Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZbigniew Gajda Został zmieniony 6 lat temu
1
Zarządzanie logistyczne – rozwiązania dla sklepów internetowych
2
Plan wykładu Istotne pytania
Przegląd strategii w gospodarce magazynowej Dobór asortymentu Problem długiego ogona Wiarygodność sklepu Prognozowanie popytu Modele symulacyjne Wyniki badań
3
Istotne pytania: Z magazynem czy bez magazynu?
Jeśli outsourcing to jaka forma? Co w magazynie? Ile w magazynie? Jak kontrolować czy gospodarka magazynowa poprawnie funkcjonuje?
4
Dwa różne rodzaje asortymentu
Asortyment przesyłany on-line Brak kosztów logistycznych Jedyny problem – jak wsadzić lodówkę do cienkiego światłowodu? Asortyment „fizyczny” Koszty logistyczne – różne w zależności od wyboru modelu Towar musi być przesłany od dostawcy do klienta – źródło problemów
5
Przegląd strategii w gospodarce magazynowej
Klasyfikacja towarów Wybór wartości progowych Monitoring Zakres oferty Zawartość magazynu Dobór asortymentu Optymalizacja stanów magazynowych Monitoring Outsourcing logistyczny np. dropshipping Pod zamówienie klienta Monitoring Brak magazynu 100% asortymentu w magazynie
6
A może bez magazynu? Dropshipping
Przesłanki do zastosowania Zalety Wady Rozwiązania Dropshipping wymaga solidnego partnera biznesowego.
7
Zalety dropshippingu:
Redukcja kosztów, w tym: kosztów pracy (zamawianie, konfekcjonowanie, pakowanie) oraz kosztów inwestycji związanych z budową magazynów Zwiększenie elastyczności rynkowej; Koncentracja na działalności podstawowej, w tym działaniach strategicznych; wszystko czego potrzebuje przedsiębiorca, aby otworzyć sklep internetowy na zasadzie dropshippingu to witryna internetowa, umożliwiająca przyjmowanie zamówień. Koszty startowe biznesu opartym na modelu dropshippingu są więc bardzo niskie. możliwość szybkiej zmiany oferty – ze względu na brak obciążeń związanych z posiadaniem zapasów magazynowych, zmiana oferty wymaga jedynie podpisania nowych umów z dostawcami, oraz zmiany zawartości witryny sklepu internetowego. możliwość przetestowania sprzedaży nowych towarów, bez ponoszenia ryzyka, związanego z zakupem. W przypadku, gdy towar zaczyna się sprzedawać sklep internetowy może zacząć zamawiać u dostawcy daną pozycję. Jeśli natomiast sprzedaż nowej pozycji asortymentowej będzie słaba, nie zostanie mu zapas zalegający w magazynie.
8
Wady dropshippingu: uzależnienie od jednego (grupy) dostawcy(ów);
mniejsza wiarygodność sklepu, który nie posiadając magazynu staje się dla klienta tylko pośrednikiem; brak możliwości odpowiedzi na pytania klienta w rozmowie telefonicznej dotyczące szczegółów związanych z tymi cechami towaru, które wymagają fizycznego oglądu towaru; zwykle niższa dochodowość, wynikająca z mocnego uzależnienia od dostawcy, który zwykle dyktuje warunki umowy. Pozbywanie się części kontroli nad procesami logistycznymi, w tym brak możliwości bezpośredniej kontroli czy i kiedy, z jaką zawartością paczka została wysłana Obniżenie efektywności systemów informacyjnych – pojawia się kolejne zewnętrzne ogniwo, a co się z tym wiąże: możliwość pojawienia się szumu informacyjnego przy przesyłaniu informacji o zamówieniach do zewnętrznej firmy oraz odbieraniu informacji zwrotnych przy odbieraniu informacji o etapach realizacji zamówienia. Komunikacja z zewnętrzną firmą musi się odbywać na zasadzie elektronicznej wymiany danych (EDI), co z kolei wiąże się z takimi problemami jak: nieprecyzyjnie określane pozycje asortymentowe oraz problem koordynacji zawartości asortymentowej sklepu z bazą danych zewnętrznej firmy logistycznej (problem aktualizacji i dodawania nowych pozycji asortymentowych). Problemy dotyczące reklamacji.
9
Co w magazynie? Wskaźnik in-stock Analiza ABC
Określenie kryteriów Określenie wag Normalizacja Zagregowane wskaźniki Optymalizacja zawartości magazynu
10
Wskaźnik in-stock Nazwa towaru Sprzedaż [szt.]
Liczba dni sprzedaży produktu Odchylenie od średniej ceny Czy produkt podlega promocji [0 lub 1] Liczba odsłon waga 0,5 waga 0,1 waga 0,2 A 1000 250 5 1 20000 B 500 -5 10000 C 200 30 -15 D 100 -20 600 E 7 20 15000
11
Wyniki obliczeń wskaźnika in-stock
Nazwa towaru Wartość zagregowana wskaźnika A 0,802 B 0,275 C 0,286 D 0,201 E 0,423
12
Długi ogon Przychody z długiego ogona mogą przewyższać przychody z 20% najlepiej sprzedających się tytułów (zaprzeczenie Prawa Pareto). 20% najlepiej sprzedających się tytułów sprzedaż dłuuuuuuuugi ogon Pozycje asortymentowe
13
Problemy z długim ogonem
Porzucone koszyki Klient rezygnując z zakupu towaru A, którego nie ma w sklepie zrezygnuje również z zakupu towarów B, C i D Towar niedostępny w magazynie, to obniżenie poziomu obsługi klienta Resztki w magazynie
14
Najczęściej popełniane błędy
Maksymalizacja liczby pozycji asortymentowych w ofercie bez posiadania odpowiedniego kapitału Stany magazynowe niedopasowane do rotacji Korzystanie z nierzetelnego dostawcy Współpraca z nieterminową firmą kurierską\Pocztą Polską
15
Wiarygodność sklepu Podawać czy nie podawać czasu realizacji zamówienia? Klienta nie interesuje, że Poczta Polska dostarcza paczki priorytetowe w 7 dni, a kurierzy w dużych miastach stoją w korkach. Nie można dostarczyć klientowi w 24h towaru, który dostawca ma nam wysłać jutro. Opóźnienia w realizacji zamówienia to najczęściej zgłaszany przez internautów problem z zakupami on-line.
16
Ile w magazynie? Prognozowanie popytu
„Prognozowanie popytu sprawdza się w praktyce gospodarczej równie dobrze, jak prognozowanie sześciu cyfr w grze losowej zwanej podatkiem od głupoty” Czasem jednak ktoś wygrywa…
17
Popyt w sklepie internetowym
Brak ograniczeń geograficznych Charakterystyka statystyczna populacji internautów Niski wskaźnik konwersji w stosunku do tradycyjnego handlu Duża elastyczność cenowa popytu Kwestie marketingowe…
18
Narzędzia prognostyczne
Ilościowe Jakościowe Wiele książek na temat napisano. Algorytmy genetyczne – brzmi nieźle i nie wymaga znajomości matematyki wyższej.
19
Sprzedaż rzeczywista oraz identyfikowana
20
Model symulacyjny e-sklepu
Jak go zbudować? Co umożliwia? Analiza what-if – warto poeksperymentować
21
Przykładowa analiza Poziom zysku miesięcznego dla różnego poziomu marży e-sklepu opartego na modelu dropshippingu.
22
Wyniki badań Jaki procent oferowanego asortymentu w sklepie internetowym posiadają Państwo w magazynie?
23
Na podstawie jakich danych (informacji) jest dokonywany wybór asortymentu, którego zapas jest utrzymywany w magazynie?
24
Czy używane przez państwa oprogramowanie wyposażone jest w narzędzia do prognozowania popytu?
25
Podsumowanie Zarządzanie logistyczne w sklepie internetowym jest kluczową determinantą zysku Stosowanie narzędzi wspomagających zarządzanie zapasami pozwala obniżać koszty Właściwe zarządzanie zapasami poprawia wizerunek sklepu i zwiększa jego wiarygodność
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.