Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SPOTKANIE INFORMACYJNE

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPOTKANIE INFORMACYJNE"— Zapis prezentacji:

1 SPOTKANIE INFORMACYJNE
KONKURS IZ /18 Toruń, r.

2 Cel szczegółowy poddziałania:
Poddziałanie 9.3.2 Rozwój usług opiekuńczych Cel szczegółowy poddziałania: „Zwiększenie dostępności usług społecznych w szczególności usług środowiskowych opiekuńczych oraz usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym”.

3 Rozstrzygnięcie konkursu
Planowany czas: Nabór wniosków od 30 maja 2018r. do 28 czerwca 2018r. Ocena + Negocjacje lipiec- październik 2018r. Rozstrzygnięcie konkursu listopad 2018r.

4 Informacje finansowe:
Schemat 1 – Projekty w ramach polityki terytorialnej OSI, ORSG zł Schemat 2 – Projekty poza polityką terytorialną zł

5 Grupa docelowa Osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu cywilnego lub pracujące lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, a w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjną na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego, oraz: osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym osoby ze środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

6 Typy projektów -1a 1. Wsparcie na rzecz poprawy dostępu do usług opiekuńczych nad osobami niesamodzielnymi, w tym starszymi i z niepełnosprawnościami świadczone w lokalnej społeczności obejmujące: a. tworzenie i rozwój oferty placówek wsparcia i opieki w tym: i. dziennych domów pobytu, ii. środowiskowych domów samopomocy, iii. klubów samopomocy, iv. mieszkań chronionych i wspomaganych, v. innych ośrodków zapewniających opiekę dzienną i całodobową.

7 Typy projektów -1b 1. Wsparcie na rzecz poprawy dostępu do usług opiekuńczych nad osobami niesamodzielnymi, w tym starszymi i z niepełnosprawnościami świadczone w lokalnej społeczności obejmujące: b. rozwój niestacjonarnych usług opiekuńczych świadczonych w środowisku w tym: i. usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania ii. usługi dziennych opiekunów, wolontariat opiekuńczy, pomoc sąsiedzką iii. usługi asystenckie;

8 Typy projektów -1c 1. Wsparcie na rzecz poprawy dostępu do usług opiekuńczych nad osobami niesamodzielnymi, w tym starszymi i z niepełnosprawnościami świadczone w lokalnej społeczności obejmujące: c. rozwój nowoczesnych technologii w usługach opiekuńczych: np. teleopieka i inne formy niebezpośrednich usług opiekuńczych wykorzystujących nowe technologie,

9 1. Wsparcie na rzecz poprawy dostępu do usług opiekuńczych nad osobami niesamodzielnymi, w tym starszymi i z niepełnosprawnościami świadczone w lokalnej społeczności obejmujące uzupełniająco do typu a, b, c: i. sfinansowanie wypożyczenia sprzętu niezbędnego do opieki nad osobami niesamodzielnymi lub sprzętu zwiększającego samodzielność osób ii. inne usługi zwiększające mobilność, autonomię i bezpieczeństwo osób niesamodzielnych (np. likwidowanie barier architektonicznych w miejscu zamieszkania, dowożenie posiłków) iii. działania ukierunkowane na podnoszenie umiejętności rodzin i opiekunów faktycznych służące poprawie jakości usług opiekuńczych (m.in.: kształcenie, poradnictwo). Typy projektów -1d

10 Typy projektów -2 2. Inicjatywy ukierunkowane na rozwój i poprawę dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, obejmujące: a. usługi szkoleniowe, doradcze i specjalistyczne dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą (rodziny zastępcze, kadry prowadzącej rodzinne domy dziecka, dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego) oraz kandydatów do pełnienia rodzinnej pieczy zastępczej w ww. formach

11 Typy projektów -2 2. Inicjatywy ukierunkowane na rozwój i poprawę dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, obejmujące: b. przejście z opieki instytucjonalnej do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez tworzenie rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych do 14 dzieci

12 Typy projektów -2 2. Inicjatywy ukierunkowane na rozwój i poprawę dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, obejmujące: c. działania służące wspieraniu rodzin i osób w wypełnianiu ról społecznych i opiekuńczo-wychowawczych, realizowane przez placówki wsparcia dziennego, usługi asystenckie, rodziny wspierające lub inne alternatywne formy wsparcia

13 Typy projektów -2 2. Inicjatywy ukierunkowane na rozwój i poprawę dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, obejmujące: d. poradnictwo rodzinne, obejmujące wsparcie rodziny naturalnej i zastępczej, opieki nad osobą z niepełnosprawnościami, a także terapię rodzinną, świadczone w formach zdeinstytucjonalizowanych jako element aktywizacji społecznej

14 Typy projektów -3 i 4 3. Usługi w mieszkaniach wspomaganych obejmujące: c. rozwój usług w mieszkaniach wspieranych a. rozwój usług w mieszkaniach chronionych b. rozwój usług w mieszkaniach treningowych 4. Usługi społeczne wspierające proces aktywizacji społeczno- zawodowej osób bezdomnych.

15 Typy projektów -5 5. Uzupełniająco usługi wspierające proces aktywizacji społeczno-zawodowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w tym otoczenia) obejmujące: a. usługi informacyjne, edukacyjne, terapeutyczne oraz usługi animacyjne wspierające aktywność obywatelską

16 Typy projektów -5 5. Uzupełniająco usługi wspierające proces aktywizacji społeczno-zawodowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w tym otoczenia) obejmujące: b. poradnictwo prawne (w zakresie prawa rodzinnego i opiekuńczego, zabezpieczenia społecznego, ochrony praw lokatorów)

17 Typy projektów -5 5. Uzupełniająco usługi wspierające proces aktywizacji społeczno-zawodowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w tym otoczenia) obejmujące: c. poradnictwo psychologiczne i wsparcie indywidualne/grupowe w zakresie podniesienia kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych

18 Typy projektów -5 świadczone wyłącznie w powiązaniu z pozostałymi typami projektów, jako jeden z elementów szerszego, kompleksowego wsparcia zdefiniowanego na podstawie indywidualnej diagnozy uczestników projektów

19 Usługi społeczne – wymogi ogólne

20 Usługi społeczne i zdrowotne – kto może realizować
Usługi społeczne mogą być realizowane przez podmioty prowadzące w swojej działalności statutowej usługi społeczne lub przez podmioty prowadzące w swojej działalności statutowej jednocześnie usługi społeczne i zdrowotne Wnioskodawca –zawsze , partner - gdy jest zaangażowany w realizację usługi. Kryterium dostępu B.1.8

21 Usługi społeczne i zdrowotne – w jednym projekcie
Możliwa jest realizacja w ramach jednego projektu zintegrowanych usług społecznych i zdrowotnych, gwarantując odrębne monitorowanie usług społecznych i zdrowotnych Kryterium merytoryczne A.3.3. Usługa zdrowotna to każde świadczenie opieki zdrowotnej, o którym mowa w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych z finansów publicznych

22 Usługi zdrowotne – uzupełnienie usług społecznych
Możliwe jest finansowanie usług zdrowotnych jako uzupełnienie usług społecznych, o ile usługi te nie mogą zostać sfinansowane ze środków publicznych, tj. wykraczają poza gwarantowane świadczenia opieki zdrowotnej albo wykazane zostało, że gwarantowana usługa zdrowotna nie może zostać sfinansowana danej osobie ze środków publicznych w okresie trwania projektu. Kryterium merytoryczne A.3.3. Informacja musi znaleźć się we wniosku

23 Usługi społeczne -wymogi ogólne
Interwencja w ramach poszczególnych typów usług społecznych musi spełniać minimalne wymagania świadczenia tych usług, określone w załączniku do Regulaminu konkursu tj. Minimalne wymagania świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej. Kryterium merytoryczne A.3.3. Należy wykazać sposób organizacji usług

24 Usługi społeczne – zobowiązania Beneficjentów
Beneficjent zobowiązany jest do poinformowania właściwych terytorialnie OPS oraz organizacji partnerskich regionalnych i lokalnych, o których mowa w PO PŻ, o prowadzonej rekrutacji do projektów realizowanych w ramach projektu, a także do niepowielania wsparcia, które osoba lub rodzina zagrożona ubóstwem lub wykluczeniem społecznym uzyskuje w ramach działań towarzyszących w PO PŻ Zapisy umowy o dofinansowanie

25 Usługi społeczne – zakupy/zlecenia (1)
Projekty realizowane na danym terytorium przez jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki organizacyjne są realizowane przy wykorzystaniu mechanizmu zlecania zadań zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub zgodnie z art. 15a ustawy o spółdzielniach socjalnych. Zapisy umowy o dofinansowanie.

26 Usługi społeczne – zakupy/zlecenia (2)
Beneficjenci realizujący projekty w zakresie usług społecznych są zobowiązani do: a) uwzględniania aspektów społecznych w zamówieniach realizowanych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych albo zasadą konkurencyjności, o której mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata

27 Usługi społeczne – zakupy/zlecenia (3)
b) dokonywania zakupów nieobjętych ustawą Prawo zamówień publicznych i zasadą konkurencyjności w pierwszej kolejności u PES. Zapisy umowy o dofinansowanie.

28 Zasiłki z ustawy o pomocy społecznej – wkład własny
Ze środków EFS w ramach projektów OPS i PCPR nie są finansowane bierne formy pomocy w postaci zasiłków. Bierne formy pomocy w postaci zasiłków mogą być uznane za wkład własny do projektu. Kryterium merytoryczne A.3.5. Zasiłki zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności powinny być powiązane z przedmiotem projektu.

29 Trwałość projektu – art. 71 rozporządzenia ogólnego
Wydatki w ramach cross–financingu, zgodnie z postanowieniami art. 71 rozporządzenia ogólnego, podlegają trwałości projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności. Trwałość musi być zachowana przez 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Kryterium dostępu B.1.14

30 Usługi asystenckie i opiekuńcze
.

31 Usługi opiekuńcze – dla kogo…
Mogą być świadczone tylko dla osób niesamodzielnych. Kryterium dostępu B.1.11 Wiek nie może być jedyną przesłanką dla niesamodzielności Ważne aby wskazać te informację w opisie grupy docelowej i kryteriach rekrutacji .

32 Usługi opiekuńcze – wymogi ogólne (1)
Wsparcie dla usług opiekuńczych musi prowadzić każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług opiekuńczych w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami opiekuńczymi świadczonymi w społeczności lokalnej. Kryterium dostępu B.1.11 W stosunku do roku poprzedzającego złożenie wniosku .

33 Usługi opiekuńcze – wymogi ogólne (2)
Zwiększenie liczby miejsc odbywa się: W przypadku usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania poprzez zwiększenie liczby opiekunów W przypadku form stacjonarnych poprzez tworzenie miejsc stałego lub krótkookresowego pobytu Kryterium merytoryczne A.3.3

34 Usługi opiekuńcze – wymogi ogólne (3)
Miejsca świadczenia usług opiekuńczych mogą być tworzone zarówno w nowych podmiotach, jak i w podmiotach już istniejących. Pod warunkiem, że prowadzi do zwiększenia liczby miejsc! Nie mogą być tworzone ani utrzymywane miejsca w ramach opieki instytucjonalnej. Kryterium dostępu B.1.10.

35 Usługi asystenckie – dla kogo …
Usługi asystenckie tylko dla osób z niepełnosprawnościami. Kryterium dostępu B.1.11 Ważne aby wskazać te informację w opisie grupy docelowej i kryteriach rekrutacji

36 Usługi asystenckie – wymogi ogólne (1)
Usługi asystenckie prowadzą do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług asystenckich oraz liczby osób objętych usługami asystenckimi. Kryterium dostępu B.1.11 Wsparcie w postaci usług asystenckich odbywa się poprzez zwiększenie liczby asystentów funkcjonujących w ramach nowych podmiotów lub podmiotów istniejących.

37 Usługi asystenckie – wymogi ogólne (2)
Zakres wsparcia, wymogi dotyczące kwalifikacji asystentów znajdują Minimalnych wymagania świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej -załącznik do Regulaminu konkursu

38 Usługi opiekuńcze i asystenckie – działania wspomagające
Dopuszcza się finansowanie działań pozwalających osobom niesamodzielnym na w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie. Przykłady: Wyłącznie jako element kompleksowego wsparcia Likwidowanie barier architektonicznych w miejscu zamieszkania Wypożyczalnia sprzętu wspomagającego i pielęgnacyjnego Usługi dowożenia posiłków, finansowanie dowozu do pracy, miejsca wsparcia

39 Usługi asystenckie i opiekuńcze – wsparcie opiekunów faktycznych
Działania wspierające opiekunów faktycznych w opiece nad niesamodzielnymi: poradnictwo, w tym psychologiczne oraz pomoc w uzyskaniu informacji umożliwiających poruszanie się po różnych systemach wsparcia tworzenie miejsc krótkookresowego pobytu w zastępstwie za opiekunów faktycznych kształcenie, w tym szkolenie i zajęcia praktyczne oraz wymianę doświadczeń sfinansowanie usługi asystenckiej lub opiekuńczej w celu umożliwienia opiekunom funkcjonowania społecznego, zawodowego

40 Usługi opiekuńcze i asystenckie – Umowa o dofinansowanie (zastępowanie środków)
Wsparcie w ramach projektu nie może powodować: zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług asystenckich lub opiekuńczych przez beneficjenta oraz b) zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług ze środków innych niż europejskie. Wymóg w zapisach umowy o dofinansowanie

41 Usługi opiekuńcze i asystenckie – okres realizacji projektu
Finansowanie ze środków EFS w ramach danego projektu w ramach danego projektu miejsc świadczenia usług opiekuńczych i asystenckich stworzonych przez danego beneficjenta nie może trwać dłużej niż 24 miesiące Kryterium dostępu B.1.9

42 Usługi opiekuńcze i asystenckie – trwałość projektu wskazana w kryterium
przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu instytucjonalna gotowość usługi w okresie trwałości świadczone w zbliżonym zakresie i podobnej jakości z źródeł innych niż środki europejskie Kryterium dostępu B.1.13

43 Usługi opiekuńcze i asystenckie – wymogi ogólne (1)
Wsparcie musi być adresowane w pierwszej kolejności do osób z niepełnosprawnościami i osób niesamodzielnych, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej. Kryterium merytoryczne A.3.1 oraz A.3.3 We wniosku np. w części dot. grupy docelowej oraz w kryteriach rekrutacji

44 Usługi opiekuńcze i asystenckie – wymogi ogólne (2)
Możliwe jest wsparcie osób o wyższych dochodach niż 150% kryterium dochodowego Decyzja o przyznaniu usług każdorazowo poprzedza indywidualna ocena sytuacji materialnej i życiowej (rodzinnej i zawodowej) danej osoby niesamodzielnej oraz opiekunów faktycznych tej osoby. Kryterium merytoryczne A.3.3 Deklaracja we wniosku np. w opisie rekrutacji

45 Usługi opiekuńcze i asystenckie – wymogi ogólne (3)
Dopuszcza się częściową lub całkowitą odpłatność za usługi asystenckie lub opiekuńcze Odpłatność nie może dotyczyć osób, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego, chyba że uchwała rady gminy stanowi inaczej Odpłatności stanowią wkład własny w projekcie. Kryterium merytoryczne A.3.5. Co do zasady wkład własny pieniężny prywatny

46 Szkolenia i kursy dla asystentów i opiekunów
mogą być finansowane w ramach kompleksowych projektów kursy i szkolenia: dla opiekunów: 80-godzinne szkolenie z zakresu realizowanej usługi, w tym pierwszej pomocy lub pomocy przed medycznej dla AOON: minimum 60-godzinne szkolenie asystenckie. Szkolenie składa się z minimum 20 godzin części teoretycznej oraz z minimum 40 godzin części praktycznej w formie przyuczenia do pracy np. praktyki, wolontariat. Kryterium merytoryczne A.3.3

47 Mieszkania chronione i wspomagane

48 Mieszkania chronione i wspomagane - wymogi ogólne (1)
Wsparcie dla mieszkań chronionych i mieszkań wspomaganych polega na tworzeniu miejsc w nowotworzonych lub istniejących mieszkaniach chronionych lub mieszkaniach wspomaganych, przeznaczonych dla osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Liczba miejsc w mieszkaniu wspomaganym nie może być większa niż 12 Kryterium merytoryczne A.3.3

49 Mieszkania chronione i wspomagane - wymogi ogólne (2)
W przypadku mieszkań wspomaganych w formie mieszkań wspieranych możliwe jest tworzenie miejsc pobytu okresowego (opieka wytchnieniowa) lub stałego. Usługi świadczone w mieszkaniach wspieranych pobytu okresowego nie mogą mieć charakteru jedynie turnusów rehabilitacyjnych. Wsparcie istniejących mieszkań jest możliwe pod warunkiem zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w danym mieszkaniu, bez pogorszenia jakości świadczonych usług. Kryterium merytoryczne A.3.3

50 Mieszkania chronione i wspomagane - wymogi ogólne (3)
W mieszkaniach chronionych i mieszkaniach wspomaganych w ramach wsparcia wnioskodawca musi zapewnić: usługi wspierające pobyt osoby w mieszkaniu, w tym usługi opiekuńcze, asystenckie usługi wspierające aktywność osoby w mieszkaniu, w tym trening samodzielności, praca socjalna, poradnictwo specjalistyczne, integracja ze społecznością lokalną Kryterium merytoryczne A.3.3

51 Mieszkania chronione i wspomagane
- wymogi ogólne (4) Mieszkania chronione : ustawa o pomocy społecznej i akty wykonawcze wydane na podstawie tej ustawy Nowe Rozporządzenie w sprawie mieszkań chronionych z dnia 26 kwietnia 2018r. Mieszkania wspomagane : określa definicja usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej oraz standardy określone w załączniku do Regulaminu konkursu. Kryterium merytoryczne A.3.3

52 Mieszkania chronione i wspomagane -trwałość
Miejsc wsparcia w mieszkaniach chronionych i wspomaganych dotyczy trwałość: przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu instytucjonalna gotowość usługi w okresie trwałości świadczone w zbliżonym zakresie i podobnej jakości z źródeł innych niż środki europejskie Kryterium dostępu B.1.13

53 Mieszkania chronione i wspomagane –trwałość 2
W zakresie zbliżonym do usługi świadczonej w ramach projektu i podobnej jakości – oznacza, że zakres wsparcia powinien opierać się na minimalnych wymogach wskazanych w Regulaminie konkursu.

54 Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej

55 Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej- podstawa prawna
Możliwy zakres usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym działań na rzecz usamodzielnienia osób opuszczających pieczę zastępczą, oraz podmioty uprawnione do realizacji tych usług określa: Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Wsparcie dla rodziny i pieczy zastępczej odbywa się zgodnie z ww. Ustawą. Kryterium merytoryczne A.3.3

56 Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej-finansowanie świadczeń
Ze środków EFS nie są finansowane świadczenia wypłacane na podstawie Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Świadczenia te mogą stanowić wkład własny do projektu. Kryterium merytoryczne A.3.3

57 Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej
W ramach projektów możliwa jest realizacja działań: profilaktycznych mających ograniczyć umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej poprzez usługi wsparcia rodziny prowadzących do odejścia od opieki instytucjonalnej, poprzez tworzenie rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego do 8 dzieci i placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego interwencyjnego do 14 osób Kryterium merytoryczne A.3.3

58 Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej-kompetencje kluczowe
W placówkach wsparcia dziennego w formie opiekuńczej oraz placówkach prowadzonych w formie pracy podwórkowej obowiązkowo są realizowane zajęcia rozwijające co najmniej dwie z ośmiu kompetencji kluczowych wskazanych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) Kryterium merytoryczne A.3.3

59 Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej-kompetencje kluczowe cd.
porozumiewanie się w językach obcych; porozumiewanie się w języku ojczystym; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna.

60 Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy –
warunki wsparcia W ramach działań prowadzących do tworzenia rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego realizowane jest obligatoryjnie kształcenie kandydatów na rodziny zastępcze, prowadzących rodzinne domy dziecka i dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego oraz doskonalenie osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą w ww. formach

61 Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy
–warunki wsparcia 2 Finansowanie ze środków EFS zatrudnienia osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich, przyznawanej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą na podstawie Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, możliwe jest tylko w celu umożliwienia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą udziału w innych formach wsparcia w ramach projektu.

62 Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy
-warunki wsparcia 3 Możliwa jest realizacja działań na rzecz biologicznej rodziny dziecka przebywającego w pieczy zastępczej oraz intensyfikowanie współpracy ze społecznością lokalną, w celu umożliwienia powrotu dziecka do rodziny biologicznej. Kryterium merytoryczne A.3.3

63 Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy
-warunki wsparcia 4 Osoby przebywające w pieczy zastępczej lub osoby opuszczające pieczę zastępczą mogą korzystać z usług aktywnej integracji, w szczególności o charakterze społecznym, których celem jest nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności społecznej, a w przypadku osób powyżej 15 roku życia także usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym. Kryterium merytoryczne A.3.3

64 Kryteria wyboru projektów

65 Kryteria formalne (nie podlegają negocjacjom)
Kryterium nie dotyczy projektów, w których wnioskodawcą lub partnerem/ami jest jednostka sektora finansów publicznych, o ile budżet projektu uwzględnia wydatki tej jednostki. A.1.1 Roczny obrót wnioskodawcy i partnera/ów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie

66 Kryteria formalne (nie podlegają negocjacjom)
Kryterium weryfikowane w oparciu o oświadczenie stanowiące integralną część wniosku o dofinansowanie. A.1.2 Wnioskodawca prowadzi biuro projektu na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego W oparciu o wniosek o dofinansowanie w tym oświadczenie A.1.3 Rzetelność wnioskodawcy

67 Kryteria horyzontalne
Kryterium weryfikowane w oparciu o oświadczenia stanowiące integralną część wniosku o dofinansowanie - SEKCJA F. Oświadczenia (nie podlega negocjacjom) A.2.1 Zgodność projektu z właściwymi przepisami prawa unijnego Kryterium weryfikowane w oparciu o wniosek o dofinansowanie (podlega negocjacjom) A.2.2 Zgodność projektu z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej (lub pomocy de minimis)

68 Kryteria horyzontalne
Kryterium weryfikowane w oparciu o oświadczenia w SEKCJI F. Oświadczenia (nie podlega negocjacjom) A.2.3 Zgodność projektu z właściwymi przepisami prawa krajowego wartość wkładu publicznego  nie przekracza wyrażonej w zł równowartości 100 000 Euro = ,00 zł,  obligatoryjne jest rozliczanie kosztów bezpośrednich w oparciu o kwoty ryczałtowe (nie podlega negocjacjom) A.2.4 Projekt zakłada rozliczanie kosztów bezpośrednich w oparciu o uproszczone metody rozliczania wydatków

69 Kryteria horyzontalne
Uwaga – obowiązują nowe standardy dostępności europejskie-bez-barier/informacja-dla-projektodawcow/ A.2.5 Zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (podlega negocjacjom)

70 Kryteria horyzontalne
Kryterium weryfikowane w oparciu o wniosek o dofinansowanie A.2.6 Zgodność projektu z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn w oparciu o standard minimum (podlega negocjacjom) Część D.1.C. wniosku - Zgodność z zasadą zrównoważonego rozwoju (nie podlega negocjacjom) A.2.7 Zgodność projektu z zasadą zrównoważonego rozwoju

71 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn ma prowadzić do podejmowania działań na rzecz osiągnięcia stanu, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki oraz gdy mają oni równy dostęp do zasobów (środki finansowe, szanse rozwoju), z których mogą korzystać. Zasada ta ma gwarantować możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci.

72 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Do oceny realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach projektów współfinansowanych z EFS używane jest narzędzie tzw. standard minimum.

73 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Zasady oceny zgodności projektu z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn zawiera Instrukcja do standardu minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w programach operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, która została zawarta w Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata

74 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Standard minimum składa się z 5 kryteriów dotyczących charakterystyki projektu. Za poszczególne kryteria można uzyskać 0, 1 albo 2 punkty. Maksymalna łączna liczba punktów, którą możesz uzyskać wynosi 6, ponieważ kryteria nr 2 i 3 są alternatywne. Wymagane są łącznie co najmniej 3 punkty. W przedmiotowym konkursie kryterium może zostać skierowane do negocjacji.

75 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn-kryteria
Bariery/brak barier 0-1 pkt. Działania odpowiadające na bariery równościowe 0-2 pkt. W przypadku braku barier, działania, zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn 0-2 pkt. Podział wskaźników ze względu płeć i opis rezultatów 0-2 pkt. Równościowe zarządzanie projektem. 0-1 pkt.

76 Kryterium negocjacyjne
Zakończenie negocjacji wynikiem pozytywnym oznacza, że: do wniosku zostaną wprowadzone korekty wskazane przez oceniających w kartach oceny projektu lub przez przewodniczącego KOP lub inne zmiany wynikające z ustaleń dokonanych podczas negocjacji lub A.4.1 Ocenie podlega czy negocjacje zakończyły się wynikiem pozytywnym

77 Kryterium negocjacyjne
KOP uzyska od wnioskodawcy informacje i wyjaśnienia dotyczące określonych zapisów we wniosku, wskazane przez oceniających w kartach oceny projektu lub przewodniczącego KOP i przekazane informacje/ wyjaśnienia zostaną zaakceptowane przez KOP A.4.1 Ocenie podlega czy negocjacje zakończyły się wynikiem pozytywnym -cd

78 Kryterium negocjacyjne
negocjacje zostały podjęte i zakończone w wyznaczonym terminie. A.4.1 Ocenie podlega czy negocjacje zakończyły się wynikiem pozytywnym-cd

79 Kryteria szczegółowe W Schemacie 2 kryterium nie dotyczy, dla Schematu 1 - weryfikowane na podstawie wniosku oraz Strategii (podlega negocjacjom). B.1.1 Zgodność ze strategią rozwoju Obszaru Strategicznej Interwencji lub strategią Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.

80 Kryteria szczegółowe dwa razy jako lider albo dwa razy jako partner albo raz jako lider a raz jako partner (nie podlega negocjacjom). B.1.2 Wnioskodawca składa maksymalnie 2 wnioski o dofinansowanie projektu w odpowiedzi na dany konkurs.

81 Kryteria szczegółowe Możliwe do realizacji typy projektów zostały omówione we wcześniejszej części prezentacji (podlega negocjacjom za wyjątkiem sytuacji, gdy działania zaplanowane w projekcie w sposób znaczący odbiegają od wskazanych w definicji kryterium typów projektu, a ich dostosowanie powodowałoby istotną modyfikację założeń projektowych). B.1.3 Projekt jest zgodny z właściwym typem projektu.

82 Kryteria szczegółowe nie dopuszcza się kierowania kryterium do negocjacji B.1.4 Minimalna wartość projektu wynosi 100 000 zł. należy zwrócić uwagę na właściwy sposób wypełnienia tabeli źródła finansowania (podlega negocjacjom) B.1.5 Poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu nie przekracza 85%.

83 Kryteria szczegółowe możliwe do wsparcia grupy docelowe zostały omówione we wcześniejszej części prezentacji (podlega negocjacjom za wyjątkiem sytuacji, gdy grupa docelowa zaplanowana do objęcia wsparciem w projekcie w sposób znaczący odbiega od wskazanego w definicji kryterium katalogu, a jej zmiana powodowałaby istotna modyfikację założeń projektowych) B.1.6 Projekt jest skierowany do właściwej grupy docelowej.

84 Kryteria szczegółowe należy zwrócić uwagę na właściwy sposób wypełnienia tabeli źródła finansowania wkładu własnego (podlega negocjacjom). B.1.7 Wkład własny stanowi nie mniej niż 10% wydatków kwalifikowanych.

85 Kryteria szczegółowe w przypadku realizacji w ramach jednego projektu usług społecznych (tj. usług opiekuńczych) i zdrowotnych, podmioty muszą prowadzić w swojej działalności statutowej jednocześnie usługi społeczne (tj. usługi opiekuńcze) i zdrowotne (nie podlega negocjacjom) B.1.8 Wnioskodawca (i partner/zy – jeśli dotyczy) jest podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.

86 Kryteria szczegółowe podlega negocjacjom B.1.9 Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 24 miesiące.

87 Kryteria szczegółowe B.1.10 Projekt nie zakłada tworzenia nowych miejsca świadczenia usług opiekuńczych w formie opieki instytucjonalnej oraz utrzymywania dotychczas istniejących miejsc w formie opieki instytucjonalnej (nie podlega negocjacjom) B.1.11 Usługi opiekuńcze są świadczone dla osób niesamodzielnych, a usługi asystenckie są świadczone dla osób z niepełnosprawnościami (podlega negocjacjom)

88 Kryteria szczegółowe Przedmiotowe kryterium w wyniku omyłki pisarskiej ma ten sam numer, co kryterium wyżej. Jednakże zawartość merytoryczna obu kryteriów jest inna, a ich weryfikacja będzie przebiegać na podstawie indywidualnej nazwy kryterium, jak i definicji im przypisanych. B.1.11 Projekt prowadzi do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej (podlega negocjacjom)

89 Kryteria szczegółowe doświadczających wielokrotnego wykluczenia społecznego; ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności; z niepełnosprawnością sprzężoną, oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi; B.1.12 Projekt zakłada preferencje w dostępie do wsparcia dla określonych kategorii osób w ramach grupy docelowej (podlega negocjacjom)

90 Kryteria szczegółowe korzystających z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa (indywidualnie lub jako rodzina); zamieszkujących na obszarach zdegradowanych wyznaczonych w lokalnych programach rewitalizacji lub gminnych programach rewitalizacji. B.1.12 Projekt zakłada preferencje w dostępie do wsparcia dla określonych kategorii osób w ramach grupy docelowej –ciąg dalszy kryterium

91 Kryteria szczegółowe B.1.13 W ramach projektu zapewniono trwałość utworzonych miejsc świadczenia usług społecznych co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu (podlega negocjacjom) Trwałość musi być zapewniona z innego źródła niż europejskie.

92 Kryteria szczegółowe Trwałość projektu obowiązuje w stosunku do współfinansowanych w ramach projektu wydatków w ramach cross-financingu. Okres zachowania trwałości projektu wynosi 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. B.1.14 Wartość wydatków na zakup środków trwałych i w ramach cross-financingu nie przekracza 40% wartości projektu i w przypadku cross-financingu zapewniona zostanie trwałość projektu (podlega negocjacjom).

93 Kryteria premiujące B.2.1 Projekt jest realizowany przez partnerstwo jednostki samorządu terytorialnego i podmiotu ekonomii społecznej. 0 lub 10 punktów

94 Kryteria premiujące B.2.2 Projekt obejmuje stworzenie centrum usług środowiskowych na terenie gminy/powiatu. 0 lub 10 punktów

95 Kryteria premiujące B.2.3 Projekt jest realizowany dla osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym z terenu powiatu/ów, w którym/ch odsetek klientów długotrwale korzystających z pomocy społecznej w województwie kujawsko- pomorskim jest wyższy niż średnia w województwie. 0 lub 10 punktów

96 Najczęstsze błędy i uchybienia podczas weryfikacji warunków formalnych i oczywistych omyłek - pieczęcie i podpisy - Podpisy i pieczęcie umieszczono w nieodpowiednim miejscu wniosku, nie w polu do tego przeznaczonym (tj. w sekcji F pod oświadczeniami); Niezgodność podpisów osób z sekcji F wniosku z osobami wskazanymi w sekcjach A.3. wniosku Dane osób prawnie upoważnionych do podpisania wniosku/umowy o dofinansowanie projektu oraz A.6. wniosku Partnerzy projektu;

97 Najczęstsze błędy i uchybienia podczas weryfikacji warunków formalnych i oczywistych omyłek- sekcja A.1, A.5, A.6 W sekcjach A.1, A.5, A.6 wniosku nieprawidłowo (niezgodnie z dokumentami rejestrowymi) wskazywane dane wnioskodawcy/podmiotu realizującego projekt/parterów projektu:   - nazwa Wnioskodawcy, nazwa Partnera, nazwa Podmiotu realizującego projekt; - adres (ulica, miejscowość, kod pocztowy) Wnioskodawcy, Partnerów, Podmiotu realizującego projekt;

98 Najczęstsze błędy i uchybienia podczas weryfikacji warunków formalnych i oczywistych omyłek- sekcja A.1, A.5, A.6 cd NIP i Regon Wnioskodawcy, Partnerów, Podmiotu realizującego projekt; PKD - nie jest wskazywany przeważający kod PKD wnioskodawcy/partnera; Forma prawna i forma własności Wnioskodawcy, Partnerów, Podmiotu realizującego Numer i nazwa dokumentu rejestrowego – brak nazwy/numeru/daty oraz innych istotnych informacji dotyczących dokumentu. W Bazie REGON, skąd można dokonać migracji danych, często znajdują się nieaktualne dane dotyczące podmiotów. Zaimportowane dane można edytować w podsekcji A.1.

99 Najczęstsze błędy i uchybienia podczas weryfikacji warunków formalnych i oczywistych omyłek - omyłki pisarskie: - Omyłki pisarskie w nazwach Wnioskodawcy, Partnerów, Podmiotu realizującego projekt, adresach , w nazwiskach osób upoważnionych do podpisania wniosku.

100 Formy komunikacji w konkursie
informacje o konieczności uzupełnienia/poprawy wniosku w zakresie braków w zakresie warunków formalnych/oczywistych omyłek; informacje o zakwalifikowaniu wniosku do etapu negocjacji wraz ze stanowiskiem negocjacyjnym; w przypadku negocjacji pisemnych – stanowiska negocjacyjne KOP, w tym informacje o terminie na zakończenie procesu negocjacji. Wyłącznie w formie elektronicznej wysyłane są:

101 Formy komunikacji w konkursie
Należy pamiętać o wpisaniu aktualnego i prawidłowego adresu w podsekcji A.1 lub A.2 oraz A.4 wniosku o dofinansowanie projektu.

102 Formy komunikacji w konkursie
informacje o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia; informacje o terminie na zakończenie procesu negocjacji – w protokole z negocjacji ustnych; informacje o pozytywnej ocenie i możliwości przyjęcia do realizacji; informacje o negatywnej ocenie projektu. W formie pisemnej przekazywane są:

103 Uwaga na podwójne finansowanie!
Zakup środka trwałego z udziałem środków unijnych lub/oraz dotacji z krajowych środków publicznych, a następnie rozliczenie kosztów amortyzacji tego środka trwałego w ramach tego samego projektu lub innych współfinansowanych ze środków UE jest podwójnym finansowaniem.

104 Uwaga na podwójne finansowanie!
Niedozwolona jest sytuacja, w której najpierw środek trwały został nabyty z udziałem środków unijnych, a następnie odpisy amortyzacyjne od pełnej wartości danego środka trwałego zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, bez pomniejszenia wartości środka trwałego o otrzymane dofinansowanie.

105 Dziękuję za uwagę. Biuro Oceny Projektów z Zakresu Włączenia Społecznego Departament Spraw Społecznych, Wdrażania EFS i Zdrowia Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego


Pobierz ppt "SPOTKANIE INFORMACYJNE"

Podobne prezentacje


Reklamy Google