Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Najważniejsze propozycje zmian w trybie renegocjacji 2018 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Najważniejsze propozycje zmian w trybie renegocjacji 2018 r."— Zapis prezentacji:

1 Najważniejsze propozycje zmian w trybie renegocjacji 2018 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego na lata Najważniejsze propozycje zmian w trybie renegocjacji 2018 r.

2 OP I - Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce
Główne zmiany Dopuszczenie możliwości finansowania projektów zgodnych z celami interwencji, które posiadają certyfikat Seal of Excellence Rezygnacja z realizacji projektu pozakonkursowego Samorządu Województwa Mazowieckiego dot. rozwoju regionalnego systemu innowacji Wyodrębnienie w ramach typów projektów instrumentu - Bon na innowacje, dedykowanego rozpoczęciu działalności badawczo-rozwojowej

3 OP I - Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce
Realokacja Przesunięcie środków między priorytetami inwestycyjnymi z PI 1b do PI 1a (5  EUR) Utworzenie Kategorii Interwencji 002 Procesy badawcze i innowacyjne w dużych przedsiębiorstwach z alokacją EUR

4 OP I - Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce
Wskaźniki Ramy wykonania: Inwestycje prywatne uzupełniające wsparcie publiczne dla przedsiębiorstw (dotacje): - zmniejszenie celu końcowego o ok. 4% z uwagi na przesunięcie części środków z PI 1b do PI 1a Wskaźnik finansowy (2018) – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - Zmniejszenie o ok. 43% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz na uwarunkowania niezależne od IZ

5 OP II - Wzrost e-potencjału Mazowsza
Główne zmiany Dopuszczenie realizacji projektu pozakonkursowego E-zdrowie dla Mazowsza 2 Dopuszczenie realizacji projektu pozakonkursowego dot. kompleksowego monitoringu energii Dopuszczenie realizacji projektów konkursowych wynikających ze Strategii ZIT WOF Rozszerzenie grupy beneficjentów o kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych

6 OP II - Wzrost e-potencjału Mazowsza
Wskaźniki Ramy wykonania: Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 3 Uelastycznienie wskaźnika oraz podniesienie wartości 2018/2023 z uwagi na dużo niższy koszt jednostkowy usług Wskaźnik finansowy (2018) – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - Zwiększenie o ok. 56% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz na uwarunkowania niezależne od IZ

7 OP III - Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości
Główne zmiany Dopuszczenie realizacji projektu pozakonkursowego dot. optymalizacji wykorzystania instrumentów finansowych oraz wsparcie przy ich dystrybucji Usuniecie zapisów dopuszczających realizację projektu pozakonkursowego przez ZIT WOF dot. internacjonalizacji Dopuszczenie realizacji projektu pozakonkursowego dot. promocji gospodarki Mazowsza w oparciu o wiodące branże w województwie mazowieckim Dopuszczenie możliwości finansowania projektów zgodnych z celami interwencji, które posiadają certyfikat Seal of Excellence

8 OP III - Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości
Realokacja Przesunięcie środków z typu projektu: Uporządkowanie i przygotowanie terenów inwestycyjnych do działań wspierających energetykę ( EUR) W ramach ZIT: Przesunięcie środków z typu projektu: Uporządkowanie i przygotowanie terenów inwestycyjnych do działań wspierających P&R i ścieżki rowerowe ( EUR) Przesunięcie środków z typu projektu: Internacjonalizacja do działań wspierających P&R i ścieżki rowerowe ( EUR)

9 OP III - Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości
Wskaźniki Ramy wykonania: Liczba przedsiębiorstw otrzymujących wsparcie (2018): - zmniejszenie o ok. 64% z uwagi na przesunięcie części środków oraz uwarunkowania niezależne od IZ Wskaźnik finansowy – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - Zmniejszenie o ok. 30% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje

10 OP IV - Przejście na gospodarkę niskoemisyjną
Główne zmiany Poszerzenie katalogu beneficjentów o : kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych dostawcy usług energetycznych (ESCO) spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, TBS-y Podkreślenie możliwości wsparcia termomodernizacji budynków jednorodzinnych Nadanie priorytetu rozwojowi mobilności miejskiej Modernizacja źródeł ciepła – usuniecie konieczności zasilania kilku budynków z modernizowanego źródła ciepła Rezygnacja z finansowania sieci ciepłowniczych i chłodniczych

11 OP IV - Przejście na gospodarkę niskoemisyjną
Realokacja Podniesienie alokacji na wsparcie OZE ( EUR), termomodernizacji ( EUR) oraz mobilności miejskiej ( ) i ze środków dotyczących sieci ciepłowniczych i chłodniczych ( EUR) Przeniesienie środków z Instrumentów Finansowych (OZE) na dotacje ( EUR) Zwiększenie środków w ramach ZIT o kwotę EUR

12 OP IV - Przejście na gospodarkę niskoemisyjną
Wskaźniki Ramy wykonania: Zwiększenie wartości 2018 i 2023 z uwagi na wzrost alokacji Wskaźnik finansowy – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018) - Zmniejszenie o ok. 6% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje Usunięcie wskaźnika „Długość sieci ciepłowniczej”

13 OP V - Gospodarka przyjazna środowisku
Główne zmiany Dodanie do listy potencjalnych beneficjentów „państwowej osoby prawnej” ze względu na zmiany ustawy Prawo wodne Dostosowanie do zapisów w Krajowym Planie Gospodarki odpadami 2022 Umożliwienie finasowania PSZOK niezależnie od etapu przygotowania WPGO Dopuszczenie realizacji projektu pozakonkursowego dla projektów Wód Polskich Zastąpienie limitu procentowego limitem kwotowym na wsparcie OSP

14 OP V - Gospodarka przyjazna środowisku
Realokacja Realokacja środków z typu projektu: Syreny alarmowe na wsparcie termomodernizacji ( EUR) Realokacja środków z typu projektu: PSZOK na wsparcie kultury ( EUR) oraz termomodernizacji ( EUR) Realokacja środków z typu projektu: RIPOK na wsparcie bioróżnorodności ( EUR) oraz kultury ( EUR)

15 OP V - Gospodarka przyjazna środowisku
Wskaźniki Ramy wykonania: Liczba wspartych Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych - Rezygnacja ze wskaźnika z uwagi na zmniejszenie alokacji Wskaźnik finansowy – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - Zmniejszenie o ok. 43% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje.

16 OP VI - Jakość życia Główne zmiany
Sprecyzowanie, że przez opiekę długoterminową o charakterze opiekuńczo – pobytowym należy rozumieć Domy Pomocy Społecznej

17 OP VI - Jakość życia Realokacja
Zwiększanie alokacji dla zdrowia poprzez przesuniecie środków z dróg wojewódzkich ( EUR) Zwiększanie alokacji dla rewitalizacji poprzez przesuniecie środków z dróg wojewódzkich EUR)

18 OP VI - Jakość życia Wskaźniki Ramy wykonania:
Liczba podpisanych umów na wsparcie podmiotów leczniczych Dodanie nowego wskaźnika ram wykonania w postaci KEW Liczba wspartych podmiotów leczniczych Dodanie nowego wskaźnika ram wykonania Wskaźnik finansowy – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - Zmniejszenie o ok. 11% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje

19 OP VII - Rozwój regionalnego systemu transportowego
Główne zmiany Zastąpienie limitu procentowego limitem kwotowym na wsparcie dróg lokalnych

20 OP VII - Rozwój regionalnego systemu transportowego
Realokacja Realokacja środków z typu projektu: drogi wojewódzkie na wsparcie: - infrastruktury ochrony zdrowie ( EUR) rewitalizacji ( EUR) energetyka ( EUR)

21 OP VII - Rozwój regionalnego systemu transportowego
Wskaźniki Ramy wykonania: Całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych dróg dodanie nowego wskaźnika ram wykonania Wskaźnik finansowy – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - zmniejszenie o ok. 36% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje

22 OP VIII - Rozwój rynku pracy
Główne zmiany Zgodnie z zapisami Umowy Partnerstwa rozszerzono grupy docelowe w następujący sposób: w PI 8i interwencja będzie adresowana również do bezrobotnych mężczyzn w wieku w związku ze zmianą sytuacji na rynku pracy w PI 8iv interwencja będzie adresowana również do osób pracujących, które dzięki wsparciu w zakresie korzystania z opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 utrzymają zatrudnienie

23 OP VIII - Rozwój rynku pracy
Realokacja W związku z dużym niedoborem miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3: zwiększono alokację w PI 8 iv Równość mężczyzn i kobiet we wszystkich dziedzinach, w tym dostęp do zatrudnienia, rozwój kariery, godzenie życia zawodowego i prywatnego oraz promowanie równości wynagrodzeń za taką samą pracę - Działanie 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 o kwotę EUR

24 OP VIII - Rozwój rynku pracy
Wskaźniki W związku z błędnym wyliczeniem kosztów jednostkowych oraz planowaną realokacją środków w dotychczasowej wersji RPO WM ustalono nowe wartości wskaźników produktu w Pi 8iv mianowicie: Liczba utworzonych miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – szt. Liczba osób opiekujących się dziećmi w wieku do lat 3 objętych wsparciem w programie – osób (zakłada się rotację dzieci na utworzonych miejscach opieki) Zmodyfikowano nazwę wskaźnika rezultatu bezpośredniego w PI 8 IV uwzględniając rozszerzenie grupy docelowej, mianowicie: Liczba osób, które powróciły na rynek pracy lub utrzymały zatrudnienie po przerwie związanej z urodzeniem/wychowaniem dziecka, po opuszczeniu programu Zwiększono o ok. 2% cel końcowy (2023) dla wskaźnika finansowego - w związku z realokacją środków z PI 10iii na 8iv

25 OP IX - Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem
Główne zmiany Zrezygnowano z zapisów dotyczących profilowania osób bezrobotnych i odniesień do Programu Aktywizacja i Integracja (PAI) Dostosowano zapisy nazw typu operacji w PI 9i w zakresie stosowania trybu pozakonkursowego naboru projektów realizowanych we współpracy z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej Przeformułowano zapis w PI 9i dotyczący istoty demarkacji między CT8 a CT9 Uelastyczniono zapisy umożliwiające realizację szerokiego katalogu programów zdrowotnych Dodano zapis umożliwiający finansowanie działań informacyjno – promocyjnych w ramach programów zdrowotnych

26 OP IX - Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem
Realokacja Zwiększenie alokacji w Działaniu 9.3 „Rozwój ekonomii społecznej” o kwotę EUR w wyniku realokacji środków z Działania 10.2 „Upowszechnianie kompetencji kluczowych wśród osób dorosłych” - na dotacje na tworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych i wsparcie pomostowe

27 OP IX - Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem
Wskaźniki Usunięcie wskaźnika Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z pracującymi na własny rachunek) po opuszczeniu programu – w PI9iv nie przewidziano operacji, mających na celu działania aktywizujące grupę docelową do której mają należeć osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Zmiana rodzaju miary dla wartości docelowej wskaźnika „Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu” z 80% na szt.– brak możliwości monitorowania wskaźnika w wartości procentowej Zmiana wartości wskaźnika finansowego objętego ramami wykonania na 2018 r.- suma całkowitej kwoty certyfikowanych wydatków kwalifikowalnych na 2018 r. dla OP IX zmniejszona o 16,17 % zgodnie z metodologią, uzgodnioną z DG EMPL Zmniejszenie wskaźnika produktu w ramach wykonania Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w programie proporcjonalnie do proponowanego obniżenia wskaźnika finansowego - 16,17% Zmniejszenie o ok. 16% celu pośredniego dla wskaźnika finansowego z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje

28 OP X - Edukacja dla rozwoju regionu
Główne zmiany Rezygnacja z zapisu o szczególnym wsparciu dzieci 3-4 letnich (w związku ze zmianą w UP, która zakłada wsparcie dzieci w wieku przedszkolnym) Zmiana brzmienia celu szczegółowego dla PI 10i w związku z aktualizacją katalogu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych (zgodnie z UP) oraz wprowadzeniem preferencji dla wsparcia uczniów i szkół ze specjalnymi i największymi potrzebami edukacyjnymi (kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne: matematyczno-przyrodnicze, umiejętności posługiwania się językami obcymi (w tym język polski dla cudzoziemców i osób powracających do Polski oraz ich rodzin), ICT, umiejętność rozumienia, kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, umiejętność uczenia się, umiejętność pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy) Dostosowano zapisy dotyczące typów szkół możliwych do objęcia wsparciem w OP X zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, w tym uzupełniono zapisy o postanowienia dotyczące wsparcia szkół gimnazjalnych bądź podmiotów powstałych w wyniku ich likwidacji/przekształcenia w okresie wygaszania ich działalności tj. w związku z reformą ustroju szkolnego wsparcie dotyczyć będzie szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, a do dnia 1 września 2019 r. również gimnazjów Usunięto szkoły prowadzące kształcenie zawodowe z katalogu grupy docelowej PI 10i Wprowadzono kompleksowe programy kształcenia praktycznego w miejscu pracy. W zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego uwzględniono funkcjonujące na podstawie reformy ustroju szkolnego klasy 7-8 szkół podstawowych - w katalogu przedsięwzięć dla PI 10iv dodano działania ukierunkowane na wsparcie kompetencji kluczowych i umjejetności uniwersalnych uczniów szkół zawodowych

29 OP X - Edukacja dla rozwoju regionu
Realokacja Zmniejszenie alokacji dla Działania 10.2 „Upowszechnianie kompetencji kluczowych wśród osób dorosłych” o EUR EFS - realokacja do PI 8iv ( EUR EFS) oraz do PI 9v ( EUR EFS)

30 OP X - Edukacja dla rozwoju regionu
Wskaźniki zmiana wartości wskaźnika finansowego objętego ramami wykonania - suma całkowitej kwoty certyfikowanych wydatków kwalifikowalnych na 2018 r. dla OP IX i X zmniejszona o 16,17 % zgodnie z metodologią, uzgodnioną z DG EMPL zmniejszenie wskaźnika produktu w ramach wykonania Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach i praktykach u pracodawcy proporcjonalnie do proponowanego obniżenia wskaźnika finansowego - 16,17%, zgodnie z metodologią uzgodnioną z KE zmniejszenie o ok. 16% celu pośredniego dla wskaźnika finansowego z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje

31 PROCES RENEGOCJACJI ZMIAN RPO WM 2014-2020

32 Dziękuję za uwagę. Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie Al. Solidarności 61 Warszawa


Pobierz ppt "Najważniejsze propozycje zmian w trybie renegocjacji 2018 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google