Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Program Zespołów Szybkiego Reagowania
Wsparcie szpitali we wdrażaniu standardów jakości i bezpieczeństwa opieki Zespoły Szybkiego Reagowania Program Zespołów Szybkiego Reagowania dr med. Konstanty Szułdrzyński Klinika Intensywnej Terapii Interdyscyplinarnej Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Seminarium dla kadry zarządzającej szpitalami
2
Program Zespołów Szybkiego Reagowania
Realizacja: Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia Wykonawca: Medycyna Praktyczna
3
Program Zespołów Szybkiego Reagowania
Cele: poprawa bezpieczeństwa pacjentów - wczesna detekcja i interwencja poprawa jakości leczenia poprawa poczucia bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego Rodzaj interwencji: zmiana organizacji opieki w szpitalu - rozszerzenie zadań zespołów resuscytacyjnych zmiana w zakresie komunikacji interpersonalnej projekt badawczo-wdrożeniowy
4
Interwencje w stanach krytycznych model „tradycyjmy”
W razie pogorszenia stanu ogólnego: hierarchia wezwań w kolejności rosnących kompetencji (pielęgniarka, rezydent, młodszy specjalista, starszy specjalista, ordynator, OIT) brak jednoznacznych kryteriów wezwania brak jednolitego protokołu komunikacyjnego brak standardów postępowania: kogo wezwać, jak, kto podejmuje decyzje, kto kwalifikuje do OIT?
5
Zespoły Szybkiego Reagowania
Rapid Response Teams Medical Emergency Teams Critical Outreach Teams Tworzone od lat ’90 w USA, Kanadzie i Australii, później w Europie Służą szybkiej reakcji w stanach zagrażających pogorszeniem stanu/zatrzymaniem krążenia oraz nadzorowaniu chorych wypisanych z OIT Składają się z 2 elementów: systemu powiadamiania ratunkowego (Early Warning System) właściwego zespołu szybkiego reagowania
6
Early Warning System System powiadamiania ratunkowego uruchamiany przez osoby pierwszego kontaktu z chorym pielęgniarki, lekarzy, techników, rodziny pacjentów (w niektórych krajach) Proste, jednoznaczne kryteria uruchomienia systemu Ocena kilku najprostszych parametrów - wczesne wykrycie pogorszenia Zorganizowany system przekazywania informacji: protokoły komunikacji (SBAR) dedykowany numer telefonu
7
Zespół Szybkiego Reagowania
Zespół medyczny udzielający pomocy w stanach zagrożenia życia - rozwinięcie zespołów resuscytacyjnych Skład zespołu - różne modele - zazwyczaj: Lekarz doświadczony w zakresie stanów krytycznych - anestezjolog, intensywista, ratunkowy Lekarz w trakcie szkolenia (rezydent) Ewentualnie pielęgniarka Sposób postępowania zespołu: leczenie na miejscu kierowanie do badań i zabiegów kierowanie do innych oddziałów kwalifikacja i przekazanie do OIT Jasno określone kompetencje zespołu
8
Efekty wprowadzenia ZSR
Zmniejszenie liczby zatrzymań krążenia Zmniejszenie śmiertelności szpitalnej Zmniejszenie liczby nieplanowanych przyjęć do OIT Zmniejszenie liczby ponownych przyjęć do OIT Poprawa poczucia bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego
9
Efekty wprowadzenia ZSR
dr hab. n. o zdr. Aleksandra Czerw, dr n. med. Grzegorz Juszczyk Zakład Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny
10
Efekty wprowadzenia ZSR
dr hab. n. o zdr. Aleksandra Czerw, dr n. med. Grzegorz Juszczyk Zakład Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny
11
Wpływ ZSR na leczenie w OIT
Wedle doświadczeń zagranicznych wprowadzenie ZSR może zmniejszyć liczbę przyjęć do OIT Racjonalizacja przyjęć do OIT: wczesna kwalifikacja i obserwacja przyjęcie przed wystąpieniem ciężkiego pogorszenia intensyfikacja leczenia w oddziałach zwykłych wczesna dyskwalifikacja chorych od terapii daremnej
12
Organizacja
13
Niezbędne elementy do działania ZSR
Kryteria wezwania ZSR Wczesne rozpoznawanie i intensywne leczenie: w warunkach oddziału zwykłego szybka kwalifikacja do OIT
14
Niezbędne elementy organizacyjne ZSR
Zarządzenie Dyrektora Szpitala System szkolenia Koordynator ZSR (np. dyrektor ds medycznych) Kadry medyczne Numer telefonu Współpraca z Zespołem ds Jakości
15
Niezbędne rozwiązania organizacyjne Zarządzenie Dyrektora Szpitala
Powołanie Zespołu Szybkiego Reagowania Określenie kryteriów wezwania (w materiałach ZSR) Określenie trybu wezwania ZSR Wskazanie numeru telefonu powiadamiania ratunkowego (optymalnie odrębny numer telefonu) Wskazanie osoby odpowiedzialnej za ZSR - Kierownika/Koordynatora ZSR Wskazanie składu osobowego ZSR Określenie zasad organizacji ZSR w godzinach pracy/poza godzinami pracy Określenie obowiązków zespołu oddziału po wezwaniu ZSR Określenie kompetencji ZSR w miejscu interwencji uprawniających lekarza ZSR do podejmowania decyzji o sposobie leczenia na miejscu z wykorzystaniem zasobów oddziału wzywającego, o skierowaniu pacjenta do niezbędnych badań i zabiegów, wezwaniu konsultanta, skierowaniu do innego oddziału lub oddziału intensywnej terapii, skierowaniu do innego szpitala Określenie zasad współpracy ZSR z personelem oddziału wzywającego Określenie dokumentacji interwencji ZSR (w materiałach ZSR) Określenie zasad monitorowania i poprawy jakości działania ZSR
16
Tryb wezwania ZSR Osoba wzywająca: pielęgniarka lub lekarz oddziału
Kiedy: po spełnieniu określonych kryteriów Jak: telefonicznie, na ustalony numer telefonu W jaki sposób: zgodnie z protokołem SBAR Komu: członkowi ZSR lub osobie upoważnionej
17
Kryteria wezwania ZSR
18
Kryteria wezwania ZSR
19
Kryteria wezwania ZSR
20
Skład osobowy ZSR Z góry ustalone: zasady działania i skład zespołu, harmonogram obowiązków, zakres odpowiedzialności i organizacja zespołu w godzinach i poza godzinami pracy (zespół działa 24 h) Koordynator ZSR - wskazana osoba personelu administracji Kierownik: kierownik OAiIT lub inny anestezjolog wskazany imiennie Zespół interwencyjny: Lekarz specjalista - obligatoryjnie (anestezjolog, ratunkowy, kardiolog) Lekarz w trakcie szkolenia - nieobligatoryjnie Pielęgniarka intensywnej terapii (optymalnie, jeśli jest taka możliwość)
21
Działania zespołu oddziału po wezwaniu ZSR
Monitorowanie kardiomonitor pulsoksymetr regularny pomiar parametrów życiowych Zapewnienie dostępu do żyły obwodowej Podtrzymanie czynności życiowych wg potrzeb wentylacja, uzupełnienie płynów Powiadomienie lekarza prowadzącego Przygotowanie dokumentacji chorego historia choroby karta obserwacji karta zleceń bilans płynów
22
Interwencja ZSR Ocena stanu pacjenta Zapoznanie się z historią choroby
Wstępna stabilizacja stanu pacjenta Określenie planu postępowania: stabilizacja i leczenie na miejscu skierowanie do badań dodatkowych, konsultacje skierowanie do innego oddziału, na zabieg, do innego szpitala skierowanie do OIT ustalenie ewentualnej wizyty kontrolnej lub raportowania stanu pacjenta telefonicznie (co 1, 3, 6 h)
23
Dokumentacja interwencji ZSR
24
Dalsze postępowanie z pacjentem
Stabilizacja na miejscu Leczenie w oddziale macierzystym lub Przekazanie do OIT lub Przekazanie do innego oddziału Przekazanie do innego szpitala
25
ZSR u chorych przenoszonych z OIT
Działanie ZSR zmniejsza częstość ponownych przyjęć do OIT Opieka ZSR u chorych wedle decyzji w chwili wypisu (np NIV, tracheostomia) po pogorszeniu stanu, na wezwanie z oddziału Wizyty pojedyncze lub regularne w mniejszym składzie ZSR lub osoby o mniejszych kompetencjach - rezydent
26
Kompetencje ZSR w trakcie interwencji
Określenie kompetencji ZSR w miejscu interwencji uprawniających lekarza ZSR do: podejmowania decyzji o sposobie leczenia na miejscu z wykorzystaniem zasobów oddziału wzywającego, o skierowaniu pacjenta do niezbędnych badań i zabiegów, wezwaniu konsultanta, skierowaniu do innego oddziału lub innego szpitala oddziału intensywnej terapii Warunkiem powodzenia programu jest wyraźne określenie kompetencji ZSR do moment przekazania do OIT pacjent pozostaje w zakresie odpowiedzialności oddziału macierzystego - nie wolno zrzucać odpowiedzialności na ZSR!
27
Kryteria skierowania do OIT
Należy kierować się uznanymi zasadami kwalifikacji i dyskwalifikacji chorych opracowanymi przez Polskie Towarzystwo Anestezjologii i Intensywnej Terapii
28
Kryteria skierowania do OIT
1) Układ krążenia Świeży zawał serca z towarzyszącym bólem, zaburzeniami rytmu, zastoinową niewydolnością krążenia lub brakiem stabilizacji parametrów dynamiki układu krążenia Zawał serca u pacjentów zakwalifikowanych do leczenia trombolitycznego lub w trakcie takiego leczenia Niestabilna dusznica bolesna Wstrząs kardiogenny Ostra zastoinowa niewydolność serca z niewydolnością oddechową i/lub wymagająca wspomagania hemodynamicznego Przełomy nadciśnieniowe z towarzyszącą encefalopatią, obrzękiem płuc, rozwarstwieniem aorty czy rzucawką
29
Kryteria skierowania do OIT
2) Układ oddechowy Ostra niewydolność oddechowa wymagająca wspomagania oddechu włącznie z wentylacją nieinwazyjną Ciężki stan astmatyczny z FEV1 lub przepływem szczytowym <40% od należnego, tętnem paradok- salnym >18 mm Hg, odmą opłucnową lub chory w stanie skrajnego zmęczenia spowodowanego pracą oddechową Zatorowość płucna z niestabilnością krążeniową i/lub chory kwalifikujący się do leczenia trombolitycznego
30
Kryteria skierowania do OIT
3) Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy Udar mózgu u chorych kwali kujących się leczenia trombolitycznego lub w trakcie takiego leczenia (np. w ciągu 3 godz. od wystąpienia udaru niedokrwiennego) oraz udar móżdżku lub pnia mózgu i udar krwotoczny mózgu u chorych, u których doszło do ostrej niewydolności oddechowej i ostrej niewydolności krążenia przebiegającej pod różnymi postaciami Choroby OUN powodujące zaburzenia świadomości lub wydolności oddechowej w stopniu wymagającym przyrządowego zabezpieczenia drożności dróg oddechowych z terapią wentylacyjną lub aktywnie wspomaganą tlenoterapią Krwotok podpajęczynówkowy (I–III w klasy kacji Hunta i Hessa)
31
Kryteria skierowania do OIT
4) Zatrucia i przedawkowanie leków Znacznego stopnia upośledzenie świadomości, z zaburzeniami odruchów obronnych pochodzących z dróg oddechowych Drgawki w przebiegu zatrucia Konieczność wykonania ostrej hemodializy lub hemoperfuzji Niestabilność układu krążenia i oddechowego w przebiegu zatrucia
32
Kryteria skierowania do OIT
5) Zaburzenia układu pokarmowego Krwawienie z przewodu pokarmowego i jedno z poniższych: niestabilność układu krążenia (ciśnienie skurczowe <100 mm Hg i/lub tętno >120/min, lub utrzymująca się po przetoczeniu 1000 ml płynów hipotensja ortostatyczna) spadek ciśnienia wymagający miareczkowania leków presyjnych utrzymujące się krwawienie (jasnoczerwona krew z sondy żołądkowej), krew w badaniu per rectum nawracające krwawienia zaburzenia świadomości w przebiegu krwawienia niestabilna choroba układowa, której towarzyszy incydent krwawienia koagulopatia (INR>1,4 i/lub czas trombinowy >40 s) Ostry żółty zanik wątroby Ostre krwotoczne zapalenie trzustki (3 lub więcej kryteriów w skali Ransona)
33
Kryteria skierowania do OIT
6) Zaburzenia ze strony układu wewnątrzwydzielniczego Ciężka kwasica ketonowa, z niestabilnością układu krążenia lub zaburzeniami świadomości Zespoły hipertoniczne i hipotoniczne przebiegające ze śpiączką i/lub niestabilnością układu krążenia Przełom tarczycowy lub śpiączka w przebiegu hipotyreozy Ciężkie zaburzenia wodno‐elektrolitowe przebiegające z zaburzeniami świadomości Przełom nadnerczowy
34
Kryteria skierowania do OIT
7) Opieka pooperacyjna Pacjenci w bezpośrednim okresie pooperacyjnym, wymagający monitorowania dynamiki układu krążenia, wspomagania oddychania, leczenia niestabilności układu krążenia lub permanentnej kontroli drożności dróg oddechowych Chorzy neurochirurgiczni wymagający inwazyjnego monitorowania hemodynamicznego lub agre- sywnego leczenia dużych wartości ciśnienia wewnątrzczaszkowego albo skurczu naczyń mózgowych itp.
35
Kryteria skierowania do OIT
8) Ciężka sepsa, wstrząs septyczny wymagający inwazyjnego monitorowania lub wspomagania układu oddechowego i krążenia
36
Kryteria skierowania do OIT
9) Zaburzenia wartości parametrów zjologicznych będących wskazaniem do przyjęcia na oddział anestezjologii i intensywnej terapii Tętno <40 lub >150/min (>130/min u osób >65. rż.) Średnie ciśnienie tętnicze <60 mm Hg mimo odpowiednie resuscytacji płynowej (1500 ml) lub po- trzeba stosowania leków presyjnych dla MAP>60 mm Hg Ciśnienie rozkurczowe >110 mm Hg i jedno z poniższych: obrzęk płuc encefalopatia niedokrwienie mięśnia sercowego tętniak rozwarstwiający aorty rzucawka lub stan przedrzucawkowy (ciśnienie rozkurczowe >100 mm Hg) krwotok podpajęczynówkowy (ciśnienie rozkurczowe >100 mm Hg) Częstość oddechów >35/min (utrzymująca się) i niewydolność oddechowa PaO2 <55 mm Hg przy FiO2 >0,4 (ostre) Stężenie K+ >6,5 mmol/l (ostre) pH <7,2 lub >7,6 Stężenie glukozy w surowicy >44,5 mmol/l Stężenie Ca w surowicy >3,75 mmol/l Temperatura ciała wewnętrzna <32oC
37
ZSR a zagadnienia terapii daremnej
38
Dyskwalifikacja od leczenia w OIT
Dyskwalifikacja od leczenia intensywnego chorych nie odnoszących korzyści pacjenci w schyłkowej fazie choroby przewlekłej pacjenci w schyłkowej fazie choroby nowotworowej pacjenci całkowicie zależni, z zespołem kruchości Istniejące wytyczne ograniczania „terapii daremnej” w OIT są rzadko stosowane Kübler, A., et al. "Wytyczne postępowania wobec braku skuteczności podtrzymywania funkcji narządów (terapii daremnej) u pacjentów pozbawionych możliwości świadomego składania oświadczeń woli na oddziałach intensywnej terapii,„." Anestezjologia Intensywna Terapia 46.4 (2014) Brak współpracy oddziałów zwykłych z lekarzami OIT
39
Terapia daremna Terapia daremna to nie jest eutanazja!
Terapia daremna oznacza intensywność leczenia nieproporcjonalną do szansy chorego na odniesienie korzyści Kontynuacja terapii daremnej oznacza szkodę dla chorego Współpraca ZSR z lekarzami prowadzącymi w celu unikania terapii daremnej Ograniczanie terapii na różnym poziomie: rezygnacja z pozaustrojowego wspomagania narządów rezygnacja z wentylacji mechanicznej rezygnacja z pierwotnego lub ponownego przyjęcia do OIT
40
Rola komunikacji interpersonalnej
Zespoły Szybkiego Reagowania Rola komunikacji interpersonalnej Poprawa jakości dzięki lepszej komunikacji w zespołach
41
Komunikacja interpersonalna a ZSR
Wg doświadczeń zagranicznych wprowadzenie ZSR jest przede wszystkim interwencją komunikacyjną
42
ZSR - rola komunikacji interpersonalnej
Stan aktualny brak właściwej wagi komunikacji marginalna rola szkoleń przed i podyplomowych kompetencje komunikacyjne poza oceną sztywny, „bizantyjsko-carski” model komunikacji nienaruszalna hierarchia komunikacja odzwierciedla role społeczne i zawodowe
43
ZSR - rola komunikacji interpersonalnej
Efekty dla komunikacji opóźnienie w przekazaniu informacji w stanach krytycznych brak jednoznaczności komunikatu brak potwierdzenia zrozumienia komunikatu komunikacja przez pośredników - utrata pierwotnego sensu
44
ZSR - rola komunikacji interpersonalnej
Aktualny model przekazywania informacji o stanie krytycznym: kolejność wzywania w odwrotności kompetencji (pielęgniarka, rezydent, lekarz prowadzący, ordynator, lekarz OIT) komunikacja przez pośredników - utrata pierwotnego sensu brak jednoznaczności komunikatu brak potwierdzenia zrozumienia komunikatu
45
Komunikacja wg protokołów
Protokoły umożliwiające jasne, jednoznaczne i wyczerpujące przekazanie informacji Protokół SBAR Situation Background Assesment Recommendation
46
Harmonogram wdrożenia ZSR
A. Faza wstępna (do ): 1. Przystąpienie do programu, seminarium 2. Promocja ZSR w szpitalu: dystrybucja materiałów dotyczących ZSR wstępne zapoznanie z zasadami działania przekonanie uczestników o korzyściach wyłonienie lidera i członków zespołu 3. Opracowanie lokalnych regulacji organizacyjnych „Zarządzenie Dyrektora” wskazanie kierownika ZSR oraz personelu sposób organizacji w godzinach i poza godzinami pracy zakres odpowiedzialności, uprawnienia i dokumentacja ZSR ustalenie zasad lokalnej kontroli jakości 4. Realizacja wymogów technicznych: telefon alarmowy wyposażenie (w miarę potrzeb)
47
Niezbędne rozwiązania organizacyjne Zarządzenie Dyrektora Szpitala
Powołanie Zespołu Szybkiego Reagowania Określenie kryteriów wezwania (w materiałach ZSR) Określenie trybu wezwania Wskazanie numeru telefonu powiadamiania ratunkowego (optymalnie odrębny numer telefonu) Wskazanie osoby odpowiedzialnej za ZSR - Kierownika/Koordynatora ZSR Wskazanie składu osobowego ZSR Określenie zasad organizacji ZSR w godzinach pracy/poza godzinami pracy Określenie obowiązków zespołu oddziału po wezwaniu ZSR Określenie kompetencji ZSR w miejscu interwencji uprawniających lekarza ZSR do podejmowania decyzji o sposobie leczenia na miejscu z wykorzystaniem zasobów oddziału wzywającego, o skierowaniu pacjenta do niezbędnych badań i zabiegów, wezwaniu konsultanta, skierowaniu do innego oddziału lub oddziału intensywnej terapii, Określenie zasad współpracy ZSR z personelem oddziału wzywającego Określenie dokumentacji interwencji ZSR (w materiałach ZSR) Określenie zasad monitorowania i poprawy jakości działania ZSR
48
Harmonogram wdrożenia ZSR
B. Szkolenie na miejscu (do ) organizacyjne komunikacyjne kliniczne
49
Harmonogram wdrożenia ZSR
C. Faza wdrożenia (po szkoleniu na miejscu) 1. Uruchomienie systemu 2. Gromadzenie danych 3. Opinie użytkowników 4. Modyfikacje organizacji
50
Harmonogram wdrożenia ZSR
D. Faza monitorowania jakości (od momentu wdrożenia) 1. Gromadzenie danych Monitorowanie całości programu - baza zbiorcza Monitorowanie lokalnie - ocena jakości i satysfakcji uczestników 2. Wsparcie organizatora programu (Medycyna Praktyczna): wizyta kontrolna konsultacje telefoniczne, mailowe, telekonferencje portal internetowy, forum dyskusyjne, historie sukcesu
51
Harmonogram wdrożenia ZSR
E. Zakończenie wdrożenia i dalsze wsparcie 1. Konferencja kończąca 2. Dalsze monitorowanie jakości Monitorowanie całości programu - baza zbiorcza Monitorowanie jakości lokalnie - ocena jakości i satysfakcji uczestników 3. Portal internetowy forum dyskusyjne, historie sukcesu, materiały szkoleniowe, wyniki zbiorcze 4. Szkolenie ustawiczne we własnym zakresie: wstępne dla nowych pracowników okresowe dla wszystkich uczestniczących
52
Zakończenie programu Seminarium zamykające Publikacja wyników
Portal internetowy zawierający: materiały medyczne - wspomaganie szkolenia i decyzji klinicznych skale oceny, kryteria kwalifikacji forum dyskusyjne historie sukcesu prezentację wyników wdrożenia ZSR porady ekspertów
53
Szkolenia w ramach ZSR
54
Szkolenia ZSR Szkolenie wdrożeniowe - w czasie trwania programu ZSR
Szkolenia wstępne: dla osób przyjmowanych do pracy (w ramach szkolenia stanowiskowego) Szkolenia ustawiczne: powtarzane w równych odstępach czasu szkolenia w zakresie zasad działania ZSR dla lekarzy i pielęgniarek wskazane powtarzanie szkoleń w zakresie komunikacji interpersonalnej
55
Szkolenia w ramach programu ZSR
Szkolenie wdrożeniowe - w czasie trwania programu ZSR, obejmujące następujące zagadnienia wyjaśnienie idei ZSR prezentacja korzyści z wdrożenia ZSR zasady działania ZSR i kwestie organizacyjne medyczne podstawy działania ZSR (najczęstsze jednostki chorobowe, zasady leczenia, kryteria kwalifikacji) szkolenie w zakresie komunikacji interpersonalnej Szkolenie trwające 2 dni, dla co najmniej 30 osób w każdym szpitalu lekarze pielęgniarki kadra zarządzająca Szkolenie liderów ZSR - 2 osoby z każdego szpitala, w połowie trwania programu
56
Monitorowanie i poprawa jakości Badanie efektu wdrożenia
57
Monitorowanie jakości
Baza danych programu (dla wszystkich szpitali) Monitorowanie jakości na poziomie lokalnym - w szpitalu
58
Monitorowanie jakości na poziomie programu
Gromadzenie informacji umożliwiających: ocenę stopnia wykorzystania i jakości działania ZSR ocenę efektów wdrożenia - poprawa jakości leczenia w szpitalu Warunkiem powodzenia - oparcie się na danych podstawowych obejmujących: liczbę interwencji zespołu, liczbę pacjentów wypisanych ze szpitala, liczbę przyjęć na OIT, liczbę zgonów – w szpitalu i na OIT, liczbę zatrzymań krążenia – w szpitalu i na OIT, czas pobytu pacjentów w szpitalu – wszystkich/po interwencji ZSR, czas pobytu pacjentów na OIT – wszystkich/po interwencji ZSR.
59
Monitorowanie jakości na poziomie programu
Ocena wykorzystania ZSR - gromadzenie danych z kart interwencji obejmujących: przyczynę interwencji ZSR osobę wzywającą ZSR oddział, na którym ma miejsce interwencja środki zastosowane w trakcie interwencji – zabiegi/leki wyniki interwencji przekazanie na OIT wizyta kontrolna stabilizacja na miejscu
60
Monitorowanie jakości lokalnie
Rola Szpitalnych Zespołów ds jakości Autoocena Kwestionariusz satysfakcji Wsparcie realizatora programu: wizyta kontrolna konsultacje telefoniczne i owe forum dyskusyjne na stronach programu możliwość modyfikacji programu
61
Poprawa jakości Możliwość modyfikacji założeń organizacyjnych ZSR na poziomie lokalnym i krajowym na podstawie: analizy baz danych analizy oceny satysfakcji pracowników opinii ekspertów i kadry zarządzającej
62
Projekt badawczy Badanie wpływu interwencji (wprowadzenia ZSR) na jakość opieki w szpitalach Ocena jakości leczenia w porównaniu z okresem poprzedzającym Analiza retrospektywna oraz prospektywna Zespół badawczy: kierownictwo i koordynacja: prof. J. Wordliczek, dr K. Szułdrzyński zespół badawczy: liderzy zespołów w szpitalach
63
Korzyści i ryzyko związane z wprowadzaniem ZSR
64
Przewidywane korzyści wprowadzenia ZSR w Polsce
Zmniejszenie liczby zatrzymań krążenia Zmniejszenie śmiertelności szpitalnej Poprawa wykorzystania stanowisk IT: Zmniejszenie liczby nieplanowanych przyjęć do OIT Zmniejszenie liczby ponownych przyjęć do OIT Poprawa stanu pacjentów przyjmowanych do OIT Optymalizacja kosztów IT (ważna w kontekście sieci szpitali) Poprawa poczucia bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego Poprawa jakości komunikacji interpersonalnej w szpitalu Zmiana ról społecznych w szpitalu: poprawa pozycji pielęgniarek, lekarzy IT
65
Przewidywane zagrożenia związane z wprowadzeniem ZSR w Polsce
Zwiększenie obciążenia pracą personelu OIT Zwiększenie obciążenia pracą personelu pielęgniarskiego oddziałów zwykłych Konieczność zwiększenia zatrudnienia? Kwestie związane z komunikacją interpersonalną konflikty kompetencyjne zmiana ról społecznych w szpitalu (emancypacja pielęgniarek w oddziałach zwykłych)
66
Argumenty za wdrożeniem ZSR
Dla lekarzy OIT: zwiększenie roli lekarzy OIT poprawa stanu chorych przyjmowanych do OIT mniejsza liczba zatrzymań krążenia ułatwienie wypisu pacjentów z OIT Dla lekarzy oddziałów zwykłych wsparcie w stanach krytycznych Dla pielęgniarek oddziałów zwykłych Dla administracji szpitala racjonalizacja wykorzystania stanowisk IT poprawa komunikacji interpersonalnej w szpitalu poprawa satysfakcji pacjentów interwencja jakościowa niskim kosztem
67
Wpływ ZSR na leczenie w OIT
Wprowadzenie ZSR to interwencja jakościowa: poprawa komunikacji interpersonalnej oraz racjonalizacja kosztów i jakości leczenia w OIT
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.