWICIELE STUDENTÓW, DOKTORANTÓW ORAZ PRACOWNIKÓW UCZELNI, KTÓRZY NIE SĄ NAUCZYCIELAMI AKADEMICKIMI W WYPADKU STUDENTÓW ORAZ DOKTORANTÓW ICH UDZIAŁ NIE MOŻE BYĆ MNIEJSZY NIŻ 20%. LICZBĘ TĄ USTALA SIĘ PROPORCJONALNIE DO LICZEBNOŚĆ OBU TYCH GRUP, Z ZASTRZEŻENIEM, ŻE SĄ ONI REPREZENTOWANI PRZEZ CO NAJMNIEJ JEDNEGO PRZEDSTAWICIELA DLA KAŻDEJ Z TYCH GRUP
9
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. IVb
USTAWA REGULUJE RÓWNIEŻ, ŻE PROFESOROWIE ORAZ DOKTORZY HABILITOWANI MAJĄ STANOWIĆ WIĘCEJ NIŻ POŁOWĘ SKŁADU SENATU JEDNAK NIE WIĘCEJ NIŻ TRZY PIĄTE TEGOŻ SKŁADU W PRZYPADKU PUBLICZNEJ UCZELNI ZAWODOWEJ NAUCZYCIELE AKADEMICCY POSIADAJĄCY CO NAJMNIEJ STOPIEŃ NAUKOWY DOKTORA MAJĄ STANOWIĆ WIĘCEJ NIŻ POŁOWĘ SKŁADU SENATU JEŻELI JEDNAK NA UCZELNI PROWADZONE SĄ JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE LUB STUDIA II-GO STOPNIA MOŻE ZOSTAĆ USTALONY INNY SKŁAD SENATU
10
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. V
SENAT CO DO ZASADY JEGO KOMPETENCJE SĄ USTALONE W STATUCIE UCZELNI, USTAWA W BARDZO OGRANICZONYM ZAKRESIE REGULUJE KOMPETENCJE TEGOŻ ORGANU UCHWAŁY SENATU UCZELNI SĄ WIĄŻĄCE DLA INNYCH ORGANÓW UCZELNI, PRACOWNIKÓW, STUDENTÓW ORAZ DOKTORANTÓW (JEST TO TYPOWY PRZYKŁAD WŁADZTWA ZAKŁADOWEGO) JEDNA Z USTAWOWO PRZYZNANYCH KOMPETENCJI DOTYCZY OKREŚLENIA SZCZEGÓŁOWEGO SKŁADU, SPOSOBU POWOŁYWANIA CZŁONKÓW ORAZ KOMPETENCJI KONWENTU UCZELNI (Z ZASTRZEŻENIEM UCZELNI NADZOROWANYCH PRZEZ MSW ORAZ MON) W PRZYPADKU ZAWODOWYCH UCZELNI PUBLICZNYCH W JEGO SKŁAD WCHODZI RÓWNIEŻ PRZEDSTAWICIEL UCZELNI WSPÓŁPRACUJĄCEJ
11
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. VIa
KONWENT JEGO SKŁAD JEST ZALEŻNY OD TEGO CZY DZIAŁA ON NA UCZELNI PUBLICZNEJ CZY TEŻ NA ZAWODOWEJ UCZELNI PUBLICZNEJ W PRZYPADKU SKŁADU KONWENTU UCZELNI PUBLICZNEJ USTAWA REGULUJE WYŁĄCZNE PRZYKŁADOWE PODMIOTY WCHODZĄCE W JEGO SKŁAD, SĄ TO: a) PRZEDSTAWICIELE ORGANÓW JST ORAZ SAMORZĄDÓW ZAWODOWYCH; b) INSTYTUCJI I STOWARZYSZEŃ NAUKOWYCH, ZAWODOWYCH ORAZ TWÓRCZYCH; c) ORGANIZACJI PRACODAWCÓW BĄDŹ ORGANIZACJI SAMORZĄDU GOSPODARCZEGO; d) PRZEDSIĘBIORCÓW ORAZ INSTYTUCJI FINANSOWYCH; e) UCZELNI
12
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. VIb
KONWENT W PRZYPADKU SKŁADU KONWENTU ZAWODOWYCH UCZELNI PUBLICZNEJ USTAWA REGULUJE ŚCIŚLE PODMIOTY WCHODZĄCE W JEGO SKŁAD, SĄ TO PRZEDSTAWICIELE: ORGANÓW JST – NIE WIĘCEJ NIŻ DWÓCH; PRACODAWCÓW – CO NAJMNIEJ PIĘCIU; UCZELNI USTAWA REGULUJE, ŻE W SKŁAD KONWENTU ZAWODOWYCH UCZELNI PUBLICZNEJ MOGĄ (ALE NIE MUSZĄ) WCHODZIĆ RÓWNIEŻ PRZEDSTAWICIELE: ORGANÓW SAMORZĄDU ZAWODOWEGO; INSTYTUCJI I STOWARZYSZEŃ NAUKOWYCH, ZAWODOWYCH ORAZ TWÓRCZYCH; ORGANIZACJI PRACODAWCÓW LUB ORGANIZACJI SAMORZĄDU GOSPODARCZEGO; INSTYTUCJI FINANSOWYCH UCZELNI WSPÓŁPRACUJĄCEJ Z DANĄ UCZELNIĄ ZAWODOWĄ
13
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. VIIa
JEDNOOSOBOWE ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH JEDNOOSOBOWE ORGANY OBLIGATORYJNE JEDNOOSOBOWE ORGANY FAKULTATYWNE REKTOR USTAWA NIE PRZEWIDUJE MOŻLIWOŚCI POWOŁANIA INNYCH JEDNOOSOBOWYCH ORGANÓW NA UCZELNIACH PUBLICZNYCH KIEROWNIK PODSTAWOWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ
14
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. VIIb
KANCLERZ KWESTOR DYREKTOR BIBLIOTEKI POWYŻSZE PODMIOTY, POMIMO WYODRĘBNIENIA ORGANIZACYJNEGO, NIE SĄ ZALICZANE PRZEZ USTAWĘ W SKŁAD JEDNOOSOBOWYCH ORGANÓW UCZELNI PUBLICZNYCH
15
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. VIIIa
KIEROWNIK PODSTAWOWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ CO DO ZASADY PANUJE PEŁNA DOWOLNOŚĆ W NAZEWNICTWIE TEGO ORGANU WYJĄTEK STANOWI SYTUACJA, GDY PODSTAWOWĄ JEDNOSTKĄ ORGANIZACYJNĄ JEST WYDZIAŁ, W TAKIEJ TO SYTUACJI USTAWA ODGÓRNIE NARZUCA JEGO NAZWĘ JAKĄ JEST DZIEKAN W SYTUACJI, GDY UCZELNIA NIE POSIADA PODSTAWOWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ, A PROWADZI STUDIA ZADANIA RADY PROWADZI SENAT UCZELNI, ZAŚ ZADANIA KIEROWNIKA PROWADZI REKTOR UCZELNI
16
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. VIIIb
KIEROWNIK PODSTAWOWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ Z MOCY PRAWA PRZEWODNICZY OBRADOM RADY PODSTAWOWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ UCZELNI JEGO SZCZEGÓŁOWE KOMPETENCJE OKREŚLA STATUT UCZELNI, USTAWA PEŁNI TUTAJ JEDYNIE FUNKCJE POSIŁKOWE, JEDNĄ Z NICH JEST PRZYZNANIE MU KOMPETENCJI W ZAKRESIE OPRACOWANIA STRATEGII ROZWOJU DANEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ OD JEGO DECYZJI SŁUŻY ODWOŁANIE DO REKTORA
17
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. IXa
REKTOR KIERUJE DZIAŁALNOŚCIĄ UCZELNI I REPREZENTUJE JĄ NA ZEWNĄTRZ JEST PRZEŁOŻONYM PRACOWNIKÓW, STUDENTÓW ORAZ DOKTORANTÓW POSIADA USTAWOWE DOMNIEMANIE KOMPETENCJI MOŻE NIM ZOSTAĆ OSOBA MAJĄCA CO NAJMNIEJ STOPIEŃ NAUKOWY DOKTORA (ALE STATUT UCZELNI MOŻE WPROWADZIĆ WYŻSZE WYMOGI) W UCZELNIACH WOJSKOWYCH I SŁUŻB PAŃSTWOWYCH REKTOR JEST RÓWNIEŻ KOMENDANTEM W ROZUMIENIU PRZEPISÓW ODRĘBNYCH JEST POWOŁYWANY W DRODZE WYBORÓW LUB W DRODZE KONKURSU
18
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. IXb
REKTOR Z MOCY PRAWA JEST PRZEWODNICZĄCYM SENATU MA PRAWO ZAWIESIĆ WYKONANIE UCHWAŁ SENATU, JEŻELI W JEGO OCENIE NARUSZAĆ BĘDZIE ONA PRZEPISY USTAWY, STATUTU UCZELNI BĄDŹ WAŻNY INTERES UCZELNI. W TYM CELU W CIĄGU 14 DNI ZWOŁUJE POSIEDZENIE SENATU NA KTÓRYM ZWRACA SIĘ Z WNIOSKIEM O PONOWNE JEJ ROZPATRZENIE JEŻELI SENAT NIE ZMIENI BĄDŹ NIE UCHYLI UCHWAŁY (KTÓRA W OCENIE REKTORA MIAŁA NARUSZAĆ USTAWĘ LUB STATUS UCZELNI), WÓWCZAS TO REKTOR OBOWIĄZANY PRZEKAZAĆ JĄ W TRYBIE NADZORU MINISTROWI DO SPRAW SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
19
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. IXc
PROREKTOR NIE JEST TO ODRĘBNY ORGAN JEDNOOSOBOWY UCZELNI! SPOSÓB JEGO POWOŁYWANIA ORAZ WYMOGI KWALIFIKACYJNE OKREŚLA STATUT UCZELNI W PRZYPADKU PROREKTORA DO SPRAW STUDENCKICH JEGO POWOŁANIE ODBYWA SIĘ ZA UPRZEDNIĄ ZGODĄ PRZEDSTAWICIELI STUDENTÓW ORAZ DOKTORANTÓW, PRZY CZYM BRAK ZAJĘCIA STANOWISKA PRZEZ TYCHŻE PRZEDSTAWICIELI JEST TRAKTOWANY JAKO WYRAŻENIE ZGODY NA DANĄ KANDYDATURĘ
20
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. Xa
KANCLERZ TO PRACOWNIK UCZELNI KIERUJĄCY ADMINISTRACJĄ I GOSPODARKĄ UCZELNI W ZAKRESIE USTALONYM PRZEZ STATUT KWESTOR JEST POWOŁYWANY PRZEZ REKTORA, NA WNIOSEK KANCLERZA PEŁNI ON FUNKCJĘ GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO I ZASTĘPCY KANCLERZA, JEGO UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI NIE SĄ UREGULOWANE W USTAWIE PRAWO O SZKOLNICTWIE WYZSZYM
21
ORGANY UCZELNI PUBLICZNYCH cz. Xb
DYREKTOR BIBLIOTEKI DYREKTORA BIBLIOTEKI ZATRUDNIA REKTOR PO ZASIĘGNIĘCIU OPINII SENATU UCZELNI MOŻE NIM ZOSTAĆ OSOBA BĘDĄCA DYPLOMOWANYM BIBLIOTEKARZEM LUB DYPLOMOWANYM PRACOWNIKIEM DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ (ARCHIWISTA) LUB OSOBA KTÓRA POSIADA STOPIEŃ NAUKOWY
22
Ceterum censeo Carthaginem delendam esse
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.