Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAndrzej Kozak Został zmieniony 6 lat temu
2
Szkoła Podstawowa nr 16 w Toruniu przystąpiła do udziału w projekcie Fundacja PGNiG ,,Rodzice i dzieci, Powietrze bez śmieci”. Uczniowie klasy 2a podjęli wyzwanie i z zapałem przystąpili do realizacji projektu, którego celem jest edukacja lokalnych społeczności oraz najmłodszych uczniów. Projekt wprowadził nas uczniów „16” w tematykę powietrza, jego zanieczyszczeń i sposobów, w jaki można im zapobiegać. Realizacja projektu zapewniła nam niespodzianki, sukcesy, wpadki – porażki, ale przede wszystkim był to wyjątkowo ciekawy czas, którego na pewno nie zapomnimy. A zaczęło się od wielkiego pustego kartonu, który przyniosła do klasy nasza pani i powiedziała: „Mam coś dla was”. Byliśmy gotowi na wszystko, tylko nie na powietrze. Gdy poznaliśmy cel projektu i jak będzie wyglądał uznaliśmy, że „wchodzimy w to”- nie do końca wiedząc w co. Każdy kolejny dzień z projektem pozwalał nam rozwinąć skrzydła i „zarażać innych” tematyką powietrza. Zrealizowaliśmy 5 wyjątkowo ciekawych zajęć, dorzuciliśmy trochę od siebie, tacy już jesteśmy i tak dotarliśmy do mety. Jedno jest pewne: jesteśmy ambasadorami powietrza!
3
Wszystkie zajęcia w naszej klasie otwierał Radek Brzózka, znany popularyzator nauki, ambasador programu. A zaraz po filmie to my zabieraliśmy się do działania. Była to przede wszystkim świetna zabawa, ciekawe eksperymenty oraz super nauka. A działo się tak…
4
Zajęcia nr 2 Drugie zajęcia poświęcone były zanieczyszczonemu powietrzu. Pytanie kluczowe z jakim przyszło się nam zmierzyć to: Skąd się bierze smog? Smog poznaliśmy na poprzednich zajęciach. Dzieliliśmy się swoją dotychczasową wiedzą. Tematyka była trudniejsza, co było wyraźnie widać w naszych odpowiedziach na pytania, które spokojnie wisiały na tablicy i czekały na nasze kolorowe „sklerotki”.
5
Z pomocą tym razem przyszedł Krzyś, który tak bardzo się „wkręcił po ostatnich zajęciach”, że poszukał, poszperał i nagrał filmik: „Smog”. Popatrzcie jaki miał strój! Brawo Krzyś! Niestety z powodu dużego rozmiaru filmu, nasza starsza koleżanka Sandra pomogła nam z umieszczeniem go na YouTubie i widnieje pod poniższym linkiem:
6
Po filmiku nadszedł czas, w którym poprzez eksperymenty mogliśmy zweryfikować wiedzę już posiadaną, poznać nowe wiadomości na temat smogu i niskiej emisji, o której nie tak dawno usłyszeliśmy po raz pierwszy. Nasza Pani, tak jak my lubi eksperymentować. Tym razem powiedziała do nas: „Pokażę Wam, jak tworzy się smog” i uśmiechnęła się. Chyba się nie bała? Przeprowadziła eksperyment pokazowy ze słoikami i kawałkami kolorowych papierków, tkaniny, folii. Bezpieczeństwo było najważniejsze!
7
…
8
Podsumowaniem wniosków wynikających z eksperymentu jest nasze wspólne stwierdzenie: SMOG = NISKA EMISJA Efekt był taki: wszyscy mieliśmy oczy szeroko otwarte. Ciekawe, było to, że po pewnym czasie mętne powietrze w słoiku opadło, zrobiło się przejrzyste, ale czy to znaczy, że jest już czyste? Znamy odpowiedź – NIE! Po namyśle i wymianie spostrzeżeń wspólnie uznaliśmy, że dym to smog. Doświadczenia ze słoikami, paleniem śmieci, łapaniem dymu były imponujące i „mroziły krew w żyłach”. Wspólnie, rozmawiając o eksperymencie utrwaliliśmy wiedzę na temat smogu.
9
SMOG = NISKA EMISJA
10
No tak, właśnie nadszedł czas na niską emisję
No tak, właśnie nadszedł czas na niską emisję. Zastanawialiśmy się „po cichu” czy niska emisja oznacza, że jest jej mało? Nic bardziej mylnego! To wcale nie było dla nas takie proste. Trochę nam się mieszało i dlatego zrobiliśmy „stop klatkę” czyli zatrzymaliśmy się dłużej przy niskiej emisji. Pani dodatkowo wytłumaczyła nam, że niska emisja wynika z ogrzewania domów za pomocą węgla w piecach zwanych „kopciuchami”. Spala się w nich nie tylko węgiel najgorszej jakości, ale również różnego rodzaju śmieci. Znaczący wpływ na niską jakość powietrza ma również transport. Liczba pojazdów szczególnie w miastach cały czas rośnie, w Toruniu oczywiście też.
11
Czy wiesz, że… Niska emisja może prowadzić do powstawania smogu, czyli zjawiska polegającego na współwystępowaniu zanieczyszczonego powietrza oraz niekorzystnych zjawisk atmosferycznych (duże zamglenie i brak wiatru). Stała się jasność! – zrozumieliśmy – chyba?
12
Wydaje się nam, że niska emisja jest skutkiem przyzwyczajeń ludzi, a w szczególności dorosłych, którzy bardzo często wybierają zamiast przejście pieszo jazdę samochodem do pobliskiego sklepu czy pracy oddalonej od domu o np. 2-3 przystanki tramwajem lub autobusem. Paląc wrzucają do pieca stare czasopisma albo plastikowe opakowania.
13
Kolejny krok to ulubione przez nas działania warsztatowe.
Najpierw dowiedzieliśmy się, co to jest recykling. Tym razem pracowaliśmy w grupach i nasze zadania polegały na przedstawieniu nowo zdobytych wiadomości w formie kolażu. Tworzyliśmy wyjątkowe kolaże zgodnie z wylosowanym hasłem. To był recykling w praktyce – było trochę śmiechu.
14
Klasowa ściana wiedzy rośnie…
15
Najważniejsze jednak były 4 wnioski wyciągnięte z tego działania:
DYM SMOGOWY dym z palenia liści i traw dym ze spalania węgla dym z rur wydechowych samochodów dym z palenia śmieci wypalanie traw oraz palenie liści i gałęzi złej jakości węgiel spalany w starych piecach zwanych „kopciuchami” oraz mokre drewno spalane w kominkach transport samochodowy palenie śmieci
16
Naszą prace postanowiliśmy pokazać innym klasom, więc instalację z kolażowych rysunków i chmur powiesiliśmy na szkolnym korytarzu. Możemy powiedzieć, że wzbudzała ciekawość pozostałych uczniów i nauczycieli. Nasi rodzice też je zobaczyli. Co powiedzieli? Dobrze Wam idzie! Róbcie tak dalej!
17
A proces tworzenia wyglądał tak
18
Nie mogliśmy się doczekać zadania domowego (ciekawe co tym razem)
Nie mogliśmy się doczekać zadania domowego (ciekawe co tym razem). Jak się okazało rysowaliśmy, skąd się bierze niska emisja – rodzice nam kibicowali - nie podpowiadali, nie pomagali. Gdy rozmawialiśmy następnego dnia w klasie o tym, jak było, ktoś powiedział, że sąsiad się zdziwił, gdyż cały czas uważał, że palenie śmieci to zachowanie proekologiczne. Pani zwróciła mam uwagę, że taka postawa pokazuje konieczności prowadzenia działań edukacyjnych w tym temacie. Będziemy tłumaczyć, gdzie się da, co i jak?
19
A, że lubimy malować… Czyste czy brudne - oto jest pytanie?
Już wiemy, że powietrze pełne jest zanieczyszczeń. Niektóre są dziełem samej przyrody, ale wiele spowodował człowiek: • wybuchy wulkanów wyrzucają w powietrze ogromne ilości pyłów, popiołów i gazów, • wiele pyłów i gazów dostaje się do atmosfery w czasie pożarów lasów, • fabryki, huty i elektrownie wytwarzają mnóstwo odpadów oraz trujących gazów i pyłów, • spaliny samochodowe bardzo zanieczyszczają powietrze, • nad dużymi miastami, unosi się czasami mgła wymieszana z pyłem i innymi zanieczyszczeniami powietrza, czyli smog.
20
To właśnie pokazuje nasza wspólna praca.
21
Właśnie po tych zajęciach dzieci zaproponowały, aby na zajęciach komputerowych przygotować w zespołach prezentacje o powietrzu, smogu niskiej emisji i pokazać je innym klasom. Pomysł został zatwierdzony przez wszystkich do realizacji. Bardzo cieszy mnie to, jak z dnia na dzień uczniowie chętnie opowiadają o powietrzu i jego zanieczyszczeniach. Pojęcia smog i niska emisja weszły już chyba na skałę do słownika uczniów. Uczniowie są coraz bardziej świadomi tego, co już wiedzą o powietrzu i tego co muszą jeszcze sobie utrwalić. Koordynator: Alicja Nehring, nauczyciel 2a
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.