Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKarol Kosiński Został zmieniony 6 lat temu
1
podstawy dydaktyki 2017/2018 WYMIAR GODZIN: 20 godzin wykładów i 20 godzin ćwiczeń
2
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net ania@kozuh.net
3
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne do udziału w tworzeniu strategii zajęć w szkole i innych placówkach edukacyjnych, 3. wdrożenie do refleksyjnego stosunku do procesu kształcenia.
4
GŁÓWNE TREŚCI MERYTORYCZNE PRZEDMIOTU
1. Dydaktyka ogólna jako dyscyplina pedagogiki 2. Historia rozwoju myśli dydaktycznej i najważniejszych idei kształcenia 3. Współczesne tendencje w dydaktyce 4. Osobowość i kompetencje nowoczesnego pedagoga 5. Strategie i metody kształcenia 6. Formy, zasady i środki kształcenia 7. Ewaluacja i refleksja w procesie kształcenia
5
Założenia: Po zakończeniu cyklu wykładów student będzie:
rozumiał rolę oraz przebieg procesu kształcenia w życiu ucznia w każdym wieku, 2. poprawnie analizował i wnioskował obszar problemów dydaktycznych oraz ról nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia, 3. interpretował podstawowe nurty myślenia o szkole i edukacji 4. posługiwał się wybranymi metodami i środkami kształcenia 5. rozumiał konieczność diagnozy oraz pomiaru jakości efektów własnej pracy i pracy uczniów 6. szanował i rozwijał w sobie i w uczniach potrzebę kształcenia ustawicznego.
6
Literatura literatura podstawowa:
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków 2015. Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011. Springer M., Jak uczy się mózg. Warszawa 2015. Klus – Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa 2010 Śliwerski B., Myśleć jak pedagog. Gdańsk 2010.
7
Dryden G., Vos J. Rewolucja w uczeniu się. Poznań 2000.
literatura uzupełniająca: Guz S. Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Lublin 2015. Kielin J. Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli. Gdańsk 2009. Dryden G., Vos J. Rewolucja w uczeniu się. Poznań 2000. Łukasik I., Witek A. Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy. Lublin 2015.
8
cykl zajęć w postaci wykładów kończy się egzaminem
warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (3.0 – 5.0)
9
Przebieg i data egzaminu: egzamin będzie przebiegał w postaci ustnej – odpowiedź na pytania zawarte w wylosowanym zestawie trzech pytań. Egzamin odbędzie się zgodnie z ustaleniami z poszczególnymi grupami ćwiczeniowymi.
10
Na ocenę zaliczeniową z ćwiczeń składają się zsumowane punkty za aktywność indywidualną i aktywność grupową. Aktywność indywidualna będzie możliwa w pierwszej części każdego spotkania. Osoby chętne do zaprezentowania teorii w oparciu o literaturę i inne źródła mogą otrzymać punkty od 1 do 4 (maksymalnie). Problematyka zajęć jest podana na kolejnym slajdzie. Aktywność grupowa będzie przebiegała w drugiej części każdego spotkania i obecni zarówno w pierwszej, jak drugiej części, będą mieli szansę otrzymania 3 punktów za każde spotkanie między 8.04 i 30.06, czyli 6 x 3=18 punktów.
11
Problematyka spotkań punktowanych:
Spotkanie – kompetencja integrowania zespołu Spotkanie – kompetencja komunikacji interpersonalnej Spotkanie – kompetencja kreatywności Spotkanie – kompetencja motywowania ucznia Spotkanie – kompetencja planowania i organizacji pracy z uczniem – przykładowy konspekt zajęć Spotkanie – kompetencja pracy metodami aktywizującymi ucznia
12
0-11 punktów ocena 2.0 12 – 14 punktów ocena 3.0
Punktacja ocen z ćwiczeń: 0-11 punktów ocena 2.0 12 – 14 punktów ocena 3.0 15 – 17 punktów ocena 3.5 18 – 20 punktów ocena 4.0 21 – 23 punktów ocena 4.5 powyżej 23 punktów ocena 5.0
13
KONSULTACJE niedziele 20.30-21.15 KA budynek C, pokój 334b
lub mail: strona: ania.kozuh.net serdecznie proszę o mail w sprawie planowanej wizyty na konsultacjach (przynajmniej dwa dni wcześniej:-)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.