Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Polscy przedsiębiorcy o usługach bankowych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Polscy przedsiębiorcy o usługach bankowych"— Zapis prezentacji:

1 Polscy przedsiębiorcy o usługach bankowych
Warszawa,

2 Dane z bieżącej fali badania syndykatowego
Mikro, małe i średnie firmy o usługach finansowych PARTNERZY RAPORTU AUTORZY RAPORTU Rada ZBP ds. MMŚP

3 INFORMACJE O BADANIU I FIRMIE

4 INFORMACJE O INDICATOR
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR funkcjonuje nieprzerwanie od 1990 roku, jesteśmy więc jedną z najdłużej działających na rynku agencji. INDICATOR posiada aktualny certyfikat jakości PKJPA (Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów) w zakresie badań PAPI, CAPI, CATI, CAWI oraz badań jakościowych. Od 2002 roku jesteśmy członkiem programu i co roku poddajemy się audytowi jakościowemu.

5 OPIS BADANIA Badanie zostało zrealizowane metodą indywidualnych wywiadów standaryzowanych wspomaganych komputerowo (CAPI). W kwestionariuszu zawarte zostało ponad 100 pytań (prostych lub o rozbudowanej kafeterii) oraz metryczka. METODA BADANIA Badanie przeprowadzono w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, w których obroty (przychody ze sprzedaży netto) w 2017 roku nie przekraczały 30 mln złotych i które rozpoczęły działalność gospodarczą przed 31 grudnia 2016 roku. Wywiad przeprowadzany był z właścicielem lub współwłaścicielem firmy, dyrektorem lub głównym księgowym. GRUPA DOCELOWA REALIZACJA Badanie zrealizowano na przełomie I i II kwartału 2018 roku.

6 OPIS BADANIA MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY
Badaniem objęto łącznie 1218 przedsiębiorstw MMŚP. Próba badawcza miała charakter losowo – warstwowy. W niniejszym raporcie pokazujemy wyniki dla PRÓBA BADAWCZA MAŁE FIRMY obroty do 3,6 mln PLN n=615 ŚREDNIE FIRMY obroty od 3,6 do 30 mln PLN n=603 PODZIAŁ PRÓBY

7 KLIMAT GOSPODARCZY

8 NA PRODUKTY I USŁUGI MMŚP W LATACH 2018 – 2019
PROGNOZA KONIUNKTURY NA PRODUKTY I USŁUGI MMŚP W LATACH 2018 – 2019 MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY 26% 36% 43% 54% 47% 52% TREŚĆ PYTANIA: Proszę oszacować koniunkturę na produkty i usługi Pana(i) firmy w latach 2018 – 2019.

9 ZAMIERZENIA INWESTYCYJNE PRZEDSIĘBIORSTW W LATACH 2018 – 2019
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY 42% 54% 52% 69% 59% 73% inwestycje inwestycje TREŚĆ PYTANIA: Proszę określić zamierzenia inwestycyjne związane z rozwojem Pan(i) firmy w latach 2018 – 2019.

10 OCENA AKTUALNYCH WARUNKÓW WSPIERANIA MMŚP
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY 43% 33% 27% 39% TREŚĆ PYTANIA: Jak Pan(i) ocenia aktualne warunki wspierania mikro, małych i średnich firm w Polsce?

11 FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI

12 ŹRÓDŁA FINANSOWANIA DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY ŹRÓDŁA FINANSOWANIA DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW Środki własne Środki własne Kredyt złotowy (każdego rodzaju, także debet) Kredyt złotowy (każdego rodzaju, także debet) Leasing, pożyczka leasingowa Leasing, pożyczka leasingowa Fundusze pomocowe Unii Europejskiej Pożyczki rodzinne Fundusze pomocowe Unii Europejskiej Pożyczki rodzinne N=615 N=606 N=603 N=604 TREŚĆ PYTANIA: Proszę wskazać źródła finansowania dotychczasowej działalności firmy.

13 CEL FINANSOWANIA ZEWNĘTRZNEGO
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY TREŚĆ PYTANIA: Na co zostałoby wykorzystane w Pana(i) firmie zewnętrzne finansowanie w przypadku jego pozyskania?

14 ZNACZENIE ZEWNĘTRZNYCH ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY N=615 N=603 TREŚĆ PYTANIA: Jakie znaczenie dla finansowania inwestycji w Pana(i) firmie mają zewnętrzne źródła pozyskania środków?

15 OCENA DOSTĘPNOŚCI KREDYTÓW
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY 55% 40% 57% 44% 62% 53% TREŚĆ PYTANIA: Jak ocenia Pan(i) dostępność do kredytów dla firmy takiej jak Państwa w 2017 roku?

16 ZAINTERESOWANIE RÓŻNYMI RODZAJAMI FINANSOWANIA
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY rangowanie N=615 N=603 TREŚĆ PYTANIA: Jakim rodzajem finansowania jest zainteresowana Pan(i) firma? Proszę ułożyć w kolejności cztery rodzaje finansowania od najbardziej odpowiedniego tj. 1 miejsce do najmniej tj. 4 miejsce.

17 OTRZYMANIE ODMOWY KREDYTU I JEJ PRZYCZYNA
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY TREŚĆ PYTANIA: Czy w czasie ostatnich 3 lat Pana(i) firma ubiegała się o kredyt bankowy i otrzymała odmowę? N=615 N=603 n=37 n=46 TREŚĆ PYTANIA: Jak była przyczyna odmowy udzielenia kredytu bankowego Pana(i) firmie?

18 ŚWIADOMOŚĆ PROCEDURY ODMOWY KREDYTU
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY 43% 65% N=615 N=603 TREŚĆ PYTANIA: Czy jest Pan(i) świadomy(a), że na wniosek ubiegającego się o kredyt przedsiębiorcy bank ma obowiązek przekazać w formie pisemnej wyjaśnienie dotyczące dokonanej oceny zdolności kredytowej?

19 KORZYSTANIE Z POZABANKOWYCH INSTYTUCJI FINANSOWYCH
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY KORZYSTANIE Z POZABANKOWYCH INSTYTUCJI FINANSOWYCH TREŚĆ PYTANIA: Czy Pana(i) firma korzystała lub korzysta z usług pozabankowych instytucji finansowych?

20 ŚRODKI Z FUNDUSZY EUROPEJSKICH

21 KORZYSTANIE ZE ŚRODKÓW Z FUNDUSZY UE
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY KORZYSTANIE ZE ŚRODKÓW Z FUNDUSZY UE N=615 N=603 n=103* n=175* TREŚĆ PYTANIA: Czy Pana(i) firma kiedykolwiek skorzystała ze środków z funduszy europejskich? TREŚĆ PYTANIA: Z jakiego rodzaju środków unijnych skorzystała Pana(i) firma: * Wyniki procentowane tych co skorzystali ze środków z funduszy UE

22 MOŻLIWOŚĆ SZYBSZEGO ROZWOJU DZIĘKI DOSTĘPOWI DO KORZYSTNEGO FINANSOWANIA
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY n=103* n=175* TREŚĆ PYTANIA: Czy Pana(i) firma rozwija się szybciej, dzięki dostępowi do finansowania uzyskanego ze wsparciem unijnym? * Pytanie zadawano tylko tym respondentom, którzy skorzystali ze środków z funduszy europejskich

23 MOŻLIWOŚĆ REALIZACJI PROJEKTÓW BEZ WSPARCIA UE
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY 74% 82% n=103* n=175* TREŚĆ PYTANIA: Czy projekt, który został sfinansowany ze wsparciem UE, zostałby zrealizowany, gdyby Pana(i) firma nie otrzymała wsparcia? * Pytanie zadawano tylko tym respondentom, którzy skorzystali ze środków z funduszy europejskich

24 WPŁYW FINANSOWANIA ZE WSPARCIEM UE NA FUNKCJONOWANIE FIRM
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY n=103* n=175* TREŚĆ PYTANIA: Jaki był wpływ finansowania ze wsparciem środków unijnych na funkcjonowanie Pana(i) firmy w następujących wymiarach? * Pytanie zadawano tylko tym respondentom, którzy skorzystali ze środków z funduszy europejskich

25 POWODY, DLA KTÓRYCH FIRMY NIE UBIEGAJĄ SIĘ
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY POWODY, DLA KTÓRYCH FIRMY NIE UBIEGAJĄ SIĘ O ŚRODKI Z FUNDUSZY EUROPEJSKICH n=466* ** n=397* ** TREŚĆ PYTANIA: Proszę powiedzieć, dlaczego Pana(i) firma nie skorzystała ze środków z funduszy europejskich? *Wskazania nie sumują się do 100%, ponieważ respondenci mogli wskazać różny rodzaj barier. **Pytanie zadawano przedstawicielom tylko tych firm, które nigdy nie skorzystały ze środków z funduszy europejskich

26 W ZAKRESIE POZYSKIWANIA ŚRODKÓW UE
SAMOOCENA WIEDZY W ZAKRESIE POZYSKIWANIA ŚRODKÓW UE MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY N=615 N=603 TREŚĆ PYTANIA: Jak Pan(i) ocenia swój poziom wiedzy w poszczególnych obszarach związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy unijnych w nowej perspektywie 2014 – 2020.

27 ŹRÓDŁA WIEDZY O FUNDUSZACH UE
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY N=615 N=603 TREŚĆ PYTANIA: Z jakich źródeł Pan(i) firma czerpie zazwyczaj informacje na temat funduszy unijnych?

28 WSPOMAGANA ZNAJOMOŚĆ STRON O FUNDUSZACH UE
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY N=615 N=603 TREŚĆ PYTANIA: Które z poniższych źródeł internetowych poświęconych funduszom unijnym jest Panu(i) znane?

29 ZAMIAR UBIEGANIA SIĘ O ŚRODKI UNIJNE
MAŁE FIRMY ŚREDNIE FIRMY ZAMIAR UBIEGANIA SIĘ O ŚRODKI UNIJNE 16% 31% N=615 N=603 TREŚĆ PYTANIA: Czy Pana(i) firma ubiega się lub zamierza ubiegać się o środki unijne w perspektywie programowej na lata ?

30 INFORMACJE O RAPORTACH
INDICATOR z badania „Mikro i małe firmy o usługach finansowych 2018” oferuje następujące raporty: Mikro i małe firmy o usługach finansowych (obroty do 3,6 mln PLN) Małe firmy o usługach finansowych (obroty do 5 mln PLN) Średnie firmy o usługach finansowych (obroty 3, mln PLN) Średnie i większe firmy o usługach finansowych (obroty mln PLN) Rabaty dla Banków – członków ZBP: - przy zakupie 1 raportu – 10% rabatu - przy zakupie 2 raportów – 20% rabatu

31 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! prof. Jan Garlicki Wojciech Terlikowski
Dyrektor Generalny Wojciech Terlikowski Kierownik Projektu Centrum Badań Marketingowych INDICATOR ul. Świętojerska 5/7; Warszawa tel


Pobierz ppt "Polscy przedsiębiorcy o usługach bankowych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google