Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAlina Kamińska Został zmieniony 6 lat temu
1
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 6. 3
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej RPO WP 10 sierpnia 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
2
Kwalifikowalność okresu realizacji
Projekt może być realizowany od początkowego terminu kwalifikowalności wydatków wskazanego w Regulaminie konkursu (pkt Zasady kwalifikowalności projektu i wydatków w projekcie), tj. od 1 stycznia 2018 r., jednakże nie wcześniej niż od dnia otrzymania przez OWES akredytacji ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego . Minimalny okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy, przy czym termin realizacji projektu założony we wniosku o dofinansowanie musi zakładać jego zakończenie do 30 czerwca 2023 r.
3
Informacje podstawowe (1)
Ocena kwalifikowalności wydatków dokonywana jest w oparciu o: Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata , które obowiązują od 23 sierpnia 2017 r.
4
Informacje podstawowe (2)
Fakt, że dany projekt kwalifikuje się do dofinansowania w ramach konkursu nie oznacza, że wszystkie wydatki poniesione podczas jego realizacji będą uznane za kwalifikowalne. Wydatki kwalifikowalne, czyli spełniające łącznie warunki określone w pkt 3 Podrozdziału 6.2 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków w ramach RPO WP na lata , to wydatki, które w szczególności są: niezbędne do realizacji celów projektu, racjonalne i efektywne, poniesione w okresie kwalifikowalności tj.: zgodnym z okresem realizacji projektu, przy czym w ramach konkursu kwalifikowalne są wydatki poniesione z tytułu realizacji projektu nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 2018 r., w tym nie wcześniej niż od dnia otrzymania akredytacji
5
Informacje podstawowe (3)
Wydatki niekwalifikowalne = zgodnie z katalogiem wskazanym w Podrozdziale 6.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków.
6
Konstruowanie budżetu projektu
Informacje podstawowe (4) Konstruowanie budżetu projektu Koszty projektu są przedstawiane we wniosku o dofinansowanie projektu w formie budżetu zadaniowego. Wnioskodawca przedstawia w budżecie planowane koszty projektu z podziałem na: 1) koszty bezpośrednie – koszty dotyczące realizacji poszczególnych zadań merytorycznych w projekcie, 2) koszty pośrednie – koszty administracyjne związane z obsługą projektu, których katalog został wskazany w Rozdziale 8.4 Wytycznych Ministerstwa Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata Koszty pośrednie rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem stawek ryczałtowych.
7
Konstruowanie budżetu projektu
Informacje podstawowe (5) Konstruowanie budżetu projektu Załącznikiem nr 1 do wniosku o dofinansowanie projektu jest również szczegółowy budżet ze wskazaniem kosztów jednostkowych, który jest podstawą do oceny kwalifikowalności wydatków projektu na etapie oceny wniosku o dofinansowanie projektu. W ramach konkursu zostały określone przez IOK maksymalne stawki rynkowe najczęściej finansowanych towarów lub usług w ramach danej grupy projektów – Taryfikator towarów i usług stanowi załącznik nr 4 do Regulaminu konkursu.
8
Montaż finansowy (1) Maksymalny poziom dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu nie może przekroczyć 95%. Minimalny wymagany wkład własny beneficjenta do projektu wynosi 5% wydatków kwalifikowalnych projektu. Zgodnie z SzOOP RPO WP minimalna wartość projektu – ,00 PLN
9
Montaż finansowy (2) Poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi: ze środków EFS - 85%, krajowy wkład publiczny (budżet państwa) - 15%, przy czym kwota dofinansowania z budżetu państwa dotyczy wyłącznie kwoty przeznaczonej we wniosku o dofinansowanie projektu na udzielenie dotacji na tworzenie nowych miejsc pracy w podmiotach ekonomii społecznej. wkład własny beneficjenta wynosi 15% wartości projektu pomniejszonej o wartość dotacji na tworzenie nowych miejsc pracy w podmiotach ekonomii społecznej.
10
Montaż finansowy (3) Informacje na temat kwalifikowania wkładu własnego w ramach projektów dofinansowanych ze środków EFS znajdują się w Rozdziale 6.10 Wytycznych Ministerstwa Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata
11
Pomoc publiczna (1) W przypadku wystąpienia wsparcia stanowiącego pomoc publiczną, udzielaną w ramach realizacji Programu, znajdą zastosowanie właściwe przepisy prawa Unii Europejskiej i krajowego, dotyczące zasad udzielania tej pomocy, obowiązujące w momencie udzielania wsparcia. W przypadku wystąpienia pomocy publicznej, wsparcie udzielane będzie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata (Dz.U. z 2015 r., poz. 1073).
12
Pomoc publiczna (2) IOK zwraca uwagę na możliwość wystąpienia pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis przy realizacji następujących typów wsparcia: udzielanie dotacji na tworzenie miejsc pracy; usługi służące nabyciu wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia, prowadzenia i rozwijania konkretnego PS, np. „dedykowane” szkolenia, warsztaty, doradztwo, mentoring, coaching, tutoring, współpraca, wizyty studyjne o tematyce dostosowanej do potrzeb danego podmiotu; usługi służące nabyciu i rozwijaniu kompetencji i kwalifikacji zawodowych potrzebnych do pracy w PS; wsparcie w uzyskaniu stabilności funkcjonowania i przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania PS, np. wsparcie pomostowe w formie finansowej i w formie zindywidualizowanych usług; usługi wsparcia istniejących przedsiębiorstw społecznych (usługi biznesowe), np.: umożliwienie dostępu do usług specjalistycznych m.in. prawnych, księgowych, marketingowych, doradztwo, w tym doradztwo biznesowe.
13
Pomoc publiczna (3) Pomoc de minimis jest udzielana z zachowaniem warunków dotyczących kumulacji określonych w art. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013. Wartość dopuszczalnej pomocy de minimis udzielonej jednemu przedsiębiorcy określa się na podstawie art. 3 ust. 2–9 powyższego rozporządzenia. Całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć EUR w okresie trzech lat podatkowych.
14
Personel projektu - definicja
Personel projektu – osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy, osoby samozatrudnione (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które są beneficjentem projektu i jednocześnie stanowią personel tego projektu), osoby współpracujące w rozumieniu art. 12 pkt 5 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz wolontariusze.
15
Personel projektu (1) Osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne nie stanowią personelu projektu i są wykonawcami usługi zlecanej przez Beneficjenta. W budżecie projektu należy wskazać: planowany czas realizacji zadań merytorycznych przez wykonawcę (podać liczbę godzin); przewidywane rozliczenie wykonawcy na podstawie umowy o dzieło (należy pamiętać, że umowa o dzieło nie może dotyczyć zadań wykonywanych w sposób ciągły).
16
Personel projektu (2) Poprawność sporządzenia budżetu W przypadku personelu projektu we wniosku o dofinansowanie projektu należy odznaczyć kolumnę 6 oraz wskazać planowaną formę zaangażowania pracownika, planowany wymiar czasu oraz jednostkę pomiaru Przykład: Kategoria wydatku Jednostka miary Liczba Cena jednostkowa umowa o pracę (np. cały etat, ½ etatu) Miesiąc m-c w danym roku X zł
17
Limity Wartość wydatków poniesionych na:
zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 3500 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu cross-financingu, które nie mogą przekroczyć 10% kwoty dofinansowania UE łącznie nie może przekroczyć 10% kosztów kwalifikowalnych projektu.
18
Metody uproszczone rozliczania wydatków (1)
W ramach konkursu nie ma możliwości rozliczania projektów w oparciu o uproszczone metody, takie jak: stawki jednostkowe oraz kwoty ryczałtowe. Koszty pośrednie w projekcie rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem stawek ryczałtowych.
19
Metody uproszczone rozliczania wydatków (2)
Koszty pośrednie stanowią koszty administracyjne związane z obsługą projektu. Katalog kosztów pośrednich znajduje się w rozdziale 8.4 Wytycznych. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której koszty pośrednie zostaną wykazane w ramach kosztów bezpośrednich. Wydatki rozliczane uproszczoną metodą są traktowane jako wydatki poniesione. Nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków. Stawka ryczałtowa kosztów pośrednich jest wykazana w umowie o dofinansowanie.
20
% kosztów bezpośrednich Projekty o wartości kosztów bezpośrednich
Koszty pośrednie Koszty pośrednie, które GWA wylicza automatycznie, rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych: % kosztów bezpośrednich Projekty o wartości kosztów bezpośrednich 25% do 830 tys. PLN włącznie 20% powyżej 830 tys. PLN do tys. PLN włącznie 15% powyżej tys. PLN do tys. PLN włącznie 10% przekraczającej tys. PLN
21
Podatek od towarów i usług – VAT (1)
Wydatki w ramach projektu mogą obejmować koszt podatku od towarów i usług (VAT). Wydatki te zostaną uznane za kwalifikowalne wyłącznie w sytuacji, gdy wnioskodawca nie ma prawnej możliwości ich odzyskania. Tym samym zapłacony VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Wnioskodawcy, którzy zaliczą/częściowo zaliczą podatek VAT do wydatków kwalifikowalnych są zobowiązani dołączyć do wniosku o dofinansowanie projektu Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, którego wzór został określony we wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącym załącznik nr 6 do Regulaminu konkursu.
22
Podatek od towarów i usług – VAT (2)
UWAGA! W przypadku rozliczania we wnioskach o płatność dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej, podatek VAT, który może być w jakikolwiek sposób odzyskany przez uczestnika projektu, powinien być niekwalifikowalny. W związku z tym dobrze już na etapie tworzenia biznesplanów, aby uczestnicy projektu/podmioty, które mają skorzystać z dotacji określiły swoją prawną możliwość odzyskania, bądź nie odzyskania podatku VAT. Wówczas budżet biznesplanów będzie przygotowany albo w kwotach brutto, albo netto.
23
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.