Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRenata Zych Został zmieniony 5 lat temu
1
Kształcenie zawodowe młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Św. Mikołaja w Kole
2
Co to jest niepełnosprawność intelektualna?
Niepełnosprawność intelektualną definiuje się jako obniżone możliwości intelektualne, niski iloraz inteligencji (poniżej 70 w skali Wechslera) oraz ograniczoną możliwość przystosowania społecznego. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną posiadają problemy w funkcjonowaniu: poznawczym, emocjonalnym, adaptacyjnym. W zależności od deficytów rozwojowych, wyróżnia się cztery stopnie niepełnosprawności intelektualnej: głęboki, znaczny, umiarkowany i lekki.
3
Niepełnosprawność intelektualna nie jest chorobą,
lecz trwałym stanem zmniejszenia możliwości rozwojowych.
4
System edukacji w Polsce uwzględnia trzy formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: edukację włączającą – uczeń z niepełnosprawnością realizuje edukację specjalną w szkole ogólnodostępnej; edukację specjalną w szkole lub klasie integracyjnej; edukację specjalną w szkole lub klasie specjalnej.
5
W skład Ośrodka wchodzi:
szkoła podstawowa specjalna z oddziałami gimnazjalnymi, branżowa szkoła specjalna I stopnia z oddziałami zasadniczej szkoły zawodowej, szkoła specjalna przysposabiająca do pracy. Ośrodek prowadzi ponadto roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym i zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka.
6
Misją Ośrodka jest kształcenie, wychowanie oraz jak najpełniejsze przygotowanie do życia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, na miarę ich możliwości na wszystkich etapach edukacyjnych.
7
Branżowa Szkoła Specjalna I stopnia
Podstawę naboru stanowi młodzież zamieszkująca teren powiatu kolskiego, jak i spoza powiatu- posiadająca orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim lub niepełnosprawność sprzężoną.
8
Branżowa Szkoła Specjalna I stopnia
Wybór zawodu oraz ukierunkowanie prozawodowe ma dla osoby, a zwłaszcza niepełnosprawnej decydujące znaczenie. Stanowi ważny element kształtujący obraz przyszłości młodego człowieka, często decydujący o "dobrym starcie" w dorosłe życie. Dzięki właściwemu wyborowi, uczestnik zawodowego systemu kształcenia znajduje możliwość kształcenia własnych umiejętności i zdolności oraz otrzymuje możliwość zdobycia kompetencji zawodowych niezbędnych na współczesnym rynku pracy.
9
Dlaczego warto………? Oferta zawodów Cukiernik Piekarz Stolarz Sprzedawca
Murarz-tynkarz Oferta zawodów jest otwarta……..
11
Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto….?
Kształcenie teoretyczne zawodowe odbywa się : W szkole- pozytywna i bezpieczna atmosfera, oddział do 16 uczniów, wysoko wykwalifikowana kadra, indywidualizacja nauczania. Na kursach w centrum doskonalenia zawodowego
12
Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto……?
Kształcenie praktyczne: Dla kucharza w kuchni szkolnej, możemy przyjąć do szkoły uczniów pełnoletnich i umożliwić im ukończenie szkoły i zdobycie zawodu. U pracodawców prywatnych i w zakładach pracy.
13
Innowacja pedagogiczna
Dla uczniów , którzy z przyczyn zdrowotnych lub niepełnosprawności sprzężonej nie mogą realizować kształcenia praktycznego w zawodzie kucharz w formie praktycznej nauki zawodu u pracodawców lub w kuchni szkolnej od 2009 roku prowadzimy innowację pedagogiczną-organizacyjną: Kształcenie zawodowe uczniów upośledzonych umysłowo, których stan zdrowia nie pozwala na wyuczenie zawodu. praktyczna nauka zawodu =przysposobienie do pracy w szkole przysposabiającej do pracy wg. własnego programu.
14
Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto……?
Do szkół ponadgimnazjalnych, (także specjalnych) począwszy od 2012 roku weszła reforma programowa kształcenia ogólnego, (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizują tę samą podstawę programową, co ich sprawni rówieśnicy). W szkołach zasadniczych rozszerza się treści programowe kształcenia ogólnego, zrównując je w wielu przedmiotach z treściami realizowanymi w szkołach kończących się maturą. Adaptacje programowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – niepełnosprawnymi intelektualnie w szkołach zasadniczych od 2012 roku są jeszcze trudniejsze (zwłaszcza przy obowiązujących planach nauczania) i jeszcze bardziej będą się pogłębiały różnice edukacyjne. Tak samo sytuacja wygląda od 2017 roku w szkołach branżowych I stopnia.
15
Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto……?
Dotychczas obowiązujące plany na poziomie ponadgimnazjalnym i od 2019 roku roku na poziomie ponadpodstawowym, plany nauczania szkół branżowych I stopnia, zasadniczych ogólnodostępnych i specjalnych różnią się jedynie dodaniem 30 godzin zajęć rewalidacyjnych w cyklu kształcenia. Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy tak zorganizować kształcenie, by – przy zachowaniu autonomii podstawy programowej wyrównać efekty edukacyjne do poziomu uczniów pełnosprawnych.
16
Branżowa szkoła specjalna I stopnia – Dlatego….
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Oferujemy bogaty wachlarz zajęć specjalistycznych: zajecia rewalidacyjne, zajęcia logopedyczne, trening EEG Biofeedback, terapia Integracji Sensorycznej, terapia polisensoryczna w „Sali doświadczania świata”, rehabilitacja ruchowa, terapia ręki, gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna, zajęcia czytelnicze w Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej, zajęcia rozwijające uzdolnienia sportowe, teatralne, muzyczne. zajęcia w nowoczesnych pracowniach komputerowych. pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Istnieje możliwość przedłużenia okresu nauki w szkole branżowej o 1rok –uczeń może pobierać naukę do 24 roku życia Ponadto: Zapewniamy całodobowy pobyt w internacie, dowozy busem szkolnym, wsparcie pedagoga i psychologa, opiekę pielęgniarki, obiady w stołówce szkolnej.
17
Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlatego……
Organizujemy liczne wycieczki do zakładów pracy, spotkania z doradcami zawodowymi, przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy w Kole i uczestniczymy w projektach aktywizacji zawodowej.
28
Branżowa szkoła specjalna I stopnia
Obecnie trwają prace dotyczące opracowania podstaw programowych w 6 zawodach pomocniczych, dedykowanych uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, a także w konsekwencji wprowadzenia nowych zawodów pomocniczych do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Proponowane zawody pomocnicze to: Pracownik pomocniczy ślusarza; Pracownik pomocniczy stolarza; Pracownik pomocniczy mechanika; Pracownik pomocniczy kucharza; Pracownik pomocniczy krawca; Pracownik pomocniczy fryzjera.
29
Branżowa szkoła specjalna I stopnia
By zmiany mogły przynieść pozytywne efekty w szkole uczniowie, niezależnie od formy kształcenia (szkoła specjalna, integracyjna, edukacja włączająca w szkole ogólnodostępnej), realizujący kształcenie powinni mieć możliwość korzystania z działań dostosowawczych zarówno w zakresie treści programowych z przedmiotów ogólnokształcących jak i zawodowych w takim stopniu, by absolwent mógł przystąpić do egzaminów zewnętrznych potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Jeżeli możliwe jest dostosowanie zakresu treści programowych, form, metod, to przystosowanie egzaminu zewnętrznego (poza wydłużeniem czasu zdawania) nadal jest fikcją.
30
Branżowa szkoła specjalna I stopnia
Do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe uczniowie mają możliwość przystąpić w formie egzaminu zawodowego organizowanego przez: Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Poznaniu, Cech Rzemiosł Różnych.
31
Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlatego……
Wobec uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, których edukacja w większości, z powodu ograniczeń intelektualnych, często także kończy się na poziomie kształcenia zasadniczego, przepisy w sprawie organizacji kształcenia w niewielkim stopniu uwzględniają tę niepełnosprawność.
32
Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlatego……
Warto pamiętać, iż na przykład osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadają wiele zdolności i sprawności, które stwarzają możliwości opanowania wiedzy i umiejętności zawodowych oraz funkcjonowania i zachowania się w sytuacji pracy. Osoby te nie mogą wykonywać zawodów, które wymagają pewnej sprawności umysłowej, pomysłowości, inicjatywy i samodzielności, w wykonywaniu których przeważają procesy orientacyjne i decyzyjne. Ale są zdolne do wykonywania zawodów i czynności, które polegają na dokładnym wykonawstwie i odtwórczości.
33
Branżowa szkoła specjalna I stopnia
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Św. Mikołaja Koło; ul. Kolejowa 13 tel Dziękuję za uwagę…
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.